Skillnad mellan versioner av "1.3 Tal i decimalform"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m
m
 
(67 mellanliggande versioner av samma användare visas inte)
Rad 5: Rad 5:
 
{{Not selected tab|[[1.3 Quiz i decimaltal|Quiz]]}}
 
{{Not selected tab|[[1.3 Quiz i decimaltal|Quiz]]}}
 
{{Not selected tab|[[1.3 Övningar i decimaltal|Övningar]]}}
 
{{Not selected tab|[[1.3 Övningar i decimaltal|Övningar]]}}
{{Not selected tab|[[1.3 Decimaltal+|Genomgång+]]}}
+
<!-- {{Not selected tab|[[1.3 Decimaltal+|Genomgång+]]}} -->
 
{{Not selected tab|[[1.3.1_Avrundning och värdesiffror|Avrundning & värdesiffror]]}}
 
{{Not selected tab|[[1.3.1_Avrundning och värdesiffror|Avrundning & värdesiffror]]}}
| style="border-bottom:1px solid #797979"  width="100%"| &nbsp;
 
|}
 
{| border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" height="30" width="100%"
 
| style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" | &nbsp;
 
{{Not selected tab|[[1.2 Räkneordning| <<&nbsp;&nbsp;Förra avsnitt]]}}
 
{{Not selected tab|    }}
 
{{Not selected tab|    }}
 
{{Not selected tab|    }}
 
 
{{Not selected tab|[[1.4 Negativa tal|Nästa avsnitt&nbsp;&nbsp;>> ]]}}
 
{{Not selected tab|[[1.4 Negativa tal|Nästa avsnitt&nbsp;&nbsp;>> ]]}}
 
| style="border-bottom:1px solid #797979"  width="100%"| &nbsp;
 
| style="border-bottom:1px solid #797979"  width="100%"| &nbsp;
 
|}
 
|}
  
 +
:::[[1.2 Räkneordning|<b> <<&nbsp;&nbsp;Förra avsnitt</b>]]
  
= <b><span style="color:#931136">Tal i decimalform &nbsp; = &nbsp; Decimaltal &nbsp; = &nbsp; Tal mellan två [[1.1_Om_tal#Olika_typer_av_tal|<span style="color:blue">heltal</span>]]</span></b> =
+
= <b><span style="color:#931136">Tal i decimalform = Tal mellan två [[1.1_Om_tal#Olika_typer_av_tal|<span style="color:blue">heltal</span>]] </span></b> =
 
<div class="border-divblue">
 
<div class="border-divblue">
  
Rad 88: Rad 81:
  
 
= <b><span style="color:#931136">Placering av decimaltal på tallinjen</span></b> =
 
= <b><span style="color:#931136">Placering av decimaltal på tallinjen</span></b> =
<div class="exempel"> <!-- exempel4 -->
+
<div class="ovnC">  
== <b><span style="color:#931136">Ex.</span></b> ==
+
 
<big>
 
<big>
Vilket decimaltal pekar pilen på?
+
<b><span style="color:#931136">Ex.:</span></b> &nbsp; Vilket decimaltal pekar pilen på?
  
 
::[[Image: Decimaltallinje_60.jpg]]
 
::[[Image: Decimaltallinje_60.jpg]]
Rad 101: Rad 93:
 
Det sökta decimaltalet ligger mellan heltalen <math> \, -4 \, </math> och <math> \, -5 </math>.
 
Det sökta decimaltalet ligger mellan heltalen <math> \, -4 \, </math> och <math> \, -5 </math>.
  
[[Image: Decimaltallinje_Svar_60.jpg]]
+
[[Image: Decimaltallinje_Svar_60b.jpg]]
  
* Ett streck på tallinjen är<span>:</span> <math> \; 1 \,/\, 4 \, = \, \displaystyle {1 \over 4} \, = \, {1 \cdot {\color{Red} 5} \over 4 \cdot {\color{Red} 5}} \, = \, {5 \over 20} \, = \, {5 \cdot {\color{Red} 5} \over 20 \cdot {\color{Red} 5}} \, = \, {25 \over 100} \, = \, 0,25 </math>
+
Ett streck på tallinjen<span>:</span> <math> 1/4 = {1 \over 4} = {1 \cdot {\color{Red} {25}} \over 4 \cdot {\color{Red} {25}}} = {25 \over 100} \, = \, 0,25 </math>
* <math> \; 1 \,/\, 4 \, = \, \displaystyle{{1 \over 4} \, = \, {1 \cdot {\color{Red} 5} \over 4 \cdot {\color{Red} 5}} \, = \, {5 \over 20} \, = \, {5 \cdot {\color{Red} 5} \over 20 \cdot {\color{Red} 5}} \, = \, {25 \over 100}} \, = \, 0,25 </math>
+
* Utgående från <math> \, -4 \, </math> rör vi oss tre steg till vänster för att hitta det sökta decimaltalet<span style="color:black">:</span> <math> \, -4 \,-\, 0,25 \,-\, 0,25 \,-\, 0,25 \, = \, {\color{Red} {-4,75}}</math>.
+
</big></div> <!-- exempel4 -->
+
  
 +
Starta vid <math> \, -4 \, </math> och gå tre steg till vänster <span>:</span>
  
<div class="tolv"> <!-- tolv4 -->
+
<math> \, -4 \,-\, 0,25 \,-\, 0,25 \,-\, 0,25 \, = \, {\color{Red} {-4,75}}</math>.
Omvandlingen av <math> \, 1 \,/\, 4 \, </math> till <math> \, 0,25 \, </math> i förklaringen ovan är ett exempel på användningen av viktiga decimaltal. Här sammanfattas några:
+
</big></div>  
</div> <!-- tolv4 -->
+
  
  
== <b><span style="color:#931136">Avrundningsregeln</span></b> ==
+
= <b><span style="color:#931136">Avrundningsregeln</span></b> =
 
<br>
 
<br>
 
<div class="border-divblue">
 
<div class="border-divblue">
Rad 191: Rad 180:
  
  
== <b><span style="color:#931136">Periodisk decimalutveckling</span></b> ==
+
= <b><span style="color:#931136">Periodisk decimalutveckling</span></b> =
 
<br>
 
<br>
<div class="ovnA">
+
<div class="ovnE">
 
<big>Skriv <math> \; 0,333\,333\,\ldots \; </math> i bråkform.</big>
 
<big>Skriv <math> \; 0,333\,333\,\ldots \; </math> i bråkform.</big>
  
Rad 232: Rad 221:
 
|}
 
|}
 
</div>
 
</div>
 +
 +
 +
= <b><span style="color:#931136">Icke-periodisk decimalutveckling</span></b> =
 +
<div class="ovnA">
 +
<big>
 +
Så kallas tal som har oändligt många decimaler utan
 +
 +
något upprepande mönster (utan period), t.ex.: 
 +
 +
::<math>\sqrt{2} \; = \; 1,4142135623730950488016887\ldots \, </math>
 +
 +
Detta decimaltal är en icke-periodisk decimalutveckling,
 +
 +
för det har oändligt många decimaler utan period, dvs
 +
 +
utan grupper av siffror som upprepas. Man kallar dem
 +
 +
för irrationella. <math> \sqrt{2} \, </math> är ett exempel på ett irrationellt tal.
 +
 +
Ändå är <math> \sqrt{2} \cdot \sqrt{2} = 2 \, </math> ett heltal, se [[1.1_Om_tal#Olika_typer_av_tal|<b><span style="color:blue">Olika typer av tal</span></b>]].
 +
 +
Ett annat exempel är talet [[1.3 Decimaltal#Viktiga_decimaltal|<b><span style="color:blue"><big><math> \, \pi </math></big></span></b>]]. Det finns oändligt
 +
 +
många irrationella tal. De kan inte skrivas i bråkform.
 +
 +
Det enda sättet att hantera dem är att avrunda dem.
 +
 +
Hur man gör det visas i [[1.3.1_Avrundning_och_värdesiffror|<b><span style="color:blue">Avrundning och värdesiffror</span></b>]].
 +
</big></div>
 +
  
  

Nuvarande version från 15 januari 2023 kl. 19.11

       Genomgång          Quiz          Övningar          Avrundning & värdesiffror          Nästa avsnitt  >>      
<<  Förra avsnitt

Tal i decimalform = Tal mellan två heltal

Fortsättning på det decimala positionssystemet:

Decimaltal 60a.jpg


Tiondelssiffran \( \quad\, {\color{LimeGreen} 1} \, \) har värdet \( \, {\color{Red}{0,1}} \, \).

Hundradelssiffran \( {\color{LimeGreen} 7} \, \) har värdet \( \, {\color{Red}{0,07}} \, \).

Tusendelssiffran \( \;\, {\color{LimeGreen} 8} \, \) har värdet \( \, {\color{Red}{0,008}} \, \).

\( 235 \, + \, {\color{Red}{0,1 \, + \, 0,07 \, + \, 0,008}} = \boxed{235\,{\bf{\color{Red},}}\,{\color{LimeGreen} {178}}} \)


Heltal i decimalform

Ex

\( 7\,142 \; = \; 7\,142 \, {\bf{\color{Red},}} \, {\color{LimeGreen} {000\, \ldots}} \)


Generellt

Alla heltal kan skrivas i decimalform med deci-

maltecknet och nollor som decimaler. Slut-

sats: Alla heltal är decimaltal, men inte tvärtom.


Exempel på viktiga decimaltal


\( \displaystyle{ 0,5 \, = \, {1 \over 2} } \)

\( \displaystyle{ 0,25 \, = \, {1 \over 4} } \)

\( \displaystyle{ 0,75 \, = \, {3 \over 4} } \)

\( \qquad\qquad \)

\( \displaystyle{ 0,1 \, = \, {1 \over 10} } \)

\( \displaystyle{ 0,01 \, = \, {1 \over 100} } \)

\( \displaystyle{ 0,001 \, = \, {1 \over 1000} } \)

\( \qquad\quad \displaystyle{ 0,333\,333\,\ldots \, = \, {1 \over 3} } \)

\( \qquad\quad \displaystyle{ 0,666\,666\,\ldots \, = \, {2 \over 3} } \)


Placering av decimaltal på tallinjen

Ex.:   Vilket decimaltal pekar pilen på?

Decimaltallinje 60.jpg

Lösning:

Vi befinner oss på den negativa delen av tallinjen.

Det sökta decimaltalet ligger mellan heltalen \( \, -4 \, \) och \( \, -5 \).

Decimaltallinje Svar 60b.jpg

Ett streck på tallinjen: \( 1/4 = {1 \over 4} = {1 \cdot {\color{Red} {25}} \over 4 \cdot {\color{Red} {25}}} = {25 \over 100} \, = \, 0,25 \)

Starta vid \( \, -4 \, \) och gå tre steg till vänster :

\( \, -4 \,-\, 0,25 \,-\, 0,25 \,-\, 0,25 \, = \, {\color{Red} {-4,75}}\).


Avrundningsregeln


Om siffran efter avrundningssiffran är:

\( \quad\; 0, \, 1, \, 2, \, 3 \; {\rm eller} \; 4 , \quad \) avrunda nedåt.

\( \quad\; 5, \, 6, \, 7, \, 8 \; {\rm eller} \; 9 , \quad \) avrunda uppåt.

Avrundningssiffran är den siffra efter vilken

alla decimaler ska kapas av.


Värdesiffror


   Tal       Antal värdesiffror   
\( \qquad 3,14 \quad \) Tre
\( \qquad 0,05 \quad \) En
\( \qquad 0,072 \quad \) Två
\( \qquad 0,40300 \quad \) Fem
\( \qquad 1,006 \, \) Fyra


Från decimaltal till bråk


Skriv \( \; 0,75 \; \) i bråkform.

Lösning:

\( 0,75 \, = \, \displaystyle {75 \over 100} \, = \, {15 \cdot \cancel{\color{Red} 5} \over 20 \cdot \cancel{\color{Red} 5}} \, = \, {15 \over 20} \, = \)

\( \qquad\; = \; \displaystyle {3 \cdot \cancel{\color{Red} 5} \over 4 \cdot \cancel{\color{Red} 5}} \; = \; {3 \over 4} \)

Metoden:

1.   Skriv som bråk med \( 10\)-potens i nämnaren.

2.   Förkorta bråket så långt som möjligt.


Från bråk till decimaltal


Skriv \( \; \displaystyle{3 \over 4} \; \) som decimaltal.

Lösning:

\( \displaystyle {3 \over 4} \; = \; {3 \cdot {\color{Red} 5} \over 4 \cdot {\color{Red} 5}} \; = \; {15 \over 20} \; = \; {15 \cdot {\color{Red} 5} \over 20 \cdot {\color{Red} 5}} \; = \displaystyle {75 \over 100} \; = \)

\( \quad\; = \; 0,75 \)

Metoden:

1.   Förläng bråket tills nämnaren blir en \( 10\)-

      potens.

2.   Skriv resultatet från 1 till decimaltal.


Periodisk decimalutveckling


Skriv \( \; 0,333\,333\,\ldots \; \) i bråkform.

Lösning:

\( 10 \; \cdot \; 0,333\,333\,\ldots \; = \; 3,333\,333\,\ldots \quad {\rm (I)} \)

\( \underline{\;1 \;\, \cdot \; 0,333\,333\,\ldots \; = \; 0,333\,333\,\ldots} \quad {\rm (II)} \)

Vi bildar \( \; {\rm (I)-(II)} \):

\( (10-1) \cdot 0,333\,\ldots = \; 3 \)

\( \quad\;\;\; 9 \quad\, \cdot \, 0,333\ldots = \; 3 \)

\( \qquad\; 0,333\,333\,\ldots \: = \: \displaystyle{3 \over 9} \; = \; {1 \cdot \cancel{\color{Red} 3} \over 3 \cdot \cancel{\color{Red} 3}} \)

\( \qquad\; 0,333\,333\,\ldots \: = \: \displaystyle{1 \over 3} \)


   Tal       Perioden     Skrivsätt 
\( \;\; 0,333\,333\,\ldots \) 3 \( 0,\bar{3} \)
\( \;\; 0,666\,666\,\ldots \) 6 \( 0,\bar{6} \)
\( \;\; 0,18181818\,\ldots \) 18 \( 0,\overline{18} \)
\( \;\; 1,16666666\,\ldots \) 6 \( 1,1\bar{6} \)
\( \;\; 0,09090909\,\ldots \) 09 \( 0,\overline{09} \)
\( \;\; 0,045454545\,\ldots \) 45 \( 0,0\overline{45} \)


Icke-periodisk decimalutveckling

Så kallas tal som har oändligt många decimaler utan

något upprepande mönster (utan period), t.ex.:

\[\sqrt{2} \; = \; 1,4142135623730950488016887\ldots \, \]

Detta decimaltal är en icke-periodisk decimalutveckling,

för det har oändligt många decimaler utan period, dvs

utan grupper av siffror som upprepas. Man kallar dem

för irrationella. \( \sqrt{2} \, \) är ett exempel på ett irrationellt tal.

Ändå är \( \sqrt{2} \cdot \sqrt{2} = 2 \, \) ett heltal, se Olika typer av tal.

Ett annat exempel är talet \( \, \pi \). Det finns oändligt

många irrationella tal. De kan inte skrivas i bråkform.

Det enda sättet att hantera dem är att avrunda dem.

Hur man gör det visas i Avrundning och värdesiffror.





Copyright © 2023 TechPages AB. All Rights Reserved.