Skillnad mellan versioner av "Huvudsida"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m
m
 
(134 mellanliggande versioner av samma användare visas inte)
Rad 2: Rad 2:
 
{| border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" height="30" width="100%"
 
{| border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" height="30" width="100%"
 
| style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" |  
 
| style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" |  
{{Not selected tab|[[Matte 1b Innehållsförteckning|Innehållsförteckning]]}}
+
<!-- {{Not selected tab|[[http://34.248.89.132:1803/index.php?title=Startsida_Widerstr%C3%B6mska <<&nbsp;&nbsp;Startsida Widerströmska]]}} -->
{{Not selected tab|[[Matte 1b Planering|Planering Matte 1b]]}}
+
<!-- {{Not selected tab|[http://34.248.89.132:1805 <<&nbsp;&nbsp;Taifuns kurser på LBS]}} -->
{{Not selected tab|[[Media: Centralt_innehall_Ma1b.pdf|Centralt innehåll (Skolverket)]]}}
+
{{Not selected tab|[[Matte 1b Innehållsförteckning|Innehållsförteckning Ma1b]]}}
{{Not selected tab|[[Media: Kunskapskrav_Ma1b.pdf|Kunskapskrav (Skolverket)]]}}
+
{{Not selected tab|[[Kap_1_Taluppfattning|Kap 1 Taluppfattning]]}}
{{Not selected tab|[[Media: Formelsamling Ma1.pdf|Formelsamling Matte 1]]}}
+
{{Selected tab|[[Huvudsida|Kursbeskrivning]]}}
 +
{{Not selected tab|[[Media: Kursplan Ma1b Skolverk 2021.pdf|Centralt innehåll (Skolverket)]]}}
 +
<!-- {{Not selected tab|[[Matte 1b Planering|Planering]]}} -->
 +
{{Not selected tab|[[1.1_Om tal|Kap 1 ... Löpande lektioner ...&nbsp;&nbsp;>> ]]}}
 +
<!-- {{Not selected tab|[[Media: Skolverket kunskapskrav Matte 1b.pdf|Kunskapskrav (Betygskriterier)]]}} -->
 +
<!-- {{Not selected tab|[[Media: Formelsamling Ma1.pdf|Formelsamling Matte 1]]}} -->
 
| style="border-bottom:1px solid #797979"  width="100%"| &nbsp;
 
| style="border-bottom:1px solid #797979"  width="100%"| &nbsp;
 
|}
 
|}
  
  
<big><big><big>Välkommen till <b><span style="color:red">Matte 1b</span></b> i&nbsp; [http://www.mathonline.se <b><span style="color:blue">Math Online</span></b>] <math>-</math> ett webbaserat digitalt läromedel för matematik</big></big></big>
+
<big><big><big>Välkommen till <div class="smallBox"><b><span style="color:red">Matematik 1b</span></b></div>&nbsp; i&nbsp; [http://www.mathonline.se/ <b><span style="color:blue">Math Online</span></b>] <math>-</math> ett digitalt läromedel för matematik</big></big></big>  
 
<table>
 
<table>
 
<tr>
 
<tr>
 
   <td>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;[[Image: Bild till vad ar math online_350.jpg]]
 
   <td>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;[[Image: Bild till vad ar math online_350.jpg]]
 
</td>
 
</td>
<td>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;</td>
+
<td> <math> \qquad\qquad\quad </math> </td>
<td>[[Image: Potens_500.jpg]]
+
<td>[[Image: Grundpotensform 60b.jpg]]  
  
<math> \qquad\qquad\qquad\qquad\qquad </math> <big><b>Utdrag ur avsnitt [[1.7 Potenser|1.7 Potenser]]</b></big>
+
<!-- Potens_500.jpg <math> \qquad\qquad\qquad\qquad\qquad </math> <big><b>Utdrag ur avsnitt [[1.7 Potenser|1.7 Potenser]]</b></big> -->
 
</td>
 
</td>
 
</tr>
 
</tr>
Rad 25: Rad 30:
  
  
 +
= <b><span style="color:#931136">Matte 1b Kursbeskrivning</span></b> =
 
<div class="ovnE">
 
<div class="ovnE">
 
<b>Matematik 1b</b> är en obligatorisk 100 p-kurs för gymnasiets Samhällsvetenskapsprogram (SA), Ekonomiprogram (EK),
 
<b>Matematik 1b</b> är en obligatorisk 100 p-kurs för gymnasiets Samhällsvetenskapsprogram (SA), Ekonomiprogram (EK),
Rad 30: Rad 36:
 
Estetiska programmet (ES) och andra program som i regel läses under 1:a läsåret på gymnasium. Den passar även för vuxenutbildningen.
 
Estetiska programmet (ES) och andra program som i regel läses under 1:a läsåret på gymnasium. Den passar även för vuxenutbildningen.
  
Kursen följer helt [http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/gymnasieutbildning/gymnasieskola/mat?tos=gy&subjectCode=mat&lang=sv <strong><span style="color:blue">Skolverkets ämnesplan GY 2011</span></strong>] och motsvarar i stora delar den kurs som i den gamla kursplanen hette Matematik A.
+
Kursen följer helt [http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/gymnasieutbildning/gymnasieskola/mat?tos=gy&subjectCode=mat&lang=sv <b><span style="color:blue">Skolverkets ämnesplan GY 2011</span></b>] och motsvarar i stora delar den kurs som i den gamla kursplanen hette Matematik A.
  
 
Matematik 1b bygger på kunskaper från grundskolans kurser i matematik även om den innehåller en del repetitiva moment.
 
Matematik 1b bygger på kunskaper från grundskolans kurser i matematik även om den innehåller en del repetitiva moment.
Rad 40: Rad 46:
  
  
== Att komma igång med Matte 1b-kursen ==
+
== <b><span style="color:#931136">Att komma igång med Matte 1b kursen i&nbsp; [http://www.mathonline.se/ <span style="color:blue">Math Online</span>]</span></b> ==
 
+
 
+
 
<table>
 
<table>
 
<tr>
 
<tr>
Rad 54: Rad 58:
 
* &nbsp; Vissa avsnitt har repeterande, fördjupande eller tillämpande under-<br> &nbsp;&nbsp;avsnitt. T.ex. är [[1.7.1_Grundpotensform|<b><span style="color:blue">Grundpotensform</span></b>]] ett tillämpande underavsnitt i<br> &nbsp;&nbsp;avsnittet [[1.7 Potenser|<b><span style="color:blue">Potenser</span></b>]].
 
* &nbsp; Vissa avsnitt har repeterande, fördjupande eller tillämpande under-<br> &nbsp;&nbsp;avsnitt. T.ex. är [[1.7.1_Grundpotensform|<b><span style="color:blue">Grundpotensform</span></b>]] ett tillämpande underavsnitt i<br> &nbsp;&nbsp;avsnittet [[1.7 Potenser|<b><span style="color:blue">Potenser</span></b>]].
  
* &nbsp; Till varje avsnitt finns det [[1.7 Övningar till Potenser|<strong><span style="color:blue">övningar</span></strong>]] indelad i tre kategorier: E-, C-<br> &nbsp;&nbsp;och A-nivå samt svar (facit) och fullständiga lösningar. Ex.<span style="color:black">:</span> <math> \pmb{\to} </math>
+
* &nbsp; Till varje avsnitt finns det [[1.7 Övningar till Potenser|<b><span style="color:blue">övningar</span></b>]] indelad i tre kategorier: E-, C-<br> &nbsp;&nbsp;och A-nivå samt svar (facit) och fullständiga lösningar. Ex.<span style="color:black">:</span> <math> \pmb{\to} </math>
  
* &nbsp; När man är klar med ett kapitel är det dags för ett [[Diagnosprov i Matte 1b kap 1 Aritmetik|<b><span style="color:blue">diagnosprov</span></b>]]<br> &nbsp;&nbsp;som ska förbereda på det riktiga provet.
+
* &nbsp; När man är klar med ett kapitel är det dags för ett [[Diagnosprov i Matte 1b kap 1 Taluppfattning|<b><span style="color:blue">diagnosprov</span></b>]]<br> &nbsp;&nbsp;som ska förbereda på det riktiga provet.
  
* &nbsp; Till varje diagnosprov finns [[Lösningar till diagnosprov i Matte 1b kap 1 Aritmetik|<b><span style="color:blue">fullständiga lösningar</span></b>]] som man kan<br> &nbsp;&nbsp;använda för att själv (eller låta en kompis) rätta sitt diagnosprov.
+
* &nbsp; Till varje diagnosprov finns [[Lösningar till diagnosprov i Matte 1b kap 1 Taluppfattning|<b><span style="color:blue">fullständiga lösningar</span></b>]] som man kan<br> &nbsp;&nbsp;använda för att själv (eller låta en kompis) rätta sitt diagnosprov.
 
</big>
 
</big>
 
</td>
 
</td>
Rad 74: Rad 78:
  
 
<big>
 
<big>
* &nbsp; Diagnosprovets resultat kan diskuteras med din lärare för att få både [http://www.jisc.ac.uk/guides/feedback-and-feed-forward <strong><span style="color:blue">feedback</span></strong>] och [http://www.edweek.org/tsb/articles/2012/03/01/02formative.h05.html <strong><span style="color:blue">feed-forward</span></strong>] samt kunna vidareutveckla dina mattekunskaper.
+
* &nbsp; Diagnosprovets resultat kan diskuteras med din lärare för att få både [http://www.jisc.ac.uk/guides/feedback-and-feed-forward <b><span style="color:blue">feedback</span></b>] och [http://www.edweek.org/tsb/articles/2012/03/01/02formative.h05.html <b><span style="color:blue">feed-forward</span></b>] samt kunna vidareutveckla dina mattekunskaper.
 
<!--
 
<!--
 
* &nbsp; Alternativt kan ett digitalt provsystem med en databas av multiple choice-testprov användas som rättar automatiskt för att träna eleverna.  
 
* &nbsp; Alternativt kan ett digitalt provsystem med en databas av multiple choice-testprov användas som rättar automatiskt för att träna eleverna.  
Rad 83: Rad 87:
 
* &nbsp; Inför det nationella provet i Matte 1b kan man förbereda sig genom att träna på [[Gammalt nationellt prov i Matte 1b|<b><span style="color:blue">gamla nationella prov</span></b>]] med fullständiga lösningar och [[Repetitionsuppgifter inför nationella provet i Matte 1b|<b><span style="color:blue">repetitionsuppgifter</span></b>]].
 
* &nbsp; Inför det nationella provet i Matte 1b kan man förbereda sig genom att träna på [[Gammalt nationellt prov i Matte 1b|<b><span style="color:blue">gamla nationella prov</span></b>]] med fullständiga lösningar och [[Repetitionsuppgifter inför nationella provet i Matte 1b|<b><span style="color:blue">repetitionsuppgifter</span></b>]].
  
* &nbsp; Alla avsnitt innehåller [[1.1_Om tal#Internetl.C3.A4nkar|<strong><span style="color:blue">Internetlänkar</span></strong>]] till kompletterande material, ofta små videos på YouTube, demos, animationer, små spel eller extraövningar.
+
* &nbsp; Alla avsnitt innehåller [[1.1_Om tal#Internetl.C3.A4nkar|<b><span style="color:blue">Internetlänkar</span></b>]] till kompletterande material, ofta små videos på YouTube, demos, animationer, små spel eller extraövningar.
  
 
* &nbsp; Man kan även söka efter ett matematiskt begrepp i sökfältet <b>Sök</b> i vänsterspalten för att få fram de sidor som innehåller sökordet.  
 
* &nbsp; Man kan även söka efter ett matematiskt begrepp i sökfältet <b>Sök</b> i vänsterspalten för att få fram de sidor som innehåller sökordet.  
Rad 91: Rad 95:
  
 
<div class="forsmak">
 
<div class="forsmak">
== <b><span style="color:#931136">Exempel och försmak på Math Online:s pedagogik</span></b> ==
+
== <b><span style="color:#931136">Exempel på Math Online:s pedagogik</span></b> ==
  
 
<table>
 
<table>
Rad 110: Rad 114:
  
  
<big><big>3. [[Varf%C3%B6r_f%C3%A5r_man_inte_dividera_med_0_%3F|<span style="color:blue">Varför får man inte dividera med <math> \, 0 \, </math>?</span>]]</big></big>
+
<big><big>3. [[Varför är division med 0 inte definierad?|<span style="color:blue">Varför får man inte dividera med <math> \, 0 \, </math>?</span>]]</big></big>
  
  
<big><big>4. [http://mathonline.se:1800/index.php/1.2_Räkneordning#Varf.C3.B6r_g.C3.A5r_multiplikation_f.C3.B6re_addition.3F <span style="color:blue">Varför går multiplikation före addition?</span>]</big></big>
+
<big><big>4. [http://34.248.89.132:1800/index.php/1.2_Räkneordning#Varf.C3.B6r_g.C3.A5r_multiplikation_f.C3.B6re_addition.3F <span style="color:blue">Varför går multiplikation före addition?</span>]</big></big>
  
  
<big><big>5. [http://mathonline.se:1800/index.php/En_matten%C3%B6t <span style="color:blue">En mattenöt:&nbsp; Cirkel eller kvadrat?</span>]</big></big>
+
<big><big>5. [http://34.248.89.132:1800/index.php/En_matten%C3%B6t <span style="color:blue">En mattenöt:&nbsp; Cirkel eller kvadrat?</span>]</big></big>
  
 
   </td>
 
   </td>
Rad 122: Rad 126:
 
   <td> <math> \quad </math> </td>
 
   <td> <math> \quad </math> </td>
  
   <td><span style="color:red"><b>Ekvationer:</b></span> <math> \qquad </math> [http://mathonline.se:1800/index.php/Flaska_med_pant <span style="color:blue">Flaska med pant</span>] <math> \qquad </math> [http://mathonline.se:1800/index.php/Att_ställa_upp_en_ekvation <span style="color:blue">Att ställa upp en ekvation</span>] <math> \qquad </math> [http://mathonline.se:1800/index.php/Lösning_till_flaska_med_pant <span style="color:blue">Lösning</span>] <math> \qquad </math> [http://mathonline.se:1800/index.php/Svar_till_flaska_med_pant <span style="color:blue">Svar</span>]
+
   <td><span style="color:red"><b>Ekvationer:</b></span> <math> \qquad </math> [http://34.248.89.132:1800/index.php/Flaska_med_pant <span style="color:blue">Flaska med pant</span>] <math> \qquad </math> [http://34.248.89.132:1800/index.php/Att_ställa_upp_en_ekvation <span style="color:blue">Att ställa upp en ekvation</span>] <math> \qquad </math> [http://34.248.89.132:1800/index.php/Lösning_till_flaska_med_pant <span style="color:blue">Lösning</span>] <math> \qquad </math> [http://34.248.89.132:1800/index.php/Svar_till_flaska_med_pant <span style="color:blue">Svar</span>]
  
<span style="color:red"><b>Genomsnittlig förändringshastighet:</b></span> <math> \qquad </math> [http://mathonline.se:1800/index.php/2.2_Genomsnittlig_f%C3%B6r%C3%A4ndringshastighet#Exempel_1_Marginalskatt <span style="color:blue">Marginalskatt</span>] <math> \qquad </math> [http://mathonline.se:1800/index.php/2.2_Genomsnittlig_f%C3%B6r%C3%A4ndringshastighet#Exempel_3_Oljetank <span style="color:blue">Oljetank</span>]
+
<span style="color:red"><b>Genomsnittlig förändringshastighet:</b></span> <math> \qquad </math> [http://34.248.89.132:1800/index.php/2.2_Genomsnittlig_f%C3%B6r%C3%A4ndringshastighet#Exempel_1_Marginalskatt <span style="color:blue">Marginalskatt</span>] <math> \qquad </math> [http://34.248.89.132:1800/index.php/2.2_Genomsnittlig_f%C3%B6r%C3%A4ndringshastighet#Exempel_3_Oljetank <span style="color:blue">Oljetank</span>]
  
<span style="color:red"><b>Derivata:</b></span> <math> \qquad </math> [http://mathonline.se:1800/index.php/2.1_Introduktion_till_derivata <span style="color:blue">Simhopp från 10 meterstorn (Elevaktivitet)</span>]
+
<span style="color:red"><b>Derivata:</b></span> <math> \qquad </math> [http://34.248.89.132:1800/index.php/2.1_Introduktion_till_derivata <span style="color:blue">Simhopp från 10 meterstorn (Elevaktivitet)</span>]
  
<span style="color:red"><b>Extremvärdesproblem:</b></span> <math> \qquad </math> [http://mathonline.se:1800/index.php/3.5_Extremvärdesproblem#Exempel_1_Rektangel_i_parabel <span style="color:blue">Rektangel i parabel</span>] <math> \qquad </math> [http://mathonline.se:1800/index.php/3.5_Extremvärdesproblem#Exempel_2_Glasskiva_.28rektangel_i_triangel.29 <span style="color:blue">Glasskiva</span>] <math> \qquad </math> [http://mathonline.se:1800/index.php/3.5_Extremvärdesproblem#Exempel_3_Konservburk <span style="color:blue">Konservburk</span>] <math> \qquad </math>  
+
<span style="color:red"><b>Extremvärdesproblem:</b></span> <math> \qquad </math> [http://34.248.89.132:1800/index.php/3.5_Extremvärdesproblem#Exempel_1_Rektangel_i_parabel <span style="color:blue">Rektangel i parabel</span>] <math> \qquad </math> [http://34.248.89.132:1800/index.php/3.5_Extremvärdesproblem#Exempel_2_Glasskiva_.28rektangel_i_triangel.29 <span style="color:blue">Glasskiva</span>] <math> \qquad </math> [http://34.248.89.132:1800/index.php/3.5_Extremvärdesproblem#Exempel_3_Konservburk <span style="color:blue">Konservburk</span>] <math> \qquad </math>  
  
<span style="color:red"><b>Diskreta funktioner:</b></span> <math> \qquad </math> [http://mathonline.se:1800/index.php/1.5_Kontinuerliga_och_diskreta_funktioner#Exempel_3_Fibonaccis_problem <span style="color:blue">Kaniners fortplantning, även kallad Fibonaccis problem (Digital beräkning med Excel)</span>]
+
<span style="color:red"><b>Diskreta funktioner:</b></span> <math> \qquad </math> [http://34.248.89.132:1800/index.php/1.5_Kontinuerliga_och_diskreta_funktioner#Exempel_3_Fibonaccis_problem <span style="color:blue">Kaniners fortplantning, även kallad Fibonaccis problem (Digital beräkning med Excel)</span>]
  
<span style="color:red"><b>Absolutbelopp:</b></span> <math> \qquad </math> [http://mathonline.se:1800/index.php/1.6_Absolutbelopp#N.C3.A5gra_exempel_p.C3.A5_absolutbelopp <span style="color:blue">Några exempel på absolutbelopp</span>] <math> \qquad </math> [http://mathonline.se:1800/index.php/1.6_Absolutbelopp#Ekvationer_med_absolutbelopp <span style="color:blue">Ekvationer med absolutbelopp</span>] <math> \qquad </math> [http://mathonline.se:1800/index.php/1.6_Fördjupning_till_Absolutbelopp#Falska_r.C3.B6tter <span style="color:blue">Falska rötter</span>]
+
<span style="color:red"><b>Absolutbelopp:</b></span> <math> \qquad </math> [http://34.248.89.132:1800/index.php/1.6_Absolutbelopp#N.C3.A5gra_exempel_p.C3.A5_absolutbelopp <span style="color:blue">Några exempel på absolutbelopp</span>] <math> \qquad </math> [http://34.248.89.132:1800/index.php/1.6_Absolutbelopp#Ekvationer_med_absolutbelopp <span style="color:blue">Ekvationer med absolutbelopp</span>] <math> \qquad </math> [http://34.248.89.132:1800/index.php/1.6_Fördjupning_till_Absolutbelopp#Falska_r.C3.B6tter <span style="color:blue">Falska rötter</span>]
  
  
Rad 138: Rad 142:
  
  
[http://mathonline.se:1800/index.php/Teoretisk_förklaring <span style="color:blue">Teoretisk förklaring</span>] <math> \qquad\quad\;\; </math> [http://mathonline.se:1800/index.php/Praktisk_förklaring <span style="color:blue">Praktisk förklaring</span>] <math> \qquad\quad\;\; </math> [http://mathonline.se:1800/index.php/Vad_som_kan_h%C3%A4nda_om_man_%C3%A4nd%C3%A5_dividerar_med_0 <span style="color:blue">Vad som kan hända om man ändå gör det</span>]  
+
[[Varför_är_division_med_0_inte_definierad%3F#Teoretisk_f.C3.B6rklaring|<span style="color:blue">Teoretisk förklaring</span>]] <math> \qquad\quad\;\; </math> [[Varför_är_division_med_0_inte_definierad%3F#Praktisk_f.C3.B6rklaring|<span style="color:blue">Praktisk förklaring</span>]] <math> \qquad\quad\;\; </math> [[Vad som kan hända om man ändå dividerar med 0|<span style="color:blue">Vad händer om man ändå dividerar med 0 ?</span>]]  
  
  
Rad 145: Rad 149:
  
  
[http://mathonline.se:1800/index.php/Formulering_&_ledning_för_mattenöten <span style="color:blue">Formulering & ledning</span>] <math> \qquad </math> [http://mathonline.se:1800/index.php/Lösning_till_mattenöten <span style="color:blue">Lösning</span>] <math> \qquad </math> [http://mathonline.se:1800/index.php/Svar_till_mattenöten <span style="color:blue">Svar</span>]
+
[http://34.248.89.132:1800/index.php/Formulering_&_ledning_för_mattenöten <span style="color:blue">Formulering & ledning</span>] <math> \qquad </math> [http://34.248.89.132:1800/index.php/Lösning_till_mattenöten <span style="color:blue">Lösning</span>] <math> \qquad </math> [http://34.248.89.132:1800/index.php/Svar_till_mattenöten <span style="color:blue">Svar</span>]
  
 
</td>
 
</td>
Rad 159: Rad 163:
  
  
[[Matte:Copyrights|Copyright]] © 2011-2017 Math Online Sweden AB. All Rights Reserved.
+
 
 +
 
 +
[[Matte:Copyrights|Copyright]] © 2023 <b><span style="color:blue">TechPages AB</span></b>. All Rights Reserved.

Nuvarande version från 15 januari 2023 kl. 18.18

       Innehållsförteckning Ma1b          Kap 1 Taluppfattning          Kursbeskrivning          Centralt innehåll (Skolverket)          Kap 1 ... Löpande lektioner ...  >>      


Välkommen till
Matematik 1b
  i  Math Online \(-\) ett digitalt läromedel för matematik
     Bild till vad ar math online 350.jpg \( \qquad\qquad\quad \) Grundpotensform 60b.jpg


Matte 1b Kursbeskrivning

Matematik 1b är en obligatorisk 100 p-kurs för gymnasiets Samhällsvetenskapsprogram (SA), Ekonomiprogram (EK),

Estetiska programmet (ES) och andra program som i regel läses under 1:a läsåret på gymnasium. Den passar även för vuxenutbildningen.

Kursen följer helt Skolverkets ämnesplan GY 2011 och motsvarar i stora delar den kurs som i den gamla kursplanen hette Matematik A.

Matematik 1b bygger på kunskaper från grundskolans kurser i matematik även om den innehåller en del repetitiva moment.

Samtidigt fördjupas och vidareutvecklas kunskaperna från grundskolan och anpassas till relevanta behov inom karaktärsämnena.

Kursen behandlar i sex kapitel matematikens mest grundläggande discipliner som aritmetik, algebra, geometri, procent, funktioner samt sannolikhets-
lära och statistik. För detaljerat upplägg se innehållsförteckningen.


Att komma igång med Matte 1b kursen i  Math Online

  •   I vänsterspalten ser du innehållet i kursen Matte 1b som du kan
      använda för att navigera genom materialet.
  •   Kursen är indelad i sex kapitel. Varje kapitel innehåller ett antal av-
      snitt och avslutas med ett diagnosprov samt fullständiga lösningar.
  •   Varje avsnitt börjar med en genomgång som tar upp grundbegrepp
      och regler som förklaras med hjälp av enkla lösta exempel.
  •   Vissa avsnitt har repeterande, fördjupande eller tillämpande under-
      avsnitt. T.ex. är Grundpotensform ett tillämpande underavsnitt i
      avsnittet Potenser.
  •   Till varje avsnitt finns det övningar indelad i tre kategorier: E-, C-
      och A-nivå samt svar (facit) och fullständiga lösningar. Ex.: \( \pmb{\to} \)
  •   När man är klar med ett kapitel är det dags för ett diagnosprov
      som ska förbereda på det riktiga provet.
  •   Till varje diagnosprov finns fullständiga lösningar som man kan
      använda för att själv (eller låta en kompis) rätta sitt diagnosprov.

\( \qquad\quad \) \( \quad \) >> \( \quad \)


\( \quad \) >> \( \quad \)


\( \quad \) >> \( \quad \)

  •   Diagnosprovets resultat kan diskuteras med din lärare för att få både feedback och feed-forward samt kunna vidareutveckla dina mattekunskaper.
  •   Alla avsnitt innehåller Internetlänkar till kompletterande material, ofta små videos på YouTube, demos, animationer, små spel eller extraövningar.
  •   Man kan även söka efter ett matematiskt begrepp i sökfältet Sök i vänsterspalten för att få fram de sidor som innehåller sökordet.


Exempel på Math Online:s pedagogik

1. Exempelorienterad undervisning:






2. Varför är \( \; 5\,^0 \, = \, 1 \), medan \( \, 5 \cdot 0 \, = \, 0 \; \)?


3. Varför får man inte dividera med \( \, 0 \, \)?


4. Varför går multiplikation före addition?


5. En mattenöt:  Cirkel eller kvadrat?

\( \quad \) Ekvationer: \( \qquad \) Flaska med pant \( \qquad \) Att ställa upp en ekvation \( \qquad \) Lösning \( \qquad \) Svar

Genomsnittlig förändringshastighet: \( \qquad \) Marginalskatt \( \qquad \) Oljetank

Derivata: \( \qquad \) Simhopp från 10 meterstorn (Elevaktivitet)

Extremvärdesproblem: \( \qquad \) Rektangel i parabel \( \qquad \) Glasskiva \( \qquad \) Konservburk \( \qquad \)

Diskreta funktioner: \( \qquad \) Kaniners fortplantning, även kallad Fibonaccis problem (Digital beräkning med Excel)

Absolutbelopp: \( \qquad \) Några exempel på absolutbelopp \( \qquad \) Ekvationer med absolutbelopp \( \qquad \) Falska rötter



Teoretisk förklaring \( \qquad\quad\;\; \) Praktisk förklaring \( \qquad\quad\;\; \) Vad händer om man ändå dividerar med 0 ?




Formulering & ledning \( \qquad \) Lösning \( \qquad \) Svar





Copyright © 2023 TechPages AB. All Rights Reserved.