Skillnad mellan versioner av "1.3 Decimaltal+"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m
m
 
(50 mellanliggande versioner av samma användare visas inte)
Rad 1: Rad 1:
 +
__NOTOC__
 
{| border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" height="30" width="100%"
 
{| border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" height="30" width="100%"
 
| style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" |  
 
| style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" |  
{{Not selected tab|[[1.2 Räkneordning| <-- Förra avsnitt]]}}
+
{{Not selected tab|[[1.3 Tal i decimalform|Genomgång Decimaltal]]}}
{{Selected tab|[[1.3 Decimaltal|Genomgång]]}}
+
{{Not selected tab|[[1.3 Quiz i decimaltal|Quiz]]}}
 +
{{Not selected tab|[[1.3 Övningar i decimaltal|Övningar]]}}
 +
{{Selected tab|[[1.3 Decimaltal+|Genomgång+]]}}
 
{{Not selected tab|[[1.3.1_Avrundning och värdesiffror|Avrundning & värdesiffror]]}}
 
{{Not selected tab|[[1.3.1_Avrundning och värdesiffror|Avrundning & värdesiffror]]}}
{{Not selected tab|[[1.3 Övningar till Decimaltal|Övningar]]}}
 
{{Not selected tab|[[1.4 Negativa tal|Nästa avsnitt -->]]}}
 
 
| style="border-bottom:1px solid #797979"  width="100%"| &nbsp;
 
| style="border-bottom:1px solid #797979"  width="100%"| &nbsp;
 
|}
 
|}
 +
{| border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" height="30" width="100%"
 +
| style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" | &nbsp;
 +
{{Not selected tab|[[1.2 Räkneordning| <<&nbsp;&nbsp;Förra avsnitt]]}}
 +
{{Not selected tab|    }}
 +
{{Not selected tab|    }}
 +
{{Not selected tab|    }}
 +
{{Not selected tab|[[1.4 Negativa tal|Nästa avsnitt&nbsp;&nbsp;>> ]]}}
 +
| style="border-bottom:1px solid #797979"  width="100%"| &nbsp;
 +
|}
 +
  
 +
<!-- [[Media: Lektion 3 Decimaltal Ruta.pdf|<b><span style="color:blue">Lektion 3 Decimaltal</span></b>]] -->
  
[[Media: Lektion 3 Decimaltal Ruta.pdf|<strong><span style="color:blue">Lektion 3 Decimaltal</span></strong>]]
 
__NOTOC__  <!-- __TOC__ -->
 
 
== <b><span style="color:#931136">Tal mellan två heltal</span></b> ==
 
== <b><span style="color:#931136">Tal mellan två heltal</span></b> ==
 
<div class="tolv"> <!-- tolv4a -->
 
<div class="tolv"> <!-- tolv4a -->
Decimaltal <math>-</math> eller tal i decimalform <math>-</math> är tal som ligger mellan två [[1.1_Om_tal#Olika_typer_av_tal|<strong><span style="color:blue">heltal</span></strong>]].
+
Decimaltal <math>-</math> eller tal i decimalform <math>-</math> är tal som ligger mellan två [[1.1_Om_tal#Olika_typer_av_tal|<b><span style="color:blue">heltal</span></b>]].
  
För att visa decimaltal fortsätter man med [[1.1_Om_tal#Vårt_talsystem|<strong><span style="color:blue">det decimala positionssystemet</span></strong>]].
+
För att visa decimaltal fortsätter man med [[1.1_Om_tal#Vårt_talsystem|<b><span style="color:blue">det decimala positionssystemet</span></b>]].
 
</div> <!-- tolv4a -->
 
</div> <!-- tolv4a -->
  
Rad 28: Rad 38:
  
 
<div class="tolv"> <!-- tolv1 -->
 
<div class="tolv"> <!-- tolv1 -->
Heltalens framställning i det decimala positionssystemet förklarades i avsnittet [[1.1_Om_tal#Exempel_1|<strong><span style="color:blue">Om tal, Exempel 1</span></strong>]].  
+
Heltalens framställning i det decimala positionssystemet förklarades i avsnittet [[1.1_Om_tal#Exempel_1|<b><span style="color:blue">Om tal, Exempel 1</span></b>]].  
  
 
Till heltalsdelen <math> 235</math>:s lägger man till några bråkdelar av <math> \, 1 \, </math> efter decimaltecknet, närmare bestämt decimalerna <math> \, \ldots{\bf{\color{Red},}}{\color{LimeGreen} {178}} \, </math>.
 
Till heltalsdelen <math> 235</math>:s lägger man till några bråkdelar av <math> \, 1 \, </math> efter decimaltecknet, närmare bestämt decimalerna <math> \, \ldots{\bf{\color{Red},}}{\color{LimeGreen} {178}} \, </math>.
Rad 39: Rad 49:
 
== <b><span style="color:#931136">Exempel 1</span></b> ==
 
== <b><span style="color:#931136">Exempel 1</span></b> ==
 
<big>
 
<big>
Bestäm decimalernas <strong><span style="color:red">värden</span></strong> i decimaltalet <math> \, 235{\bf{\color{Red},}}{\color{LimeGreen} {178}} \, </math>. Beräkna decimaltalets värde utgående från decimalernas värden.
+
Bestäm decimalernas <b><span style="color:red">värden</span></b> i decimaltalet <math> \, 235{\bf{\color{Red},}}{\color{LimeGreen} {178}} \, </math>. Beräkna decimaltalets värde utgående från decimalernas värden.
  
<strong><span style="color:#931136">Lösning:</span></strong>
+
<b><span style="color:#931136">Lösning:</span></b>
  
:Första decimalen <math> \, {\color{LimeGreen} 1} \, </math> är en &nbsp; <strong><span style="color:#93C800">tiondel</span></strong>ssiffra &nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; och har därmed <strong><span style="color:red">värdet</span></strong> <math> \, {\color{LimeGreen} 1} \cdot 0,1 \;\;\;\; = \, {\color{Red}{0,1}} \, </math>.
+
:Första decimalen <math> \, {\color{LimeGreen} 1} \, </math> är en &nbsp; <b><span style="color:#93C800">tiondel</span></b>ssiffra &nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; och har därmed <b><span style="color:red">värdet</span></b> <math> \, {\color{LimeGreen} 1} \cdot 0,1 \;\;\;\; = \, {\color{Red}{0,1}} \, </math>.
  
:Andra decimalen <math> \, {\color{LimeGreen} 7} \, </math> är en &nbsp; <strong><span style="color:#93C800">hundradel</span></strong>ssiffra&nbsp; och har därmed <strong><span style="color:red">värdet</span></strong> <math> \, {\color{LimeGreen} 7} \cdot 0,01 \;\; = \, {\color{Red}{0,07}} \, </math>.
+
:Andra decimalen <math> \, {\color{LimeGreen} 7} \, </math> är en &nbsp; <b><span style="color:#93C800">hundradel</span></b>ssiffra&nbsp; och har därmed <b><span style="color:red">värdet</span></b> <math> \, {\color{LimeGreen} 7} \cdot 0,01 \;\; = \, {\color{Red}{0,07}} \, </math>.
  
:Tredje decimalen <math> \, {\color{LimeGreen} 8} \, </math> är en &nbsp;<strong><span style="color:#93C800">tusendel</span></strong>ssiffra &nbsp; &nbsp; och har därmed <strong><span style="color:red">värdet</span></strong> <math> \, {\color{LimeGreen} 8} \cdot 0,001 \, = \, {\color{Red}{0,008}} \, </math>.
+
:Tredje decimalen <math> \, {\color{LimeGreen} 8} \, </math> är en &nbsp;<b><span style="color:#93C800">tusendel</span></b>ssiffra &nbsp; &nbsp; och har därmed <b><span style="color:red">värdet</span></b> <math> \, {\color{LimeGreen} 8} \cdot 0,001 \, = \, {\color{Red}{0,008}} \, </math>.
  
 
Summerar man alla decimalers värden beräknas decimaltalets värde till:
 
Summerar man alla decimalers värden beräknas decimaltalets värde till:
Rad 55: Rad 65:
  
  
<big>Samma [[1.1_Om_tal#Exempel_1|<strong><span style="color:blue">regel</span></strong>]] som gällde för heltal, gäller för decimaltal, fast lite annorlunda formulerad:
+
<big>Här dyker upp samma [[1.1_Om_tal#Praktiska_slutsatser_ur_denna_regel|<b><span style="color:blue">regel</span></b>]] som gällde för heltal, i en annan skepnad:
 
<div class="border-divblue">
 
<div class="border-divblue">
 
I det decimala positionssystemet har varje position ett <math> \, 10 \, </math> gånger <span style="color:red">mindre värde</span> än positionen till <span style="color:red">vänster</span>.
 
I det decimala positionssystemet har varje position ett <math> \, 10 \, </math> gånger <span style="color:red">mindre värde</span> än positionen till <span style="color:red">vänster</span>.
Rad 66: Rad 76:
 
== <b><span style="color:#931136">Exempel 2</span></b> ==
 
== <b><span style="color:#931136">Exempel 2</span></b> ==
 
<big>
 
<big>
 
 
::::<math> 235\,{\bf{\color{Red},}}\,178 \, \cdot \, 0,1 \, = \, 23\,{\bf{\color{Red},}}\,5178 </math>
 
::::<math> 235\,{\bf{\color{Red},}}\,178 \, \cdot \, 0,1 \, = \, 23\,{\bf{\color{Red},}}\,5178 </math>
  
Rad 72: Rad 81:
  
 
::::<math> 235\,{\bf{\color{Red},}}\,178 \, \cdot \, 0,001 \, = \, 0\,{\bf{\color{Red},}}\,235\,178 </math>
 
::::<math> 235\,{\bf{\color{Red},}}\,178 \, \cdot \, 0,001 \, = \, 0\,{\bf{\color{Red},}}\,235\,178 </math>
</big></div> <!-- exempel2 -->
 
  
<big>Att multiplicera med <math> \, 0,1 \, </math> innebär att <strong><span style="color:red">förminska</span></strong> med faktorn <math> \, 10 \, </math> dvs att flytta decimaltecknet <math> \, 1 \, </math> position till <strong><span style="color:red">vänster</span></strong>.
+
Att multiplicera med <math> \, 0,1 \, </math> innebär att <b><span style="color:red">förminska</span></b> med faktorn <math> \, 10 \, </math> och därmed att flytta decimaltecknet <math> \, 1 \, </math> position till <b><span style="color:red">vänster</span></b>.
  
Att multiplicera med <math> \, 0,01 \, </math> innebär att <strong><span style="color:red">förminska</span></strong> med faktorn <math> \, 100 \, </math> dvs att flytta decimaltecknet <math> \, 2 \, </math>positioner till <strong><span style="color:red">vänster</span></strong>.
+
Att multiplicera med <math> \, 0,01 \, </math> innebär att <b><span style="color:red">förminska</span></b> med faktorn <math> \, 100 \, </math> och därmed att flytta decimaltecknet <math> \, 2 \, </math>positioner till <b><span style="color:red">vänster</span></b>.
  
Att multiplicera med <math> \, 0,001 \, </math> innebäratt <strong><span style="color:red">förminska</span></strong> med faktorn <math> \, 1\,000 \, </math> dvs att flytta decimaltecknet <math> \, 3 \, </math>positioner till <strong><span style="color:red">vänster</span></strong>.</big>
+
Att multiplicera med <math> \, 0,001 \, </math> innebär att <b><span style="color:red">förminska</span></b> med faktorn <math> \, 1\,000 \, </math> och därmed att flytta decimaltecknet <math> \, 3 \, </math> positioner till <b><span style="color:red">vänster</span></b>. Osv.
 +
</big></div> <!-- exempel2 -->
  
  
Rad 91: Rad 100:
 
Är <math> \, 7\,142 \, </math> ett heltal eller ett decimaltal? Motivera.
 
Är <math> \, 7\,142 \, </math> ett heltal eller ett decimaltal? Motivera.
  
<strong><span style="color:#931136">Svar:</span></strong>
+
<b><span style="color:#931136">Svar:</span></b>
  
 
::<span style="color:black"><math> \, 7\,142 \, </math> är både heltal och decimaltal.</span>
 
::<span style="color:black"><math> \, 7\,142 \, </math> är både heltal och decimaltal.</span>
Rad 108: Rad 117:
 
Praktiskt taget kan man tillfoga till alla heltal ett decimaltecken följt av nollor, så att man ser att heltalet också är decimaltal. Ett annat sätt att uttrycka det är att betrakta talen som mängder:
 
Praktiskt taget kan man tillfoga till alla heltal ett decimaltecken följt av nollor, så att man ser att heltalet också är decimaltal. Ett annat sätt att uttrycka det är att betrakta talen som mängder:
  
Mängden av alla heltal är en delmängd av alla decimaltal, se bilden i [[1.1_Om_tal#Olika_typer_av_tal|<strong><span style="color:blue">Olika typer av tal</span></strong>]], där decimaltal <math> \, = \, </math> rationella & reella tal.
+
Mängden av alla heltal är en delmängd av alla decimaltal, se bilden i [[1.1_Om_tal#Olika_typer_av_tal|<b><span style="color:blue">Olika typer av tal</span></b>]], där decimaltal <math> \, = \, </math> rationella & reella tal.
  
 
En praktisk konsekvens av Exempel <b><span style="color:#931136">3</span></b> är följande regel:
 
En praktisk konsekvens av Exempel <b><span style="color:#931136">3</span></b> är följande regel:
Rad 127: Rad 136:
 
Vilket decimaltal pekar pilen på?&nbsp;&nbsp;&nbsp;<math>\quad </math> [[Image: Decimaltallinje_60.jpg]]
 
Vilket decimaltal pekar pilen på?&nbsp;&nbsp;&nbsp;<math>\quad </math> [[Image: Decimaltallinje_60.jpg]]
  
<strong><span style="color:#931136">Lösning:</span></strong>
+
<b><span style="color:#931136">Lösning:</span></b>
  
 
::::::::::[[Image: Decimaltallinje_Svar_60.jpg]]
 
::::::::::[[Image: Decimaltallinje_Svar_60.jpg]]
  
<strong><span style="color:#931136">Förklaring:</span></strong>
+
<b><span style="color:#931136">Förklaring:</span></b>
  
 
:::* Vi befinner oss på den negativa delen av tallinjen.
 
:::* Vi befinner oss på den negativa delen av tallinjen.
Rad 151: Rad 160:
 
<tr>
 
<tr>
 
<td>
 
<td>
:::<math> \displaystyle{ 0,1 \, = \, {1 \over 10} } </math>
+
::::<math> \displaystyle{ 0,5 \, = \, {1 \over 2} } </math>
  
:::<math> \displaystyle{ 0,01 \, = \, {1 \over 100} } </math>
+
::::<math> \displaystyle{ 0,25 \, = \, {1 \over 4} } </math>
  
:::<math> \displaystyle{ 0,001 \, = \, {1 \over 1000} } </math>
+
::::<math> \displaystyle{ 0,75 \, = \, {3 \over 4} } </math>
 
</td>
 
</td>
 
<td>
 
<td>
::::<math> \displaystyle{ 0,5 \, = \, {1 \over 2} } </math>
+
:::<math> \displaystyle{ 0,1 \, = \, {1 \over 10} } </math>
  
::::<math> \displaystyle{ 0,25 \, = \, {1 \over 4} } </math>
+
:::<math> \displaystyle{ 0,01 \, = \, {1 \over 100} } </math>
  
::::<math> \displaystyle{ 0,75 \, = \, {3 \over 4} } </math>
+
:::<math> \displaystyle{ 0,001 \, = \, {1 \over 1000} } </math>
 
</td>
 
</td>
 
<td>
 
<td>
Rad 188: Rad 197:
 
<div class="tolv"> <!-- tolv5 -->
 
<div class="tolv"> <!-- tolv5 -->
 
I exemplen ovan kan man skilja åt tre grupper: decimaltal med s.k.
 
I exemplen ovan kan man skilja åt tre grupper: decimaltal med s.k.
:* &nbsp; <strong><span style="color:red">ändlig decimalutveckling</span></strong>, t.ex. <math> \, 0,75 \, </math> och alla decimaltal i de två första kolumnerna ovan.
+
:* &nbsp; <b><span style="color:red">ändlig decimalutveckling</span></b>, t.ex. <math> \, 0,75 \, </math> och alla decimaltal i de två första kolumnerna ovan.
:* &nbsp; <strong><span style="color:red">periodisk decimalutveckling</span></strong>, t.ex. <math> \, 333\,333\,\ldots \, </math> och alla decimaltal i den tredje kolumnen.
+
:* &nbsp; <b><span style="color:red">periodisk decimalutveckling</span></b>, t.ex. <math> \, 333\,333\,\ldots \, </math> och alla decimaltal i den tredje kolumnen.
:* &nbsp; <strong><span style="color:red">icke-periodisk decimalutveckling</span></strong>, t.ex. <math> \, \pi  \, = \, 3,141592653589793\,\ldots \, </math> och alla decimaltal i den fjärde kolumnen.
+
:* &nbsp; <b><span style="color:red">icke-periodisk decimalutveckling</span></b>, t.ex. <math> \, \pi  \, = \, 3,141592653589793\,\ldots \, </math> och alla decimaltal i den fjärde kolumnen.
  
De två första grupperna bildar de rationella talen, medan den tredje gruppen tillhör de reella talen, se [[1.1_Om_tal#Olika_typer_av_tal|<strong><span style="color:blue">Olika typer av tal</span></strong>]].
+
De två första grupperna bildar de rationella talen, medan den tredje gruppen tillhör de reella talen, se [[1.1_Om_tal#Olika_typer_av_tal|<b><span style="color:blue">Olika typer av tal</span></b>]].
  
 
Alla ändliga och periodiska decimalutvecklingar kan man skriva i bråkform (rationella), medan det inte längre går med de icke-periodiska (reella).
 
Alla ändliga och periodiska decimalutvecklingar kan man skriva i bråkform (rationella), medan det inte längre går med de icke-periodiska (reella).
Rad 200: Rad 209:
 
== <b><span style="color:#931136">Ändlig decimalutveckling</span></b> ==
 
== <b><span style="color:#931136">Ändlig decimalutveckling</span></b> ==
 
<div class="tolv"> <!-- tolv6 -->
 
<div class="tolv"> <!-- tolv6 -->
Så kallas decimaltal med ändligt många decimaler <math>-</math> den vanligaste typen av decimaltal <math>-</math> om man följer den redan nämnda [[1.3 Decimaltal#Exempel_2|<strong><span style="color:blue">regeln</span></strong>]] att utelämna nollorna efter decimaltecknet, t.ex. <math> \,0,75\,000\,000\,\ldots \, = \, 0,75 \, </math>.
+
Så kallas decimaltal med ändligt många decimaler <math>-</math> den vanligaste typen av decimaltal <math>-</math> om man följer den redan nämnda [[1.3 Decimaltal#Exempel_2|<b><span style="color:blue">regeln</span></b>]] att utelämna nollorna efter decimaltecknet, t.ex. <math> \,0,75\,000\,000\,\ldots \, = \, 0,75 \, </math>.
  
 
Ändliga decimalutvecklingar kan alltid skrivas om till bråk. Omvänt kan bråk alltid skrivas om till ändliga eller periodiska decimalutvecklingar.
 
Ändliga decimalutvecklingar kan alltid skrivas om till bråk. Omvänt kan bråk alltid skrivas om till ändliga eller periodiska decimalutvecklingar.
  
För att skriva decimaltal till bråk skrivs decimaltalet som ett bråk med en <math> \, 10</math>-potens (<math> \, 1 \, </math> med nollor) i nämnaren och <strong><span style="color:red">förkortas</span></strong> så långt som möjligt:
+
För att skriva decimaltal till bråk skrivs decimaltalet som ett bråk med en <math> \, 10</math>-potens (<math> \, 1 \, </math> med nollor) i nämnaren och <b><span style="color:red">förkortas</span></b> så långt som möjligt:
 
</div> <!-- tolv6 -->
 
</div> <!-- tolv6 -->
  
Rad 221: Rad 230:
  
 
<div class="tolv"> <!-- tolv7 -->
 
<div class="tolv"> <!-- tolv7 -->
Omvänt: För att skriva bråk till decimaltal <strong><span style="color:red">förlängs</span></strong> bråket med målet att åstadkomma en <math> \, 10</math>-potens (<math> \, 1 \, </math> med nollor) i nämnaren. Är detta möjligt kan ändlig decimalutveckling uppnås. Annars är endast periodisk decimalutveckling möjlig som kan åstadkommas med metoder liknande [[1.3_Decimaltal#Exempel_7|<strong><span style="color:blue">Exempel 7</span></strong>]].
+
Omvänt: För att skriva bråk som decimaltal <b><span style="color:red">förlängs</span></b> bråket med målet att åstadkomma en <math> \, 10</math>-potens (<math> \, 1 \, </math> med nollor) i nämnaren. Är detta möjligt kan ändlig decimalutveckling uppnås. Annars är endast periodisk decimalutveckling möjlig som kan åstadkommas med metoder liknande [[1.3_Decimaltal#Exempel_7|<b><span style="color:blue">Exempel 7</span></b>]].
 
</div> <!-- tolv7 -->
 
</div> <!-- tolv7 -->
  
Rad 227: Rad 236:
 
== <b><span style="color:#931136">Exempel 6</span></b> ==
 
== <b><span style="color:#931136">Exempel 6</span></b> ==
 
<big>
 
<big>
<b><span style="color:#931136">a)</span></b>&nbsp;&nbsp;&nbsp;Skriv <math> \; \displaystyle{3 \over 4} \; </math> till decimaltal.
+
<b><span style="color:#931136">a)</span></b>&nbsp;&nbsp;&nbsp;Skriv <math> \; \displaystyle{3 \over 4} \; </math> som decimaltal.
  
 
&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;Lösning<span style="color:black">:</span> <math> \; \displaystyle{{3 \over 4} \, = \, {3 \cdot {\color{Red} 5} \over 4 \cdot {\color{Red} 5}} \, = \, {15 \over 20} \, = \, {15 \cdot {\color{Red} 5} \over 20 \cdot {\color{Red} 5}} \, = \, {75 \over 100}} \, = \, 0,75 </math>
 
&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;Lösning<span style="color:black">:</span> <math> \; \displaystyle{{3 \over 4} \, = \, {3 \cdot {\color{Red} 5} \over 4 \cdot {\color{Red} 5}} \, = \, {15 \over 20} \, = \, {15 \cdot {\color{Red} 5} \over 20 \cdot {\color{Red} 5}} \, = \, {75 \over 100}} \, = \, 0,75 </math>
  
<b><span style="color:#931136">b)</span></b>&nbsp;&nbsp;&nbsp;Skriv <math> \; \displaystyle{1 \over 8} \; </math> till decimaltal.
+
<b><span style="color:#931136">b)</span></b>&nbsp;&nbsp;&nbsp;Skriv <math> \; \displaystyle{1 \over 8} \; </math> som decimaltal.
  
 
&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;Lösning<span style="color:black">:</span> <math> \; \displaystyle{{1 \over 8} \, = \, {1 \cdot {\color{Red} 5} \over 8 \cdot {\color{Red} 5}} \, = \, {5 \over 40} \, = \, {5 \cdot {\color{Red} 5} \over 40 \cdot {\color{Red} 5}}  \, = \, {25 \cdot {\color{Red} 5} \over 200 \cdot {\color{Red} 5}} \, = \, {125 \over 1000}} \, = \, 0,125 </math>
 
&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;Lösning<span style="color:black">:</span> <math> \; \displaystyle{{1 \over 8} \, = \, {1 \cdot {\color{Red} 5} \over 8 \cdot {\color{Red} 5}} \, = \, {5 \over 40} \, = \, {5 \cdot {\color{Red} 5} \over 40 \cdot {\color{Red} 5}}  \, = \, {25 \cdot {\color{Red} 5} \over 200 \cdot {\color{Red} 5}} \, = \, {125 \over 1000}} \, = \, 0,125 </math>
Rad 239: Rad 248:
 
== <b><span style="color:#931136">Periodisk decimalutveckling</span></b> ==
 
== <b><span style="color:#931136">Periodisk decimalutveckling</span></b> ==
 
<div class="tolv"> <!-- tolv6 -->
 
<div class="tolv"> <!-- tolv6 -->
Så kallas decimaltal med oändligt många decimaler där decimalerna upprepas enligt ett mönster antingen som en enskild siffra eller gruppvis. Mönstret kallas för <strong><span style="color:red">period</span></strong>. T.ex. har den periodiska decimalutvecklingen <math> \, 0,333\,333\,\ldots \, </math> perioden <math> \, 3 \, </math>, medan <math> \, 0,363636 \ldots \, </math> har perioden <math> \, 36 \, </math>.
+
Så kallas decimaltal med oändligt många decimaler där decimalerna upprepas enligt ett mönster antingen som en enskild siffra eller gruppvis. Mönstret kallas för <b><span style="color:red">period</span></b>. T.ex. har den periodiska decimalutvecklingen <math> \, 0,333\,333\,\ldots \, </math> perioden <math> \, 3 \, </math>, medan <math> \, 0,363636 \ldots \, </math> har perioden <math> \, 36 \, </math>.
  
 
Periodiska decimalutvecklingar kan inte skrivas om till bråk med en <math> \, 10</math>-potens i nämnaren, därför att de har oändligt många decimaler. Deras nämnare kan därför inte vara en <math> \, 10</math>-potens. Andra hjälpmedel än för ändliga decimalutvecklingar måste användas för att åstadkomma denna omskrivning:
 
Periodiska decimalutvecklingar kan inte skrivas om till bråk med en <math> \, 10</math>-potens i nämnaren, därför att de har oändligt många decimaler. Deras nämnare kan därför inte vara en <math> \, 10</math>-potens. Andra hjälpmedel än för ändliga decimalutvecklingar måste användas för att åstadkomma denna omskrivning:
Rad 249: Rad 258:
 
<b><span style="color:#931136">a)</span></b>&nbsp;&nbsp;&nbsp;Skriv <math> \; 0,333\,333\,\ldots \; </math> i bråkform.
 
<b><span style="color:#931136">a)</span></b>&nbsp;&nbsp;&nbsp;Skriv <math> \; 0,333\,333\,\ldots \; </math> i bråkform.
  
&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;<strong><span style="color:#931136">Lösning:</span></strong> <math> \quad \quad\; 10 \; \cdot \; 0,333\,333\,\ldots \; = \; 3,333\,333\,\ldots \qquad\qquad {\rm (I)} </math>
+
&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;<b><span style="color:#931136">Lösning:</span></b> <math> \quad \quad\; 10 \; \cdot \; 0,333\,333\,\ldots \; = \; 3,333\,333\,\ldots \qquad\qquad {\rm (I)} </math>
  
 
&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;<span style="color:#F2F2F2">Lösning:</span> <math> \quad\;\;\, \underline{\quad\; 1 \;\, \cdot \; 0,333\,333\,\ldots \; = \; 0,333\,333\,\ldots} \qquad\qquad {\rm (II)} </math>
 
&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;<span style="color:#F2F2F2">Lösning:</span> <math> \quad\;\;\, \underline{\quad\; 1 \;\, \cdot \; 0,333\,333\,\ldots \; = \; 0,333\,333\,\ldots} \qquad\qquad {\rm (II)} </math>
  
::<math>{\rm (I)-(II)} \quad\quad\! 9 \;\; \cdot \; 0,333\,333\,\ldots \; = \; 3 </math>
+
::<math>\;\;{\rm (I)-(II)} \quad\quad\! 9 \;\; \cdot \; 0,333\,333\,\ldots \; = \; 3 </math>
  
:::::::<math> \quad\, 0,333\,333\,\ldots \: = \: \displaystyle{3 \over 9} \; = \; {1 \cdot \cancel{\color{Red} 3} \over 3 \cdot \cancel{\color{Red} 3}} </math>
+
:::::::<math> \quad\;\;\, 0,333\,333\,\ldots \: = \: \displaystyle{3 \over 9} \; = \; {1 \cdot \cancel{\color{Red} 3} \over 3 \cdot \cancel{\color{Red} 3}} </math>
  
:::::::<math> \quad\, 0,333\,333\,\ldots \: = \: \displaystyle{1 \over 3} </math>
+
:::::::<math> \quad\;\;\, 0,333\,333\,\ldots \: = \: \displaystyle{1 \over 3} </math>
  
<b><span style="color:#931136">b)</span></b>&nbsp;&nbsp;&nbsp;Skriv <math> \; \displaystyle{1 \over 3} \; </math> till decimaltal.
+
<b><span style="color:#931136">b)</span></b>&nbsp;&nbsp;&nbsp;Skriv <math> \; \displaystyle{1 \over 3} \; </math> som decimaltal.
  
&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;<strong><span style="color:#931136">Lösning:</span></strong>
+
&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;<b><span style="color:#931136">Lösning:</span></b>
  
 
&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;Låt miniräknaren dividera <math> \, 1 \,/\, 3 \, </math> så får du:
 
&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;Låt miniräknaren dividera <math> \, 1 \,/\, 3 \, </math> så får du:
Rad 279: Rad 288:
 
Detta decimaltal är en icke-periodisk decimalutveckling, för det har inte bara oändligt många decimaler. Det har framför allt inga grupper av siffror som upprepas, dvs det har ingen period. Därför kan decimaltalet inte skrivas i bråkform.  
 
Detta decimaltal är en icke-periodisk decimalutveckling, för det har inte bara oändligt många decimaler. Det har framför allt inga grupper av siffror som upprepas, dvs det har ingen period. Därför kan decimaltalet inte skrivas i bråkform.  
  
Därmed är <math> \sqrt{2} \, </math> inget rationellt utan ett irrationellt tal, se även [[1.1_Om_tal#Olika_typer_av_tal|<strong><span style="color:blue">Olika typer av tal</span></strong>]]. Ändå är <math> \, \sqrt{2} \cdot \sqrt{2} \; = \; 2 \, </math> dvs ett heltal.  
+
Därmed är <math> \sqrt{2} \, </math> inget rationellt utan ett irrationellt tal, se även [[1.1_Om_tal#Olika_typer_av_tal|<b><span style="color:blue">Olika typer av tal</span></b>]]. Ändå är <math> \, \sqrt{2} \cdot \sqrt{2} \; = \; 2 \, </math> dvs ett heltal.  
  
Ett annat exempel är talet [[1.3 Decimaltal#Viktiga_decimaltal|<strong><span style="color:blue"><big><math> \, \pi </math></big></span></strong>]]. Det finns oändligt många irrationella tal. Inget sådant kan skrivas i bråkform.
+
Ett annat exempel är talet [[1.3 Decimaltal#Viktiga_decimaltal|<b><span style="color:blue"><big><math> \, \pi </math></big></span></b>]]. Det finns oändligt många irrationella tal. Inget sådant kan skrivas i bråkform.
  
Det enda sättet att praktiskt hantera dem är att avrunda dem. Hur man gör det och lite mer visas i underavsnittet [[1.3.2_Avrundning_och_värdesiffror|<strong><span style="color:blue">Avrundning och värdesiffror</span></strong>]].
+
Det enda sättet att praktiskt hantera dem är att avrunda dem. Hur man gör det och lite mer visas i underavsnittet [[1.3.1_Avrundning_och_värdesiffror|<b><span style="color:blue">Avrundning och värdesiffror</span></b>]].
 
</div> <!-- tolv7 -->
 
</div> <!-- tolv7 -->
  
Rad 304: Rad 313:
  
  
[[Matte:Copyrights|Copyright]] © 2011-2015 Math Online Sweden AB. All Rights Reserved.
+
[[Matte:Copyrights|Copyright]] © 2019 [https://www.techpages.se <b><span style="color:blue">TechPages AB</span></b>]. All Rights Reserved.

Nuvarande version från 6 januari 2023 kl. 14.08

       Genomgång Decimaltal          Quiz          Övningar          Genomgång+          Avrundning & värdesiffror      
        <<  Förra avsnitt                                        Nästa avsnitt  >>      


Tal mellan två heltal

Decimaltal \(-\) eller tal i decimalform \(-\) är tal som ligger mellan två heltal.

För att visa decimaltal fortsätter man med det decimala positionssystemet.


Decimaltal 60a.jpg


Heltalens framställning i det decimala positionssystemet förklarades i avsnittet Om tal, Exempel 1.

Till heltalsdelen \( 235\):s lägger man till några bråkdelar av \( \, 1 \, \) efter decimaltecknet, närmare bestämt decimalerna \( \, \ldots{\bf{\color{Red},}}{\color{LimeGreen} {178}} \, \).

På så sätt hamnar decimaltalets värde mellan heltalen \( \, 235 \, \) och \( \, 236 \).


Exempel 1

Bestäm decimalernas värden i decimaltalet \( \, 235{\bf{\color{Red},}}{\color{LimeGreen} {178}} \, \). Beräkna decimaltalets värde utgående från decimalernas värden.

Lösning:

Första decimalen \( \, {\color{LimeGreen} 1} \, \) är en   tiondelssiffra       och har därmed värdet \( \, {\color{LimeGreen} 1} \cdot 0,1 \;\;\;\; = \, {\color{Red}{0,1}} \, \).
Andra decimalen \( \, {\color{LimeGreen} 7} \, \) är en   hundradelssiffra  och har därmed värdet \( \, {\color{LimeGreen} 7} \cdot 0,01 \;\; = \, {\color{Red}{0,07}} \, \).
Tredje decimalen \( \, {\color{LimeGreen} 8} \, \) är en  tusendelssiffra     och har därmed värdet \( \, {\color{LimeGreen} 8} \cdot 0,001 \, = \, {\color{Red}{0,008}} \, \).

Summerar man alla decimalers värden beräknas decimaltalets värde till:

\[ 235 \quad {\bf+} \quad {\color{Red}{0,1 \, + \, 0,07 \, + \, 0,008}} \quad = \quad 235\,{\bf{\color{Red},}}\,{\color{LimeGreen} {178}} \]


Här dyker upp samma regel som gällde för heltal, i en annan skepnad:

I det decimala positionssystemet har varje position ett \( \, 10 \, \) gånger mindre värde än positionen till vänster.


Praktiska slutsatser ur denna regel:

Exempel 2

\[ 235\,{\bf{\color{Red},}}\,178 \, \cdot \, 0,1 \, = \, 23\,{\bf{\color{Red},}}\,5178 \]
\[ 235\,{\bf{\color{Red},}}\,178 \, \cdot \, 0,01 \, = \, 2\,{\bf{\color{Red},}}\,35178 \]
\[ 235\,{\bf{\color{Red},}}\,178 \, \cdot \, 0,001 \, = \, 0\,{\bf{\color{Red},}}\,235\,178 \]

Att multiplicera med \( \, 0,1 \, \) innebär att förminska med faktorn \( \, 10 \, \) och därmed att flytta decimaltecknet \( \, 1 \, \) position till vänster.

Att multiplicera med \( \, 0,01 \, \) innebär att förminska med faktorn \( \, 100 \, \) och därmed att flytta decimaltecknet \( \, 2 \, \)positioner till vänster.

Att multiplicera med \( \, 0,001 \, \) innebär att förminska med faktorn \( \, 1\,000 \, \) och därmed att flytta decimaltecknet \( \, 3 \, \) positioner till vänster. Osv.


Kan ett heltal vara decimaltal?

Om decimaltal ligger mellan två heltal, hur ligger det till med heltalen själva?

Exempel 3

Är \( \, 7\,142 \, \) ett heltal eller ett decimaltal? Motivera.

Svar:

\( \, 7\,142 \, \) är både heltal och decimaltal.
Heltal, därför att det inte finns något decimaltecken i det.
Decimaltal, därför att man kan sätta ett decimaltecken och skriva: \( \qquad 7\,142 \; = \; 7\,142 \, {\bf{\color{Red},}} \, {\color{LimeGreen} {000\, \ldots}} \)

Detta är bara ett exempel på följande generell egenskap:

Alla heltal är decimaltal, men inte tvärtom.

Praktiskt taget kan man tillfoga till alla heltal ett decimaltecken följt av nollor, så att man ser att heltalet också är decimaltal. Ett annat sätt att uttrycka det är att betrakta talen som mängder:

Mängden av alla heltal är en delmängd av alla decimaltal, se bilden i Olika typer av tal, där decimaltal \( \, = \, \) rationella & reella tal.

En praktisk konsekvens av Exempel 3 är följande regel:

Alla nollor efter decimaltecknet kan utelämnas, om ingen siffra \( \neq 0 \, \) följer efter nollorna.


Placering av decimaltal på tallinjen

Kunskapen om decimaltalens värde ska hjälpa oss att ha en uppfattning om decimaltalens storlek och deras korrekta placering på tallinjen.

Exempel 4

Vilket decimaltal pekar pilen på?   \(\quad \) Decimaltallinje 60.jpg

Lösning:

Fil:Decimaltallinje Svar 60.jpg

Förklaring:

  • Vi befinner oss på den negativa delen av tallinjen.
  • Skalans minsta steg på tallinjen är: \( \; 1 \,/\, 4 \, = \, \displaystyle{{1 \over 4} \, = \, {1 \cdot {\color{Red} 5} \over 4 \cdot {\color{Red} 5}} \, = \, {5 \over 20} \, = \, {5 \cdot {\color{Red} 5} \over 20 \cdot {\color{Red} 5}} \, = \, {25 \over 100}} \, = \, 0,25 \)
  • Det sökta decimaltalet ligger mellan heltalen \( \, -4 \, \) och \( \, -5 \).
  • Utgående från \( \, -4 \, \) rör vi oss tre steg till vänster för att hitta det sökta decimaltalet: \( \, -4 \,-\, 0,25 \,-\, 0,25 \,-\, 0,25 \, = \, {\color{Red} {-4,75}}\).


Omvandlingen av \( \, 1 \,/\, 4 \, \) till \( \, 0,25 \, \) i förklaringen ovan är ett exempel på användningen av viktiga decimaltal. Här sammanfattas några:


Viktiga decimaltal

\[ \displaystyle{ 0,5 \, = \, {1 \over 2} } \]
\[ \displaystyle{ 0,25 \, = \, {1 \over 4} } \]
\[ \displaystyle{ 0,75 \, = \, {3 \over 4} } \]
\[ \displaystyle{ 0,1 \, = \, {1 \over 10} } \]
\[ \displaystyle{ 0,01 \, = \, {1 \over 100} } \]
\[ \displaystyle{ 0,001 \, = \, {1 \over 1000} } \]
\[ \displaystyle{ 0,333\,333\,\ldots \, = \, {1 \over 3} } \]
\[ \displaystyle{ 0,666\,666\,\ldots \, = \, {2 \over 3} } \]
\[ \displaystyle{ 0,111\,111\,\ldots \, = \, {1 \over 9} } \]
\[ \pi \quad = \, 3,141592653589793\,\ldots \]
\[ \sqrt{2} \, = \, 1,414213562373095\,\ldots \]
\[ \sqrt{3} \, = \, 1,732050807568877\,\ldots \]



I exemplen ovan kan man skilja åt tre grupper: decimaltal med s.k.

  •   ändlig decimalutveckling, t.ex. \( \, 0,75 \, \) och alla decimaltal i de två första kolumnerna ovan.
  •   periodisk decimalutveckling, t.ex. \( \, 333\,333\,\ldots \, \) och alla decimaltal i den tredje kolumnen.
  •   icke-periodisk decimalutveckling, t.ex. \( \, \pi \, = \, 3,141592653589793\,\ldots \, \) och alla decimaltal i den fjärde kolumnen.

De två första grupperna bildar de rationella talen, medan den tredje gruppen tillhör de reella talen, se Olika typer av tal.

Alla ändliga och periodiska decimalutvecklingar kan man skriva i bråkform (rationella), medan det inte längre går med de icke-periodiska (reella).


Ändlig decimalutveckling

Så kallas decimaltal med ändligt många decimaler \(-\) den vanligaste typen av decimaltal \(-\) om man följer den redan nämnda regeln att utelämna nollorna efter decimaltecknet, t.ex. \( \,0,75\,000\,000\,\ldots \, = \, 0,75 \, \).

Ändliga decimalutvecklingar kan alltid skrivas om till bråk. Omvänt kan bråk alltid skrivas om till ändliga eller periodiska decimalutvecklingar.

För att skriva decimaltal till bråk skrivs decimaltalet som ett bråk med en \( \, 10\)-potens (\( \, 1 \, \) med nollor) i nämnaren och förkortas så långt som möjligt:

Exempel 5

a)   Skriv \( \; 0,75 \; \) i bråkform.

      Lösning: \( \; 0,75 \, = \, \displaystyle{{75 \over 100} \, = \, {15 \cdot {\color{Red} 5} \over 20 \cdot {\color{Red} 5}} \, = \, {3 \cdot {\color{Red} {5 \cdot 5}} \over 4 \cdot {\color{Red} {5 \cdot 5}}} \, = \, {3 \cdot \cancel{\color{Red} {5 \cdot 5}} \over 4 \cdot \cancel{\color{Red} {5 \cdot 5}}} \, = \, {3 \over 4} } \)

b)   Skriv \( \; 0,125 \; \) i bråkform.

      Lösning: \( \; 0,125 \, = \, \displaystyle{{125 \over 1000} \, = \, {25 \cdot {\color{Red} 5} \over 200 \cdot {\color{Red} 5}} \, = \, {5 \cdot {\color{Red} {5 \cdot 5}} \over 40 \cdot {\color{Red} {5 \cdot 5}}} \, = \, {1 \cdot {\color{Red} {5 \cdot 5 \cdot 5}} \over 8 \cdot {\color{Red} {5 \cdot 5 \cdot 5}}} \, = \, {1 \cdot \cancel{\color{Red} {5 \cdot 5 \cdot 5}} \over 8 \cdot \cancel{\color{Red} {5 \cdot 5 \cdot 5}}} \, = \, {1 \over 8} } \)


Omvänt: För att skriva bråk som decimaltal förlängs bråket med målet att åstadkomma en \( \, 10\)-potens (\( \, 1 \, \) med nollor) i nämnaren. Är detta möjligt kan ändlig decimalutveckling uppnås. Annars är endast periodisk decimalutveckling möjlig som kan åstadkommas med metoder liknande Exempel 7.

Exempel 6

a)   Skriv \( \; \displaystyle{3 \over 4} \; \) som decimaltal.

       Lösning: \( \; \displaystyle{{3 \over 4} \, = \, {3 \cdot {\color{Red} 5} \over 4 \cdot {\color{Red} 5}} \, = \, {15 \over 20} \, = \, {15 \cdot {\color{Red} 5} \over 20 \cdot {\color{Red} 5}} \, = \, {75 \over 100}} \, = \, 0,75 \)

b)   Skriv \( \; \displaystyle{1 \over 8} \; \) som decimaltal.

       Lösning: \( \; \displaystyle{{1 \over 8} \, = \, {1 \cdot {\color{Red} 5} \over 8 \cdot {\color{Red} 5}} \, = \, {5 \over 40} \, = \, {5 \cdot {\color{Red} 5} \over 40 \cdot {\color{Red} 5}} \, = \, {25 \cdot {\color{Red} 5} \over 200 \cdot {\color{Red} 5}} \, = \, {125 \over 1000}} \, = \, 0,125 \)


Periodisk decimalutveckling

Så kallas decimaltal med oändligt många decimaler där decimalerna upprepas enligt ett mönster antingen som en enskild siffra eller gruppvis. Mönstret kallas för period. T.ex. har den periodiska decimalutvecklingen \( \, 0,333\,333\,\ldots \, \) perioden \( \, 3 \, \), medan \( \, 0,363636 \ldots \, \) har perioden \( \, 36 \, \).

Periodiska decimalutvecklingar kan inte skrivas om till bråk med en \( \, 10\)-potens i nämnaren, därför att de har oändligt många decimaler. Deras nämnare kan därför inte vara en \( \, 10\)-potens. Andra hjälpmedel än för ändliga decimalutvecklingar måste användas för att åstadkomma denna omskrivning:

Exempel 7

a)   Skriv \( \; 0,333\,333\,\ldots \; \) i bråkform.

      Lösning: \( \quad \quad\; 10 \; \cdot \; 0,333\,333\,\ldots \; = \; 3,333\,333\,\ldots \qquad\qquad {\rm (I)} \)

      Lösning: \( \quad\;\;\, \underline{\quad\; 1 \;\, \cdot \; 0,333\,333\,\ldots \; = \; 0,333\,333\,\ldots} \qquad\qquad {\rm (II)} \)

\[\;\;{\rm (I)-(II)} \quad\quad\! 9 \;\; \cdot \; 0,333\,333\,\ldots \; = \; 3 \]
\[ \quad\;\;\, 0,333\,333\,\ldots \: = \: \displaystyle{3 \over 9} \; = \; {1 \cdot \cancel{\color{Red} 3} \over 3 \cdot \cancel{\color{Red} 3}} \]
\[ \quad\;\;\, 0,333\,333\,\ldots \: = \: \displaystyle{1 \over 3} \]

b)   Skriv \( \; \displaystyle{1 \over 3} \; \) som decimaltal.

       Lösning:

       Låt miniräknaren dividera \( \, 1 \,/\, 3 \, \) så får du:

\[ \quad\, \displaystyle{1 \over 3} \: = \: 0,333\,333\,\ldots \]

       Samma resultat skulle även manuell division \( \, 1 \,/\, 3 \, \) ge, vilket vi dock inte vill genomföra här.


Icke-periodisk decimalutveckling

Så kallas decimaltal som har oändligt många decimaler utan något upprepande mönster (utan period), t.ex.:

\[\sqrt{2} \; = \; 1,4142135623730950488016887\ldots \, \]

Detta decimaltal är en icke-periodisk decimalutveckling, för det har inte bara oändligt många decimaler. Det har framför allt inga grupper av siffror som upprepas, dvs det har ingen period. Därför kan decimaltalet inte skrivas i bråkform.

Därmed är \( \sqrt{2} \, \) inget rationellt utan ett irrationellt tal, se även Olika typer av tal. Ändå är \( \, \sqrt{2} \cdot \sqrt{2} \; = \; 2 \, \) dvs ett heltal.

Ett annat exempel är talet \( \, \pi \). Det finns oändligt många irrationella tal. Inget sådant kan skrivas i bråkform.

Det enda sättet att praktiskt hantera dem är att avrunda dem. Hur man gör det och lite mer visas i underavsnittet Avrundning och värdesiffror.


Internetlänkar

https://www.elevspel.se/amnen/matematik/539-decimaltal.html

http://www.youtube.com/watch?v=6aGAzibVJ5M

http://nomp.se/nomp/#/!/matematik/52/braktal/ova-pa-skriv-braktal-som-decimaltal/52.FRACTIONS.3

https://www.youtube.com/watch?v=kTWP-n9-PEM





Copyright © 2019 TechPages AB. All Rights Reserved.