Skillnad mellan versioner av "3.3 Övningar till Ekvationer"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m
m
Rad 57: Rad 57:
 
== <b>Övning 3</b> ==
 
== <b>Övning 3</b> ==
 
<div class="ovnE">
 
<div class="ovnE">
Lös följande ekvationer. Genomför en [[3.4_Ekvationer#Vad_.C3.A4r_en_ekvation.3F_.5C.28_.5Cqquad.5Cqquad.5Cqquad.5Cqquad.5Cqquad.5Cqquad.5C.3B.5C.3B_.5C.29_Varf.C3.B6r_ekvationer.3F|<b><span style="color:blue">kontroll</span></b>]].
+
Lös följande ekvationer. Genomför en [[3.3_Ekvationer#Vad_.C3.A4r_en_ekvation.3F_.5C.28_.5Cqquad.5Cqquad.5Cqquad.5Cqquad.5Cqquad.5Cqquad.5C.3B.5C.3B_.5C.29_Varf.C3.B6r_ekvationer.3F|<b><span style="color:blue">kontroll</span></b>]].
  
  
Rad 67: Rad 67:
  
 
d) &nbsp; <math> 6\,x \, + 4 \, - \, 3\,x \; = \; 5 </math>  
 
d) &nbsp; <math> 6\,x \, + 4 \, - \, 3\,x \; = \; 5 </math>  
{{#NAVCONTENT:Svar 3a|3.4 Svar 3a|Lösning 3a|3.4 Lösning 3a|Svar 3b|3.4 Svar 3b|Lösning 3b|3.4 Lösning 3b|Svar 3c|3.4 Svar 3c|Lösning 3c +++|3.4 Lösning 3c|Svar 3d|3.4 Svar 3d|Lösning 3d|3.4 Lösning 3d}}
+
{{#NAVCONTENT:Svar 3a|3.3 Svar 3a|Lösning 3a|3.3 Lösning 3a|Svar 3b|3.3 Svar 3b|Lösning 3b|3.3 Lösning 3b|Svar 3c|3.3 Svar 3c|Lösning 3c +++|3.3 Lösning 3c|Svar 3d|3.3 Svar 3d|Lösning 3d|3.3 Lösning 3d}}
 
</div>
 
</div>
  
Rad 91: Rad 91:
  
 
e) &nbsp; <math> 0,5\,(x + 1) \, - \, 0,3\,(3 - 2\,x) \; = \; 0,7 </math>
 
e) &nbsp; <math> 0,5\,(x + 1) \, - \, 0,3\,(3 - 2\,x) \; = \; 0,7 </math>
{{#NAVCONTENT:Svar 4a|3.4 Svar 4a|Svar 4b|3.4 Svar 4b|Svar 4c|3.4 Svar 4c|Svar 4d|3.4 Svar 4d|Svar 4e|3.4 Svar 4e}}
+
{{#NAVCONTENT:Svar 4a|3.3 Svar 4a|Svar 4b|3.3 Svar 4b|Svar 4c|3.3 Svar 4c|Svar 4d|3.3 Svar 4d|Svar 4e|3.3 Svar 4e}}
<!-- {{#NAVCONTENT:Svar 4a|3.4 Svar 4a|Lösning 4a|3.4 Lösning 4a|Svar 4b|3.4 Svar 4b|Lösning 4b|3.4 Lösning 4b|Svar 4c|3.4 Svar 4c|Lösning 4c|3.4 Lösning 4c|Svar 4d|3.4 Svar 4d|Lösning 4d|3.4 Lösning 4d|Svar 4e|3.4 Svar 4e|Lösning 4e|3.4 Lösning 4e}} -->
+
<!-- {{#NAVCONTENT:Svar 4a|3.3 Svar 4a|Lösning 4a|3.3 Lösning 4a|Svar 4b|3.3 Svar 4b|Lösning 4b|3.3 Lösning 4b|Svar 4c|3.3 Svar 4c|Lösning 4c|3.3 Lösning 4c|Svar 4d|3.3 Svar 4d|Lösning 4d|3.3 Lösning 4d|Svar 4e|3.3 Svar 4e|Lösning 4e|3.3 Lösning 4e}} -->
 
</div>
 
</div>
  
Rad 140: Rad 140:
 
<!-- Övning 5 d) -->
 
<!-- Övning 5 d) -->
  
{{#NAVCONTENT:Svar 5a|3.4 Svar 5a|Svar 5b|3.4 Svar 5b|Svar 5c|3.4 Svar 5c|Svar 5d|3.4 Svar 5d}}
+
{{#NAVCONTENT:Svar 5a|3.3 Svar 5a|Svar 5b|3.3 Svar 5b|Svar 5c|3.3 Svar 5c|Svar 5d|3.3 Svar 5d}}
<!-- {{#NAVCONTENT:Svar 5a|3.4 Svar 5a|Lösning 5a|3.4 Lösning 5a|Svar 5b|3.4 Svar 5b|Lösning 5b|3.4 Lösning 5b|Svar 5c|3.4 Svar 5c|Lösning 5c|3.4 Lösning 5c|Svar 5d|3.4 Svar 5d|Lösning 5d|3.4 Lösning 5d}} -->
+
<!-- {{#NAVCONTENT:Svar 5a|3.3 Svar 5a|Lösning 5a|3.3 Lösning 5a|Svar 5b|3.3 Svar 5b|Lösning 5b|3.3 Lösning 5b|Svar 5c|3.3 Svar 5c|Lösning 5c|3.3 Lösning 5c|Svar 5d|3.3 Svar 5d|Lösning 5d|3.3 Lösning 5d}} -->
 
</div>
 
</div>
  
Rad 191: Rad 191:
 
<! -- Övn 6 c) -->
 
<! -- Övn 6 c) -->
  
{{#NAVCONTENT:Svar 6a|3.4 Svar 6a|Svar 6b|3.4 Svar 6b|Svar 6c|3.4 Svar 6c}}
+
{{#NAVCONTENT:Svar 6a|3.3 Svar 6a|Svar 6b|3.3 Svar 6b|Svar 6c|3.3 Svar 6c}}
<!-- {{#NAVCONTENT:Svar 6a|3.4 Svar 6a|Lösning 6a|3.4 Lösning 6a|Svar 6b|3.4 Svar 6b|Lösning 6b|3.4 Lösning 6b|Svar 6c|3.4 Svar 6c|Lösning 6c|3.4 Lösning 6c}} -->
+
<!-- {{#NAVCONTENT:Svar 6a|3.3 Svar 6a|Lösning 6a|3.3 Lösning 6a|Svar 6b|3.3 Svar 6b|Lösning 6b|3.3 Lösning 6b|Svar 6c|3.3 Svar 6c|Lösning 6c|3.3 Lösning 6c}} -->
 
</div>
 
</div>
  
Rad 211: Rad 211:
 
Ställ upp en ekvation, lös den och kontrollera svaret.
 
Ställ upp en ekvation, lös den och kontrollera svaret.
 
<! -- Övn 7 -->
 
<! -- Övn 7 -->
{{#NAVCONTENT:Svar 7|3.4 Svar 7a}}
+
{{#NAVCONTENT:Svar 7|3.3 Svar 7a}}
 
</div>
 
</div>
  
Rad 242: Rad 242:
 
Ställ upp en ekvation och lös den.
 
Ställ upp en ekvation och lös den.
 
<! -- Övn 8 -->
 
<! -- Övn 8 -->
{{#NAVCONTENT:Svar 8|3.4 Svar 8a}}</div>
+
{{#NAVCONTENT:Svar 8|3.3 Svar 8a}}</div>
  
  
Rad 264: Rad 264:
 
Ställ upp en ekvation och lös den.
 
Ställ upp en ekvation och lös den.
 
<! -- Övn 9 -->
 
<! -- Övn 9 -->
{{#NAVCONTENT:Svar 9|3.4 Svar 9}}</div>
+
{{#NAVCONTENT:Svar 9|3.3 Svar 9}}</div>
  
  

Versionen från 10 juli 2017 kl. 14.21

       Genomgång Ekvationer          Quiz          Övningar Webb          Lathund          Nästa avsnitt  >>      
        <<  Förra avsnitt                    Övningar App                          


E-övningar: 1-4


Övning 1

Lös följande ekvationer med övertäckningsmetoden.


a)   \( 2\,x \, - \, 6 \; = \; 10 \)

b)   \( 8 \, + \, 3\,x \; = \; 17 \)

c)   \( 2 \cdot (x \, + \, 1) \; = \; 40 \quad \) Tips: Täck först över parentesen.

d)   \( \displaystyle \frac{x}{2} \, + \, 11 \; = \; 14 \qquad \) Tips: Täck först över hela bråket.


Övning 2

Är \( \, x = 3 \, \) en lösning till följande ekvationer? Motivera ditt svar.

I de fall där \( \, x = 3 \, \) inte en lösning, lös ekvationen med allmän metod.


a)   \( x \, + \, 7 \; = \; -10 \)

b)   \( 15 \, - \, x \; = \; 12 \)

c)   \( 2\,x \, + \, \, 12 \; = \; 18 \)

d)   \( 16 \, + \, 2\,x \; = \; 14 \)


Övning 3

Lös följande ekvationer. Genomför en kontroll.


a)   \( 16 \, - \, 2\,x \; = \; 14 \)

b)   \( x \, + \, (x \, + \, 6) \; = \; 12 \)

c)   \( 18\,x \, - 12\,x \, - \, 14 \; = \; 16 \)

d)   \( 6\,x \, + 4 \, - \, 3\,x \; = \; 5 \)


Övning 4

Förenkla först så långt som möjligt följande ekvationers vänsterled.

Lös sedan de förenklade ekvationerna.


a)   \( 19 \, - \, 3\,x \, + \, 14\; = \; 30 \)


b)   \( 4\,x \, + \, 3\,(1 \, + \, 2\,x) \; = \; 23 \)


c)   \( 10\,^2\,(2\,x + 50) \; = \; 10\,^3 \)


d)   \( 7\,(3\,x - 5) \, + \, (3\,x - 5) \; = \; 0 \)


e)   \( 0,5\,(x + 1) \, - \, 0,3\,(3 - 2\,x) \; = \; 0,7 \)


C-övningar: 5-7


Övning 5

Lös följande ekvationer och kontrollera din lösning:


a)   \( \displaystyle 2\,\left(\frac{x}{3} \, + \, 12\right) \; = \; 40 \)


b)   \( \displaystyle 2\,\left(\frac{x+12}{3} \right) \; = \; 40 \)


c)   Ange lösningen som bråk: \( \quad \displaystyle \frac{x-1}{2} \; = \; \frac{3}{8} \)


d)   Ange lösningen som bråk: \( \quad \displaystyle \frac{-8}{5} \; = \; \frac{-7}{x} \)


Övning 6

Ställ upp en ekvation och lös den. Kontrollera din lösning:


a)   För vilket \( \, x \, \) har uttrycket \( \; 9\,x \, - \, 51 \; \) värdet \( \, 30 \, \)?


b)   Summan av fyra på varandra följande tal är \( \, 30 \, \).

\(\quad\,\) Bestäm det största av dem.


c)   Anders betalade \( \, 250 \, \) kr för en bok och en penna.

\(\quad\,\) Boken kostade \( \, 9 \, \) gånger så mycket som pennan.

\(\quad\,\) Vad kostade pennan?


Övning 7

Yasmin handlar på IKEA ett skrivbord och en bokhylla för tillsammans \( \, 1\,250 \, \) kr.

Bokhyllan kostar \( \, \displaystyle \frac{2}{3} \, \) av vad skrivbordet kostar. Vad kostar skrivbordet?

Ställ upp en ekvation, lös den och kontrollera svaret.


A-övningar: 8-9


Övning 8

En student betalar varje månad \( \, 3\,200 \, \) kr av sitt CSN-studielån till hyran, \( \, \displaystyle \frac{1}{4} \, \) av lånet till mat,

\( \, \displaystyle \frac{2}{5} \, \) till kläder och böcker samt \( \, 300 \, \) kr till fritidsaktiviteter.

Utgifterna täcker hela studielånet.

Hur mycket studielån får studenten i månaden?

Ställ upp en ekvation och lös den.


Övning 9

Catharina köpte en korg mandariner åt skolan. \( \, \displaystyle \frac{3}{5} \, \) av korgen gick till personalen.

\( \, \displaystyle \frac{1}{4} \, \) delades ut till ettorna, \( \, 15 \, \) mandariner till tvåorna och \( \, 15 \, \) till treorna. \( \, 3 \, \) blev kvar i korgen.

Hur många mandariner köpte Catharina?

Ställ upp en ekvation och lös den.





Copyright © 2010-2017 Math Online Sweden AB. All Rights Reserved.