Skillnad mellan versioner av "1.7 Övningar till Potenser Appversion"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m (/* Övning 2                                        &nbsp...)
m (Övning 3)
Rad 42: Rad 42:
 
<div class="ovnE">
 
<div class="ovnE">
  
==== <b>Övning 3</b> ====
+
===== Övning 3 &nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; (1/0/0) =====
 
Förenkla först, beräkna sedan:
 
Förenkla först, beräkna sedan:
 
::<math> \displaystyle{5\,^2 \cdot\, 5\,^{-3} \over 5\,^{-2}} </math>
 
::<math> \displaystyle{5\,^2 \cdot\, 5\,^{-3} \over 5\,^{-2}} </math>
{{#NAVCONTENT:Svar 3|1.5 Svar 1c|Lösning 3|1.5 Lösning 1c}}</div>
+
{{#NAVCONTENT:Svar 3|1.5 Svar 1c}}</div>
 +
<!-- {{#NAVCONTENT:Svar 3|1.5 Svar 1c|Lösning 3|1.5 Lösning 1c}}</div> -->
  
  
 
<div class="ovnE">
 
<div class="ovnE">
 +
 
==== <b>Övning 4</b> ====
 
==== <b>Övning 4</b> ====
 
Förenkla först, beräkna sedan:
 
Förenkla först, beräkna sedan:

Versionen från 14 september 2015 kl. 15.15

       Genomgång Potenser          Genomgång Grundpotensform          Quiz          Övningar App          Guide till Potenser      
       Genomgång Potenser          Genomgång Grundpotensform          Övningar App spår 1          Övningar Webb          Övningar App spår 3      


E-övningar: 1-4


Övning 1                                            (1/0/0)

Förenkla först, beräkna sedan:

\[ \displaystyle{3\,^4 \cdot 3\,^2 \over 3\,^3} \]


Övning 2                                            (1/0/0)

Förenkla först, beräkna sedan:

\[ 4\,^4 \cdot 4\,^{-2} / 4 \]


Övning 3                                            (1/0/0)

Förenkla först, beräkna sedan:

\[ \displaystyle{5\,^2 \cdot\, 5\,^{-3} \over 5\,^{-2}} \]


Övning 4

Förenkla först, beräkna sedan:

\[ \displaystyle{10\,^5 \cdot\, 10\,^{-5} \over 10\,^{-2} \cdot\, 10\,^3} \]


Övning 2

Svara med SANT eller FALSKT på följande påståenden och motivera:


a) \( \quad (2 \cdot 3)\,^2 \, = \, 2\,^2 \cdot 3\,^2 \)


b) \( \quad (2 \, + \, 3)\,^2 \, = \, 2\,^2 + 3\,^2 \)


c) \( \quad (4 \, / \, 2)\,^2 \, = \, 4\,^2 \, / \, 2\,^2 \)


d) \( \quad (4 \, - \, 2)\,^2 \, = \, 4\,^2 \, - \, 2\,^2 \)


e) \( \quad 2\,^3 \cdot 5\,^2 = (2 \cdot 5)\,^5 \)


Övning 3

Beräkna följande uttryck:


a)   \( (-2)\,^2 \)

b)   \( -\,2^2 \)

c)   \( (-2)\,^3 \)

d)   \( (-5)\,^2 \,-\, 3\,^2 \)


Övning 4

Skriv följande grundpotensformer som vanligt tal:


a)   \( 4,2 \cdot 10\,^3 \)

b)   \( 4,2 \cdot 10\,^{-3} \)

c)   \( 5,07 \cdot 10\,^6 \)

d)   \( 5,07 \cdot 10\,^{-6} \)



C-övningar: 5-7


Övning 5

Skriv följande tal i grundpotensform:


a)   \( 56\,000\,000 \)

b)   \( 4\,800\,000\,000 \)

c)   \( 0,0095 \)

d)   \( 0,000\,020\,3 \)


Övning 6

Förenkla och beräkna följande uttryck:


a)   \( \displaystyle { \left({1 \over 3}\right)^{-3} } \)


b)   \( \displaystyle { \left({4^{40} \over 4} \; \Big / \; 4^{38}\right)^{-1} } \)


c)   \( \displaystyle { {25 \cdot 10\,^{-3} \over 5 \cdot 10\,^{-5}}\, \cdot \,10\,^{-2} } \)


Övning 7

Skriv om följande uttryck till en potens av en enda bas. Avgör först vilken bas som kan vara lämplig:


a)   \( 8^2 \cdot 4^3 \)


b)   \( \displaystyle {3^{-2} \cdot 9^2 \over 27} \)


c)   \( \displaystyle {a^{-5} \cdot a^9 \over (a^{-9})^{1/3}} \)


A-övningar: 8-9


Övning 8

Ett belopp på \( 5\,000 \) kr sätts in på ett sparkonto med \( \, 3\,\% \, \) årsränta. Inga uttag görs. Räntan läggs på kontot årsvis.

a)   Hur mycket pengar finns på kontot efter \( 4 \) år?

Använd här undantagsvis en miniräknare. I de flesta är \( \boxed{\bf\wedge} \) eller \( \boxed{x^y} \) symboler för operationen upphöjt till.

b)   Hur länge tar det tills startkapitalet fördubblats? Pröva dig fram till en ungefärlig lösning med hjälp av räknaren.

Ange tiden i hela år och månader.


Övning 9

Bilda uttrycket \( \, (P + Q) \cdot (P - Q) \, \) om:

\[ \; P \; = \; 2\,^x \, + \, 2\,^{-x} \]
\[ \; Q \; = \; 2\,^x \, - \, 2\,^{-x} \]

Tips:     Bilda först \( \, (P + Q) \, \) och förenkla. Bilda sedan \( \, (P - Q) \, \) och förenkla. Multiplicera dem sist med varandra.





Copyright © 2010-2015 Math Online Sweden AB. All Rights Reserved.