Skillnad mellan versioner av "3.3 Övningar till Ekvationer"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m
m
Rad 141: Rad 141:
 
== <b>Övning 7</b> ==
 
== <b>Övning 7</b> ==
 
<div class="ovnC">
 
<div class="ovnC">
Skriv om följande uttryck till en potens av en enda bas. Avgör först vilken bas som kan vara lämplig:
+
Yasmin handlar på IKEA ett skrivbord och en bokhylla för tillsammans <math> \, 1\,250 \, </math> kr.
  
 +
Bokhyllan kostar <math> \, \displaystyle \frac{2}{3} \, </math> av vad skrivbordet kostar. Vad kostar skrivbordet?
  
a) &nbsp; <math> 8^2 \cdot 4^3 </math>
+
Ställ upp en ekvation, lös den och kontrollera svaret.
 
+
{{#NAVCONTENT:Svar 7|3.4 Svar 7a|}}
 
+
</div>
b) &nbsp; <math> \displaystyle {3^{-2} \cdot 9^2 \over 27} </math>
+
 
+
 
+
c) &nbsp; <math> \displaystyle {a^{-5} \cdot a^9 \over (a^{-9})^{1/3}} </math>
+
{{#NAVCONTENT:Svar 7a|3.4 Svar 7a|Lösning 7a|3.4 Lösning 7a|Svar 7b|3.4 Svar 7b|Lösning 7b|3.4 Lösning 7b|Svar 7c|3.4 Svar 7c|Lösning 7c|3.4 Lösning 7c}}</div>
+
  
  

Versionen från 10 januari 2017 kl. 23.08

       Genomgång Ekvationer          Quiz          Övningar Webb          Lathund      
       Genomgång Potenser          Övningar App spår 1          Övningar App          Övningar App spår 3      


E-övningar: 1-4


Övning 1

Lös följande ekvationer med övertäckningsmetoden. Redovisa din lösning.


a)   \( 2\,x \, - \, 6 \; = \; 10 \)

b)   \( 8 \, + \, 3\,x \; = \; 17 \)

c)   \( 2 \cdot (x \, + \, 1) \; = \; 40 \quad \) Tips: Täck först över parentesen.

d)   \( \displaystyle \frac{x}{2} \, + \, 11 \; = \; 14 \qquad \) Tips: Täck först över hela bråket.


Övning 2

Är \( \, x = 3 \, \) en lösning till följande ekvationer? Redovisa ditt svar.

I de fall där \( \, x = 3 \, \) inte en lösning, lös ekvationen med allmän metod.


a)   \( x \, + \, 7 \; = \; -10 \)

b)   \( 15 \, - \, x \; = \; 12 \)

c)   \( 2\,x \, + \, \, 12 \; = \; 18 \)

d)   \( 16 \, + \, 2\,x \; = \; 14 \)


Övning 3

Lös följande ekvationer. Genomför en kontroll.


a)   \( 16 \, - \, 2\,x \; = \; 14 \)

b)   \( x \, + \, (x \, + \, 6) \; = \; 12 \)

c)   \( 12\,x \, - 7\,x \, - \, 11 \; = \; 19 \)

d)   \( 5\,x \, + 10 \, - \, 2\,x \; = \; 7 \)


Övning 4

Lös följande ekvationer och kontrollera din lösning:


a)   \( 18 \, - \, 2\,x \, + \, 4\; = \; 20 \)


b)   \( 3\,x \, - \, 4\,(1 \, - \, 2\,x) \; = \; 40 \)


c)   \( 10\,^2\,(2\,x + 50) \; = \; 10\,^3 \)


d)   \( 7\,(3\,x + 5) \, - \, (3\,x + 5) \; = \; 0 \)


e)   \( 0,3\,(x + 1) \, - \, 0,4\,(3 - 2\,x) \; = \; 0,2 \)



C-övningar: 5-7


Övning 5

Lös följande ekvationer och kontrollera din lösning:


a)   \( \displaystyle 2\,\left(\frac{x}{3} \, + \, 12\right) \; = \; 40 \)


b)   \( \displaystyle 2\,\left(\frac{x+12}{3} \right) \; = \; 40 \)


c)   Ange lösningen som bråk: \( \quad \displaystyle \frac{x-1}{2} \; = \; \frac{3}{8} \)


d)   Ange lösningen som bråk: \( \quad \displaystyle \frac{-8}{5} \; = \; \frac{-7}{x} \)


Övning 6

Lös följande textuppgifter genom att ställa upp en ekvation. Kontrollera din lösning:


a)   För vilket \( \, x \, \) har uttrycket \( \; 9\,x \, - \, 51 \; \) värdet \( \, 30 \, \)?


b)   Summan av fem på varandra följande jämna tal är \( \, -100 \, \).

Bestäm det största talet.


c)   Anders betalade \( \, 250 \, \) kr för en bok och en penna.

Boken kostade \( \, 9 \, \) gånger så mycket som pennan. Vad kostade pennan?


Övning 7

Yasmin handlar på IKEA ett skrivbord och en bokhylla för tillsammans \( \, 1\,250 \, \) kr.

Bokhyllan kostar \( \, \displaystyle \frac{2}{3} \, \) av vad skrivbordet kostar. Vad kostar skrivbordet?

Ställ upp en ekvation, lös den och kontrollera svaret.

Uneven number of arguments to #NAVCONTENT


A-övningar: 8-9


Övning 8

Ett belopp på \( 5\,000 \) kr sätts in på ett sparkonto med \( \, 3\,\% \, \) årsränta.

Räntan läggs på kontot årsvis. Inga uttag görs.

a)   Hur mycket pengar finns på kontot efter \( 4 \) år?

b)   Hur länge tar det tills startkapitalet fördubblats?

Pröva dig fram till en ungefärlig lösning med hjälp av räknaren.
Ange tiden i hela år och månader.


Övning 9

Följande uttryck är givna:

\[ \quad P \; = \; 2\,^x \, + \, 2\,^{-x} \] \[ \quad Q \; = \; 2\,^x \, - \, 2\,^{-x} \]

Bilda produkten: \( \qquad\qquad\quad (P + Q) \cdot (P - Q) \)

Tips:

Bilda först \( \, (P + Q) \, \) och förenkla. Bilda sedan \( \, (P - Q) \, \) och förenkla.

Multiplicera sist de förenklade uttrycken med varandra.





Copyright © 2010-2016 Math Online Sweden AB. All Rights Reserved.