Skillnad mellan versioner av "1.3 Tal i decimalform"
Taifun (Diskussion | bidrag) m (→Periodisk decimalutveckling) |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
(204 mellanliggande versioner av samma användare visas inte) | |||
Rad 2: | Rad 2: | ||
{| border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" height="30" width="100%" | {| border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" height="30" width="100%" | ||
| style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" | | | style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" | | ||
− | {{Not selected tab|[[1.3 Decimaltal|Genomgång | + | {{Selected tab|[[1.3 Tal i decimalform|Genomgång]]}} |
+ | {{Not selected tab|[[1.3 Quiz i decimaltal|Quiz]]}} | ||
+ | {{Not selected tab|[[1.3 Övningar i decimaltal|Övningar]]}} | ||
+ | <!-- {{Not selected tab|[[1.3 Decimaltal+|Genomgång+]]}} --> | ||
{{Not selected tab|[[1.3.1_Avrundning och värdesiffror|Avrundning & värdesiffror]]}} | {{Not selected tab|[[1.3.1_Avrundning och värdesiffror|Avrundning & värdesiffror]]}} | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
{{Not selected tab|[[1.4 Negativa tal|Nästa avsnitt >> ]]}} | {{Not selected tab|[[1.4 Negativa tal|Nästa avsnitt >> ]]}} | ||
| style="border-bottom:1px solid #797979" width="100%"| | | style="border-bottom:1px solid #797979" width="100%"| | ||
|} | |} | ||
+ | :::[[1.2 Räkneordning|<b> << Förra avsnitt</b>]] | ||
− | + | = <b><span style="color:#931136">Tal i decimalform = Tal mellan två [[1.1_Om_tal#Olika_typer_av_tal|<span style="color:blue">heltal</span>]] </span></b> = | |
− | < | + | |
<div class="border-divblue"> | <div class="border-divblue"> | ||
+ | |||
+ | Fortsättning på det [[1.1_Om_tal#Exempel_1|<b><span style="color:blue">decimala positionssystemet</span></b>]]: | ||
+ | |||
<big> | <big> | ||
[[Image: Decimaltal_60a.jpg]] | [[Image: Decimaltal_60a.jpg]] | ||
− | |||
Rad 39: | Rad 33: | ||
− | + | = <b><span style="color:#931136">Heltal i decimalform</span></b> = | |
− | + | Ex | |
<div class="ovnE"> | <div class="ovnE"> | ||
+ | <big><math> 7\,142 \; = \; 7\,142 \, {\bf{\color{Red},}} \, {\color{LimeGreen} {000\, \ldots}} </math></big> | ||
+ | </div> | ||
+ | |||
+ | |||
<big> | <big> | ||
+ | Generellt | ||
+ | <div class="border-divblue"> | ||
+ | Alla heltal kan skrivas i decimalform med <b><span style="color:red">deci-</span></b> | ||
+ | |||
+ | <b><span style="color:red">maltecknet</span></b> och <b><span style="color:green">nollor</span></b> som decimaler. Slut- | ||
+ | |||
+ | sats: Alla heltal är decimaltal, men inte tvärtom. | ||
+ | </div> | ||
+ | </big> | ||
+ | |||
+ | |||
+ | = <b><span style="color:#931136">Exempel på viktiga decimaltal</span></b> = | ||
+ | <br> | ||
+ | <div class="ovnE"> | ||
<table> | <table> | ||
<tr> | <tr> | ||
Rad 52: | Rad 64: | ||
<math> \displaystyle{ 0,75 \, = \, {3 \over 4} } </math> | <math> \displaystyle{ 0,75 \, = \, {3 \over 4} } </math> | ||
</td> | </td> | ||
− | <td> <math> \qquad\ | + | <td> <math> \qquad\qquad </math> </td> |
<td> | <td> | ||
<math> \displaystyle{ 0,1 \, = \, {1 \over 10} } </math> | <math> \displaystyle{ 0,1 \, = \, {1 \over 10} } </math> | ||
Rad 65: | Rad 77: | ||
<math> \qquad\quad \displaystyle{ 0,666\,666\,\ldots \, = \, {2 \over 3} } </math> | <math> \qquad\quad \displaystyle{ 0,666\,666\,\ldots \, = \, {2 \over 3} } </math> | ||
− | </big></div> | + | </div> |
+ | |||
+ | |||
+ | = <b><span style="color:#931136">Placering av decimaltal på tallinjen</span></b> = | ||
+ | <div class="ovnC"> | ||
+ | <big> | ||
+ | <b><span style="color:#931136">Ex.:</span></b> Vilket decimaltal pekar pilen på? | ||
+ | |||
+ | ::[[Image: Decimaltallinje_60.jpg]] | ||
+ | |||
+ | <b><span style="color:#931136">Lösning:</span></b> | ||
+ | |||
+ | Vi befinner oss på den negativa delen av tallinjen. | ||
+ | |||
+ | Det sökta decimaltalet ligger mellan heltalen <math> \, -4 \, </math> och <math> \, -5 </math>. | ||
+ | |||
+ | [[Image: Decimaltallinje_Svar_60b.jpg]] | ||
+ | |||
+ | Ett streck på tallinjen<span>:</span> <math> 1/4 = {1 \over 4} = {1 \cdot {\color{Red} {25}} \over 4 \cdot {\color{Red} {25}}} = {25 \over 100} \, = \, 0,25 </math> | ||
+ | |||
+ | Starta vid <math> \, -4 \, </math> och gå tre steg till vänster <span>:</span> | ||
+ | |||
+ | <math> \, -4 \,-\, 0,25 \,-\, 0,25 \,-\, 0,25 \, = \, {\color{Red} {-4,75}}</math>. | ||
+ | </big></div> | ||
+ | |||
+ | |||
+ | = <b><span style="color:#931136">Avrundningsregeln</span></b> = | ||
+ | <br> | ||
+ | <div class="border-divblue"> | ||
+ | <big> | ||
+ | Om siffran <u>efter</u> avrundningssiffran är: | ||
+ | </big> | ||
+ | |||
+ | <math> \quad\; 0, \, 1, \, 2, \, 3 \; {\rm eller} \; 4 , \quad </math> avrunda <b><span style="color:red">nedåt</span></b>. | ||
+ | |||
+ | <math> \quad\; 5, \, 6, \, 7, \, 8 \; {\rm eller} \; 9 , \quad </math> avrunda <b><span style="color:red">uppåt</span></b>. | ||
+ | |||
+ | Avrundningssiffran är den siffra efter vilken | ||
+ | |||
+ | alla decimaler ska kapas av. | ||
+ | </div> | ||
+ | |||
+ | |||
+ | == <b><span style="color:#931136">Värdesiffror</span></b> == | ||
+ | <br> | ||
+ | <div class="border-divblue"> | ||
+ | |||
+ | {|class="wikitable" | ||
+ | ! Tal !! Antal <b><span style="color:red">värdesiffror</span></b> | ||
+ | |- | ||
+ | |align="left"|<math> \qquad 3,14 \quad </math> || align="center"|<b>Tre</b> | ||
+ | |- | ||
+ | |align="left"|<math> \qquad 0,05 \quad </math> || align="center"|<b>En</b> | ||
+ | |- | ||
+ | |align="left"|<math> \qquad 0,072 \quad </math> || align="center"|<b>Två</b> | ||
+ | |- | ||
+ | |align="left"|<math> \qquad 0,40300 \quad </math> || align="center"|<b>Fem</b> | ||
+ | |- | ||
+ | |align="left"|<math> \qquad 1,006 \, </math> || align="center"|<b>Fyra</b> | ||
+ | |} | ||
+ | </div> | ||
Rad 71: | Rad 143: | ||
<br> | <br> | ||
<div class="ovnC"> | <div class="ovnC"> | ||
− | <big>Skriv <math> \; 0,75 \; </math> i bråkform. | + | <big>Skriv <math> \; 0,75 \; </math> i bråkform.</big> |
− | < | + | <b>Lösning:</b> |
− | <math> \ | + | <math> 0,75 \, = \, \displaystyle {75 \over 100} \, = \, {15 \cdot \cancel{\color{Red} 5} \over 20 \cdot \cancel{\color{Red} 5}} \, = \, {15 \over 20} \, = </math> |
− | + | <math> \qquad\; = \; \displaystyle {3 \cdot \cancel{\color{Red} 5} \over 4 \cdot \cancel{\color{Red} 5}} \; = \; {3 \over 4} </math> | |
− | + | <b>Metoden: | |
− | <b>1.</b> Skriv som bråk med <math> 10</math>-potens i nämnaren. | + | |
+ | 1.</b> Skriv som bråk med <math> 10</math>-potens i nämnaren. | ||
<b>2. <span style="color:red">Förkorta</span></b> bråket så långt som möjligt. | <b>2. <span style="color:red">Förkorta</span></b> bråket så långt som möjligt. | ||
− | + | </div> | |
− | + | ||
Rad 90: | Rad 162: | ||
<br> | <br> | ||
<div class="ovnC"> | <div class="ovnC"> | ||
− | <big>Skriv <math> \; \displaystyle{3 \over 4} \; </math> som decimaltal. | + | <big>Skriv <math> \; \displaystyle{3 \over 4} \; </math> som decimaltal.</big> |
− | < | + | <b>Lösning:</b> |
− | <math> \ | + | <math> \displaystyle {3 \over 4} \; = \; {3 \cdot {\color{Red} 5} \over 4 \cdot {\color{Red} 5}} \; = \; {15 \over 20} \; = \; {15 \cdot {\color{Red} 5} \over 20 \cdot {\color{Red} 5}} \; = \displaystyle {75 \over 100} \; = </math> |
− | + | <math> \quad\; = \; 0,75 </math> | |
− | + | <b>Metoden: | |
− | <b>1. <span style="color:red">Förläng</span></b> bråket tills nämnaren blir en <math> 10</math>-potens. | + | |
+ | 1. <span style="color:red">Förläng</span></b> bråket tills nämnaren blir en <math> 10</math>- | ||
+ | |||
+ | potens. | ||
<b>2.</b> Skriv resultatet från <b>1</b> till decimaltal. | <b>2.</b> Skriv resultatet från <b>1</b> till decimaltal. | ||
− | + | </div> | |
− | + | ||
− | + | = <b><span style="color:#931136">Periodisk decimalutveckling</span></b> = | |
<br> | <br> | ||
− | <div class=" | + | <div class="ovnE"> |
− | < | + | <big>Skriv <math> \; 0,333\,333\,\ldots \; </math> i bråkform.</big> |
− | + | <b>Lösning:</b> | |
− | + | <math> 10 \; \cdot \; 0,333\,333\,\ldots \; = \; 3,333\,333\,\ldots \quad {\rm (I)} </math> | |
− | + | <math> \underline{\;1 \;\, \cdot \; 0,333\,333\,\ldots \; = \; 0,333\,333\,\ldots} \quad {\rm (II)} </math> | |
− | + | Vi bildar <math> \; {\rm (I)-(II)} </math><span style="color:black">:</span> | |
− | + | <math> (10-1) \cdot 0,333\,\ldots = \; 3 </math> | |
+ | |||
+ | <math> \quad\;\;\; 9 \quad\, \cdot \, 0,333\ldots = \; 3 </math> | ||
+ | |||
+ | <math> \qquad\; 0,333\,333\,\ldots \: = \: \displaystyle{3 \over 9} \; = \; {1 \cdot \cancel{\color{Red} 3} \over 3 \cdot \cancel{\color{Red} 3}} </math> | ||
+ | |||
+ | <math> \qquad\; 0,333\,333\,\ldots \: = \: \displaystyle{1 \over 3} </math> | ||
</div> | </div> | ||
+ | |||
+ | |||
+ | <div class="border-divblue"> | ||
+ | |||
+ | {|class="wikitable" | ||
+ | ! Tal !! <b><span style="color:red">Perioden</span></b> !! Skrivsätt | ||
+ | |- | ||
+ | |align="left"|<math> \;\; 0,333\,333\,\ldots </math> || align="center"|<b>3</b> || align="center"|<math> 0,\bar{3} </math> | ||
+ | |- | ||
+ | |align="left"|<math> \;\; 0,666\,666\,\ldots </math> || align="center"|<b>6</b> || align="center"|<math> 0,\bar{6} </math> | ||
+ | |- | ||
+ | |align="left"|<math> \;\; 0,18181818\,\ldots </math> || align="center"|<b>18</b> || align="center"|<math> 0,\overline{18} </math> | ||
+ | |- | ||
+ | |align="left"|<math> \;\; 1,16666666\,\ldots </math> || align="center"|<b>6</b> || align="center"|<math> 1,1\bar{6} </math> | ||
+ | |- | ||
+ | |align="left"|<math> \;\; 0,09090909\,\ldots </math> || align="center"|<b>09</b> || align="center"|<math> 0,\overline{09} </math> | ||
+ | |- | ||
+ | |align="left"|<math> \;\; 0,045454545\,\ldots </math> || align="center"|<b>45</b> || align="center"|<math> 0,0\overline{45} </math> | ||
+ | |} | ||
+ | </div> | ||
+ | |||
+ | |||
+ | = <b><span style="color:#931136">Icke-periodisk decimalutveckling</span></b> = | ||
+ | <div class="ovnA"> | ||
+ | <big> | ||
+ | Så kallas tal som har oändligt många decimaler utan | ||
+ | |||
+ | något upprepande mönster (utan period), t.ex.: | ||
+ | |||
+ | ::<math>\sqrt{2} \; = \; 1,4142135623730950488016887\ldots \, </math> | ||
+ | |||
+ | Detta decimaltal är en icke-periodisk decimalutveckling, | ||
+ | |||
+ | för det har oändligt många decimaler utan period, dvs | ||
+ | |||
+ | utan grupper av siffror som upprepas. Man kallar dem | ||
+ | |||
+ | för irrationella. <math> \sqrt{2} \, </math> är ett exempel på ett irrationellt tal. | ||
+ | |||
+ | Ändå är <math> \sqrt{2} \cdot \sqrt{2} = 2 \, </math> ett heltal, se [[1.1_Om_tal#Olika_typer_av_tal|<b><span style="color:blue">Olika typer av tal</span></b>]]. | ||
+ | |||
+ | Ett annat exempel är talet [[1.3 Decimaltal#Viktiga_decimaltal|<b><span style="color:blue"><big><math> \, \pi </math></big></span></b>]]. Det finns oändligt | ||
+ | |||
+ | många irrationella tal. De kan inte skrivas i bråkform. | ||
+ | |||
+ | Det enda sättet att hantera dem är att avrunda dem. | ||
+ | |||
+ | Hur man gör det visas i [[1.3.1_Avrundning_och_värdesiffror|<b><span style="color:blue">Avrundning och värdesiffror</span></b>]]. | ||
+ | </big></div> | ||
+ | |||
Rad 128: | Rad 258: | ||
− | [[Matte:Copyrights|Copyright]] © | + | [[Matte:Copyrights|Copyright]] © 2023 <b><span style="color:blue">TechPages AB</span></b>. All Rights Reserved. |
Nuvarande version från 15 januari 2023 kl. 19.11
Genomgång | Quiz | Övningar | Avrundning & värdesiffror | Nästa avsnitt >> |
Tal i decimalform = Tal mellan två heltal
Fortsättning på det decimala positionssystemet:
Tiondelssiffran \( \quad\, {\color{LimeGreen} 1} \, \) har värdet \( \, {\color{Red}{0,1}} \, \).
Hundradelssiffran \( {\color{LimeGreen} 7} \, \) har värdet \( \, {\color{Red}{0,07}} \, \).
Tusendelssiffran \( \;\, {\color{LimeGreen} 8} \, \) har värdet \( \, {\color{Red}{0,008}} \, \).
\( 235 \, + \, {\color{Red}{0,1 \, + \, 0,07 \, + \, 0,008}} = \boxed{235\,{\bf{\color{Red},}}\,{\color{LimeGreen} {178}}} \)
Heltal i decimalform
Ex
\( 7\,142 \; = \; 7\,142 \, {\bf{\color{Red},}} \, {\color{LimeGreen} {000\, \ldots}} \)
Generellt
Alla heltal kan skrivas i decimalform med deci-
maltecknet och nollor som decimaler. Slut-
sats: Alla heltal är decimaltal, men inte tvärtom.
Exempel på viktiga decimaltal
\( \displaystyle{ 0,5 \, = \, {1 \over 2} } \) \( \displaystyle{ 0,25 \, = \, {1 \over 4} } \) \( \displaystyle{ 0,75 \, = \, {3 \over 4} } \) |
\( \qquad\qquad \) |
\( \displaystyle{ 0,1 \, = \, {1 \over 10} } \) \( \displaystyle{ 0,01 \, = \, {1 \over 100} } \) \( \displaystyle{ 0,001 \, = \, {1 \over 1000} } \) |
\( \qquad\quad \displaystyle{ 0,333\,333\,\ldots \, = \, {1 \over 3} } \)
\( \qquad\quad \displaystyle{ 0,666\,666\,\ldots \, = \, {2 \over 3} } \)
Placering av decimaltal på tallinjen
Ex.: Vilket decimaltal pekar pilen på?
Lösning:
Vi befinner oss på den negativa delen av tallinjen.
Det sökta decimaltalet ligger mellan heltalen \( \, -4 \, \) och \( \, -5 \).
Ett streck på tallinjen: \( 1/4 = {1 \over 4} = {1 \cdot {\color{Red} {25}} \over 4 \cdot {\color{Red} {25}}} = {25 \over 100} \, = \, 0,25 \)
Starta vid \( \, -4 \, \) och gå tre steg till vänster :
\( \, -4 \,-\, 0,25 \,-\, 0,25 \,-\, 0,25 \, = \, {\color{Red} {-4,75}}\).
Avrundningsregeln
Om siffran efter avrundningssiffran är:
\( \quad\; 0, \, 1, \, 2, \, 3 \; {\rm eller} \; 4 , \quad \) avrunda nedåt.
\( \quad\; 5, \, 6, \, 7, \, 8 \; {\rm eller} \; 9 , \quad \) avrunda uppåt.
Avrundningssiffran är den siffra efter vilken
alla decimaler ska kapas av.
Värdesiffror
Tal | Antal värdesiffror |
---|---|
\( \qquad 3,14 \quad \) | Tre |
\( \qquad 0,05 \quad \) | En |
\( \qquad 0,072 \quad \) | Två |
\( \qquad 0,40300 \quad \) | Fem |
\( \qquad 1,006 \, \) | Fyra |
Från decimaltal till bråk
Skriv \( \; 0,75 \; \) i bråkform.
Lösning:
\( 0,75 \, = \, \displaystyle {75 \over 100} \, = \, {15 \cdot \cancel{\color{Red} 5} \over 20 \cdot \cancel{\color{Red} 5}} \, = \, {15 \over 20} \, = \)
\( \qquad\; = \; \displaystyle {3 \cdot \cancel{\color{Red} 5} \over 4 \cdot \cancel{\color{Red} 5}} \; = \; {3 \over 4} \)
Metoden:
1. Skriv som bråk med \( 10\)-potens i nämnaren.
2. Förkorta bråket så långt som möjligt.
Från bråk till decimaltal
Skriv \( \; \displaystyle{3 \over 4} \; \) som decimaltal.
Lösning:
\( \displaystyle {3 \over 4} \; = \; {3 \cdot {\color{Red} 5} \over 4 \cdot {\color{Red} 5}} \; = \; {15 \over 20} \; = \; {15 \cdot {\color{Red} 5} \over 20 \cdot {\color{Red} 5}} \; = \displaystyle {75 \over 100} \; = \)
\( \quad\; = \; 0,75 \)
Metoden:
1. Förläng bråket tills nämnaren blir en \( 10\)-
potens.
2. Skriv resultatet från 1 till decimaltal.
Periodisk decimalutveckling
Skriv \( \; 0,333\,333\,\ldots \; \) i bråkform.
Lösning:
\( 10 \; \cdot \; 0,333\,333\,\ldots \; = \; 3,333\,333\,\ldots \quad {\rm (I)} \)
\( \underline{\;1 \;\, \cdot \; 0,333\,333\,\ldots \; = \; 0,333\,333\,\ldots} \quad {\rm (II)} \)
Vi bildar \( \; {\rm (I)-(II)} \):
\( (10-1) \cdot 0,333\,\ldots = \; 3 \)
\( \quad\;\;\; 9 \quad\, \cdot \, 0,333\ldots = \; 3 \)
\( \qquad\; 0,333\,333\,\ldots \: = \: \displaystyle{3 \over 9} \; = \; {1 \cdot \cancel{\color{Red} 3} \over 3 \cdot \cancel{\color{Red} 3}} \)
\( \qquad\; 0,333\,333\,\ldots \: = \: \displaystyle{1 \over 3} \)
Tal | Perioden | Skrivsätt |
---|---|---|
\( \;\; 0,333\,333\,\ldots \) | 3 | \( 0,\bar{3} \) |
\( \;\; 0,666\,666\,\ldots \) | 6 | \( 0,\bar{6} \) |
\( \;\; 0,18181818\,\ldots \) | 18 | \( 0,\overline{18} \) |
\( \;\; 1,16666666\,\ldots \) | 6 | \( 1,1\bar{6} \) |
\( \;\; 0,09090909\,\ldots \) | 09 | \( 0,\overline{09} \) |
\( \;\; 0,045454545\,\ldots \) | 45 | \( 0,0\overline{45} \) |
Icke-periodisk decimalutveckling
Så kallas tal som har oändligt många decimaler utan
något upprepande mönster (utan period), t.ex.:
- \[\sqrt{2} \; = \; 1,4142135623730950488016887\ldots \, \]
Detta decimaltal är en icke-periodisk decimalutveckling,
för det har oändligt många decimaler utan period, dvs
utan grupper av siffror som upprepas. Man kallar dem
för irrationella. \( \sqrt{2} \, \) är ett exempel på ett irrationellt tal.
Ändå är \( \sqrt{2} \cdot \sqrt{2} = 2 \, \) ett heltal, se Olika typer av tal.
Ett annat exempel är talet \( \, \pi \). Det finns oändligt
många irrationella tal. De kan inte skrivas i bråkform.
Det enda sättet att hantera dem är att avrunda dem.
Hur man gör det visas i Avrundning och värdesiffror.
Copyright © 2023 TechPages AB. All Rights Reserved.