Skillnad mellan versioner av "1.7 Övningar till Potenser Appversion"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m
m
Rad 76: Rad 76:
 
===== Övning 7                                            (1/0/0) =====
 
===== Övning 7                                            (1/0/0) =====
 
Skriv som vanligt tal: &nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; <math> 5,07 \cdot 10\,^6 </math>
 
Skriv som vanligt tal: &nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; <math> 5,07 \cdot 10\,^6 </math>
{{#NAVCONTENT:Svar 7|1.5 Svar 4c}}
+
{{#NAVCONTENT:Svar 7|1.5 Svar 4c|Lösning 7|1.5 Lösning 4c}}
:<small><small>[http://90.224.79.92:8080/matte1b/index.php/1.5_L%C3%B6sning_4c Fullständig lösning på webben]</small></small></div></td>
+
</div></td>
 
   <td>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;</td>
 
   <td>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;</td>
 
   <td><div class="ovnE">
 
   <td><div class="ovnE">
 
===== Övning 8 &nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; (2/0/0) =====
 
===== Övning 8 &nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; (2/0/0) =====
 
Skriv som vanligt tal: &nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; <math> 5,07 \cdot 10\,^{-6} </math>
 
Skriv som vanligt tal: &nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; <math> 5,07 \cdot 10\,^{-6} </math>
{{#NAVCONTENT:Svar 8|1.5 Svar 4d}}
+
{{#NAVCONTENT:Svar 8|1.5 Svar 4d|Lösning 8|1.5 Lösning 4d}}
:<small><small>[http://90.224.79.92:8080/matte1b/index.php/1.5_L%C3%B6sning_4d Fullständig lösning på webben]</small></small></div></td>
+
</div></td>
 
</tr>
 
</tr>
 
</table>
 
</table>
Rad 94: Rad 94:
 
Förenkla först, beräkna sedan:
 
Förenkla först, beräkna sedan:
 
::::<math> \displaystyle{\frac{3\,^4 \cdot 3\,^2}{3\,^3}} </math>
 
::::<math> \displaystyle{\frac{3\,^4 \cdot 3\,^2}{3\,^3}} </math>
{{#NAVCONTENT:Svar 9|1.5 Svar 1a}}
+
{{#NAVCONTENT:Svar 9|1.5 Svar 1a|Lösning 9|1.5 Lösning 1a}}
:<small><small>[http://90.224.79.92:8080/matte1b/index.php/1.5_L%C3%B6sning_1a Fullständig lösning på webben]</small></small></div></td>
+
</div></td>
 
   <td>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;</td>
 
   <td>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;</td>
 
   <td><div class="ovnE">
 
   <td><div class="ovnE">
Rad 104: Rad 104:
 
::::<math> 4\,^4 \cdot 4\,^{-2} / 4 </math>
 
::::<math> 4\,^4 \cdot 4\,^{-2} / 4 </math>
  
{{#NAVCONTENT:Svar 10|1.5 Svar 1b}}
+
{{#NAVCONTENT:Svar 10|1.5 Svar 1b|Lösning 10|1.5 Lösning 1b}}
:<small><small>[http://90.224.79.92:8080/matte1b/index.php/1.5_L%C3%B6sning_1b Fullständig lösning på webben]</small></small></div></td>
+
</div></td>
 
</tr>
 
</tr>
 
</table>
 
</table>
Rad 116: Rad 116:
 
Förenkla först, beräkna sedan:
 
Förenkla först, beräkna sedan:
 
::::<math> \displaystyle{\frac{5\,^2 \cdot\, 5\,^{-3}}{5\,^{-2}}} </math>
 
::::<math> \displaystyle{\frac{5\,^2 \cdot\, 5\,^{-3}}{5\,^{-2}}} </math>
{{#NAVCONTENT:Svar 11|1.5 Svar 1c}}
+
{{#NAVCONTENT:Svar 11|1.5 Svar 1c|Lösning 11|1.5 Lösning 1c}}
:<small><small>[http://90.224.79.92:8080/matte1b/index.php/1.5_L%C3%B6sning_1c Fullständig lösning på webben]</small></small></div></td>
+
</div></td>
 
   <td>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;</td>
 
   <td>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;</td>
 
   <td><div class="ovnE">
 
   <td><div class="ovnE">
Rad 123: Rad 123:
 
Förenkla först, beräkna sedan:
 
Förenkla först, beräkna sedan:
 
:::<math> \displaystyle{\frac{10\,^5 \cdot\, 10\,^{-5}}{10\,^{-2} \cdot\, 10\,^3}} </math>
 
:::<math> \displaystyle{\frac{10\,^5 \cdot\, 10\,^{-5}}{10\,^{-2} \cdot\, 10\,^3}} </math>
{{#NAVCONTENT:Svar 12|1.5 Svar 1d}}
+
{{#NAVCONTENT:Svar 12|1.5 Svar 1d|Lösning 12|1.5 Lösning 1d}}
:<small><small>[http://90.224.79.92:8080/matte1b/index.php/1.5_L%C3%B6sning_1d Fullständig lösning på webben]</small></small></div></td>
+
</div></td>
 
</tr>
 
</tr>
 
</table>
 
</table>
Rad 135: Rad 135:
 
Svara med SANT eller FALSKT:
 
Svara med SANT eller FALSKT:
 
::<math> (2 \cdot 3)\,^2 \, = \, 2\,^2 \cdot 3\,^2 </math>
 
::<math> (2 \cdot 3)\,^2 \, = \, 2\,^2 \cdot 3\,^2 </math>
{{#NAVCONTENT:Svar 13|1.5 Svar 2a}}
+
{{#NAVCONTENT:Svar 13|1.5 Svar 2a|Lösning 13|1.5 Lösning 2a}}
:<small><small>[http://90.224.79.92:8080/matte1b/index.php/1.5_L%C3%B6sning_2a Fullständig lösning på webben]</small></small></div></td>
+
</div></td>
 
   <td>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;</td>
 
   <td>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;</td>
 
   <td><div class="ovnE">
 
   <td><div class="ovnE">
Rad 142: Rad 142:
 
Svara med SANT eller FALSKT:
 
Svara med SANT eller FALSKT:
 
::<math> (2 \, + \, 3)\,^2 \, = \, 2\,^2 + 3\,^2 </math>
 
::<math> (2 \, + \, 3)\,^2 \, = \, 2\,^2 + 3\,^2 </math>
{{#NAVCONTENT:Svar 14|1.5 Svar 2c}}
+
{{#NAVCONTENT:Svar 14|1.5 Svar 2c|Lösning 14|1.5 Lösning 2b}}
:<small><small>[http://90.224.79.92:8080/matte1b/index.php/1.5_L%C3%B6sning_2b Fullständig lösning på webben]</small></small></div></td>
+
</div></td>
 
</tr>
 
</tr>
 
</table>
 
</table>
Rad 154: Rad 154:
 
Svara med SANT eller FALSKT:
 
Svara med SANT eller FALSKT:
 
::<math> (4 \, / \, 2)\,^2 \, = \, 4\,^2 \, / \, 2\,^2 </math>
 
::<math> (4 \, / \, 2)\,^2 \, = \, 4\,^2 \, / \, 2\,^2 </math>
{{#NAVCONTENT:Svar 15|1.5 Svar 2c}}
+
{{#NAVCONTENT:Svar 15|1.5 Svar 2c|Lösning 15|1.5 Lösning 2c}}
:<small><small>[http://90.224.79.92:8080/matte1b/index.php/1.5_L%C3%B6sning_2c Fullständig lösning på webben]</small></small></div></td>
+
</div></td>
 
   <td>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;</td>
 
   <td>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;</td>
 
   <td><div class="ovnE">
 
   <td><div class="ovnE">
Rad 161: Rad 161:
 
Svara med SANT eller FALSKT:
 
Svara med SANT eller FALSKT:
 
::<math> (4 \, - \, 2)\,^2 \, = \, 4\,^2 \, - \, 2\,^2 </math>
 
::<math> (4 \, - \, 2)\,^2 \, = \, 4\,^2 \, - \, 2\,^2 </math>
{{#NAVCONTENT:Svar 16|1.5 Svar 2d}}
+
{{#NAVCONTENT:Svar 16|1.5 Svar 2d|Lösning 16|1.5 Lösning 2d}}
:<small><small>[http://90.224.79.92:8080/matte1b/index.php/1.5_L%C3%B6sning_2d Fullständig lösning på webben]</small></small></div></td>
+
</div></td>
 
</tr>
 
</tr>
 
</table>
 
</table>
Rad 171: Rad 171:
 
Svara med SANT eller FALSKT:
 
Svara med SANT eller FALSKT:
 
::<math> 2\,^3 \cdot 5\,^2 = (2 \cdot 5)\,^5 </math>
 
::<math> 2\,^3 \cdot 5\,^2 = (2 \cdot 5)\,^5 </math>
{{#NAVCONTENT:Svar 17|1.5 Svar 2f}}
+
{{#NAVCONTENT:Svar 17|1.5 Svar 2f|Lösning 17|1.5 Lösning 2f}}
:<small><small>[http://90.224.79.92:8080/matte1b/index.php/1.5_L%C3%B6sning_2f Fullständig lösning på webben]</small></small></div>
+
</div>
  
  
Rad 181: Rad 181:
 
Skriv talet i [[1.7_Lathund_till_Potenser#Grundpotensform|<b><span style="color:blue">grundpotensform</span></b>]]:
 
Skriv talet i [[1.7_Lathund_till_Potenser#Grundpotensform|<b><span style="color:blue">grundpotensform</span></b>]]:
 
:::<math> 56\,000\,000 </math>
 
:::<math> 56\,000\,000 </math>
{{#NAVCONTENT:Svar 18|1.5 Svar 5a}}
+
{{#NAVCONTENT:Svar 18|1.5 Svar 5a|Lösning 18|1.5 Lösning 5a}}
:<small><small>[http://90.224.79.92:8080/matte1b/index.php/1.5_L%C3%B6sning_5a Fullständig lösning på webben]</small></small></div></td>
+
</div></td>
 
   <td>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;</td>
 
   <td>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;</td>
 
   <td><div class="ovnC">
 
   <td><div class="ovnC">
Rad 189: Rad 189:
 
Skriv talet i [[1.7_Lathund_till_Potenser#Grundpotensform|<b><span style="color:blue">grundpotensform</span></b>]]:
 
Skriv talet i [[1.7_Lathund_till_Potenser#Grundpotensform|<b><span style="color:blue">grundpotensform</span></b>]]:
 
:::<math> 4\,800\,000\,000 </math>
 
:::<math> 4\,800\,000\,000 </math>
{{#NAVCONTENT:Svar 19|1.5 Svar 5b}}
+
{{#NAVCONTENT:Svar 19|1.5 Svar 5b|Lösning 19|1.5 Lösning 5b}}
:<small><small>[http://90.224.79.92:8080/matte1b/index.php/1.5_L%C3%B6sning_5b Fullständig lösning på webben]</small></small></div></td>
+
</div></td>
 
</tr>
 
</tr>
 
</table>
 
</table>
Rad 202: Rad 202:
 
Skriv talet i [[1.7_Lathund_till_Potenser#Grundpotensform|<b><span style="color:blue">grundpotensform</span></b>]]:
 
Skriv talet i [[1.7_Lathund_till_Potenser#Grundpotensform|<b><span style="color:blue">grundpotensform</span></b>]]:
 
:::<math> 0,0095 </math>
 
:::<math> 0,0095 </math>
{{#NAVCONTENT:Svar 20|1.5 Svar 5c}}
+
{{#NAVCONTENT:Svar 20|1.5 Svar 5c|Lösning 20|1.5 Lösning 5c}}
:<small><small>[http://90.224.79.92:8080/matte1b/index.php/1.5_L%C3%B6sning_5c Fullständig lösning på webben]</small></small></div></td>
+
</div></td>
 
   <td>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;</td>
 
   <td>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;</td>
 
   <td><div class="ovnC">
 
   <td><div class="ovnC">
Rad 209: Rad 209:
 
Skriv talet i [[1.7_Lathund_till_Potenser#Grundpotensform|<b><span style="color:blue">grundpotensform</span></b>]]:
 
Skriv talet i [[1.7_Lathund_till_Potenser#Grundpotensform|<b><span style="color:blue">grundpotensform</span></b>]]:
 
:::<math> 0,000\,020\,3 </math>
 
:::<math> 0,000\,020\,3 </math>
{{#NAVCONTENT:Svar 21|1.5 Svar 5d}}
+
{{#NAVCONTENT:Svar 21|1.5 Svar 5d|Lösning 21|1.5 Lösning 5d}}
:<small><small>[http://90.224.79.92:8080/matte1b/index.php/1.5_L%C3%B6sning_5d Fullständig lösning på webben]</small></small></div></td>
+
</div></td>
 
</tr>
 
</tr>
 
</table>
 
</table>
Rad 221: Rad 221:
 
Förenkla först, beräkna sedan:
 
Förenkla först, beräkna sedan:
 
::::<math> \displaystyle { \left({1 \over 3}\right)^{-3} } </math>
 
::::<math> \displaystyle { \left({1 \over 3}\right)^{-3} } </math>
{{#NAVCONTENT:Svar 22|1.5 Svar 6a}}
+
{{#NAVCONTENT:Svar 22|1.5 Svar 6a|Lösning 22|1.5 Lösning 6a}}
:<small><small>[http://90.224.79.92:8080/matte1b/index.php/1.5_L%C3%B6sning_6a Fullständig lösning på webben]</small></small></div></td>
+
</div></td>
 
   <td>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;</td>
 
   <td>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;</td>
 
   <td><div class="ovnC">
 
   <td><div class="ovnC">
Rad 228: Rad 228:
 
Förenkla först, beräkna sedan:
 
Förenkla först, beräkna sedan:
 
:::<math> \displaystyle { \left({4^{40} \over 4} \; \Big / \; 4^{38}\right)^{-1} } </math>
 
:::<math> \displaystyle { \left({4^{40} \over 4} \; \Big / \; 4^{38}\right)^{-1} } </math>
{{#NAVCONTENT:Svar 23|1.5 Svar 6b}}
+
{{#NAVCONTENT:Svar 23|1.5 Svar 6b|Lösning 23|1.5 Lösning 6b}}
:<small><small>[http://90.224.79.92:8080/matte1b/index.php/1.5_L%C3%B6sning_6b Fullständig lösning på webben]</small></small></div></td>
+
</div></td>
 
</tr>
 
</tr>
 
</table>
 
</table>
Rad 241: Rad 241:
  
 
::<math> \displaystyle { {25 \cdot 10\,^{-3} \over 5 \cdot 10\,^{-5}}\, \cdot \,10\,^{-2} } </math>
 
::<math> \displaystyle { {25 \cdot 10\,^{-3} \over 5 \cdot 10\,^{-5}}\, \cdot \,10\,^{-2} } </math>
{{#NAVCONTENT:Svar 24|1.5 Svar 6c}}
+
{{#NAVCONTENT:Svar 24|1.5 Svar 6c|Lösning 24|1.5 Lösning 6c}}
:<small><small>[http://90.224.79.92:8080/matte1b/index.php/1.5_L%C3%B6sning_6c Fullständig lösning på webben]</small></small></div>
+
</div>
  
  
Rad 254: Rad 254:
  
 
Avgör först vilken bas som kan vara lämplig.
 
Avgör först vilken bas som kan vara lämplig.
{{#NAVCONTENT:Svar 25|1.5 Svar 7a}}
+
{{#NAVCONTENT:Svar 25|1.5 Svar 7a|Lösning 25|1.5 Lösning 7a}}
:<small><small>[http://90.224.79.92:8080/matte1b/index.php/1.5_L%C3%B6sning_7a Fullständig lösning på webben]</small></small></div></td>
+
</div></td>
 
</tr>
 
</tr>
 
</table>
 
</table>
Rad 268: Rad 268:
  
 
Avgör först vilken bas som kan vara lämplig.
 
Avgör först vilken bas som kan vara lämplig.
{{#NAVCONTENT:Svar 26|1.5 Svar 7b}}
+
{{#NAVCONTENT:Svar 26|1.5 Svar 7b|Lösning 26|1.5 Lösning 7b}}
:<small><small>[http://90.224.79.92:8080/matte1b/index.php/1.5_L%C3%B6sning_7b Fullständig lösning på webben]</small></small></div></td>
+
</div></td>
 
   <td>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;</td>
 
   <td>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;</td>
 
   <td><div class="ovnC">
 
   <td><div class="ovnC">
Rad 275: Rad 275:
 
Skriv om uttrycket till en potens av en enda bas<span style="color:black">:</span>
 
Skriv om uttrycket till en potens av en enda bas<span style="color:black">:</span>
 
:::<math> \displaystyle {a^{-5} \cdot a^9 \over (a^{-9})^{1/3}} </math>
 
:::<math> \displaystyle {a^{-5} \cdot a^9 \over (a^{-9})^{1/3}} </math>
{{#NAVCONTENT:Svar 27|1.5 Svar 7c}}
+
{{#NAVCONTENT:Svar 27|1.5 Svar 7c|Lösning 27|1.5 Lösning 7c}}
:<small><small>[http://90.224.79.92:8080/matte1b/index.php/1.5_L%C3%B6sning_7c Fullständig lösning på webben]</small></small></div>
+
</div>
  
  
Rad 293: Rad 293:
  
 
Hur mycket pengar finns på kontot efter <math> 4 </math> år?
 
Hur mycket pengar finns på kontot efter <math> 4 </math> år?
{{#NAVCONTENT:Svar 28|1.5 Svar 8a}}
+
{{#NAVCONTENT:Svar 28|1.5 Svar 8a|Lösning 28|1.5 Lösning 8a}}
:<small><small>[http://90.224.79.92:8080/matte1b/index.php/1.5_L%C3%B6sning_8a Fullständig lösning på webben]</small></small></div>
+
</div>
  
  
Rad 314: Rad 314:
  
 
Ange tiden i hela år och månader.
 
Ange tiden i hela år och månader.
{{#NAVCONTENT:Svar 29|1.5 Svar 8b}}
+
{{#NAVCONTENT:Svar 29|1.5 Svar 8b|Lösning 29|1.5 Lösning 8b}}
:<small><small>[http://90.224.79.92:8080/matte1b/index.php/1.5_L%C3%B6sning_8b Fullständig lösning på webben 28b]</small></small></div></td>
+
</div></td>
 
</tr>
 
</tr>
 
</table>
 
</table>
Rad 336: Rad 336:
  
 
förenkla. Multiplicera sist de förenklade uttrycken med varandra.
 
förenkla. Multiplicera sist de förenklade uttrycken med varandra.
{{#NAVCONTENT:Svar 29|1.5 Svar 9}}
+
{{#NAVCONTENT:Svar 29|1.5 Svar 9|Lösning 29|1.5 Lösning 9}}
:<small><small>[http://90.224.79.92:8080/matte1b/index.php/1.5_L%C3%B6sning_9 Fullständig lösning på webben]</small></small></div>
+
</div>
  
  

Versionen från 14 maj 2016 kl. 14.35

       Genomgång Potenser          Genomgång Grundpotensform          Quiz          Övningar Webb          Lathund      
       Genomgång Potenser          Genomgång Grundpotensform          Ovningar App JSON.txt          Övningar App          Övningar App spår 3      


Övning 1                                            (1/0/0)

Beräkna:                  \( (-2)\,^2 \)

          
Övning 2                                            (1/0/0)

Beräkna:                  \( -\,2\,^2 \)


Övning 3                                            (1/0/0)

Beräkna:                  \( (-2)\,^3 \)

          
Övning 4                                            (2/0/0)

Beräkna:                  \( (-5)\,^2 \,-\, 3\,^2 \)


Övning 5                                            (1/0/0)

Skriv som vanligt tal:        \( 4,2 \cdot 10\,^3 \)

          
Övning 6                                            (1/0/0)

Skriv som vanligt tal:        \( 4,2 \cdot 10\,^{-3} \)


Övning 7                                            (1/0/0)

Skriv som vanligt tal:        \( 5,07 \cdot 10\,^6 \)

          
Övning 8                                            (2/0/0)

Skriv som vanligt tal:        \( 5,07 \cdot 10\,^{-6} \)


Övning 9                                            (1/0/0)

Förenkla först, beräkna sedan:

\[ \displaystyle{\frac{3\,^4 \cdot 3\,^2}{3\,^3}} \]
          
Övning 10                                            (1/0/0)

Förenkla först, beräkna sedan:


\[ 4\,^4 \cdot 4\,^{-2} / 4 \]


Övning 11                                            (1/0/0)

Förenkla först, beräkna sedan:

\[ \displaystyle{\frac{5\,^2 \cdot\, 5\,^{-3}}{5\,^{-2}}} \]
          
Övning 12                                            (2/0/0)

Förenkla först, beräkna sedan:

\[ \displaystyle{\frac{10\,^5 \cdot\, 10\,^{-5}}{10\,^{-2} \cdot\, 10\,^3}} \]


Övning 13                                            (1/0/0)

Svara med SANT eller FALSKT:

\[ (2 \cdot 3)\,^2 \, = \, 2\,^2 \cdot 3\,^2 \]
          
Övning 14                                            (1/0/0)

Svara med SANT eller FALSKT:

\[ (2 \, + \, 3)\,^2 \, = \, 2\,^2 + 3\,^2 \]


Övning 15                                            (1/0/0)

Svara med SANT eller FALSKT:

\[ (4 \, / \, 2)\,^2 \, = \, 4\,^2 \, / \, 2\,^2 \]
          
Övning 16                                            (1/0/0)

Svara med SANT eller FALSKT:

\[ (4 \, - \, 2)\,^2 \, = \, 4\,^2 \, - \, 2\,^2 \]


Övning 17                                            (0/1/0)

Svara med SANT eller FALSKT:

\[ 2\,^3 \cdot 5\,^2 = (2 \cdot 5)\,^5 \]


Övning 18                                            (0/1/0)

Skriv talet i grundpotensform:

\[ 56\,000\,000 \]
          
Övning 19                                            (0/1/0)

Skriv talet i grundpotensform:

\[ 4\,800\,000\,000 \]


Övning 20                                            (0/1/0)

Skriv talet i grundpotensform:

\[ 0,0095 \]
          
Övning 21                                            (0/1/0)

Skriv talet i grundpotensform:

\[ 0,000\,020\,3 \]


Övning 22                                            (0/1/0)

Förenkla först, beräkna sedan:

\[ \displaystyle { \left({1 \over 3}\right)^{-3} } \]
          
Övning 23                                            (0/2/0)

Förenkla först, beräkna sedan:

\[ \displaystyle { \left({4^{40} \over 4} \; \Big / \; 4^{38}\right)^{-1} } \]


Övning 24                                            (0/2/0)

Förenkla först, beräkna sedan:

\[ \displaystyle { {25 \cdot 10\,^{-3} \over 5 \cdot 10\,^{-5}}\, \cdot \,10\,^{-2} } \]


          
Övning 25                                            (1/1/0)

Skriv om uttrycket till en potens av en enda bas:

\[ 8^2 \cdot 4^3 \]

Avgör först vilken bas som kan vara lämplig.


Övning 26                                            (1/2/0)

Skriv om uttrycket till en potens av en enda bas:

\[ \displaystyle {3^{-2} \cdot 9^2 \over 27} \]

Avgör först vilken bas som kan vara lämplig.

          
Övning 27                                            (1/2/0)

Skriv om uttrycket till en potens av en enda bas:

\[ \displaystyle {a^{-5} \cdot a^9 \over (a^{-9})^{1/3}} \]



Övning 28                                            (0/1/1)

Ett belopp på \( 5\,000 \) kr sätts in på ett sparkonto med \( \, 3\,\% \)

årsränta som läggs på kontot årsvis. Inga uttag görs.

Hur mycket pengar finns på kontot efter \( 4 \) år?



          
Övning 29                                            (0/2/2)

Ett belopp på \( 5\,000 \) kr sätts in på ett sparkonto med \( \, 3\,\% \)

årsränta som läggs på kontot årsvis. Inga uttag görs.

Hur länge tar det tills startkapitalet fördubblats?

Pröva dig fram till en ungefärlig lösning med hjälp av räknaren.

Ange tiden i hela år och månader.


Övning 30 \( \qquad\qquad\qquad\qquad\qquad\quad \) (0/2/3)

Följande uttryck är givna:

\[ \quad P \; = \; 2\,^x \, + \, 2\,^{-x} \] \[ \quad Q \; = \; 2\,^x \, - \, 2\,^{-x} \]

Bilda produkten: \( \qquad\qquad (P + Q) \cdot (P - Q) \)

Förenkla så långt som möjligt.

Tips:

Bilda först \( \, (P + Q) \, \) och förenkla. Bilda sedan \( \, (P - Q) \, \) och

förenkla. Multiplicera sist de förenklade uttrycken med varandra.





Copyright © 2010-2016 Math Online Sweden AB. All Rights Reserved.