Skillnad mellan versioner av "3.3 Övningar till Ekvationer"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m
m
Rad 62: Rad 62:
 
b) &nbsp; <math> x \, + \, (x \, + \, 6) \; = \; 12 </math>
 
b) &nbsp; <math> x \, + \, (x \, + \, 6) \; = \; 12 </math>
  
c) &nbsp; <math> 12\,x \, - 7\,x \, - \, 11 \; = \; 19 </math> <!-- 8a, Ändra siffrorna härifrån (exponent a Träna mer Ekvationer , löst papper) -->
+
c) &nbsp; <math> 12\,x \, - 7\,x \, - \, 11 \; = \; 19 </math> <!-- 8a, Ändra siffrorna härifrån (exponent A Träna mera Ekvationer, löst papper) -->
  
 
d) &nbsp; <math> 5\,x \, + 10 \, - \, 2\,x \; = \; 7 </math>  <!-- 8c -->
 
d) &nbsp; <math> 5\,x \, + 10 \, - \, 2\,x \; = \; 7 </math>  <!-- 8c -->
Rad 126: Rad 126:
  
  
b) &nbsp; <math> \displaystyle { \left({4^{40} \over 4} \; \Big / \; 4^{38}\right)^{-1} } </math>
+
b) &nbsp; Summan av fem på varandra följande jämna tal är <math> \, -100 \, </math>.
 +
 
 +
:Bestäm det största talet <!-- 3, Ändra siffrorna (exponent A Fundera mera Problemlösning med ekvationer, löst papper) -->
  
  

Versionen från 10 januari 2017 kl. 22.49

       Genomgång Ekvationer          Quiz          Övningar Webb          Lathund      
       Genomgång Potenser          Övningar App spår 1          Övningar App          Övningar App spår 3      


E-övningar: 1-4


Övning 1

Lös följande ekvationer med övertäckningsmetoden. Redovisa din lösning.


a)   \( 2\,x \, - \, 6 \; = \; 10 \)

b)   \( 8 \, + \, 3\,x \; = \; 17 \)

c)   \( 2 \cdot (x \, + \, 1) \; = \; 40 \quad \) Tips: Täck först över parentesen.

d)   \( \displaystyle \frac{x}{2} \, + \, 11 \; = \; 14 \qquad \) Tips: Täck först över hela bråket.


Övning 2

Är \( \, x = 3 \, \) en lösning till följande ekvationer? Redovisa ditt svar.

I de fall där \( \, x = 3 \, \) inte en lösning, lös ekvationen med allmän metod.


a)   \( x \, + \, 7 \; = \; -10 \)

b)   \( 15 \, - \, x \; = \; 12 \)

c)   \( 2\,x \, + \, \, 12 \; = \; 18 \)

d)   \( 16 \, + \, 2\,x \; = \; 14 \)


Övning 3

Lös följande ekvationer. Genomför en kontroll.


a)   \( 16 \, - \, 2\,x \; = \; 14 \)

b)   \( x \, + \, (x \, + \, 6) \; = \; 12 \)

c)   \( 12\,x \, - 7\,x \, - \, 11 \; = \; 19 \)

d)   \( 5\,x \, + 10 \, - \, 2\,x \; = \; 7 \)


Övning 4

Lös följande ekvationer och kontrollera din lösning:


a)   \( 18 \, - \, 2\,x \, + \, 4\; = \; 20 \)


b)   \( 3\,x \, - \, 4\,(1 \, - \, 2\,x) \; = \; 40 \)


c)   \( 10\,^2\,(2\,x + 50) \; = \; 10\,^3 \)


d)   \( 7\,(3\,x + 5) \, - \, (3\,x + 5) \; = \; 0 \)


e)   \( 0,3\,(x + 1) \, - \, 0,4\,(3 - 2\,x) \; = \; 0,2 \)



C-övningar: 5-7


Övning 5

Lös följande ekvationer och kontrollera din lösning:


a)   \( \displaystyle 2\,\left(\frac{x}{3} \, + \, 12\right) \; = \; 40 \)


b)   \( \displaystyle 2\,\left(\frac{x+12}{3} \right) \; = \; 40 \)


c)   Ange lösningen som bråk: \( \quad \displaystyle \frac{x-1}{2} \; = \; \frac{3}{8} \)


d)   Ange lösningen som bråk: \( \quad \displaystyle \frac{-8}{5} \; = \; \frac{-7}{x} \)


Övning 6

Lös följande textuppgifter genom att ställa upp en ekvation. Kontrollera din lösning:


a)   För vilket \( \, x \, \) har uttrycket \( 9\,x \, - \, 51 \) värdet \( \, 30 \, \)?


b)   Summan av fem på varandra följande jämna tal är \( \, -100 \, \).

Bestäm det största talet


c)   \( \displaystyle { {25 \cdot 10\,^{-3} \over 5 \cdot 10\,^{-5}}\, \cdot \,10\,^{-2} } \)


Övning 7

Skriv om följande uttryck till en potens av en enda bas. Avgör först vilken bas som kan vara lämplig:


a)   \( 8^2 \cdot 4^3 \)


b)   \( \displaystyle {3^{-2} \cdot 9^2 \over 27} \)


c)   \( \displaystyle {a^{-5} \cdot a^9 \over (a^{-9})^{1/3}} \)


A-övningar: 8-9


Övning 8

Ett belopp på \( 5\,000 \) kr sätts in på ett sparkonto med \( \, 3\,\% \, \) årsränta.

Räntan läggs på kontot årsvis. Inga uttag görs.

a)   Hur mycket pengar finns på kontot efter \( 4 \) år?

b)   Hur länge tar det tills startkapitalet fördubblats?

Pröva dig fram till en ungefärlig lösning med hjälp av räknaren.
Ange tiden i hela år och månader.


Övning 9

Följande uttryck är givna:

\[ \quad P \; = \; 2\,^x \, + \, 2\,^{-x} \] \[ \quad Q \; = \; 2\,^x \, - \, 2\,^{-x} \]

Bilda produkten: \( \qquad\qquad\quad (P + Q) \cdot (P - Q) \)

Tips:

Bilda först \( \, (P + Q) \, \) och förenkla. Bilda sedan \( \, (P - Q) \, \) och förenkla.

Multiplicera sist de förenklade uttrycken med varandra.





Copyright © 2010-2016 Math Online Sweden AB. All Rights Reserved.