Skillnad mellan versioner av "Huvudsida"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m
m
 
Rad 1: Rad 1:
 +
__NOTOC__
 +
{| border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" height="30" width="100%"
 +
| style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" |  
 +
<!-- {{Not selected tab|[[http://34.248.89.132:1803/index.php?title=Startsida_Widerstr%C3%B6mska <<&nbsp;&nbsp;Startsida Widerströmska]]}} -->
 +
<!-- {{Not selected tab|[http://34.248.89.132:1805 <<&nbsp;&nbsp;Taifuns kurser på LBS]}} -->
 +
{{Not selected tab|[[Matte 1b Innehållsförteckning|Innehållsförteckning Ma1b]]}}
 +
{{Not selected tab|[[Kap_1_Taluppfattning|Kap 1 Taluppfattning]]}}
 +
{{Selected tab|[[Huvudsida|Kursbeskrivning]]}}
 +
{{Not selected tab|[[Media: Kursplan Ma1b Skolverk 2021.pdf|Centralt innehåll (Skolverket)]]}}
 +
<!-- {{Not selected tab|[[Matte 1b Planering|Planering]]}} -->
 +
{{Not selected tab|[[1.1_Om tal|Kap 1 ... Löpande lektioner ...&nbsp;&nbsp;>> ]]}}
 +
<!-- {{Not selected tab|[[Media: Skolverket kunskapskrav Matte 1b.pdf|Kunskapskrav (Betygskriterier)]]}} -->
 +
<!-- {{Not selected tab|[[Media: Formelsamling Ma1.pdf|Formelsamling Matte 1]]}} -->
 +
| style="border-bottom:1px solid #797979"  width="100%"| &nbsp;
 +
|}
  
  
== Välkommen till <Big><b>MATH ONLINE</b></Big> - ett webbaserat digitalt läromedel för matematik ==
+
<big><big><big>Välkommen till <div class="smallBox"><b><span style="color:red">Matematik 1b</span></b></div>&nbsp; i&nbsp; [http://www.mathonline.se/ <b><span style="color:blue">Math Online</span></b>] <math>-</math> ett digitalt läromedel för matematik</big></big></big>
 +
<table>
 +
<tr>
 +
  <td>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;[[Image: Bild till vad ar math online_350.jpg]]
 +
</td>
 +
<td> <math> \qquad\qquad\quad </math> </td>
 +
<td>[[Image: Grundpotensform 60b.jpg]]
  
:
+
<!-- Potens_500.jpg <math> \qquad\qquad\qquad\qquad\qquad </math> <big><b>Utdrag ur avsnitt [[1.7 Potenser|1.7 Potenser]]</b></big> -->
 +
</td>
 +
</tr>
 +
</table>
  
  
[[Image:Math_Online_Main_Page_50.jpg]]
+
= <b><span style="color:#931136">Matte 1b Kursbeskrivning</span></b> =
 +
<div class="ovnE">
 +
<b>Matematik 1b</b> är en obligatorisk 100 p-kurs för gymnasiets Samhällsvetenskapsprogram (SA), Ekonomiprogram (EK),
  
{{#NAVCONTENT:Svar|1.2 Övning 10|Lösning|1.2 Lösning 10|Kommentar|1.2 Lösning 10}}
+
Estetiska programmet (ES) och andra program som i regel läses under 1:a läsåret på gymnasium. Den passar även för vuxenutbildningen.
  
MATH ONLINE är ett webbaserat digitalt läromedel som kan användas av alla elever som vill läsa och av alla lärare som vill undervisa matte på nätet. Klicka här för en kort [[Media: Math Online 140117.pdf|<span style="color:blue">presentation</span>]].
+
Kursen följer helt [http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/gymnasieutbildning/gymnasieskola/mat?tos=gy&subjectCode=mat&lang=sv <b><span style="color:blue">Skolverkets ämnesplan GY 2011</span></b>] och motsvarar i stora delar den kurs som i den gamla kursplanen hette Matematik A.
  
MATH ONLINE tillhandahåller kompletta kurser i matematik för gymnasiets samtliga program med teori, övningar, facit, fullständiga lösningar, prov och diagnosprov (self-assessments).
+
Matematik 1b bygger på kunskaper från grundskolans kurser i matematik även om den innehåller en del repetitiva moment.
  
MATH ONLINE ersätter inte läraren, är ingen distanskurs utan är ett verktyg i pedagogens händer för att underlätta undervisningen, även om webbsidan också kan användas för självstudier.
+
Samtidigt fördjupas och vidareutvecklas kunskaperna från grundskolan och anpassas till relevanta behov inom karaktärsämnena.
  
MATH ONLINE syftar åt att uppnå kursmålen, klara av de nationella proven samt få bättre studieresultat, genom att göra matematiken roligare och attraktivare för ungdomar.
+
Kursen behandlar i sex kapitel matematikens mest grundläggande discipliner som aritmetik, algebra, geometri, procent, funktioner samt sannolikhets-<br>lära och statistik. För detaljerat upplägg se [[Matte 1b Innehållsförteckning|<b><span style="color:blue">innehållsförteckningen</span></b>]].
 +
</div>
  
MATH ONLINE tror på en pedagogik som bygger på lust utan att gå miste om den vetenskapliga noggrannheten. På den intellektuella njutning man får när man upptäcker nya idéer.
 
  
MATH ONLINE bygger på idéen att matematiken i första hand ska uppfattas som ett verktyg för att träna hjärnan, öva sig i logiskt tänkande och stärka den kognitiva förmågan.
+
== <b><span style="color:#931136">Att komma igång med Matte 1b kursen i&nbsp; [http://www.mathonline.se/ <span style="color:blue">Math Online</span>]</span></b> ==
 +
<table>
 +
<tr>
 +
  <td><big>
 +
* &nbsp; I vänsterspalten ser du innehållet i kursen Matte 1b som du kan<br> &nbsp;&nbsp;använda för att navigera genom materialet.
  
MATH ONLINE är orienterad mot den senaste forkningen inom [http://www.skolverket.se/om-skolverket/publikationer/visa-enskild-publikation?_xurl_=http%3A%2F%2Fwww5.skolverket.se%2Fwtpub%2Fws%2Fskolbok%2Fwpubext%2Ftrycksak%2FRecord%3Fk%3D2723 matematisk didaktik], [http://www.skolverket.se/skolutveckling/forskning/amnen-omraden/matematik/undervisning/learning-studies-1.117044 Learning studies och lesson studies] samt [http://www.skolverket.se/skolutveckling/forskning/bedomning/undervisning/formativ-bedomning-1.100681 formativ bedömning], se bl.a. diagnosproven med självrättning.
+
* &nbsp; Kursen är indelad i sex kapitel. Varje kapitel innehåller ett antal av-<br> &nbsp;&nbsp;snitt och avslutas med ett diagnosprov samt fullständiga lösningar.
  
MATH ONLINEs pedagogik använder inga abstrakta föreläsningar utan exempelorienterad teoriundervisning dvs lösta exempel kombinerad med övningar samt facit och fullständiga lösningar.
+
* &nbsp; Varje avsnitt börjar med en [[1.5 Tal i bråkform|<b><span style="color:blue">genomgång</span></b>]] som tar upp grundbegrepp<br> &nbsp;&nbsp;och regler som förklaras med hjälp av enkla lösta exempel.
  
== Att komma igång med <Big><b>MATH ONLINE</b></Big> ==
+
* &nbsp; Vissa avsnitt har repeterande, fördjupande eller tillämpande under-<br> &nbsp;&nbsp;avsnitt. T.ex. är [[1.7.1_Grundpotensform|<b><span style="color:blue">Grundpotensform</span></b>]] ett tillämpande underavsnitt i<br> &nbsp;&nbsp;avsnittet [[1.7 Potenser|<b><span style="color:blue">Potenser</span></b>]].
  
* I vänsterspalten ser du gymnasiets olika kurser i ämnet Matematik som är baserade på [http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/gymnasieutbildning/gymnasieskola/mat?tos=gy&subjectCode=mat&lang=sv Skolverkets ämnesplan för Matematik]
+
* &nbsp; Till varje avsnitt finns det [[1.7 Övningar till Potenser|<b><span style="color:blue">övningar</span></b>]] indelad i tre kategorier: E-, C-<br> &nbsp;&nbsp;och A-nivå samt svar (facit) och fullständiga lösningar. Ex.<span style="color:black">:</span> <math> \pmb{\to} </math>
  
* Där kan du klicka på den kurs du vill läsa för att se kursens innehållsförteckning, planering och Skolverkets centrala innehåll samt kunskapskrav (betygskriterier).
+
* &nbsp; När man är klar med ett kapitel är det dags för ett [[Diagnosprov i Matte 1b kap 1 Taluppfattning|<b><span style="color:blue">diagnosprov</span></b>]]<br> &nbsp;&nbsp;som ska förbereda på det riktiga provet.
  
* Via <b>innehållsförteckningen</b> kan du navigera vidare genom kursens olika kapitel och avsnitt som leder till teori, övningar, facit samt fullständiga lösningar och diagnosprov, även dessa med fullständiga lösningar.
+
* &nbsp; Till varje diagnosprov finns [[Lösningar till diagnosprov i Matte 1b kap 1 Taluppfattning|<b><span style="color:blue">fullständiga lösningar</span></b>]] som man kan<br> &nbsp;&nbsp;använda för att själv (eller låta en kompis) rätta sitt diagnosprov.
 +
</big>
 +
</td>
 +
<td><math> \qquad\quad </math></td>
 +
<td><math> \quad </math> <big><span style="color:blue">>></span> <math> \quad </math> <div class="ovnE">{{#NAVCONTENT:Exempel på en övning|1_1.7 Övning 1a}}</div></big>
  
* En detaljerad <b>planering</b> anger vilka teoridelar som ska tas upp vid varje lektion, vilka övningar du borde göra för att hålla dig up to date med kursens tidsplan samt när det är dags för diagnosproven (ibland flera) och kapitelprovet.
 
  
* Några avsnitt börjar med en flik kallad <b>Repetition</b> som tar upp material från tidigare kurser som är relevant för det aktuella kapitlet eller avsnittet.
+
<math> \quad </math> <big><span style="color:blue">>></span> <math> \quad </math> <div class="ovnC">{{#NAVCONTENT:Exempel på övningens svar|1_1.7 Svar 1a}}</div></big>
  
* Varje avsnitt har i fliken <b>Teori</b> en genomgång av ämnets grundbegrepp med hjälp av enkla lösta exempel och korta koncisa förklaringar.
 
  
* Till varje avsnitt finns det en flik <b>Övningar</b> indelad i tre kategorier: E-, C- och A-nivå samt svar med fullständiga lösningar.
+
<math> \quad </math> <big><span style="color:blue">>></span> <math> \quad </math> <div class="ovnA">{{#NAVCONTENT:Exempel på övningens fullständiga lösning|1_1.7 Lösning 1a}}</div></big>
 +
</td>
 +
</tr>
 +
</table>
  
* Några avsnitt har en flik kallad <b>Fördjupning</b> som vidareutvecklar teorigenomgången, ofta innehåller bevis och/eller besvarar frågan varför?.
+
<big>
 +
* &nbsp; Diagnosprovets resultat kan diskuteras med din lärare för att få både [http://www.jisc.ac.uk/guides/feedback-and-feed-forward <b><span style="color:blue">feedback</span></b>] och [http://www.edweek.org/tsb/articles/2012/03/01/02formative.h05.html <b><span style="color:blue">feed-forward</span></b>] samt kunna vidareutveckla dina mattekunskaper.
 +
<!--
 +
* &nbsp; Alternativt kan ett digitalt provsystem med en databas av multiple choice-testprov användas som rättar automatiskt för att träna eleverna.  
  
* Alla avsnitt innehåller Internetlänkar till kompletterande material, ofta små videos YouTube, demos, animationer, små spel eller extraövningar.
+
* &nbsp; På så sätt kan eleverna förbereda sig både lärarens riktiga prov och på det nationella provet.
 +
-->
  
* Klicka på länken nedan för att se ett exempel en <b>övning</b>:
+
* &nbsp; Inför det nationella provet i Matte 1b kan man förbereda sig genom att träna [[Gammalt nationellt prov i Matte 1b|<b><span style="color:blue">gamla nationella prov</span></b>]] med fullständiga lösningar och [[Repetitionsuppgifter inför nationella provet i Matte 1b|<b><span style="color:blue">repetitionsuppgifter</span></b>]].
{{#NAVCONTENT:Övning|1.2 Övning 10}}
+
  
* Klicka på länken nedan för att kontrollera ditt <b>svar</b> till övningen ovan:
+
* &nbsp; Alla avsnitt innehåller [[1.1_Om tal#Internetl.C3.A4nkar|<b><span style="color:blue">Internetlänkar</span></b>]] till kompletterande material, ofta små videos på YouTube, demos, animationer, små spel eller extraövningar.
{{#NAVCONTENT:Svar|1.2 Svar 10}}
+
  
* Klicka på länken nedan för att få fram övningens <strong><span style="color:black">fullständiga lösning</span></strong> med alla mellansteg:
+
* &nbsp; Man kan även söka efter ett matematiskt begrepp i sökfältet <b>Sök</b> i vänsterspalten för att få fram de sidor som innehåller sökordet.
{{#NAVCONTENT:Lösning|1.2 Lösning 10}}
+
</big>
  
Dessa länkar finns till alla övningar. Därmed har du tillgång inte bara till övningarnas fullständiga lösning utan även till en strukturerad framställning som du kan lära dig av för att redovisa dina lösningar på provet.
 
  
* När du är klar med ett kapitel är det dags för ett diagnosprov som du kan ladda ned och genomföra.
 
  
* Till varje diagnosprov finns fullständiga lösningar som du kan använda för att själv rätta ditt prov.
+
<div class="forsmak">
 +
== <b><span style="color:#931136">Exempel på Math Online:s pedagogik</span></b> ==
 +
 
 +
<table>
 +
<tr>
 +
  <td><big><big>1. Exempelorienterad undervisning:</big></big>
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
<big><big>2. [[1.7_Potenser#Varf.C3.B6r_.C3.A4r_.5C.28_.5C.3B_5.5C.2C.5E0_.5C.2C_.3D_.5C.2C_1_.5C.3B_.5C.29.3F|<span style="color:blue">Varför är <math> \; 5\,^0 \, = \, 1 </math>, medan <math> \, 5 \cdot 0 \, = \, 0 \; </math>?</span>]]</big></big>
 +
 
 +
 
 +
<big><big>3. [[Varför är division med 0 inte definierad?|<span style="color:blue">Varför får man inte dividera med <math> \, 0 \, </math>?</span>]]</big></big>
 +
 
 +
 
 +
<big><big>4. [http://34.248.89.132:1800/index.php/1.2_Räkneordning#Varf.C3.B6r_g.C3.A5r_multiplikation_f.C3.B6re_addition.3F <span style="color:blue">Varför går multiplikation före addition?</span>]</big></big>
 +
 
 +
 
 +
<big><big>5. [http://34.248.89.132:1800/index.php/En_matten%C3%B6t <span style="color:blue">En mattenöt:&nbsp; Cirkel eller kvadrat?</span>]</big></big>
 +
 
 +
  </td>
 +
 
 +
  <td> <math> \quad </math> </td>
 +
 
 +
  <td><span style="color:red"><b>Ekvationer:</b></span> <math> \qquad </math> [http://34.248.89.132:1800/index.php/Flaska_med_pant <span style="color:blue">Flaska med pant</span>] <math> \qquad </math> [http://34.248.89.132:1800/index.php/Att_ställa_upp_en_ekvation <span style="color:blue">Att ställa upp en ekvation</span>] <math> \qquad </math> [http://34.248.89.132:1800/index.php/Lösning_till_flaska_med_pant <span style="color:blue">Lösning</span>] <math> \qquad </math> [http://34.248.89.132:1800/index.php/Svar_till_flaska_med_pant <span style="color:blue">Svar</span>]
 +
 
 +
<span style="color:red"><b>Genomsnittlig förändringshastighet:</b></span> <math> \qquad </math> [http://34.248.89.132:1800/index.php/2.2_Genomsnittlig_f%C3%B6r%C3%A4ndringshastighet#Exempel_1_Marginalskatt <span style="color:blue">Marginalskatt</span>] <math> \qquad </math> [http://34.248.89.132:1800/index.php/2.2_Genomsnittlig_f%C3%B6r%C3%A4ndringshastighet#Exempel_3_Oljetank <span style="color:blue">Oljetank</span>]
 +
 
 +
<span style="color:red"><b>Derivata:</b></span> <math> \qquad </math> [http://34.248.89.132:1800/index.php/2.1_Introduktion_till_derivata <span style="color:blue">Simhopp från 10 meterstorn (Elevaktivitet)</span>]
 +
 
 +
<span style="color:red"><b>Extremvärdesproblem:</b></span> <math> \qquad </math> [http://34.248.89.132:1800/index.php/3.5_Extremvärdesproblem#Exempel_1_Rektangel_i_parabel <span style="color:blue">Rektangel i parabel</span>] <math> \qquad </math> [http://34.248.89.132:1800/index.php/3.5_Extremvärdesproblem#Exempel_2_Glasskiva_.28rektangel_i_triangel.29 <span style="color:blue">Glasskiva</span>] <math> \qquad </math> [http://34.248.89.132:1800/index.php/3.5_Extremvärdesproblem#Exempel_3_Konservburk <span style="color:blue">Konservburk</span>] <math> \qquad </math>
 +
 
 +
<span style="color:red"><b>Diskreta funktioner:</b></span> <math> \qquad </math> [http://34.248.89.132:1800/index.php/1.5_Kontinuerliga_och_diskreta_funktioner#Exempel_3_Fibonaccis_problem <span style="color:blue">Kaniners fortplantning, även kallad Fibonaccis problem (Digital beräkning med Excel)</span>]
 +
 
 +
<span style="color:red"><b>Absolutbelopp:</b></span> <math> \qquad </math> [http://34.248.89.132:1800/index.php/1.6_Absolutbelopp#N.C3.A5gra_exempel_p.C3.A5_absolutbelopp <span style="color:blue">Några exempel på absolutbelopp</span>] <math> \qquad </math> [http://34.248.89.132:1800/index.php/1.6_Absolutbelopp#Ekvationer_med_absolutbelopp <span style="color:blue">Ekvationer med absolutbelopp</span>] <math> \qquad </math> [http://34.248.89.132:1800/index.php/1.6_Fördjupning_till_Absolutbelopp#Falska_r.C3.B6tter <span style="color:blue">Falska rötter</span>]
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
[[Varför_är_division_med_0_inte_definierad%3F#Teoretisk_f.C3.B6rklaring|<span style="color:blue">Teoretisk förklaring</span>]] <math> \qquad\quad\;\; </math> [[Varför_är_division_med_0_inte_definierad%3F#Praktisk_f.C3.B6rklaring|<span style="color:blue">Praktisk förklaring</span>]] <math> \qquad\quad\;\; </math> [[Vad som kan hända om man ändå dividerar med 0|<span style="color:blue">Vad händer om man ändå dividerar med 0 ?</span>]]
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
[http://34.248.89.132:1800/index.php/Formulering_&_ledning_för_mattenöten <span style="color:blue">Formulering & ledning</span>] <math> \qquad </math> [http://34.248.89.132:1800/index.php/Lösning_till_mattenöten <span style="color:blue">Lösning</span>] <math> \qquad </math> [http://34.248.89.132:1800/index.php/Svar_till_mattenöten <span style="color:blue">Svar</span>]
 +
 
 +
</td>
 +
 
 +
</tr>
 +
</table>
 +
</div>
 +
 
  
* Ditt provresultat kan du diskutera med din lärare och få både feedback och feed-forward för att kunna vidareutveckla din mattekompetens.
 
  
* På så sätt kan du förbereda dig både på din lärares riktiga prov och på det nationella provet.
 
  
* Du kan även söka efter ett matematiskt begrepp i sökfältet <b>search</b> för att få fram de sidor som innehåller sökordet. Sedan kan du navigera vidare genom materialet för att läsa om begreppets matematiska innebörd.
 
  
  
<!-- Vill du titta på material Taifun använt i sin Matte C-kurs ht 10 klicka på följande länk:
 
  
[[Media:Taifuns Matte C kurs ht10.pdf|Taifuns Matte C-kurs ht 10]]
 
-->
 
  
  
[[Matte:Copyrights|Copyright]] © 2011-2014 Taifun Alishenas. All Rights Reserved.
+
[[Matte:Copyrights|Copyright]] © 2023 <b><span style="color:blue">TechPages AB</span></b>. All Rights Reserved.

Nuvarande version från 15 januari 2023 kl. 18.18

       Innehållsförteckning Ma1b          Kap 1 Taluppfattning          Kursbeskrivning          Centralt innehåll (Skolverket)          Kap 1 ... Löpande lektioner ...  >>      


Välkommen till
Matematik 1b
  i  Math Online \(-\) ett digitalt läromedel för matematik
     Bild till vad ar math online 350.jpg \( \qquad\qquad\quad \) Grundpotensform 60b.jpg


Matte 1b Kursbeskrivning

Matematik 1b är en obligatorisk 100 p-kurs för gymnasiets Samhällsvetenskapsprogram (SA), Ekonomiprogram (EK),

Estetiska programmet (ES) och andra program som i regel läses under 1:a läsåret på gymnasium. Den passar även för vuxenutbildningen.

Kursen följer helt Skolverkets ämnesplan GY 2011 och motsvarar i stora delar den kurs som i den gamla kursplanen hette Matematik A.

Matematik 1b bygger på kunskaper från grundskolans kurser i matematik även om den innehåller en del repetitiva moment.

Samtidigt fördjupas och vidareutvecklas kunskaperna från grundskolan och anpassas till relevanta behov inom karaktärsämnena.

Kursen behandlar i sex kapitel matematikens mest grundläggande discipliner som aritmetik, algebra, geometri, procent, funktioner samt sannolikhets-
lära och statistik. För detaljerat upplägg se innehållsförteckningen.


Att komma igång med Matte 1b kursen i  Math Online

  •   I vänsterspalten ser du innehållet i kursen Matte 1b som du kan
      använda för att navigera genom materialet.
  •   Kursen är indelad i sex kapitel. Varje kapitel innehåller ett antal av-
      snitt och avslutas med ett diagnosprov samt fullständiga lösningar.
  •   Varje avsnitt börjar med en genomgång som tar upp grundbegrepp
      och regler som förklaras med hjälp av enkla lösta exempel.
  •   Vissa avsnitt har repeterande, fördjupande eller tillämpande under-
      avsnitt. T.ex. är Grundpotensform ett tillämpande underavsnitt i
      avsnittet Potenser.
  •   Till varje avsnitt finns det övningar indelad i tre kategorier: E-, C-
      och A-nivå samt svar (facit) och fullständiga lösningar. Ex.: \( \pmb{\to} \)
  •   När man är klar med ett kapitel är det dags för ett diagnosprov
      som ska förbereda på det riktiga provet.
  •   Till varje diagnosprov finns fullständiga lösningar som man kan
      använda för att själv (eller låta en kompis) rätta sitt diagnosprov.

\( \qquad\quad \) \( \quad \) >> \( \quad \)


\( \quad \) >> \( \quad \)


\( \quad \) >> \( \quad \)

  •   Diagnosprovets resultat kan diskuteras med din lärare för att få både feedback och feed-forward samt kunna vidareutveckla dina mattekunskaper.
  •   Alla avsnitt innehåller Internetlänkar till kompletterande material, ofta små videos på YouTube, demos, animationer, små spel eller extraövningar.
  •   Man kan även söka efter ett matematiskt begrepp i sökfältet Sök i vänsterspalten för att få fram de sidor som innehåller sökordet.


Exempel på Math Online:s pedagogik

1. Exempelorienterad undervisning:






2. Varför är \( \; 5\,^0 \, = \, 1 \), medan \( \, 5 \cdot 0 \, = \, 0 \; \)?


3. Varför får man inte dividera med \( \, 0 \, \)?


4. Varför går multiplikation före addition?


5. En mattenöt:  Cirkel eller kvadrat?

\( \quad \) Ekvationer: \( \qquad \) Flaska med pant \( \qquad \) Att ställa upp en ekvation \( \qquad \) Lösning \( \qquad \) Svar

Genomsnittlig förändringshastighet: \( \qquad \) Marginalskatt \( \qquad \) Oljetank

Derivata: \( \qquad \) Simhopp från 10 meterstorn (Elevaktivitet)

Extremvärdesproblem: \( \qquad \) Rektangel i parabel \( \qquad \) Glasskiva \( \qquad \) Konservburk \( \qquad \)

Diskreta funktioner: \( \qquad \) Kaniners fortplantning, även kallad Fibonaccis problem (Digital beräkning med Excel)

Absolutbelopp: \( \qquad \) Några exempel på absolutbelopp \( \qquad \) Ekvationer med absolutbelopp \( \qquad \) Falska rötter



Teoretisk förklaring \( \qquad\quad\;\; \) Praktisk förklaring \( \qquad\quad\;\; \) Vad händer om man ändå dividerar med 0 ?




Formulering & ledning \( \qquad \) Lösning \( \qquad \) Svar





Copyright © 2023 TechPages AB. All Rights Reserved.