Skillnad mellan versioner av "3.3 Quiz till Ekvationer"
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
Rad 283: | Rad 283: | ||
<td><div class="ovnC"> | <td><div class="ovnC"> | ||
− | <b>Fråga | + | <b>Fråga 5a</b> |
Lös ekvationen <math> \quad 23 \, - \, x \, = \, 12 \quad </math> | Lös ekvationen <math> \quad 23 \, - \, x \, = \, 12 \quad </math> | ||
Rad 294: | Rad 294: | ||
<td><div class="ovnC"> | <td><div class="ovnC"> | ||
− | <b>Fråga | + | <b>Fråga 5b</b> |
Lös ekvationen <math> \quad 4 \, - \, x \, = \, 18 \quad </math> | Lös ekvationen <math> \quad 4 \, - \, x \, = \, 18 \quad </math> | ||
Rad 305: | Rad 305: | ||
<td><div class="ovnC"> | <td><div class="ovnC"> | ||
− | <b>Fråga | + | <b>Fråga 5c</b> |
Lös ekvationen <math> \quad 2 \, - \, x \, = \, 11 \quad </math> | Lös ekvationen <math> \quad 2 \, - \, x \, = \, 11 \quad </math> | ||
Rad 339: | Rad 339: | ||
<td><div class="ovnC"> | <td><div class="ovnC"> | ||
− | <b>Fråga | + | <b>Fråga 6a</b> |
Vilket av alternativen nedan är en ekvation? | Vilket av alternativen nedan är en ekvation? | ||
Rad 353: | Rad 353: | ||
<td><div class="ovnC"> | <td><div class="ovnC"> | ||
− | <b>Fråga | + | <b>Fråga 6b</b> |
Vilket av alternativen nedan är en ekvation? | Vilket av alternativen nedan är en ekvation? | ||
Rad 367: | Rad 367: | ||
<td><div class="ovnC"> | <td><div class="ovnC"> | ||
− | <b>Fråga | + | <b>Fråga 6c</b> |
Vilket av alternativen nedan är en ekvation? | Vilket av alternativen nedan är en ekvation? | ||
Rad 403: | Rad 403: | ||
<td><div class="ovnC"> | <td><div class="ovnC"> | ||
− | <b>Fråga | + | <b>Fråga 7a</b> |
Lös ekvationen <math> \quad -23 \, - \, x \, = \, -12 \quad </math> | Lös ekvationen <math> \quad -23 \, - \, x \, = \, -12 \quad </math> | ||
Rad 414: | Rad 414: | ||
<td><div class="ovnC"> | <td><div class="ovnC"> | ||
− | <b>Fråga | + | <b>Fråga 7b</b> |
Lös ekvationen <math> \quad -15 \, - \, x \, = \, -20 \quad </math> | Lös ekvationen <math> \quad -15 \, - \, x \, = \, -20 \quad </math> | ||
Rad 425: | Rad 425: | ||
<td><div class="ovnC"> | <td><div class="ovnC"> | ||
− | <b>Fråga | + | <b>Fråga 7c</b> |
Lös ekvationen <math> \quad -19 \, - \, x \, = \, 1 \quad </math> | Lös ekvationen <math> \quad -19 \, - \, x \, = \, 1 \quad </math> | ||
Rad 459: | Rad 459: | ||
<td><div class="ovnC"> | <td><div class="ovnC"> | ||
− | <b>Fråga | + | <b>Fråga 8a</b> |
Vad är första steget i lösningen av ekvationen<span style="color:black">:</span> | Vad är första steget i lösningen av ekvationen<span style="color:black">:</span> | ||
Rad 476: | Rad 476: | ||
<td><div class="ovnC"> | <td><div class="ovnC"> | ||
− | <b>Fråga | + | <b>Fråga 8b</b> |
Vad är första steget i lösningen av ekvationen<span style="color:black">:</span> | Vad är första steget i lösningen av ekvationen<span style="color:black">:</span> | ||
Rad 493: | Rad 493: | ||
<td><div class="ovnC"> | <td><div class="ovnC"> | ||
− | <b>Fråga | + | <b>Fråga 8c</b> |
Vad är första steget i lösningen av ekvationen<span style="color:black">:</span> | Vad är första steget i lösningen av ekvationen<span style="color:black">:</span> | ||
Rad 533: | Rad 533: | ||
<td><div class="ovnC"> | <td><div class="ovnC"> | ||
− | <b>Fråga | + | <b>Fråga 9a</b> |
Lös ekvationen <math> \displaystyle \quad \frac{3}{4} \, x \, = \, 75 \quad </math> | Lös ekvationen <math> \displaystyle \quad \frac{3}{4} \, x \, = \, 75 \quad </math> | ||
Rad 545: | Rad 545: | ||
<td><div class="ovnC"> | <td><div class="ovnC"> | ||
− | <b>Fråga | + | <b>Fråga 9b</b> |
Lös ekvationen <math> \displaystyle \quad \frac{2}{3} \, x \, = \, 12 \quad </math> | Lös ekvationen <math> \displaystyle \quad \frac{2}{3} \, x \, = \, 12 \quad </math> | ||
Rad 557: | Rad 557: | ||
<td><div class="ovnC"> | <td><div class="ovnC"> | ||
− | <b>Fråga | + | <b>Fråga 9c</b> |
Lös ekvationen <math> \displaystyle \quad \frac{1}{3} \, x \, = \, 15 \quad </math> | Lös ekvationen <math> \displaystyle \quad \frac{1}{3} \, x \, = \, 15 \quad </math> | ||
Rad 591: | Rad 591: | ||
<td><div class="ovnA"> | <td><div class="ovnA"> | ||
− | <b>Fråga | + | <b>Fråga 10a</b> |
Vilka åtgärder löser ekvationen<span style="color:black">:</span> | Vilka åtgärder löser ekvationen<span style="color:black">:</span> | ||
Rad 608: | Rad 608: | ||
<td><div class="ovnA"> | <td><div class="ovnA"> | ||
− | <b>Fråga | + | <b>Fråga 10b</b> |
Vilka åtgärder löser ekvationen<span style="color:black">:</span> | Vilka åtgärder löser ekvationen<span style="color:black">:</span> | ||
Rad 625: | Rad 625: | ||
<td><div class="ovnA"> | <td><div class="ovnA"> | ||
− | <b>Fråga | + | <b>Fråga 10c</b> |
Vilka åtgärder löser ekvationen<span style="color:black">:</span> | Vilka åtgärder löser ekvationen<span style="color:black">:</span> | ||
Rad 665: | Rad 665: | ||
<td><div class="ovnA"> | <td><div class="ovnA"> | ||
− | <b>Fråga | + | <b>Fråga 11a</b> |
Lös ekvationen <math> \displaystyle \quad \frac{x}{27} \; = \; \frac{2}{9} \quad </math> | Lös ekvationen <math> \displaystyle \quad \frac{x}{27} \; = \; \frac{2}{9} \quad </math> | ||
Rad 676: | Rad 676: | ||
<td><div class="ovnA"> | <td><div class="ovnA"> | ||
− | <b>Fråga | + | <b>Fråga 11b</b> |
Lös ekvationen <math> \displaystyle \quad \frac{x}{8} \; = \; \frac{3}{4} \quad </math> | Lös ekvationen <math> \displaystyle \quad \frac{x}{8} \; = \; \frac{3}{4} \quad </math> | ||
Rad 687: | Rad 687: | ||
<td><div class="ovnA"> | <td><div class="ovnA"> | ||
− | <b>Fråga | + | <b>Fråga 11c</b> |
Lös ekvationen <math> \displaystyle \quad \frac{x}{6} \; = \; \frac{2}{3} \quad </math> | Lös ekvationen <math> \displaystyle \quad \frac{x}{6} \; = \; \frac{2}{3} \quad </math> | ||
Rad 721: | Rad 721: | ||
<td><div class="ovnA"> | <td><div class="ovnA"> | ||
− | <b>Fråga | + | <b>Fråga 12a</b> |
Vilka åtgärder löser ekvationen<span style="color:black">:</span> | Vilka åtgärder löser ekvationen<span style="color:black">:</span> | ||
Rad 738: | Rad 738: | ||
<td><div class="ovnA"> | <td><div class="ovnA"> | ||
− | <b>Fråga | + | <b>Fråga 12b</b> |
Vilka åtgärder löser ekvationen<span style="color:black">:</span> | Vilka åtgärder löser ekvationen<span style="color:black">:</span> | ||
Rad 755: | Rad 755: | ||
<td><div class="ovnA"> | <td><div class="ovnA"> | ||
− | <b>Fråga | + | <b>Fråga 12c</b> |
Vilka åtgärder löser ekvationen<span style="color:black">:</span> | Vilka åtgärder löser ekvationen<span style="color:black">:</span> |
Versionen från 6 januari 2017 kl. 20.52
Genomgång Ekvationer | Quiz, version 2 | Övningar | Lathund |
Genomgång Potenser | Quiz, version 1 | Övningar App spår 1 | Övningar App spår 3 |
I denna nya version är alla quizfrågor av typ Multiple Choice, vilket har kommit till och är inspirerad av den diskussion vi hade på mötet 2016-06-23, KTH:
Till skillnad från övningarna ska quizet behålla sin karaktär som Multiple Choice frågor som lätt kan besvaras genom att trycka på ett befintligt svarsalternativ och gå vidare. Därför kan vissa frågor ev. besvaras genom systematisk insättning (prövning) av svarsalternativen, vilket i den gamla versionen ansågs som "fusk".
\( \qquad \) Spår a | \( \qquad \) Spår b | \( \qquad \) Spår c |
Fråga 1a Lös ekvationen \( \quad x \, + \, 12 \, = \, 36 \quad \) Svarsalternativen:
Rätt svar 1a
|
Fråga 1b Lös ekvationen \( \quad x \, + \, 11 \, = \, 25 \quad \) Svarsalternativen:
Rätt svar 1b
|
Fråga 1c Lös ekvationen \( \quad x \, + \, 9 \, = \, 15 \quad \) Svarsalternativen:
Rätt svar 1c
|
Fråga 2a Vilken åtgärd löser ekvationen \( \quad x - 9 = 12 \quad \)? A \( \qquad - \, 9 \quad\;\, \) på båda leden. B \( \qquad + \, 9 \quad\;\, \) på båda leden. C \( \qquad - \, 12 \quad \) på båda leden. D \( \qquad + \, 12 \quad \) på båda leden.
Rätt svar 2a
|
Fråga 2b Vilken åtgärd löser ekvationen \( \, x - 4 = 18 \, \)? A \( \qquad + \, 18 \quad \) på båda leden. B \( \qquad - \, 4 \quad\;\; \) på båda leden. C \( \qquad + \, 4 \quad\;\; \) på båda leden. D \( \qquad - \, 18 \quad \) på båda leden.
Rätt svar 2b
|
Fråga 2c Vilken åtgärd löser ekvationen \( \, x - 2 = 11 \, \)? A \( \qquad + \, 2\;\; \quad \) på båda leden. B \( \qquad + \, 11 \quad \) på båda leden. C \( \qquad - \, 2\;\; \quad \) på båda leden. D \( \qquad - \, 11 \quad \) på båda leden.
Rätt svar 2c
|
Fråga 3a Lös ekvationen \( \quad 8 \, x \, = \, 24 \quad \) Svarsalternativen:
Rätt svar 3a
|
Fråga 3b Lös ekvationen \( \quad 4 \, x \, = \, 20 \quad \) Svarsalternativen:
Rätt svar 3b
|
Fråga 3c Lös ekvationen \( \quad 9 \, x \, = \, 18 \quad \) Svarsalternativen:
Rätt svar 3c
|
Fråga 4a Vilken åtgärd löser ekvationen \( \displaystyle \quad \frac{x}{4} = 25 \quad \)? A \( \qquad - \, 25 \quad\;\, \) på båda leden. B \( \qquad - \; 4 \quad\;\;\; \) på båda leden. C \( \qquad \;\cdot\;\; 4 \quad\;\;\; \) på båda leden. D \( \qquad / \; 25 \quad\;\; \) på båda leden.
Rätt svar 4a
|
Fråga 4b Vilken åtgärd löser ekvationen \( \displaystyle \; \frac{x}{8} \, = \, 9 \, \)? A \( \qquad - \; 8 \quad\;\;\; \) på båda leden. B \( \qquad \;\cdot\;\; 8 \quad\;\;\; \) på båda leden. C \( \qquad / \; 9 \qquad \) på båda leden. D \( \qquad - \, 9 \quad\;\;\; \) på båda leden.
Rätt svar 4b
|
Fråga 4c Vilken åtgärd löser ekvationen \( \displaystyle \; \frac{x}{5} \, = \, 10 \, \)? A \( \qquad - \; 5 \quad\;\;\; \) på båda leden. B \( \qquad - \, 10 \quad\;\, \) på båda leden. C \( \qquad / \; 10 \quad\;\; \) på båda leden. D \( \qquad \;\cdot\;\; 5 \quad\;\;\; \) på båda leden.
Rätt svar 4c
|
Fråga 5a Lös ekvationen \( \quad 23 \, - \, x \, = \, 12 \quad \) Svarsalternativen:
Rätt svar 6a
|
Fråga 5b Lös ekvationen \( \quad 4 \, - \, x \, = \, 18 \quad \) Svarsalternativen:
Rätt svar 6b
|
Fråga 5c Lös ekvationen \( \quad 2 \, - \, x \, = \, 11 \quad \) Svarsalternativen:
Rätt svar 6c
|
Fråga 6a Vilket av alternativen nedan är en ekvation? A \( \qquad \displaystyle y \, = \, 5\,x - 32 \) B \( \qquad x \, + \, 1 \; = \; 5 \, - \, 4\,x \) C \( \qquad \displaystyle {x \over 3} \, + \, {x \over 2} \, - \, {x \over 6} \)
Rätt svar 7a
|
Fråga 6b Vilket av alternativen nedan är en ekvation? A \( \qquad \displaystyle 25 \, = \, 5\,x - 32 \) B \( \qquad x \, + \, 1 \; = \; 5 \, - \, 4\,y \) C \( \qquad \displaystyle {2\,x \over 5} \, + \, {3\,x \over 2} \, - \, {x \over 4} \)
Rätt svar 7b
|
Fråga 6c Vilket av alternativen nedan är en ekvation? A \( \qquad \displaystyle 5\,x - 32 \) B \( \qquad x \, + \, 1 \; = \; 5 \, - \, 4\,y \) C \( \qquad \displaystyle {x \over 3} \, + \, {x \over 2} \, - \, {x \over 6} \; = \; {2 \over 3} \)
Rätt svar 7c
|
Fråga 7a Lös ekvationen \( \quad -23 \, - \, x \, = \, -12 \quad \) Svarsalternativen:
Rätt svar 8a
|
Fråga 7b Lös ekvationen \( \quad -15 \, - \, x \, = \, -20 \quad \) Svarsalternativen:
Rätt svar 8b
|
Fråga 7c Lös ekvationen \( \quad -19 \, - \, x \, = \, 1 \quad \) Svarsalternativen:
Rätt svar 8c
|
Fråga 8a Vad är första steget i lösningen av ekvationen:
A \( \qquad - \, 20 \quad\;\, \) på båda leden. B \( \qquad - \; 4 \quad\;\;\; \) på båda leden. C \( \qquad \;\cdot\;\; x \quad\;\;\; \) på båda leden. D \( \qquad - \; x \quad\;\;\; \) på båda leden.
Rätt svar 9a
|
Fråga 8b Vad är första steget i lösningen av ekvationen:
A \( \qquad - \; x \quad\;\;\; \) på båda leden. B \( \qquad - \; 8 \quad\;\;\; \) på båda leden. C \( \qquad - \, 24 \quad\;\, \) på båda leden. D \( \qquad \;\cdot\;\; x \quad\;\;\; \) på båda leden.
Rätt svar 9b
|
Fråga 8c Vad är första steget i lösningen av ekvationen:
A \( \qquad - \; 3 \quad\;\;\; \) på båda leden. B \( \qquad \;\cdot\;\; x \quad\;\;\; \) på båda leden. C \( \qquad - \; x \quad\;\;\; \) på båda leden. D \( \qquad - \, 12 \quad\;\, \) på båda leden.
Rätt svar 9c
|
Fråga 9a Lös ekvationen \( \displaystyle \quad \frac{3}{4} \, x \, = \, 75 \quad \) Svarsalternativen:
Rätt svar 10a
|
Fråga 9b Lös ekvationen \( \displaystyle \quad \frac{2}{3} \, x \, = \, 12 \quad \) Svarsalternativen:
Rätt svar 10b
|
Fråga 9c Lös ekvationen \( \displaystyle \quad \frac{1}{3} \, x \, = \, 15 \quad \) Svarsalternativen:
Rätt svar 10c
|
Fråga 10a Vilka åtgärder löser ekvationen:
A \( \, - \, 15 \, \) och sedan \( \, + \; 9 \, \) på båda leden. B \( \, - \;\, 3 \; \) och sedan \( \; + \; 9 \, \) på båda leden. C \( \, + \;\, 9 \; \) och sedan \( \; / \;\, 3 \; \) på båda leden. D \( \, + \;\, 9 \; \) och sedan \( \; - \, 3 \; \) på båda leden.
Rätt svar 12a
|
Fråga 10b Vilka åtgärder löser ekvationen:
A \( \quad - \;\, 5 \; \) och sedan \( \; - \; 4 \;\, \) på båda leden. B \( \quad - \, 19 \, \) och sedan \( \, - \; 4 \;\; \) på båda leden. C \( \quad - \;\, 4 \; \) och sedan \( \; - \, 5 \;\; \) på båda leden. D \( \quad - \;\, 4 \; \) och sedan \( \; / \;\, 5 \;\; \) på båda leden.
Rätt svar 12b
|
Fråga 10c Vilka åtgärder löser ekvationen:
A \( \quad - \;\, 6 \; \) och sedan \( \; - \; 8 \;\, \) på båda leden. B \( \quad - \;\, 8 \; \) och sedan \( \; / \;\, 6 \;\; \) på båda leden. C \( \quad - \;\, 8 \; \) och sedan \( \; - \, 6 \;\; \) på båda leden. D \( \quad - \, 32 \, \) och sedan \( \, - \; 8 \;\; \) på båda leden.
Rätt svar 12c
|
Fråga 11a Lös ekvationen \( \displaystyle \quad \frac{x}{27} \; = \; \frac{2}{9} \quad \) Svarsalternativen:
Rätt svar 13a
|
Fråga 11b Lös ekvationen \( \displaystyle \quad \frac{x}{8} \; = \; \frac{3}{4} \quad \) Svarsalternativen:
Rätt svar 13b
|
Fråga 11c Lös ekvationen \( \displaystyle \quad \frac{x}{6} \; = \; \frac{2}{3} \quad \) Svarsalternativen:
Rätt svar 13c
|
Fråga 12a Vilka åtgärder löser ekvationen:
A \( \, - \;\, 2 \; \) och sedan \( \; - \, 9 \; \) på båda leden. B \( \,\, \cdot \;\; x \;\, \) och sedan \( \; \cdot \;\; \frac{2}{9} \, \) på båda leden. C \( \, - \;\, 9 \; \) och sedan \( \, \cdot \;\, 2 \;\, \) på båda leden. D \( \, - \, 27 \, \) och sedan \( - \, \frac{9}{2} \, \) på båda leden.
Rätt svar 14a
|
Fråga 12b Vilka åtgärder löser ekvationen:
A \( \;\;\; - \, 10 \, \) och sedan \( - \; \frac{2}{7} \;\; \) på båda leden. B \( \quad - \;\, 2 \; \) och sedan \( \; \cdot \;\; 7 \;\;\, \) på båda leden. C \( \quad\, \cdot \;\; x \;\, \) och sedan \( \; \cdot \;\; \frac{7}{2} \;\, \) på båda leden. D \( \quad - \;\, 7 \; \) och sedan \( \; - \, 2 \;\; \) på båda leden.
Rätt svar 14b
|
Fråga 12c Vilka åtgärder löser ekvationen:
A \( \;\;\; - \, 16 \, \) och sedan \( - \; \frac{8}{3} \;\; \) på båda leden. B \( \quad - \;\, 8 \; \) och sedan \( \; \cdot \;\; 3 \;\;\, \) på båda leden. C \( \quad - \;\, 3 \; \) och sedan \( \; - \, 8 \;\; \) på båda leden. D \( \quad\, \cdot \;\; x \;\, \) och sedan \( \; \cdot \;\; \frac{3}{8} \;\, \) på båda leden.
Rätt svar 14c
|
Copyright © 2010-2016 Math Online Sweden AB. All Rights Reserved.