Skillnad mellan versioner av "1.7 Övningar till Potenser Appversion"
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
(247 mellanliggande versioner av samma användare visas inte) | |||
Rad 6: | Rad 6: | ||
{{Not selected tab|[[1.7 Quiz till Potenser|Quiz]]}} | {{Not selected tab|[[1.7 Quiz till Potenser|Quiz]]}} | ||
{{Not selected tab|[[1.7 Övningar till Potenser|Övningar Webb]]}} | {{Not selected tab|[[1.7 Övningar till Potenser|Övningar Webb]]}} | ||
− | {{Not selected tab|[[1.7 Lathund till Potenser|Lathund]]}} | + | {{Not selected tab|[[1.7 Lathund till Potenser Webbversion|Lathund]]}} |
| style="border-bottom:1px solid #797979" width="100%"| | | style="border-bottom:1px solid #797979" width="100%"| | ||
|} | |} | ||
{| border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" height="30" width="100%" | {| border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" height="30" width="100%" | ||
| style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" | | | style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" | | ||
− | {{Not selected tab| | + | {{Not selected tab| }} |
− | {{Not selected tab| | + | {{Not selected tab| }} |
− | {{Not selected tab| | + | {{Not selected tab| }} |
− | {{Selected tab|[[1.7 Övningar till Potenser | + | {{Selected tab|[[1.7 Övningar till Potenser Appversion|Övningar App]]}} |
{{Not selected tab|[[1.7 Övningar till Potenser App spår 3|<span style="color:white">Övningar App spår 3</span>]]}} | {{Not selected tab|[[1.7 Övningar till Potenser App spår 3|<span style="color:white">Övningar App spår 3</span>]]}} | ||
| style="border-bottom:1px solid #797979" width="100%"| | | style="border-bottom:1px solid #797979" width="100%"| | ||
Rad 20: | Rad 20: | ||
− | < | + | <table> |
+ | <tr> | ||
+ | <td><div class="ovnE"> | ||
+ | ===== Övning 1 <math> \qquad\qquad\qquad\qquad\quad </math> (1/0/0) ===== | ||
+ | Beräkna<span style="color:black">:</span> <math> \qquad\qquad (-2)\,^2 </math> | ||
+ | <!-- Appens kod: | ||
+ | Beräkna: | ||
+ | <br><br> | ||
+ | |(-2)\,^2| | ||
+ | --> | ||
+ | {{#NAVCONTENT:Svar 1|1.5 Svar 3a|Lösning 1|1.5 Lösning 3a}} | ||
+ | </div></td> | ||
+ | <td> </td> | ||
+ | <td><div class="ovnE"> | ||
− | + | ===== Övning 2 <math> \qquad\qquad\qquad\qquad\quad </math> (1/0/0) ===== | |
− | ===== Övning | + | Beräkna<span style="color:black">:</span> <math> \qquad\qquad -\,2\,^2 </math> |
− | + | ||
− | ::<math> \ | + | |
− | + | ||
− | + | ||
+ | <!-- Appens kod: | ||
+ | Beräkna: | ||
+ | <br><br> | ||
+ | |-\,2\,^2| | ||
+ | --> | ||
+ | {{#NAVCONTENT:Svar 2|1.5 Svar 3b|Lösning 2|1.5 Lösning 3b}} | ||
+ | </div></td> | ||
+ | </tr> | ||
+ | </table> | ||
− | |||
− | ===== Övning | + | <table> |
− | + | <tr> | |
− | ::<math> | + | <td><div class="ovnE"> |
− | + | ===== Övning 3 <math> \qquad\qquad\qquad\qquad\quad </math> (1/0/0) ===== | |
− | + | Beräkna<span style="color:black">:</span> <math> \qquad\qquad (-2)\,^3 </math> | |
+ | <!-- Appens kod: | ||
+ | Beräkna: | ||
+ | <br><br> | ||
+ | |(-2)\,^3| | ||
+ | --> | ||
+ | {{#NAVCONTENT:Svar 3|1.5 Svar 3c|Lösning 3|1.5 Lösning 3c}} | ||
+ | </div></td> | ||
+ | <td> </td> | ||
+ | <td><div class="ovnE"> | ||
− | < | + | ===== Övning 4 <math> \qquad\qquad\qquad\qquad\quad </math> (2/0/0) ===== |
+ | Beräkna<span style="color:black">:</span> <math> \qquad\quad (-5)\,^2 \,-\, 3\,^2 </math> | ||
− | + | <!-- Appens kod: | |
− | + | Beräkna: | |
− | + | <br><br> | |
− | + | |(-5)\,^2 \,-\, 3\,^2| | |
− | + | --> | |
+ | {{#NAVCONTENT:Svar 4|1.5 Svar 3d|Lösning 4|1.5 Lösning 3d}} | ||
+ | </div></td> | ||
+ | </tr> | ||
+ | </table> | ||
− | <div class="ovnE"> | + | <table> |
+ | <tr> | ||
+ | <td><div class="ovnE"> | ||
− | ===== Övning | + | ===== Övning 5 <math> \qquad\qquad\qquad\qquad\quad </math> (1/0/0) ===== |
− | + | Skriv som vanligt tal<span style="color:black">:</span> <math> \quad 4,2 \cdot 10\,^3 </math> | |
− | ::<math> \ | + | |
− | + | ||
− | + | ||
− | + | <!-- Appens kod: | |
− | <div class="ovnE"> | + | Skriv som ett vanligt tal: |
− | + | <br><br> | |
+ | |4,2 \cdot 10\,^3| | ||
+ | --> | ||
+ | {{#NAVCONTENT:Svar 5|1.5 Svar 4a|Lösning 5|1.5 Lösning 4a}} | ||
+ | </div></td> | ||
+ | <td> </td> | ||
+ | <td><div class="ovnE"> | ||
+ | ===== Övning 6 <math> \qquad\qquad\qquad\qquad\quad </math> (1/0/0) ===== | ||
+ | Skriv som vanligt tal<span style="color:black">:</span> <math> \quad 4,2 \cdot 10\,^{-3} </math> | ||
− | + | <!-- Appens kod: | |
+ | Skriv som ett vanligt tal: | ||
+ | <br><br> | ||
+ | |4,2 \cdot 10\,^{-3}| | ||
+ | --> | ||
+ | {{#NAVCONTENT:Svar 6|1.5 Svar 4b|Lösning 6|1.5 Lösning 4b}} | ||
+ | </div></td> | ||
+ | </tr> | ||
+ | </table> | ||
− | + | <table> | |
+ | <tr> | ||
+ | <td><div class="ovnE"> | ||
+ | ===== Övning 7 <math> \qquad\qquad\qquad\qquad\quad </math> (1/0/0) ===== | ||
+ | Skriv som vanligt tal<span style="color:black">:</span> <math> \quad 5,07 \cdot 10\,^6 </math> | ||
+ | <!-- Appens kod: | ||
+ | Skriv som ett vanligt tal: | ||
+ | <br><br> | ||
+ | | 5,07 \cdot 10\,^6 | | ||
+ | --> | ||
+ | {{#NAVCONTENT:Svar 7|1.5 Svar 4c|Lösning 7|1.5 Lösning 4c}} | ||
+ | </div></td> | ||
+ | <td> </td> | ||
+ | <td><div class="ovnE"> | ||
− | + | ===== Övning 8 <math> \qquad\qquad\qquad\qquad\quad </math> (2/0/0) ===== | |
+ | Skriv som vanligt tal<span style="color:black">:</span> <math> \quad 5,07 \cdot 10\,^{-6} </math> | ||
+ | <!-- Appens kod: | ||
+ | Skriv som ett vanligt tal: | ||
+ | <br><br> | ||
+ | |5,07 \cdot 10\,^{-6}| | ||
+ | --> | ||
+ | {{#NAVCONTENT:Svar 8|1.5 Svar 4d|Lösning 8|1.5 Lösning 4d}} | ||
+ | </div></td> | ||
+ | </tr> | ||
+ | </table> | ||
− | |||
+ | <table> | ||
+ | <tr> | ||
+ | <td><div class="ovnE"> | ||
+ | ===== Övning 9 <math> \qquad\qquad\qquad\qquad\quad </math> (1/0/0) ===== | ||
+ | Förenkla med hjälp av [[1.7_Lathund_till_Potenser_Appversion#Potenslagarna|<b><span style="color:blue">potenslagarna</span></b>]] och beräkna sedan<span style="color:black">:</span> | ||
− | + | <math> \qquad\qquad\qquad\qquad\quad \displaystyle{\frac{3\,^4 \cdot 3\,^2}{3\,^3}} </math> | |
− | + | ||
+ | <!-- Appens kod: | ||
+ | Förenkla med hjälp av potenslagarna (se Lathund) och beräkna sedan: | ||
+ | <br><br> | ||
+ | |\displaystyle{\frac{3\,^4 \cdot 3\,^2}{3\,^3}}| | ||
+ | --> | ||
+ | {{#NAVCONTENT:Svar 9|1.5 Svar 1a|Lösning 9|1.5 Lösning 1a}} | ||
+ | </div></td> | ||
+ | <td> </td> | ||
+ | <td><div class="ovnE"> | ||
− | == < | + | ===== Övning 10 <math> \qquad\qquad\qquad\qquad\quad </math> (1/0/0) ===== |
− | < | + | Förenkla med hjälp av [[1.7_Lathund_till_Potenser_Appversion#Potenslagarna|<b><span style="color:blue">potenslagarna</span></b>]] och beräkna sedan<span style="color:black">:</span> |
− | + | ||
− | + | <math> \qquad\qquad\qquad\qquad\; 4\,^4 \cdot 4\,^{-2} / 4 </math> | |
− | + | <!-- Appens kod: | |
+ | Förenkla med hjälp av potenslagarna (se Lathund) och beräkna sedan: | ||
+ | <br><br> | ||
+ | |4\,^4 \cdot 4\,^{-2} / 4| | ||
+ | --> | ||
+ | {{#NAVCONTENT:Svar 10|1.5 Svar 1b|Lösning 10|1.5 Lösning 1b}} | ||
+ | </div></td> | ||
+ | </tr> | ||
+ | </table> | ||
− | |||
− | + | <table> | |
− | + | <tr> | |
+ | <td><div class="ovnE"> | ||
+ | ===== Övning 11 <math> \qquad\qquad\qquad\qquad\quad </math> (1/0/0) ===== | ||
+ | Förenkla med hjälp av [[1.7_Lathund_till_Potenser_Appversion#Potenslagarna|<b><span style="color:blue">potenslagarna</span></b>]] och beräkna sedan<span style="color:black">:</span> | ||
− | + | <math> \qquad\qquad\qquad\qquad\quad \displaystyle{\frac{5\,^2 \cdot\, 5\,^{-3}}{5\,^{-2}}} </math> | |
− | + | ||
− | + | ||
+ | <!-- Appens kod: | ||
+ | Förenkla med hjälp av potenslagarna (se Lathund) och beräkna sedan: | ||
+ | <br><br> | ||
+ | | \displaystyle \frac{5\,^2 \cdot\, 5\,^{-3}}{5\,^{-2}} | | ||
+ | --> | ||
+ | {{#NAVCONTENT:Svar 11|1.5 Svar 1c|Lösning 11|1.5 Lösning 1c}} | ||
+ | </div></td> | ||
+ | <td> </td> | ||
+ | <td><div class="ovnE"> | ||
− | + | ===== Övning 12 <math> \qquad\qquad\qquad\qquad\quad </math> (2/0/0) ===== | |
+ | Förenkla med hjälp av [[1.7_Lathund_till_Potenser_Appversion#Potenslagarna|<b><span style="color:blue">potenslagarna</span></b>]] och beräkna sedan<span style="color:black">:</span> | ||
− | + | <math> \qquad\qquad\qquad\qquad \displaystyle{\frac{10\,^5 \cdot\, 10\,^{-5}}{10\,^{-2} \cdot\, 10\,^3}} </math> | |
− | + | <!-- Appens kod: | |
+ | Förenkla med hjälp av potenslagarna (se Lathund) och beräkna sedan: | ||
+ | <br><br> | ||
+ | | \displaystyle \frac{10\,^5 \cdot\, 10\,^{-5}}{10\,^{-2} \cdot\, 10\,^3} | | ||
+ | --> | ||
+ | {{#NAVCONTENT:Svar 12|1.5 Svar 1d|Lösning 12|1.5 Lösning 1d}} | ||
+ | </div></td> | ||
+ | </tr> | ||
+ | </table> | ||
− | |||
− | |||
+ | <table> | ||
+ | <tr> | ||
+ | <td><div class="ovnE"> | ||
+ | ===== Övning 13 <math> \qquad\qquad\qquad\qquad\quad </math> (1/0/0) ===== | ||
+ | Svara med SANT eller FALSKT<span style="color:black">:</span> | ||
+ | <math> \qquad\qquad\;\; (2 \cdot 3)\,^2 \, = \, 2\,^2 \cdot 3\,^2 </math> | ||
− | < | + | <!-- Appens kod: |
+ | Är följande SANT eller FALSKT? | ||
+ | <br><br> | ||
+ | |(2 \cdot 3)\,^2 \, = \, 2\,^2 \cdot 3\,^2 | | ||
+ | <br><br> | ||
+ | Svara med |1| för SANT och |0| för FALSKT. | ||
+ | --> | ||
+ | {{#NAVCONTENT:Svar 13|1.5 Svar 2a|Lösning 13|1.5 Lösning 2a}} | ||
+ | </div></td> | ||
+ | <td> </td> | ||
+ | <td><div class="ovnE"> | ||
+ | ===== Övning 14 <math> \qquad\qquad\qquad\qquad\quad </math> (1/0/0) ===== | ||
+ | Svara med SANT eller FALSKT<span style="color:black">:</span> | ||
− | + | <math> \qquad\qquad\;\; (2 \, + \, 3)\,^2 \, = \, 2\,^2 + 3\,^2 </math> | |
− | + | ||
− | + | ||
+ | <!-- Appens kod: | ||
+ | Är följande SANT eller FALSKT? | ||
+ | <br><br> | ||
+ | | (2 \, + \, 3)\,^2 \, = \, 2\,^2 + 3\,^2 | | ||
+ | <br><br> | ||
+ | Svara med |1| för SANT och |0| för FALSKT. | ||
+ | --> | ||
+ | {{#NAVCONTENT:Svar 14|1.5 Svar 2b|Lösning 14|1.5 Lösning 2b}} | ||
+ | </div></td> | ||
+ | </tr> | ||
+ | </table> | ||
− | |||
− | + | <table> | |
+ | <tr> | ||
+ | <td><div class="ovnE"> | ||
− | + | ===== Övning 15 <math> \qquad\qquad\qquad\qquad\quad </math> (1/0/0) ===== | |
+ | Svara med SANT eller FALSKT<span style="color:black">:</span> | ||
− | + | <math> \qquad\qquad\;\; (4 \, / \, 2)\,^2 \, = \, 4\,^2 \, / \, 2\,^2 </math> | |
− | {{#NAVCONTENT:Svar | + | |
+ | <!-- Appens kod: | ||
+ | Är följande SANT eller FALSKT? | ||
+ | <br><br> | ||
+ | | (4 \, / \, 2)\,^2 \, = \, 4\,^2 \, / \, 2\,^2 | | ||
+ | <br><br> | ||
+ | Svara med |1| för SANT och |0| för FALSKT. | ||
+ | --> | ||
+ | {{#NAVCONTENT:Svar 15|1.5 Svar 2c|Lösning 15|1.5 Lösning 2c}} | ||
+ | </div></td> | ||
+ | <td> </td> | ||
+ | <td><div class="ovnE"> | ||
+ | |||
+ | ===== Övning 16 <math> \qquad\qquad\qquad\qquad\quad </math> (1/0/0) ===== | ||
+ | Svara med SANT eller FALSKT<span style="color:black">:</span> | ||
+ | |||
+ | <math> \qquad\qquad\;\; (4 \, - \, 2)\,^2 \, = \, 4\,^2 \, - \, 2\,^2 </math> | ||
+ | |||
+ | <!-- Appens kod: | ||
+ | Är följande SANT eller FALSKT? | ||
+ | <br><br> | ||
+ | | (4 \, - \, 2)\,^2 \, = \, 4\,^2 \, - \, 2\,^2 | | ||
+ | <br><br> | ||
+ | Svara med |1| för SANT och |0| för FALSKT. | ||
+ | --> | ||
+ | {{#NAVCONTENT:Svar 16|1.5 Svar 2d|Lösning 16|1.5 Lösning 2d}} | ||
+ | </div></td> | ||
+ | </tr> | ||
+ | </table> | ||
− | |||
<div class="ovnC"> | <div class="ovnC"> | ||
− | |||
+ | ===== Övning 17 <math> \qquad\qquad\qquad\qquad\quad </math> (2/0/0) ===== | ||
+ | Svara med SANT eller FALSKT<span style="color:black">:</span> | ||
− | + | <math> \qquad\qquad\;\; 2\,^3 \cdot 5\,^2 = (2 \cdot 5)\,^5 </math> | |
+ | <!-- Appens kod: | ||
+ | Är följande SANT eller FALSKT? | ||
+ | <br><br> | ||
+ | | 2\,^3 \cdot 5\,^2 = (2 \cdot 5)\,^5 | | ||
+ | <br><br> | ||
+ | Svara med |1| för SANT och |0| för FALSKT. | ||
+ | --> | ||
+ | {{#NAVCONTENT:Svar 17|1.5 Svar 2f|Lösning 17|1.5 Lösning 2f}} | ||
+ | </div> | ||
− | |||
+ | <table> | ||
+ | <tr> | ||
+ | <td><div class="ovnC"> | ||
− | + | ===== Övning 18 <math> \qquad\qquad\qquad\qquad\quad </math> (0/1/0) ===== | |
− | + | Skriv talet i [[1.7_Lathund_till_Potenser_Appversion#Grundpotensform|<b><span style="color:blue">grundpotensform</span></b>]]<span style="color:black">:</span> | |
+ | <math> \qquad\;\; 56\,000\,000 </math> | ||
− | + | <!-- Appens kod: | |
− | <div class="ovnC"> | + | Skriv talet i grundpotensform: |
− | + | <br><br> | |
+ | | 56\,000\,000 | | ||
+ | <br><br> | ||
+ | Svara på formatet: | \quad a \cdot 10\,^b | | ||
+ | a 5,6 | ||
+ | b 7 | ||
+ | --> | ||
+ | {{#NAVCONTENT:Svar 18|1.5 Svar 5a|Lösning 18|1.5 Lösning 5a}} | ||
+ | </div></td> | ||
+ | <td> </td> | ||
+ | <td><div class="ovnC"> | ||
+ | ===== Övning 19 <math> \qquad\qquad\qquad\qquad\quad </math> (0/1/0) ===== | ||
+ | Skriv talet i [[1.7_Lathund_till_Potenser_Appversion#Grundpotensform|<b><span style="color:blue">grundpotensform</span></b>]]<span style="color:black">:</span> | ||
− | + | <math> \qquad\;\; 4\,800\,000\,000 </math> | |
+ | <!-- Appens kod: | ||
+ | Skriv talet i grundpotensform: | ||
+ | <br><br> | ||
+ | | 4\,800\,000\,000 | | ||
+ | <br><br> | ||
+ | Svara på formatet: | \quad a \cdot 10\,^b | | ||
+ | a 4,8 | ||
+ | b 9 | ||
+ | --> | ||
+ | {{#NAVCONTENT:Svar 19|1.5 Svar 5b|Lösning 19|1.5 Lösning 5b}} | ||
+ | </div></td> | ||
+ | </tr> | ||
+ | </table> | ||
− | |||
+ | <table> | ||
+ | <tr> | ||
+ | <td><div class="ovnC"> | ||
− | + | ===== Övning 20 <math> \qquad\qquad\qquad\qquad\quad </math> (0/1/0) ===== | |
− | + | Skriv talet i [[1.7_Lathund_till_Potenser_Appversion#Grundpotensform|<b><span style="color:blue">grundpotensform</span></b>]]<span style="color:black">:</span> | |
+ | <math> \qquad\;\; 0,0095 </math> | ||
+ | <!-- Appens kod: | ||
+ | Skriv talet i grundpotensform: | ||
+ | <br><br> | ||
+ | | 0,0095 | | ||
+ | <br><br> | ||
+ | Svara på formatet: | \quad \cdot 10\,^b | | ||
+ | a 9,5 | ||
+ | b -3 | ||
+ | --> | ||
+ | {{#NAVCONTENT:Svar 20|1.5 Svar 5c|Lösning 20|1.5 Lösning 5c}} | ||
+ | </div></td> | ||
+ | <td> </td> | ||
+ | <td><div class="ovnC"> | ||
− | < | + | ===== Övning 21 <math> \qquad\qquad\qquad\qquad\quad </math> (0/1/0) ===== |
+ | Skriv talet i [[1.7_Lathund_till_Potenser_Appversion#Grundpotensform|<b><span style="color:blue">grundpotensform</span></b>]]<span style="color:black">:</span> | ||
+ | <math> \qquad\;\; 0,000\,020\,3 </math> | ||
− | + | <!-- Appens kod: | |
− | < | + | Skriv talet i grundpotensform: |
− | + | <br><br> | |
+ | | 0,000\,020\,3 | | ||
+ | <br><br> | ||
+ | Svara på formatet: | \quad a \cdot 10\,^b | | ||
+ | a 2,03 | ||
+ | b -5 | ||
+ | --> | ||
+ | {{#NAVCONTENT:Svar 21|1.5 Svar 5d|Lösning 21|1.5 Lösning 5d}} | ||
+ | </div></td> | ||
+ | </tr> | ||
+ | </table> | ||
− | |||
− | + | <table> | |
+ | <tr> | ||
+ | <td><div class="ovnC"> | ||
− | + | ===== Övning 22 <math> \qquad\qquad\qquad\qquad\quad </math> (0/1/0) ===== | |
+ | Förenkla med hjälp av [[1.7_Lathund_till_Potenser_Appversion#Potenslagarna|<b><span style="color:blue">potenslagarna</span></b>]] och beräkna sedan<span style="color:black">:</span> | ||
− | : | + | <math> \qquad\qquad\qquad\qquad\quad \displaystyle { \left({1 \over 3}\right)^{-3} } </math> |
− | {{#NAVCONTENT:Svar | + | |
+ | <!-- Appens kod: | ||
+ | Förenkla med hjälp av potenslagarna (se Lathund) och beräkna sedan: | ||
+ | <br><br> | ||
+ | | \displaystyle \left(\frac{1}{3}\right)^{-3} | | ||
+ | --> | ||
+ | {{#NAVCONTENT:Svar 22|1.5 Svar 6a|Lösning 22|1.5 Lösning 6a}} | ||
+ | </div></td> | ||
+ | <td> </td> | ||
+ | <td><div class="ovnC"> | ||
+ | |||
+ | ===== Övning 23 <math> \qquad\qquad\qquad\qquad\quad </math> (0/2/0) ===== | ||
+ | Förenkla med hjälp av [[1.7_Lathund_till_Potenser_Appversion#Potenslagarna|<b><span style="color:blue">potenslagarna</span></b>]] och beräkna sedan<span style="color:black">:</span> | ||
+ | |||
+ | <math> \qquad\qquad\qquad\quad \displaystyle { \left({4^{40} \over 4} \; \Big / \; 4^{38}\right)^{-1} } </math> | ||
+ | |||
+ | <!-- Appens kod: | ||
+ | Förenkla med hjälp av potenslagarna (se Lathund) och beräkna sedan: | ||
+ | <br><br> | ||
+ | | \displaystyle \left({4^{40} \over 4} \; \Big / \; 4^{38}\right)^{-1} | | ||
+ | --> | ||
+ | {{#NAVCONTENT:Svar 23|1.5 Svar 6b|Lösning 23|1.5 Lösning 6b}} | ||
+ | </div></td> | ||
+ | </tr> | ||
+ | </table> | ||
+ | |||
+ | |||
+ | <table> | ||
+ | <tr> | ||
+ | <td><div class="ovnC"> | ||
+ | |||
+ | ===== Övning 24 <math> \qquad\qquad\qquad\qquad\quad </math> (0/2/0) ===== | ||
+ | Förenkla med hjälp av [[1.7_Lathund_till_Potenser_Appversion#Potenslagarna|<b><span style="color:blue">potenslagarna</span></b>]] och beräkna sedan<span style="color:black">:</span> | ||
+ | |||
+ | <math> \qquad\qquad\qquad\quad \displaystyle { {25 \cdot 10\,^{-3} \over 5 \cdot 10\,^{-5}}\, \cdot \,10\,^{-2} } </math> | ||
+ | |||
+ | <!-- Appens kod: | ||
+ | Förenkla med hjälp av potenslagarna (se Lathund) och beräkna sedan: | ||
+ | <br><br> | ||
+ | | \displaystyle {25 \cdot 10\,^{-3} \over 5 \cdot 10\,^{-5}}\, \cdot \,10\,^{-2} | | ||
+ | --> | ||
+ | {{#NAVCONTENT:Svar 24|1.5 Svar 6c|Lösning 24|1.5 Lösning 6c}} | ||
+ | </div> | ||
+ | |||
+ | |||
+ | </td> | ||
+ | <td> </td> | ||
+ | <td><div class="ovnC"> | ||
+ | |||
+ | ===== Övning 25 <math> \qquad\qquad\qquad\qquad\quad </math> (1/1/0) ===== | ||
+ | Skriv om uttrycket till en potens av en enda bas<span style="color:black">:</span> | ||
+ | |||
+ | <math> \qquad\qquad\qquad\quad 8^2 \cdot 4^3 </math> | ||
+ | |||
+ | Avgör först vilken bas som kan vara lämplig. | ||
+ | |||
+ | <!-- Appens kod: (1/1/0) | ||
+ | Skriv om uttrycket till en potens av en enda bas: | ||
+ | <br><br> | ||
+ | | 8^2 \cdot 4^3 | | ||
+ | <br><br> | ||
+ | Avgör först vilken bas som kan vara lämplig. | ||
+ | <br><br> | ||
+ | Svara på formatet: | \quad a\,^x | | ||
+ | a 2 | ||
+ | x 12 | ||
+ | --> | ||
+ | {{#NAVCONTENT:Svar 25|1.5 Svar 7a|Lösning 25|1.5 Lösning 7a}} | ||
+ | </div></td> | ||
+ | </tr> | ||
+ | </table> | ||
+ | |||
+ | |||
+ | <table> | ||
+ | <tr> | ||
+ | <td><div class="ovnC"> | ||
+ | |||
+ | ===== Övning 26 <math> \qquad\qquad\qquad\qquad\quad </math> (1/2/0) ===== | ||
+ | Skriv om uttrycket till en potens av en enda bas<span style="color:black">:</span> | ||
+ | |||
+ | <math> \qquad\qquad\qquad\quad \displaystyle {3^{-2} \cdot 9^2 \over 27} </math> | ||
+ | |||
+ | Avgör först vilken bas som kan vara lämplig. | ||
+ | |||
+ | <!-- Appens kod: (0/2/0) | ||
+ | Skriv om uttrycket till en potens av en enda bas: | ||
+ | <br><br> | ||
+ | | \displaystyle {3^{-2} \cdot 9^2 \over 27} | | ||
+ | <br><br> | ||
+ | Avgör först vilken bas som kan vara lämplig. | ||
+ | <br><br> | ||
+ | Svara på formatet: | \quad a\,^x | | ||
+ | a 3 | ||
+ | x -1 | ||
+ | --> | ||
+ | {{#NAVCONTENT:Svar 26|1.5 Svar 7b|Lösning 26|1.5 Lösning 7b}} | ||
+ | </div></td> | ||
+ | <td> </td> | ||
+ | <td><div class="ovnC"> | ||
+ | |||
+ | ===== Övning 27 <math> \qquad\qquad\qquad\qquad\quad </math> (1/2/0) ===== | ||
+ | Skriv om uttrycket till en potens av en enda bas<span style="color:black">:</span> | ||
+ | |||
+ | <math> \qquad\qquad\qquad\quad \displaystyle {x^{-5} \cdot x^9 \over (x^{-9})^{1/3}} </math> | ||
+ | |||
+ | <!-- Appens kod: (1/2/0) | ||
+ | Skriv om uttrycket till en potens av en enda bas: | ||
+ | <br><br> | ||
+ | | \displaystyle {x^{-5} \cdot x^9 \over (x^{-9})^{1/3}} | | ||
+ | <br><br> | ||
+ | Svara på formatet: | \quad x\,^a | | ||
+ | a 7 | ||
+ | --> | ||
+ | {{#NAVCONTENT:Svar 27|1.5 Svar 7c|Lösning 27|1.5 Lösning 7c}} | ||
+ | </div> | ||
+ | |||
+ | |||
+ | </td> | ||
+ | </tr> | ||
+ | </table> | ||
+ | |||
+ | |||
+ | <table> | ||
+ | <tr> | ||
+ | <td><div class="ovnA"> | ||
+ | |||
+ | ===== Övning 28 <math> \qquad\qquad\qquad\qquad\quad </math> (0/1/1) ===== | ||
+ | Ett belopp på <math> 5\,000 </math> kr sätts in på ett sparkonto med <math> \, 3\,\% </math> | ||
+ | |||
+ | årsränta som läggs på kontot årsvis. Inga uttag görs. | ||
+ | |||
+ | Hur mycket pengar finns på kontot efter <math> 4 </math> år? | ||
+ | |||
+ | <!-- Appens kod: | ||
+ | Ett belopp på |5\,000| kr sätts in på ett sparkonto med |\, 3\,\%| årsränta som läggs på kontot årsvis. | ||
+ | <br><br> | ||
+ | Inga uttag görs. | ||
+ | <br><br> | ||
+ | Hur mycket pengar finns på kontot efter |4| år? | ||
+ | Svar 5627,54 | ||
+ | --> | ||
+ | {{#NAVCONTENT:Svar 28|1.5 Svar 8a|Lösning 28|1.5 Lösning 8a}} | ||
+ | </div> | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | </td> | ||
+ | <td> </td> | ||
+ | <td><div class="ovnA"> | ||
+ | |||
+ | ===== Övning 29 <math> \qquad\qquad\qquad\qquad\quad </math> (0/2/2) ===== | ||
+ | Ett belopp på <math> 5\,000 </math> kr sätts in på ett sparkonto med <math> \, 3\,\% </math> | ||
+ | |||
+ | årsränta som läggs på kontot årsvis. Inga uttag görs. | ||
+ | |||
+ | Hur länge tar det tills startkapitalet fördubblats? | ||
+ | |||
+ | Pröva dig fram till en ungefärlig lösning med hjälp av räknaren. | ||
+ | |||
+ | Ange tiden i hela år och månader. | ||
+ | |||
+ | <!-- Appens kod: | ||
+ | Ett belopp på | 5\,000| kr sätts in på ett sparkonto med | \, 3\,\% | årsränta som läggs på kontot årsvis. | ||
+ | <br><br> | ||
+ | Inga uttag görs. | ||
+ | <br><br> | ||
+ | Hur länge tar det tills startkapitalet fördubblats? | ||
+ | <br><br> | ||
+ | Pröva dig fram till en ungefärlig lösning med hjälp av räknaren. | ||
+ | <br><br> | ||
+ | Ange tiden i hela år och månader. | ||
+ | År 23 | ||
+ | Månader 6 | ||
+ | --> | ||
+ | {{#NAVCONTENT:Svar 29|1.5 Svar 8b|Lösning 29|1.5 Lösning 8b}} | ||
+ | </div></td> | ||
+ | </tr> | ||
+ | </table> | ||
− | |||
<div class="ovnA"> | <div class="ovnA"> | ||
− | |||
− | :: | + | ===== Övning 30 <math> \qquad\qquad\qquad\qquad\qquad\quad </math> (0/2/3) ===== |
− | + | Följande uttryck är givna<span style="color:black">:</span> | |
+ | |||
+ | :<math> \quad P \; = \; 2\,^x \, + \, 2\,^{-x} </math> | ||
+ | :<math> \quad Q \; = \; 2\,^x \, - \, 2\,^{-x} </math> | ||
+ | |||
+ | Bilda produkten<span style="color:black">:</span> <math> \qquad\qquad (P + Q) \cdot (P - Q) </math> | ||
+ | |||
+ | Förenkla så långt som möjligt. | ||
+ | |||
+ | <b>Tips:</b> | ||
+ | |||
+ | Bilda först <math> \, (P + Q) \, </math> och förenkla. Bilda sedan <math> \, (P - Q) \, </math> och | ||
− | + | förenkla. Multiplicera sist de förenklade uttrycken med varandra. | |
− | {{#NAVCONTENT:Svar | + | <!-- Appens kod: |
+ | Följande uttryck är givna: | ||
+ | <br><br> | ||
+ | | \quad P \; = \; 2\,^x \, + \, 2\,^{-x} | | ||
+ | <br> | ||
+ | | \quad Q \; = \; 2\,^x \, - \, 2\,^{-x} | | ||
+ | <br><br> | ||
+ | Bilda följande produkt och förenkla så långt som möjligt: | ||
+ | <br><br> | ||
+ | | (P + Q) \cdot (P - Q)| | ||
+ | <br><br> | ||
+ | Tips: | ||
+ | <br> | ||
+ | Bilda först |\, (P + Q) \,| och förenkla. | ||
+ | <br> | ||
+ | Bilda sedan |\, (P - Q) \,| och förenkla. | ||
+ | <br> | ||
+ | Multiplicera sist de förenklade uttrycken med varandra. | ||
+ | Svar 4 | ||
+ | --> | ||
+ | {{#NAVCONTENT:Svar 29|1.5 Svar 9|Lösning 29|1.5 Lösning 9}} | ||
+ | </div> | ||
Rad 195: | Rad 632: | ||
− | [[Matte:Copyrights|Copyright]] © | + | [[Matte:Copyrights|Copyright]] © 2019 [https://www.techpages.se <b><span style="color:blue">TechPages AB</span></b>]. All Rights Reserved. |
Nuvarande version från 26 september 2019 kl. 11.14
Genomgång Potenser | Genomgång Grundpotensform | Quiz | Övningar Webb | Lathund |
Övningar App | Övningar App spår 3 |
Övning 1 \( \qquad\qquad\qquad\qquad\quad \) (1/0/0)Beräkna: \( \qquad\qquad (-2)\,^2 \)
Svar 1
Lösning 1
|
Övning 2 \( \qquad\qquad\qquad\qquad\quad \) (1/0/0)Beräkna: \( \qquad\qquad -\,2\,^2 \)
Svar 2
Lösning 2
|
Övning 3 \( \qquad\qquad\qquad\qquad\quad \) (1/0/0)Beräkna: \( \qquad\qquad (-2)\,^3 \)
Svar 3
Lösning 3
|
Övning 4 \( \qquad\qquad\qquad\qquad\quad \) (2/0/0)Beräkna: \( \qquad\quad (-5)\,^2 \,-\, 3\,^2 \)
Svar 4
Lösning 4
|
Övning 5 \( \qquad\qquad\qquad\qquad\quad \) (1/0/0)Skriv som vanligt tal: \( \quad 4,2 \cdot 10\,^3 \)
Svar 5
Lösning 5
|
Övning 6 \( \qquad\qquad\qquad\qquad\quad \) (1/0/0)Skriv som vanligt tal: \( \quad 4,2 \cdot 10\,^{-3} \)
Svar 6
Lösning 6
|
Övning 7 \( \qquad\qquad\qquad\qquad\quad \) (1/0/0)Skriv som vanligt tal: \( \quad 5,07 \cdot 10\,^6 \)
Svar 7
Lösning 7
|
Övning 8 \( \qquad\qquad\qquad\qquad\quad \) (2/0/0)Skriv som vanligt tal: \( \quad 5,07 \cdot 10\,^{-6} \)
Svar 8
Lösning 8
|
Övning 9 \( \qquad\qquad\qquad\qquad\quad \) (1/0/0)Förenkla med hjälp av potenslagarna och beräkna sedan: \( \qquad\qquad\qquad\qquad\quad \displaystyle{\frac{3\,^4 \cdot 3\,^2}{3\,^3}} \)
Svar 9
Lösning 9
|
Övning 10 \( \qquad\qquad\qquad\qquad\quad \) (1/0/0)Förenkla med hjälp av potenslagarna och beräkna sedan:
Svar 10
Lösning 10
|
Övning 11 \( \qquad\qquad\qquad\qquad\quad \) (1/0/0)Förenkla med hjälp av potenslagarna och beräkna sedan: \( \qquad\qquad\qquad\qquad\quad \displaystyle{\frac{5\,^2 \cdot\, 5\,^{-3}}{5\,^{-2}}} \)
Svar 11
Lösning 11
|
Övning 12 \( \qquad\qquad\qquad\qquad\quad \) (2/0/0)Förenkla med hjälp av potenslagarna och beräkna sedan: \( \qquad\qquad\qquad\qquad \displaystyle{\frac{10\,^5 \cdot\, 10\,^{-5}}{10\,^{-2} \cdot\, 10\,^3}} \)
Svar 12
Lösning 12
|
Övning 13 \( \qquad\qquad\qquad\qquad\quad \) (1/0/0)Svara med SANT eller FALSKT: \( \qquad\qquad\;\; (2 \cdot 3)\,^2 \, = \, 2\,^2 \cdot 3\,^2 \)
Svar 13
Lösning 13
|
Övning 14 \( \qquad\qquad\qquad\qquad\quad \) (1/0/0)Svara med SANT eller FALSKT: \( \qquad\qquad\;\; (2 \, + \, 3)\,^2 \, = \, 2\,^2 + 3\,^2 \)
Svar 14
Lösning 14
|
Övning 15 \( \qquad\qquad\qquad\qquad\quad \) (1/0/0)Svara med SANT eller FALSKT: \( \qquad\qquad\;\; (4 \, / \, 2)\,^2 \, = \, 4\,^2 \, / \, 2\,^2 \)
Svar 15
Lösning 15
|
Övning 16 \( \qquad\qquad\qquad\qquad\quad \) (1/0/0)Svara med SANT eller FALSKT: \( \qquad\qquad\;\; (4 \, - \, 2)\,^2 \, = \, 4\,^2 \, - \, 2\,^2 \)
Svar 16
Lösning 16
|
Övning 17 \( \qquad\qquad\qquad\qquad\quad \) (2/0/0)
Svara med SANT eller FALSKT:
\( \qquad\qquad\;\; 2\,^3 \cdot 5\,^2 = (2 \cdot 5)\,^5 \)
Övning 18 \( \qquad\qquad\qquad\qquad\quad \) (0/1/0)Skriv talet i grundpotensform: \( \qquad\;\; 56\,000\,000 \)
Svar 18
Lösning 18
|
Övning 19 \( \qquad\qquad\qquad\qquad\quad \) (0/1/0)Skriv talet i grundpotensform: \( \qquad\;\; 4\,800\,000\,000 \)
Svar 19
Lösning 19
|
Övning 20 \( \qquad\qquad\qquad\qquad\quad \) (0/1/0)Skriv talet i grundpotensform: \( \qquad\;\; 0,0095 \)
Svar 20
Lösning 20
|
Övning 21 \( \qquad\qquad\qquad\qquad\quad \) (0/1/0)Skriv talet i grundpotensform: \( \qquad\;\; 0,000\,020\,3 \)
Svar 21
Lösning 21
|
Övning 22 \( \qquad\qquad\qquad\qquad\quad \) (0/1/0)Förenkla med hjälp av potenslagarna och beräkna sedan: \( \qquad\qquad\qquad\qquad\quad \displaystyle { \left({1 \over 3}\right)^{-3} } \)
Svar 22
Lösning 22
|
Övning 23 \( \qquad\qquad\qquad\qquad\quad \) (0/2/0)Förenkla med hjälp av potenslagarna och beräkna sedan: \( \qquad\qquad\qquad\quad \displaystyle { \left({4^{40} \over 4} \; \Big / \; 4^{38}\right)^{-1} } \)
Svar 23
Lösning 23
|
Övning 24 \( \qquad\qquad\qquad\qquad\quad \) (0/2/0)Förenkla med hjälp av potenslagarna och beräkna sedan: \( \qquad\qquad\qquad\quad \displaystyle { {25 \cdot 10\,^{-3} \over 5 \cdot 10\,^{-5}}\, \cdot \,10\,^{-2} } \)
Svar 24
Lösning 24
|
Övning 25 \( \qquad\qquad\qquad\qquad\quad \) (1/1/0)Skriv om uttrycket till en potens av en enda bas: \( \qquad\qquad\qquad\quad 8^2 \cdot 4^3 \) Avgör först vilken bas som kan vara lämplig.
Svar 25
Lösning 25
|
Övning 26 \( \qquad\qquad\qquad\qquad\quad \) (1/2/0)Skriv om uttrycket till en potens av en enda bas: \( \qquad\qquad\qquad\quad \displaystyle {3^{-2} \cdot 9^2 \over 27} \) Avgör först vilken bas som kan vara lämplig.
Svar 26
Lösning 26
|
Övning 27 \( \qquad\qquad\qquad\qquad\quad \) (1/2/0)Skriv om uttrycket till en potens av en enda bas: \( \qquad\qquad\qquad\quad \displaystyle {x^{-5} \cdot x^9 \over (x^{-9})^{1/3}} \)
Svar 27
Lösning 27
|
Övning 28 \( \qquad\qquad\qquad\qquad\quad \) (0/1/1)Ett belopp på \( 5\,000 \) kr sätts in på ett sparkonto med \( \, 3\,\% \) årsränta som läggs på kontot årsvis. Inga uttag görs. Hur mycket pengar finns på kontot efter \( 4 \) år?
Svar 28
Lösning 28
|
Övning 29 \( \qquad\qquad\qquad\qquad\quad \) (0/2/2)Ett belopp på \( 5\,000 \) kr sätts in på ett sparkonto med \( \, 3\,\% \) årsränta som läggs på kontot årsvis. Inga uttag görs. Hur länge tar det tills startkapitalet fördubblats? Pröva dig fram till en ungefärlig lösning med hjälp av räknaren. Ange tiden i hela år och månader.
Svar 29
Lösning 29
|
Övning 30 \( \qquad\qquad\qquad\qquad\qquad\quad \) (0/2/3)
Följande uttryck är givna:
\[ \quad P \; = \; 2\,^x \, + \, 2\,^{-x} \] \[ \quad Q \; = \; 2\,^x \, - \, 2\,^{-x} \]
Bilda produkten: \( \qquad\qquad (P + Q) \cdot (P - Q) \)
Förenkla så långt som möjligt.
Tips:
Bilda först \( \, (P + Q) \, \) och förenkla. Bilda sedan \( \, (P - Q) \, \) och
förenkla. Multiplicera sist de förenklade uttrycken med varandra.
Copyright © 2019 TechPages AB. All Rights Reserved.