Skillnad mellan versioner av "1.7.1 Grundpotensform"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m
m
Rad 11: Rad 11:
  
 
__NOTOC__  <!-- __TOC__ -->
 
__NOTOC__  <!-- __TOC__ -->
== <b><span style="color:#931136">Vad är en potens?</span></b> ==
 
<div class="exempel">
 
[[Image: Hur raknar du Potenser 20.jpg]]
 
:<math> {\rm {\color{Red} {OBS!\quad Vanligt\,fel:}}} \quad\; 2\,^3 \; = \; 6 </math>
 
 
:<math> \qquad\quad\;\, {\rm Rätt:} \qquad\qquad\! 2\,^3 \; = \; 2 \cdot 2 \cdot 2 \; = \; 4 \cdot 2 \; = \; 8 </math>
 
</div>  <!-- exempel -->
 
 
<div class="tolv"> <!-- tolv1 -->
 
Felet beror på att man blandar ihop två olika räkneoperationer: multiplikationen med <strong><span style="color:red">upphöjt till</span></strong>.
 
 
Hjärnan associerar <math> \, 2 \, </math> och <math> \, 3 \, </math> blind till multiplikationstabellen vilket ger <math> \, 6 \, </math>.
 
 
I själva verket betyder <math> \, 2\,^{\color{Red} 3} \, </math> inte <math> \, 2 \cdot 3 \, </math> utan <math> \, \underbrace{2 \cdot 2 \cdot 2}_{{\color{Red} 3}\;\times} \, </math> och är en:
 
</div> <!-- tolv1 -->
 
 
<table>
 
<tr>
 
  <td><div class="border-divblue"><big>
 
<b>Potens</b>
 
 
::<math> 2\,^{\color{Red} 3} \; = \;\; \underbrace{2 \, \cdot \, 2 \, \cdot \, 2}_{{\color{Red} 3}\;\times} </math>
 
 
<b>Upprepad multiplikation av </b>
 
 
<b><math>2 \, </math> med sig själv, <math> \, {\color{Red} 3} \, </math> gånger.</b>
 
</big></div>
 
</td>
 
  <td>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;[[Image: Potens Bas Exponent_80.jpg]]</td>
 
</tr>
 
</table>
 
 
 
<div class="tolv"> <!-- tolv2 -->
 
<math> \, 2\,^3 \, </math> läses <math> \, {\color{Red} 2} </math> <strong><span style="color:red">upphöjt till</span></strong><math> \, {\color{Red} 3} \, </math> och kallas för &nbsp;<strong><span style="color:red">potens</span></strong>. <math> \, 2\, </math> heter <strong><span style="color:red">basen</span></strong> och <math> \, 3 \, </math> <strong><span style="color:red">exponenten</span></strong>.
 
 
Exponenten <math> \, {\color{Red} 3} \, </math> är inget tal i vanlig bemärkelse utan endast en information om att <math> \, 2 \, </math> ska multipliceras <math> \, {\color{Red} 3} \, </math> gånger med sig själv  (jfr. [[1.2_Räkneordning#Varf.C3.B6r_g.C3.A5r_multiplikation_f.C3.B6re_addition.3F|<strong><span style="color:blue">upprepad addition</span></strong>]]).
 
</div> <!-- tolv2 -->
 
 
 
<div class="exempel"> <!-- exempel1 -->
 
== <b><span style="color:#931136">Exempel 1</span></b> ==
 
<big>
 
Förenkla<span style="color:black">:</span> <math> \qquad \displaystyle{2\,^3 \cdot \; 2\,^5 \over 2\,^4} </math>
 
 
 
<strong><span style="color:#931136">Lösning:</span></strong> <math> \qquad \displaystyle{{2\,^3 \cdot \; 2\,^5 \over 2\,^4} \, = \, {2 \cdot 2 \cdot 2 \quad \cdot \quad 2 \cdot 2 \cdot 2 \cdot 2 \cdot 2 \over 2 \cdot 2 \cdot 2 \cdot 2} \, = \, {2 \cdot 2 \cdot 2 \quad \cdot \quad 2 \cdot \cancel{2 \cdot 2 \cdot 2 \cdot 2} \over \cancel{2 \cdot 2 \cdot 2 \cdot 2}} \, = \, 2 \cdot 2 \cdot 2 \cdot 2 \, = \, 4 \cdot 4 \, = \, 16} </math>
 
 
:::::::::::::::::OBS! &nbsp; Förenkla alltid först, räkna sedan!
 
 
Snabbare<span style="color:black">:</span> <math> \qquad\!\! \displaystyle{{2\,^3 \cdot \; 2\,^5 \over 2\,^4} \, = \, 2\,^{3\,+\,5\,-\,4} \, = \, 2\,^4 \, = \, 2 \cdot 2 \cdot 2 \cdot 2 \, = \, 4 \cdot 4 \, = \, 16} </math>
 
</big>
 
</div>  <!-- exempel1 -->
 
 
 
<div class="tolv"> <!-- tolv2 -->
 
För att förstå den snabbare lösningen se [[1.7_Potenser#Potenslagarna|<strong><span style="color:blue">potenslagarna</span></strong>]].
 
</div> <!-- tolv2 -->
 
 
 
== <b><span style="color:#931136">Potens med positiva heltalsexponenter</span></b> ==
 
<div class="tolv"> <!-- tolv1 -->
 
 
Potensen <big><math> \, a\,^{\color{Red} x} \, </math></big> kan, om exponenten <math> \, {\color{Red} x} \, </math> är ett positivt heltal och basen <big><math> \, a \, </math></big> ett tal <math> \neq 0 </math>, definieras som
 
 
::::::<b>Upprepad multiplikation av <big><math> \, a \, </math></big> med sig själv, <math> \, {\color{Red} x} \, </math> gånger:</b>
 
 
::::::::<big><math> a\,^{\color{Red} x} = \underbrace{a \cdot a \cdot a \cdot \quad \ \cdots \quad \cdot a}_{{\color{Red} x}\;{\rm gånger}} </math></big>
 
</div> <!-- tolv1 -->
 
 
<div class="exempel"> <!-- exempel2 -->
 
== <b><span style="color:#931136">Exempel 2</span></b> ==
 
<big>
 
Förenkla<span style="color:black">:</span> <big><math> \quad\;\; a\,^2 \, \cdot \, a\,^3 </math></big>
 
 
 
<strong><span style="color:#931136">Lösning:</span></strong>
 
 
::::<big><math> a\,^2 \cdot a\,^3 \; = \; \underbrace{a \cdot a}_{2\;\times} \; \cdot \; \underbrace{a \cdot a \cdot a}_{3\;\times} \; = \; \underbrace{a \cdot a \cdot a \cdot a \cdot a}_{{\color{Red} 5}\;\times} \; = \; a\,^{\color{Red} 5}</math></big>
 
 
Snabbare:
 
 
::::<big><math> a\,^2 \cdot a\,^3 \; = \; a\,^{2\,+\,3} = \; a\,^{\color{Red} 5} </math></big>
 
</big>
 
</div> <!-- exempel2 -->
 
 
 
<div class="tolv"> <!-- tolv2 -->
 
Den snabbare lösningen är ett exempel på den första potenslagen:
 
</div> <!-- tolv2 -->
 
 
 
== <b><span style="color:#931136">Potenslagarna</span></b> ==
 
<div class="tolv"> <!-- tolv3 -->
 
 
Följande lagar gäller för potenser där basen <math> a\, </math> är ett tal <math> \neq 0 </math>, exponenterna <math> \, x \, </math> och <math> \, y \, </math> godtyckliga tal och <math> m,\,n </math> heltal (<math> n\neq 0 </math>):
 
</div> <!-- tolv3 -->
 
 
 
<div class="border-divblue"><big>
 
<b><span style="color:#931136">Första potenslagen:</span></b> <big><math> \qquad\qquad\quad\;\, a^x \cdot a^y \; = \; a\,^{x \, + \, y} \qquad\qquad </math></big>
 
----
 
<b><span style="color:#931136">Andra potenslagen:</span></b> <big><math> \qquad\qquad\qquad\quad \displaystyle {a^x \over a^y} \; = \; a\,^{x \, - \, y} \qquad\qquad </math></big>
 
----
 
<b><span style="color:#931136">Tredje potenslagen:</span></b> <big><math> \qquad\qquad\qquad \displaystyle {(a^x)^y} \; = \; a\,^{x \, \cdot \, y} \qquad\qquad </math></big>
 
----
 
<b><span style="color:#931136">Lagen om nollte potens:</span></b> <big><math> \qquad\qquad\qquad\! a\,^0 \; = \; 1 \qquad\qquad </math></big>
 
----
 
<b><span style="color:#931136">Lagen om negativ exponent:</span></b> <big><math> \qquad\qquad a\,^{-x} \; = \; \displaystyle {1 \over a\,^x} \qquad\qquad </math></big>
 
----
 
<b><span style="color:#931136">Potens av en produkt:</span></b> <big><math> \qquad\qquad\;\;\, (a \cdot b)\,^x \; = \; a\,^x \cdot b\,^x \qquad\qquad </math></big>
 
----
 
<b><span style="color:#931136">Potens av en kvot:</span></b> <big><math> \qquad\qquad\qquad \left(\displaystyle {a \over b}\right)^x \; = \; \displaystyle {a\,^x \over b\,^x} \qquad\qquad </math></big>
 
</big></div> <!-- border-divblue -->
 
 
 
<div class="tolv"> <!-- tolv3a -->
 
För enkelhets skull definierades potensbegreppet inledningsvis endast för positiva heltalsexponenter <math> \, x \, </math> och <math> \, y </math>. Men potenslagarna gäller även för exponenter som är negativa eller bråktal. I formuleringen "negativ exponent" antas <math> \, x > 0 </math>.
 
</div> <!-- tolv3a -->
 
 
 
<div class="exempel"> <!-- exempel3 -->
 
== <b><span style="color:#931136">Exempel 3</span></b> ==
 
<big>
 
 
::::<big><math> \displaystyle {a\,^{\color{Red} 5} \over a\,^{\color{Red} 3}} \; = \; {a \cdot a \cdot a \cdot a \cdot a \; \over \; a \cdot a \cdot a} \; = \; {a \cdot a \cdot \cancel{a \cdot a \cdot a} \; \over \; \cancel{a \cdot a \cdot a}} \; = \; a \cdot a \; = \; a\,^2 </math></big>
 
 
Snabbare med andra potenslagen:
 
 
::::<big><math> \displaystyle {a\,^{\color{Red} 5} \over a\,^{\color{Red} 3}} \; = \; a\,^{{\color{Red} {5\,-\,3}}} \; = \; a\,^2 </math></big>
 
</big>
 
</div> <!-- exempel3 -->
 
 
 
<div class="tolv"> <!-- tolv2 -->
 
'''Påstående (Lagen om nollte potens)''':
 
 
::::<big><math> a^0 \; = \; 1 </math></big>
 
 
'''Bevis''':
 
 
Påståendet kan bevisas genom att använda andra potenslagen:
 
 
::::<big><math> \displaystyle{a^x \over a^x} \; = \; a^{x-x} \; = \; a^0 </math></big>
 
 
Å andra sidan vet vi att ett bråk med samma täljare som nämnare har värdet <math> \, 1 </math>:
 
 
::::<big><math> \displaystyle{a^x \over a^x} \; = \; 1 </math></big>
 
 
Av raderna ovan följer påståendet:
 
 
::::<big><math> a^0 \; = \; 1 </math></big>
 
</div> <!-- tolv4 -->
 
 
 
<div class="exempel"> <!-- exempel4 -->
 
== <b><span style="color:#931136">Exempel på potenser med negativa exponenter</span></b> ==
 
<big>
 
 
::::<math> \displaystyle{10\,^{-1} \, = \, {1 \over 10\,^1} \, = \, {1 \over 10} \, = \, 0,1} </math>
 
 
::::<math> \displaystyle{10\,^{-2} \, = \, {1 \over 10\,^2} \, = \, {1 \over 10 \cdot 10} \, = \, {1 \over 100} \, = \, 0,01} </math>
 
 
::::<math> \displaystyle{10\,^{-3} \, = \, {1 \over 10\,^3} \, = \, {1 \over 10 \cdot 10 \cdot 10} \, = \, {1 \over 1000} \, = \, 0,001} </math>
 
</big>
 
</div> <!-- exempel4 -->
 
 
 
<div class="tolv"> <!-- tolv4a -->
 
 
'''Påstående (Lagen om negativ exponent, <math> \, x > 0 </math>)''':
 
 
::::<big><math> a^{-x} = \displaystyle{1 \over a^x} </math></big>
 
 
'''Bevis''':
 
 
Påståendet kan bevisas genom att använda lagen om nollte potensen (baklänges) samt andra potenslagen:
 
 
::::<big><math> \displaystyle{1 \over a^x} \; = \; \displaystyle{a^0 \over a^x} \; = \; a^{0-x} \; = \; a^{-x} </math></big>
 
 
Vi får påståendet, fast baklänges.
 
</div> <!-- tolv4a -->
 
 
 
<div class="tolv"> <!-- tolv5 -->
 
Att potenser med negativa exponenter är en naturlig fortsättning på potenser med positiva exponenter med nollte potensen däremellan illustrerar följande exempel:
 
</div> <!-- tolv5 -->
 
 
 
<div class="exempel"> <!-- exempel4 -->
 
== <b><span style="color:#931136">Varför är <math> \; 5\,^0 \, = \, 1 \; </math>?</span></b> ==
 
<big>
 
 
::::<math> \;\; 5^4 \; = \; {\color{Red} 1} \cdot 5 \cdot 5 \cdot 5 \cdot 5 </math>
 
 
::::<math> \;\; 5^3 \; = \; {\color{Red} 1} \cdot 5 \cdot 5 \cdot 5 </math>
 
 
::::<math> \;\; 5^2 \; = \; {\color{Red} 1} \cdot 5 \cdot 5 </math>
 
 
::::<math> \;\; 5^1 \; = \; {\color{Red} 1} \cdot 5 </math>
 
 
::::<math> \;\; {\color{Red} {5^0 \; = \; 1}} </math>
 
 
::::<math> \;\; 5^{-1} \; = \; \displaystyle{{\color{Red} 1} \over 5} </math>
 
 
::::<math> \;\; 5^{-2} \; = \; \displaystyle{{\color{Red} 1} \over 5 \cdot 5} </math>
 
 
::::<math> \;\; 5^{-3} \; = \; \displaystyle{{\color{Red} 1} \over 5 \cdot 5 \cdot 5} </math>
 
 
::::<math> \;\; 5^{-4} \; = \; \displaystyle{{\color{Red} 1} \over 5 \cdot 5 \cdot 5 \cdot 5 } </math>
 
 
Att <math> \; {\color{Red} 1} </math>-orna följer med hela tiden beror på att multiplikationens ''enhet'' är <math> \, {\color{Red} 1} </math>, dvs <math> \, a \cdot {\color{Red} 1} \, = \, a </math>. Därför blir endast <math> \, {\color{Red} 1} \, </math> kvar, när vi kommer till <math> \, {\color{Red} {5^0}} \, </math> då alla <math> \, 5</math>-or har försvunnit.
 
</big>
 
</div> <!-- exempel4 -->
 
 
 
<div class="tolv"> <!-- tolv5 -->
 
Jämför med:
 
</div> <!-- tolv5 -->
 
 
 
<div class="exempel"> <!-- exempel5 -->
 
== <b><span style="color:#931136">Varför är <math> \; 5 \cdot 0 \, = \, 0 \; </math>?</span></b> ==
 
<big>
 
 
::::<math> \;\; 5 \cdot 4 \; = \; {\color{Red} 0} + 5 + 5 + 5 + 5 </math>
 
 
::::<math> \;\; 5 \cdot 3 \; = \; {\color{Red} 0} + 5 + 5 + 5 </math>
 
 
::::<math> \;\; 5 \cdot 2 \; = \; {\color{Red} 0} + 5 + 5 </math>
 
 
::::<math> \;\; 5 \cdot 1 \; = \; {\color{Red} 0} + 5 </math>
 
 
::::<math> \;\; {\color{Red} {5 \cdot 0 \; = \; 0}} </math>
 
 
::::<math> \;\; 5 \cdot (-1) \; = \; {\color{Red} 0} - 5 </math>
 
 
::::<math> \;\; 5 \cdot (-2) \; = \; {\color{Red} 0} - 5 - 5 </math>
 
 
::::<math> \;\; 5 \cdot (-3) \; = \; {\color{Red} 0} - 5 - 5 - 5 </math>
 
 
::::<math> \;\; 5 \cdot (-4) \; = \; {\color{Red} 0} - 5 - 5 - 5 - 5 </math>
 
 
Att <math> \; {\color{Red} 0} </math>-orna följer med hela tiden beror på att additionens ''enhet'' är <math> \, {\color{Red} 0} </math>, dvs <math> \, a + {\color{Red} 0} \, = \, a </math>. Därför blir endast <math> \, {\color{Red} 0} \, </math> kvar, när vi kommer till <math> \, {\color{Red} {5 \cdot 0}} \, </math> då alla <math> \, 5</math>-or har försvunnit.
 
</big>
 
</div> <!-- exempel5 -->
 
 
 
 
== <b><span style="color:#931136">1.7.1 Grundpotensform</span></b> ==
 
== <b><span style="color:#931136">1.7.1 Grundpotensform</span></b> ==
 
<div class="tolv"> <!-- tolv6 -->
 
<div class="tolv"> <!-- tolv6 -->

Versionen från 24 juni 2015 kl. 11.02

       <-- Förra avsnitt          Genomgång          Grundpotensform          Övningar          Nästa avsnitt -->      


1.7.1 Grundpotensform

I räknarens display visas ibland tal t.ex. på följande sätt:


Grundpotensform 60b.jpg

Mera utförligt:

\[ \;\; 5,26 \cdot 10\,^{\color{Red} {-3}} \, = \, 5,26 \cdot \displaystyle{{1 \over 10\,^3} \, = \, 5,26 \cdot {1 \over 10 \cdot 10 \cdot 10} \, = \, 5,26 \cdot {1 \over 1000} \, = \, 5,26 \cdot 0,001 \, = \, 0,00526} \]

Exakt gäller:

Alla tal kan skrivas i grundpotensform:

\[ a \, \cdot \, 10\,^x \quad\; {\rm där} \quad\; 1 \leq a < 10 \]


I praktiken används grundpotensformen för att kunna skriva stora och små tal, utan att behöva skriva så många nollor.


Exempel på stora och små tal i grundpotensform

\[ 8\,250\,000\,000\,000\,000 \; = \; 8,25 \, \cdot \, 10\,^{15} \]
\[ 0,000\,000\,000\,000\,16 \; = \; 1,6 \, \cdot \, 10\,^{-13} \]


Exempel 4

Skriv \( \; 11\,000 \; \) i grundpotensform.


Lösning: \( \qquad 11\,000 \, = \, 11 \cdot 1\,000 \, = \, 11 \cdot 10\,^3 \, = \, \underline{1,1 \cdot 10\,^4} \)

\[ {\rm {\color{Red} {OBS!\qquad\quad\; Vanligt\,fel:}}} \quad\;\; 11 \cdot 10\,^3 \; {\rm som\;svar.} \]

\[ \qquad\;\,\qquad\quad\; {\rm Därför\;att} \qquad 11 \cdot 10\,^3 \quad {\rm inte\;är\;någon\;grundpotensform:} \quad a = 11 > 10 \, {\rm .}\]

\[ \qquad\;\,\qquad\quad\; a \; {\rm måste\;uppfylla\;villkoret} \; 1 \leq a < 10 \, {\rm .}\]


Exempel 5

Skriv \( \; 0,000\,39 \; \) i grundpotensform.


Lösning: \( \qquad 0,000\,39 \; {\rm har} \; 5 \; {\rm decimaler} \quad \Longrightarrow \quad 0,000\,39 \, = \, 39 \cdot 10\,^{-5} \)

\[ \; a \; {\rm måste\;uppfylla\;villkoret} \; 1 \leq a < 10 \, {\rm .}\]
\[ \; {\rm Därför:} \quad 0,000\,39 \, = \, 39 \cdot 10\,^{-5} \, = \, \underline{3,9 \cdot 10\,^{-4}} \]



Internetlänkar

http://www.youtube.com/watch?v=iYgG4LUqXks

http://www.webbmatte.se/gym/arabiska/2/2_8_4sv.html

http://www.webbmatte.se/gym/arabiska/2/2_8_3sv.html

http://wiki.math.se/wikis/forberedandematte1/index.php/1.3_%C3%96vningar





Copyright © 2010-2015 Math Online Sweden AB. All Rights Reserved.