Skillnad mellan versioner av "5.7 Lösning till Cirkel-kvadrat problemet"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m
m
Rad 11: Rad 11:
  
 
= <b><span style="color:#931136">Dagens inlämningsuppgift</span></b> =
 
= <b><span style="color:#931136">Dagens inlämningsuppgift</span></b> =
 +
  
 
<div class="ovnA"><big>
 
<div class="ovnA"><big>

Versionen från 26 mars 2020 kl. 13.20

       <<<  Förra avsnitt          Genomgång          Övningar          Lösning      

Dagens inlämningsuppgift

Lös Cirkel-kvadrat problemet i tre steg:

1)   Ta exemplet \( \, r = 4 \, \). Beräkna \( \, a = f(4) \, \). Beräkna båda figurernas areor. Vilken är större?

2)   Ta flera exempel, t.ex. \( r = 2 \), \( \; r = 6 \; \) och \( \; r = 8 \). Gör samma sak som i steg 1.

3)   Lös uppgiften generellt med \( \, r \, \) och \( \, a \, \) som variabler. Ställ upp ett uttryck för arean till resp. figur.

      Bilda kvoten mellan deras areor dvs \( \, \displaystyle \frac{A_{cirkel}}{A_{kvadrat}} \, \).

      Räkna exakt dvs bibehålla \( \, \pi \, \) som bokstav och använd hela tiden bråk istället för decimaltal.

      Förenkla kvoten så långt som möjligt. Vilken figur har alltid större area?

      Är resultatet beroende av figurernas storlek, dvs av \( \, r \, \) och \( \, a \, \)?

      Ange hur många procent den ena figuren är större än den andra.

Ladda upp dina lösningar till Schoolitys "Uppgift". Deadline för inlämning: kl 18 lektionsdagen.