Skillnad mellan versioner av "3.3 Övningar till Ekvationer"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m
m
Rad 163: Rad 163:
  
 
Ställ upp en ekvation och lös den.
 
Ställ upp en ekvation och lös den.
 
 
{{#NAVCONTENT:Svar 8|3.4 Svar 8a}}</div>
 
{{#NAVCONTENT:Svar 8|3.4 Svar 8a}}</div>
  
Rad 169: Rad 168:
 
== <b>Övning 9</b> ==
 
== <b>Övning 9</b> ==
 
<div class="ovnA">
 
<div class="ovnA">
Följande uttryck är givna<span style="color:black">:</span>
+
Catharina köpte en korg mandariner åt skolan. <math> \, \displaystyle \frac{3}{5} \, </math> av korgen gick till personalen.
  
:<math> \quad P \; = \; 2\,^x \, + \, 2\,^{-x} </math>
+
<math> \, \displaystyle \frac{1}{4} \, </math> delades ut till ettorna, <math> \, 15 \, </math> mandariner till tvåorna och <math> \, 15 \, </math> till treorna. <math> \, 3 \, </math> blev kvar i korgen.
:<math> \quad Q \; = \; 2\,^x \, - \, 2\,^{-x} </math>
+
  
Bilda produkten<span style="color:black">:</span> <math> \qquad\qquad\quad (P + Q) \cdot (P - Q) </math>
+
Ställ upp en ekvation och beräkna med hjälp av den, hur många mandariner Catharina köpte.
 
+
{{#NAVCONTENT:Svar 9|3.4 Svar 9}}</div>
<b>Tips:</b>
+
 
+
Bilda först <math> \, (P + Q) \, </math> och förenkla. Bilda sedan <math> \, (P - Q) \, </math> och förenkla.
+
 
+
Multiplicera sist de förenklade uttrycken med varandra.
+
{{#NAVCONTENT:Svar 9|3.4 Svar 9|Lösning 9|3.4 Lösning 9}}</div>
+
  
  

Versionen från 10 januari 2017 kl. 23.27

       Genomgång Ekvationer          Quiz          Övningar Webb          Lathund      
       Genomgång Potenser          Övningar App spår 1          Övningar App          Övningar App spår 3      


E-övningar: 1-4


Övning 1

Lös följande ekvationer med övertäckningsmetoden. Redovisa din lösning.


a)   \( 2\,x \, - \, 6 \; = \; 10 \)

b)   \( 8 \, + \, 3\,x \; = \; 17 \)

c)   \( 2 \cdot (x \, + \, 1) \; = \; 40 \quad \) Tips: Täck först över parentesen.

d)   \( \displaystyle \frac{x}{2} \, + \, 11 \; = \; 14 \qquad \) Tips: Täck först över hela bråket.


Övning 2

Är \( \, x = 3 \, \) en lösning till följande ekvationer? Redovisa ditt svar.

I de fall där \( \, x = 3 \, \) inte en lösning, lös ekvationen med allmän metod.


a)   \( x \, + \, 7 \; = \; -10 \)

b)   \( 15 \, - \, x \; = \; 12 \)

c)   \( 2\,x \, + \, \, 12 \; = \; 18 \)

d)   \( 16 \, + \, 2\,x \; = \; 14 \)


Övning 3

Lös följande ekvationer. Genomför en kontroll.


a)   \( 16 \, - \, 2\,x \; = \; 14 \)

b)   \( x \, + \, (x \, + \, 6) \; = \; 12 \)

c)   \( 12\,x \, - 7\,x \, - \, 11 \; = \; 19 \)

d)   \( 5\,x \, + 10 \, - \, 2\,x \; = \; 7 \)


Övning 4

Lös följande ekvationer och kontrollera din lösning:


a)   \( 18 \, - \, 2\,x \, + \, 4\; = \; 20 \)


b)   \( 3\,x \, - \, 4\,(1 \, - \, 2\,x) \; = \; 40 \)


c)   \( 10\,^2\,(2\,x + 50) \; = \; 10\,^3 \)


d)   \( 7\,(3\,x + 5) \, - \, (3\,x + 5) \; = \; 0 \)


e)   \( 0,3\,(x + 1) \, - \, 0,4\,(3 - 2\,x) \; = \; 0,2 \)



C-övningar: 5-7


Övning 5

Lös följande ekvationer och kontrollera din lösning:


a)   \( \displaystyle 2\,\left(\frac{x}{3} \, + \, 12\right) \; = \; 40 \)


b)   \( \displaystyle 2\,\left(\frac{x+12}{3} \right) \; = \; 40 \)


c)   Ange lösningen som bråk: \( \quad \displaystyle \frac{x-1}{2} \; = \; \frac{3}{8} \)


d)   Ange lösningen som bråk: \( \quad \displaystyle \frac{-8}{5} \; = \; \frac{-7}{x} \)


Övning 6

Lös följande textuppgifter genom att ställa upp en ekvation. Kontrollera din lösning:


a)   För vilket \( \, x \, \) har uttrycket \( \; 9\,x \, - \, 51 \; \) värdet \( \, 30 \, \)?


b)   Summan av fem på varandra följande jämna tal är \( \, -100 \, \).

Bestäm det största talet.


c)   Anders betalade \( \, 250 \, \) kr för en bok och en penna.

Boken kostade \( \, 9 \, \) gånger så mycket som pennan. Vad kostade pennan?


Övning 7

Yasmin handlar på IKEA ett skrivbord och en bokhylla för tillsammans \( \, 1\,250 \, \) kr.

Bokhyllan kostar \( \, \displaystyle \frac{2}{3} \, \) av vad skrivbordet kostar. Vad kostar skrivbordet?

Ställ upp en ekvation, lös den och kontrollera svaret.


A-övningar: 8-9


Övning 8

En student betalar varje månad \( \, 3\,200 \, \) kr av sitt CSN-studielån till hyran, \( \, \displaystyle \frac{1}{4} \, \) av

lånet till mat, \( \, \displaystyle \frac{2}{5} \, \) till kläder och böcker samt \( \, 300 \, \) kr till fritidsaktiviteter. Utgifterna

täcker hela studielånet. Hur mycket studielån får studenten i månaden?

Ställ upp en ekvation och lös den.


Övning 9

Catharina köpte en korg mandariner åt skolan. \( \, \displaystyle \frac{3}{5} \, \) av korgen gick till personalen.

\( \, \displaystyle \frac{1}{4} \, \) delades ut till ettorna, \( \, 15 \, \) mandariner till tvåorna och \( \, 15 \, \) till treorna. \( \, 3 \, \) blev kvar i korgen.

Ställ upp en ekvation och beräkna med hjälp av den, hur många mandariner Catharina köpte.





Copyright © 2010-2016 Math Online Sweden AB. All Rights Reserved.