Skillnad mellan versioner av "1.7 Övningar till Potenser Appversion"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m
m
Rad 65: Rad 65:
 
   <td><div class="ovnE">
 
   <td><div class="ovnE">
 
===== Övning 5 &nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; (1/0/0) =====
 
===== Övning 5 &nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; (1/0/0) =====
Svara med SANT eller FALSKT på följande påståenden:
+
Svara med SANT eller FALSKT:
 
::<math> (2 \cdot 3)\,^2 \, = \, 2\,^2 \cdot 3\,^2 </math>
 
::<math> (2 \cdot 3)\,^2 \, = \, 2\,^2 \cdot 3\,^2 </math>
 
{{#NAVCONTENT:Svar 5|1.5 Svar 2a}}</div></td>
 
{{#NAVCONTENT:Svar 5|1.5 Svar 2a}}</div></td>
Rad 71: Rad 71:
 
   <td><div class="ovnE">
 
   <td><div class="ovnE">
 
===== Övning 6 &nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; (1/0/0) =====
 
===== Övning 6 &nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; (1/0/0) =====
Förenkla först, beräkna sedan:
+
Svara med SANT eller FALSKT:
 
::<math> (2 \, + \, 3)\,^2 \, = \, 2\,^2 + 3\,^2 </math>
 
::<math> (2 \, + \, 3)\,^2 \, = \, 2\,^2 + 3\,^2 </math>
 
{{#NAVCONTENT:Svar 6|1.5 Svar 2b}}</div>
 
{{#NAVCONTENT:Svar 6|1.5 Svar 2b}}</div>
Rad 83: Rad 83:
 
   <td><div class="ovnE">
 
   <td><div class="ovnE">
 
===== Övning 7 &nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; (1/0/0) =====
 
===== Övning 7 &nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; (1/0/0) =====
Förenkla först, beräkna sedan:
+
Svara med SANT eller FALSKT:
 
::<math> \displaystyle{\frac{5\,^2 \cdot\, 5\,^{-3}}{5\,^{-2}}} </math>
 
::<math> \displaystyle{\frac{5\,^2 \cdot\, 5\,^{-3}}{5\,^{-2}}} </math>
 
{{#NAVCONTENT:Svar 7|1.5 Svar 2c}}</div></td>
 
{{#NAVCONTENT:Svar 7|1.5 Svar 2c}}</div></td>
Rad 89: Rad 89:
 
   <td><div class="ovnE">
 
   <td><div class="ovnE">
 
===== Övning 8 &nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; (1/0/0) =====
 
===== Övning 8 &nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; (1/0/0) =====
Förenkla först, beräkna sedan:
+
Svara med SANT eller FALSKT:
 
::<math> (4 \, / \, 2)\,^2 \, = \, 4\,^2 \, / \, 2\,^2 </math>
 
::<math> (4 \, / \, 2)\,^2 \, = \, 4\,^2 \, / \, 2\,^2 </math>
 
{{#NAVCONTENT:Svar 8|1.5 Svar 2d}}</div>
 
{{#NAVCONTENT:Svar 8|1.5 Svar 2d}}</div>
Rad 95: Rad 95:
 
</tr>
 
</tr>
 
</table>
 
</table>
 
 
 
== <b>Övning 3</b> ==
 
== <b>Övning 3</b> ==
 
<div class="ovnE">
 
<div class="ovnE">

Versionen från 6 februari 2016 kl. 14.50

       Genomgång Potenser          Genomgång Grundpotensform          Quiz          Övningar Webb          Lathund      
       Genomgång Potenser          Genomgång Grundpotensform          Ovningar App JSON.txt          Övningar App          Övningar App spår 3      


E-övningar: 1-4


Övning 1                                            (1/0/0)

Förenkla först, beräkna sedan:

\[ \displaystyle{\frac{3\,^4 \cdot 3\,^2}{3\,^3}} \]
          
Övning 2                                            (1/0/0)

Förenkla först, beräkna sedan:

\[ 4\,^4 \cdot 4\,^{-2} / 4 \]



Övning 3                                            (1/0/0)

Förenkla först, beräkna sedan:

\[ \displaystyle{\frac{5\,^2 \cdot\, 5\,^{-3}}{5\,^{-2}}} \]
          
Övning 4                                            (1/0/0)

Förenkla först, beräkna sedan:

\[ \displaystyle{\frac{10\,^5 \cdot\, 10\,^{-5}}{10\,^{-2} \cdot\, 10\,^3}} \]


Övning 5                                            (1/0/0)

Svara med SANT eller FALSKT:

\[ (2 \cdot 3)\,^2 \, = \, 2\,^2 \cdot 3\,^2 \]
          
Övning 6                                            (1/0/0)

Svara med SANT eller FALSKT:

\[ (2 \, + \, 3)\,^2 \, = \, 2\,^2 + 3\,^2 \]


Övning 7                                            (1/0/0)

Svara med SANT eller FALSKT:

\[ \displaystyle{\frac{5\,^2 \cdot\, 5\,^{-3}}{5\,^{-2}}} \]
          
Övning 8                                            (1/0/0)

Svara med SANT eller FALSKT:

\[ (4 \, / \, 2)\,^2 \, = \, 4\,^2 \, / \, 2\,^2 \]

Övning 3

Beräkna följande uttryck:


a)   \( (-2)\,^2 \)

b)   \( -\,2^2 \)

c)   \( (-2)\,^3 \)

d)   \( (-5)\,^2 \,-\, 3\,^2 \)


Övning 4

Skriv följande grundpotensformer som vanligt tal:


a)   \( 4,2 \cdot 10\,^3 \)

b)   \( 4,2 \cdot 10\,^{-3} \)

c)   \( 5,07 \cdot 10\,^6 \)

d)   \( 5,07 \cdot 10\,^{-6} \)



C-övningar: 5-7


Övning 5

Skriv följande tal i grundpotensform:


a)   \( 56\,000\,000 \)

b)   \( 4\,800\,000\,000 \)

c)   \( 0,0095 \)

d)   \( 0,000\,020\,3 \)


Övning 6

Förenkla och beräkna följande uttryck:


a)   \( \displaystyle { \left({1 \over 3}\right)^{-3} } \)


b)   \( \displaystyle { \left({4^{40} \over 4} \; \Big / \; 4^{38}\right)^{-1} } \)


c)   \( \displaystyle { {25 \cdot 10\,^{-3} \over 5 \cdot 10\,^{-5}}\, \cdot \,10\,^{-2} } \)


Övning 7

Skriv om följande uttryck till en potens av en enda bas. Avgör först vilken bas som kan vara lämplig:


a)   \( 8^2 \cdot 4^3 \)


b)   \( \displaystyle {3^{-2} \cdot 9^2 \over 27} \)


c)   \( \displaystyle {a^{-5} \cdot a^9 \over (a^{-9})^{1/3}} \)


A-övningar: 8-9


Övning 8

Ett belopp på \( 5\,000 \) kr sätts in på ett sparkonto med \( \, 3\,\% \, \) årsränta. Inga uttag görs. Räntan läggs på kontot årsvis.

a)   Hur mycket pengar finns på kontot efter \( 4 \) år?

Använd här undantagsvis en miniräknare. I de flesta är \( \boxed{\bf\wedge} \) eller \( \boxed{x^y} \) symboler för operationen upphöjt till.

b)   Hur länge tar det tills startkapitalet fördubblats? Pröva dig fram till en ungefärlig lösning med hjälp av räknaren.

Ange tiden i hela år och månader.


Övning 9

Bilda uttrycket \( \, (P + Q) \cdot (P - Q) \, \) om:

\[ \; P \; = \; 2\,^x \, + \, 2\,^{-x} \]
\[ \; Q \; = \; 2\,^x \, - \, 2\,^{-x} \]

Tips:     Bilda först \( \, (P + Q) \, \) och förenkla. Bilda sedan \( \, (P - Q) \, \) och förenkla. Multiplicera dem sist med varandra.





Copyright © 2010-2015 Math Online Sweden AB. All Rights Reserved.