Skillnad mellan versioner av "5.7 Problemlösning: Cirkel-kvadrat problemet"
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
Rad 37: | Rad 37: | ||
Lös Cirkel-kvadrat problemet i tre steg: | Lös Cirkel-kvadrat problemet i tre steg: | ||
− | + | 1) Ta exemplet <math> \, r = 4 \, </math>. Beräkna <math> \, a = f(4) \, </math>. Beräkna båda figurernas areor. Vilken är större? | |
− | + | 2) Ta flera exempel, t.ex. <math> r = 2 </math>, <math> \; r = 6 \; </math> och <math> \; r = 8 </math>. Gör samma sak som i steg 1. | |
− | + | 3) Lös uppgiften generellt med <math> \, r \, </math> och <math> \, a \, </math> som variabler. Ställ upp uttryck för figurernas areor. | |
− | Bilda förhållandet (kvoten) mellan deras areor dvs <math> \, \displaystyle \frac{A_{cirkel}}{A_{kvadrat}} \, </math>. | + | Bilda förhållandet (kvoten) mellan deras areor dvs <math> \, \displaystyle \frac{A_{cirkel}}{A_{kvadrat}} \, </math>. |
− | Svara exakt dva bibehålla <math> \, \pi \, </math> som bokstav och använd bråk istället för decimaltal, både under uträkningen och i resul¬tatet. | + | Svara exakt dva bibehålla <math> \, \pi \, </math> som bokstav och använd bråk istället för decimaltal, både under uträkningen och i resul¬tatet. |
Ladda upp dina lösningar till Schoolitys "Uppgift". Deadline för inlämning: kl 18 lektionsdagen. | Ladda upp dina lösningar till Schoolitys "Uppgift". Deadline för inlämning: kl 18 lektionsdagen. |
Versionen från 25 mars 2020 kl. 17.22
<<< Förra avsnitt | Genomgång | Övningar | Det duala problemet |
Vilken figur har större area?
Slutsats
Ska cirkeln och kvadraten ha samma omkrets måste sambandet ovan gälla.
Sambandet ovan är en funktion: \( \qquad \)Dvs ett värde på \( \, r \, \) bestämmer endast ett värde på \( \, a \, \).
\( \, r \, \) är funktionens oberoende och \( \, a \, \) funktionens beroende variabel.
Dagens inlämningsuppgift
Lös Cirkel-kvadrat problemet i tre steg:
1) Ta exemplet \( \, r = 4 \, \). Beräkna \( \, a = f(4) \, \). Beräkna båda figurernas areor. Vilken är större?
2) Ta flera exempel, t.ex. \( r = 2 \), \( \; r = 6 \; \) och \( \; r = 8 \). Gör samma sak som i steg 1.
3) Lös uppgiften generellt med \( \, r \, \) och \( \, a \, \) som variabler. Ställ upp uttryck för figurernas areor.
Bilda förhållandet (kvoten) mellan deras areor dvs \( \, \displaystyle \frac{A_{cirkel}}{A_{kvadrat}} \, \).
Svara exakt dva bibehålla \( \, \pi \, \) som bokstav och använd bråk istället för decimaltal, både under uträkningen och i resul¬tatet.
Ladda upp dina lösningar till Schoolitys "Uppgift". Deadline för inlämning: kl 18 lektionsdagen.
Dagens övningar
Gör övningarna i boken Origo 1b:
Sidan 180
I Origo 1c: Sidan 164
Kolla dina resultat i bokens facit.
Copyright © 2020 TechPages AB. All Rights Reserved.