Skillnad mellan versioner av "Huvudsida"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m
m
 
(385 mellanliggande versioner av samma användare visas inte)
Rad 1: Rad 1:
 
__NOTOC__
 
__NOTOC__
== Välkommen till&nbsp; <Big><b><span style="color:black">Math Online</span></b></Big> <math>-</math> ett webbaserat digitalt läromedel för matematik ==
+
{| border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" height="30" width="100%"
 +
| style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" | &nbsp;
 +
<!-- {{Not selected tab|[[http://34.248.89.132:1803/index.php?title=Startsida_Widerstr%C3%B6mska <<&nbsp;&nbsp;Startsida Widerströmska]]}} -->
 +
<!-- {{Not selected tab|[http://34.248.89.132:1805 <<&nbsp;&nbsp;Taifuns kurser på LBS]}} -->
 +
{{Not selected tab|[[Matte 1b Innehållsförteckning|Innehållsförteckning Ma1b]]}}
 +
{{Not selected tab|[[Kap_1_Taluppfattning|Kap 1 Taluppfattning]]}}
 +
{{Selected tab|[[Huvudsida|Kursbeskrivning]]}}
 +
{{Not selected tab|[[Media: Kursplan Ma1b Skolverk 2021.pdf|Centralt innehåll (Skolverket)]]}}
 +
<!-- {{Not selected tab|[[Matte 1b Planering|Planering]]}} -->
 +
{{Not selected tab|[[1.1_Om tal|Kap 1 ... Löpande lektioner ...&nbsp;&nbsp;>> ]]}}
 +
<!-- {{Not selected tab|[[Media: Skolverket kunskapskrav Matte 1b.pdf|Kunskapskrav (Betygskriterier)]]}} -->
 +
<!-- {{Not selected tab|[[Media: Formelsamling Ma1.pdf|Formelsamling Matte 1]]}} -->
 +
| style="border-bottom:1px solid #797979"  width="100%"| &nbsp;
 +
|}
  
 +
 +
<big><big><big>Välkommen till <div class="smallBox"><b><span style="color:red">Matematik 1b</span></b></div>&nbsp; i&nbsp; [http://www.mathonline.se/ <b><span style="color:blue">Math Online</span></b>] <math>-</math> ett digitalt läromedel för matematik</big></big></big>
 
<table>
 
<table>
 
<tr>
 
<tr>
   <td>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;[[Image: Matte1bHexagon_200.jpg]]</td>
+
   <td>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;[[Image: Bild till vad ar math online_350.jpg]]
 +
</td>
 +
<td> <math> \qquad\qquad\quad </math> </td>
 +
<td>[[Image: Grundpotensform 60b.jpg]]
  
<td>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;[[Image: Kursbeskrivning_a_Mat1b.jpg]]
+
<!-- Potens_500.jpg <math> \qquad\qquad\qquad\qquad\qquad </math> <big><b>Utdrag ur avsnitt [[1.7 Potenser|1.7 Potenser]]</b></big> -->
  </td>
+
</td>
 
</tr>
 
</tr>
 
</table>
 
</table>
  
== Att komma igång med&nbsp; <Big><b><span style="color:black">Math Online</span></b></Big> ==
 
  
* I vänsterspalten ser du innehållet och strukturen på kursen Matematik 1b enligt [[Media: Centralt_innehall_Ma1b.pdf|<strong><span style="color:blue">Skolverkets kursplan (centralt innehåll)</span></strong>]]. För andra kurser gå till [http://www.mathonline.se/kurser/ <strong><span style="color:blue">kurser</span></strong>] och klicka sedan på resp. kursbild.
+
= <b><span style="color:#931136">Matte 1b Kursbeskrivning</span></b> =
<!--
+
<div class="ovnE">
* Via länken [[Matte 1b Planering|<strong><span style="color:blue">Planering Matematik 1b</span></strong>]] i vänsterspalten kan du se planeringen för kursen Matematik 1b som genomfördes på Designgymnasiets Teknikprogram läsåret 2014-15.
+
<b>Matematik 1b</b> är en obligatorisk 100 p-kurs för gymnasiets Samhällsvetenskapsprogram (SA), Ekonomiprogram (EK),
  
* Länken [[Matte 1b Innehållsförteckning|<strong><span style="color:blue">Innehållsförteckning Matematik 1b</span></strong>]] visar kursens struktur som är indelad i ett antal kapitel och varje kapitel i ett antal avsnitt.
+
Estetiska programmet (ES) och andra program som i regel läses under 1:a läsåret på gymnasium. Den passar även för vuxenutbildningen.
-->
+
* Varje avsnitt har en flik [[1.1 Polynom|<strong><span style="color:blue">Genomgång</span></strong>]] som behandlar ämnets teori och grundbegrepp med hjälp av enkla lösta exempel och korta koncisa förklaringar.
+
  
* Vissa avsnitt har repeterande, fördjupande eller tillämpande underavsnitt som finns i resp. genomgångssidans flikar.
+
Kursen följer helt [http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/gymnasieutbildning/gymnasieskola/mat?tos=gy&subjectCode=mat&lang=sv <b><span style="color:blue">Skolverkets ämnesplan GY 2011</span></b>] och motsvarar i stora delar den kurs som i den gamla kursplanen hette Matematik A.
  
* Till varje avsnitt finns det en flik [[1.1 Övningar till Polynom|<strong><span style="color:blue">Övningar</span></strong>]] indelad i tre kategorier: E-, C- och A-nivå samt svar med fullständiga lösningar.
+
Matematik 1b bygger på kunskaper från grundskolans kurser i matematik även om den innehåller en del repetitiva moment.
  
* Klicka på länken nedan för att se ett exempel på en övning:
+
Samtidigt fördjupas och vidareutvecklas kunskaperna från grundskolan och anpassas till relevanta behov inom karaktärsämnena.
{{#NAVCONTENT:Övning|1.2 Övning 10}}
+
  
* Med en klick på länken nedan kan eleven kontrollera sitt svar till övningen ovan:
+
Kursen behandlar i sex kapitel matematikens mest grundläggande discipliner som aritmetik, algebra, geometri, procent, funktioner samt sannolikhets-<br>lära och statistik. För detaljerat upplägg se [[Matte 1b Innehållsförteckning|<b><span style="color:blue">innehållsförteckningen</span></b>]].
{{#NAVCONTENT:Svar|1.2 Svar 10}}
+
</div>
  
* Länken nedan visar övningens fullständiga lösning med alla mellansteg:
 
{{#NAVCONTENT:Lösning|1.2 Lösning 10}}
 
  
Dessa länkar finns till alla övningar. Därmed har eleverna tillgång inte bara till övningarnas fullständiga lösning utan även till en strukturerad framställning som de kan lära dig av för att redovisa dina lösningar på provet.
+
== <b><span style="color:#931136">Att komma igång med Matte 1b kursen i&nbsp; [http://www.mathonline.se/ <span style="color:blue">Math Online</span>]</span></b> ==
 +
<table>
 +
<tr>
 +
  <td><big>
 +
* &nbsp; I vänsterspalten ser du innehållet i kursen Matte 1b som du kan<br> &nbsp;&nbsp;använda för att navigera genom materialet.
  
* Några avsnitt har en flik kallad [[1.1 Fördjupning till Polynom|<strong><span style="color:blue">Fördjupning</span></strong>]] som vidareutvecklar teorigenomgången, ofta innehåller bevis och/eller besvarar frågan varför man borde göra så som det står i genomgången.
+
* &nbsp; Kursen är indelad i sex kapitel. Varje kapitel innehåller ett antal av-<br> &nbsp;&nbsp;snitt och avslutas med ett diagnosprov samt fullständiga lösningar.
  
* Några avsnitt börjar med en flik kallad [[1.1 Repetition Algebra från Matte 2|<strong><span style="color:blue">Repetition</span></strong>]] som tar upp material från tidigare kurser som är relevant för det aktuella kapitlet eller avsnittet.
+
* &nbsp; Varje avsnitt börjar med en [[1.5 Tal i bråkform|<b><span style="color:blue">genomgång</span></b>]] som tar upp grundbegrepp<br> &nbsp;&nbsp;och regler som förklaras med hjälp av enkla lösta exempel.
  
* När man är klar med ett kapitel är det dags för ett [[Diagnosprov kap 2 Derivata|<strong><span style="color:blue">diagnosprov</span></strong>]] som kan visas på skärmen eller laddas ned och genomföras.
+
* &nbsp; Vissa avsnitt har repeterande, fördjupande eller tillämpande under-<br> &nbsp;&nbsp;avsnitt. T.ex. är [[1.7.1_Grundpotensform|<b><span style="color:blue">Grundpotensform</span></b>]] ett tillämpande underavsnitt i<br> &nbsp;&nbsp;avsnittet [[1.7 Potenser|<b><span style="color:blue">Potenser</span></b>]].
  
* Till varje diagnosprov finns [[Lösningar till diagnosprov kap 2 Derivata|<strong><span style="color:blue">fullständiga lösningar</span></strong>]] som eleven kan använda för att själv rätta sitt diagnosprov.
+
* &nbsp; Till varje avsnitt finns det [[1.7 Övningar till Potenser|<b><span style="color:blue">övningar</span></b>]] indelad i tre kategorier: E-, C-<br> &nbsp;&nbsp;och A-nivå samt svar (facit) och fullständiga lösningar. Ex.<span style="color:black">:</span> <math> \pmb{\to} </math>
  
* Alternativt kan ett digitalt provsystem med en databas av Multiple choice-testprov användas som rättar automatiskt för att träna eleverna.  
+
* &nbsp; När man är klar med ett kapitel är det dags för ett [[Diagnosprov i Matte 1b kap 1 Taluppfattning|<b><span style="color:blue">diagnosprov</span></b>]]<br> &nbsp;&nbsp;som ska förbereda på det riktiga provet.
  
* Provresultatet kan diskuteras med läraren för att få både [http://www.jisc.ac.uk/guides/feedback-and-feed-forward <strong><span style="color:blue">feedback</span></strong>] och [http://www.edweek.org/tsb/articles/2012/03/01/02formative.h05.html <strong><span style="color:blue">feed-forward</span></strong>] samt kunna vidareutveckla elevens mattekompetens.
+
* &nbsp; Till varje diagnosprov finns [[Lösningar till diagnosprov i Matte 1b kap 1 Taluppfattning|<b><span style="color:blue">fullständiga lösningar</span></b>]] som man kan<br> &nbsp;&nbsp;använda för att själv (eller låta en kompis) rätta sitt diagnosprov.
 +
</big>
 +
</td>
 +
<td><math> \qquad\quad </math></td>
 +
<td><math> \quad </math> <big><span style="color:blue">>></span> <math> \quad </math> <div class="ovnE">{{#NAVCONTENT:Exempel på en övning|1_1.7 Övning 1a}}</div></big>
  
* På så sätt kan eleverna förbereda sig både på lärarens riktiga prov och på det nationella provet.
 
  
* Alla avsnitt innehåller [[1.1_Polynom#Internetl.C3.A4nkar|<strong><span style="color:blue">Internetlänkar</span></strong>]] till kompletterande material, ofta små videos på YouTube, demos, animationer, små spel eller extraövningar.
+
<math> \quad </math> <big><span style="color:blue">>></span> <math> \quad </math> <div class="ovnC">{{#NAVCONTENT:Exempel på övningens svar|1_1.7 Svar 1a}}</div></big>
 +
 
 +
 
 +
<math> \quad </math> <big><span style="color:blue">>></span> <math> \quad </math> <div class="ovnA">{{#NAVCONTENT:Exempel på övningens fullständiga lösning|1_1.7 Lösning 1a}}</div></big>
 +
</td>
 +
</tr>
 +
</table>
 +
 
 +
<big>
 +
* &nbsp; Diagnosprovets resultat kan diskuteras med din lärare för att få både [http://www.jisc.ac.uk/guides/feedback-and-feed-forward <b><span style="color:blue">feedback</span></b>] och [http://www.edweek.org/tsb/articles/2012/03/01/02formative.h05.html <b><span style="color:blue">feed-forward</span></b>] samt kunna vidareutveckla dina mattekunskaper.
 +
<!--
 +
* &nbsp; Alternativt kan ett digitalt provsystem med en databas av multiple choice-testprov användas som rättar automatiskt för att träna eleverna.
 +
 
 +
* &nbsp; På så sätt kan eleverna förbereda sig både på lärarens riktiga prov och på det nationella provet.
 +
-->
 +
 
 +
* &nbsp; Inför det nationella provet i Matte 1b kan man förbereda sig genom att träna på [[Gammalt nationellt prov i Matte 1b|<b><span style="color:blue">gamla nationella prov</span></b>]] med fullständiga lösningar och [[Repetitionsuppgifter inför nationella provet i Matte 1b|<b><span style="color:blue">repetitionsuppgifter</span></b>]].
 +
 
 +
* &nbsp; Alla avsnitt innehåller [[1.1_Om tal#Internetl.C3.A4nkar|<b><span style="color:blue">Internetlänkar</span></b>]] till kompletterande material, ofta små videos på YouTube, demos, animationer, små spel eller extraövningar.
 +
 
 +
* &nbsp; Man kan även söka efter ett matematiskt begrepp i sökfältet <b>Sök</b> i vänsterspalten för att få fram de sidor som innehåller sökordet.
 +
</big>
  
* Man kan även söka efter ett matematiskt begrepp i sökfältet <b>Sök</b> i vänsterspalten för att få fram de sidor som innehåller sökordet. Sedan kan man navigera vidare genom materialet för att läsa om begreppets matematiska innebörd.
 
  
  
 
<div class="forsmak">
 
<div class="forsmak">
== <b><span style="color:#931136">Exempel och försmak på Math Online:s pedagogik</span></b> ==
+
== <b><span style="color:#931136">Exempel på Math Online:s pedagogik</span></b> ==
  
 
<table>
 
<table>
Rad 70: Rad 109:
  
  
<big><big>2. [http://90.224.99.82:8080/minidemo/index.php/Potenser#Varf.C3.B6r_.C3.A4r_.5C.28_.5C.3B_5.5C.2C.5E0_.5C.2C_.3D_.5C.2C_1_.5C.3B_.5C.29.3F <span style="color:blue">Varför är <math> \; 5\,^0 \, = \, 1 </math>, medan <math> \, 5 \cdot 0 \, = \, 0 \; </math>?</span>]</big></big>
 
  
  
<big><big>3. [http://90.224.99.82:8080/minidemo/index.php/Varf%C3%B6r_f%C3%A5r_man_inte_dividera_med_0_%3F <span style="color:blue">Varför får man inte dividera med <math> \, 0 \, </math>?</span>]</big></big>
+
<big><big>2. [[1.7_Potenser#Varf.C3.B6r_.C3.A4r_.5C.28_.5C.3B_5.5C.2C.5E0_.5C.2C_.3D_.5C.2C_1_.5C.3B_.5C.29.3F|<span style="color:blue">Varför är <math> \; 5\,^0 \, = \, 1 </math>, medan <math> \, 5 \cdot 0 \, = \, 0 \; </math>?</span>]]</big></big>
  
  
<big><big>4. [http://90.224.99.82:8080/minidemo/index.php/1.2_Räkneordning#Varf.C3.B6r_g.C3.A5r_multiplikation_f.C3.B6re_addition.3F <span style="color:blue">Varför går multiplikation före addition?</span>]</big></big>
+
<big><big>3. [[Varför är division med 0 inte definierad?|<span style="color:blue">Varför får man inte dividera med <math> \, 0 \, </math>?</span>]]</big></big>
  
  
<big><big>5. [http://90.224.99.82:8080/minidemo/index.php/Cirkel_eller_kvadrat%3F <span style="color:blue">En mattenöt:</span>]</big></big>
+
<big><big>4. [http://34.248.89.132:1800/index.php/1.2_Räkneordning#Varf.C3.B6r_g.C3.A5r_multiplikation_f.C3.B6re_addition.3F <span style="color:blue">Varför går multiplikation före addition?</span>]</big></big>
 +
 
 +
 
 +
<big><big>5. [http://34.248.89.132:1800/index.php/En_matten%C3%B6t <span style="color:blue">En mattenöt:&nbsp; Cirkel eller kvadrat?</span>]</big></big>
  
 
   </td>
 
   </td>
Rad 85: Rad 126:
 
   <td> <math> \quad </math> </td>
 
   <td> <math> \quad </math> </td>
  
   <td>[http://90.224.99.82:8080/minidemo/index.php/Flaska_med_pant <span style="color:blue">Flaska med pant som exempel för ekvationslösning </span>] <math> \qquad </math> [http://90.224.99.82:8080/minidemo/index.php/Översättning_till_ekvation <span style="color:blue">Översättning till ekvation</span>] <math> \qquad </math> [http://90.224.99.82:8080/minidemo/index.php/Lösning_till_flaska_med_pant <span style="color:blue">Lösning</span>] <math> \qquad </math> [http://90.224.99.82:8080/minidemo/index.php/Svar_till_flaska_med_pant <span style="color:blue">Svar</span>]
+
   <td><span style="color:red"><b>Ekvationer:</b></span> <math> \qquad </math> [http://34.248.89.132:1800/index.php/Flaska_med_pant <span style="color:blue">Flaska med pant</span>] <math> \qquad </math> [http://34.248.89.132:1800/index.php/Att_ställa_upp_en_ekvation <span style="color:blue">Att ställa upp en ekvation</span>] <math> \qquad </math> [http://34.248.89.132:1800/index.php/Lösning_till_flaska_med_pant <span style="color:blue">Lösning</span>] <math> \qquad </math> [http://34.248.89.132:1800/index.php/Svar_till_flaska_med_pant <span style="color:blue">Svar</span>]
  
[http://90.224.99.82:8080/minidemo/index.php/2.2_Genomsnittlig_f%C3%B6r%C3%A4ndringshastighet <span style="color:blue">Marginalskatt och oljetank som exempel för genomsnittlig förändringshastighet</span>]
+
<span style="color:red"><b>Genomsnittlig förändringshastighet:</b></span> <math> \qquad </math> [http://34.248.89.132:1800/index.php/2.2_Genomsnittlig_f%C3%B6r%C3%A4ndringshastighet#Exempel_1_Marginalskatt <span style="color:blue">Marginalskatt</span>] <math> \qquad </math> [http://34.248.89.132:1800/index.php/2.2_Genomsnittlig_f%C3%B6r%C3%A4ndringshastighet#Exempel_3_Oljetank <span style="color:blue">Oljetank</span>]
  
[http://90.224.99.82:8080/minidemo/index.php/2.1_Introduktion_till_derivata <span style="color:blue">Simhopp från 10 meterstorn som exempel för begreppet derivata (Elevaktivitet)</span>]
+
<span style="color:red"><b>Derivata:</b></span> <math> \qquad </math> [http://34.248.89.132:1800/index.php/2.1_Introduktion_till_derivata <span style="color:blue">Simhopp från 10 meterstorn (Elevaktivitet)</span>]
  
[http://90.224.99.82:8080/minidemo/index.php/3.5_Extremvärdesproblem <span style="color:blue">Rektangel i parabel, glasskiva och konservburk som exempel för extremvärdesproblem</span>]
+
<span style="color:red"><b>Extremvärdesproblem:</b></span> <math> \qquad </math> [http://34.248.89.132:1800/index.php/3.5_Extremvärdesproblem#Exempel_1_Rektangel_i_parabel <span style="color:blue">Rektangel i parabel</span>] <math> \qquad </math> [http://34.248.89.132:1800/index.php/3.5_Extremvärdesproblem#Exempel_2_Glasskiva_.28rektangel_i_triangel.29 <span style="color:blue">Glasskiva</span>] <math> \qquad </math> [http://34.248.89.132:1800/index.php/3.5_Extremvärdesproblem#Exempel_3_Konservburk <span style="color:blue">Konservburk</span>] <math> \qquad </math>
  
[http://90.224.99.82:8080/minidemo/index.php/1.5_Kontinuerliga_och_diskreta_funktioner#Exempel_3_Fibonaccis_problem <span style="color:blue">Fibonaccis problem (samt digital beräkning med Excel) som exempel för diskreta funktioner</span>]
+
<span style="color:red"><b>Diskreta funktioner:</b></span> <math> \qquad </math> [http://34.248.89.132:1800/index.php/1.5_Kontinuerliga_och_diskreta_funktioner#Exempel_3_Fibonaccis_problem <span style="color:blue">Kaniners fortplantning, även kallad Fibonaccis problem (Digital beräkning med Excel)</span>]
  
 +
<span style="color:red"><b>Absolutbelopp:</b></span> <math> \qquad </math> [http://34.248.89.132:1800/index.php/1.6_Absolutbelopp#N.C3.A5gra_exempel_p.C3.A5_absolutbelopp <span style="color:blue">Några exempel på absolutbelopp</span>] <math> \qquad </math> [http://34.248.89.132:1800/index.php/1.6_Absolutbelopp#Ekvationer_med_absolutbelopp <span style="color:blue">Ekvationer med absolutbelopp</span>] <math> \qquad </math> [http://34.248.89.132:1800/index.php/1.6_Fördjupning_till_Absolutbelopp#Falska_r.C3.B6tter <span style="color:blue">Falska rötter</span>]
  
  
  
  
[http://90.224.99.82:8080/minidemo/index.php/Teoretisk_förklaring <span style="color:blue">Teoretisk förklaring</span>] <math> \qquad\quad\;\; </math> [http://90.224.99.82:8080/minidemo/index.php/Praktisk_förklaring <span style="color:blue">Praktisk förklaring</span>] <math> \qquad\quad\;\; </math> [http://90.224.99.82:8080/minidemo/index.php/Vad_h%C3%A4nder_om_man_%C3%A4nd%C3%A5_dividerar_med_0_%3F <span style="color:blue">Vad händer om man ändå gör det?</span>]
 
  
 +
[[Varför_är_division_med_0_inte_definierad%3F#Teoretisk_f.C3.B6rklaring|<span style="color:blue">Teoretisk förklaring</span>]] <math> \qquad\quad\;\; </math> [[Varför_är_division_med_0_inte_definierad%3F#Praktisk_f.C3.B6rklaring|<span style="color:blue">Praktisk förklaring</span>]] <math> \qquad\quad\;\; </math> [[Vad som kan hända om man ändå dividerar med 0|<span style="color:blue">Vad händer om man ändå dividerar med 0 ?</span>]]
  
  
Rad 106: Rad 148:
  
  
[http://90.224.99.82:8080/minidemo/index.php/Formulering_&_ledning_för_mattenöten <span style="color:blue">Formulering & ledning</span>] <math> \qquad </math> [http://90.224.99.82:8080/minidemo/index.php/Lösning_till_mattenöten <span style="color:blue">Lösning</span>] <math> \qquad </math> [http://90.224.99.82:8080/minidemo/index.php/Svar_till_mattenöten <span style="color:blue">Svar</span>]
+
 
 +
[http://34.248.89.132:1800/index.php/Formulering_&_ledning_för_mattenöten <span style="color:blue">Formulering & ledning</span>] <math> \qquad </math> [http://34.248.89.132:1800/index.php/Lösning_till_mattenöten <span style="color:blue">Lösning</span>] <math> \qquad </math> [http://34.248.89.132:1800/index.php/Svar_till_mattenöten <span style="color:blue">Svar</span>]
  
 
</td>
 
</td>
Rad 121: Rad 164:
  
  
[[Matte:Copyrights|Copyright]] © 2011-2015 Math Online Sweden AB. All Rights Reserved.
+
 
 +
[[Matte:Copyrights|Copyright]] © 2023 <b><span style="color:blue">TechPages AB</span></b>. All Rights Reserved.

Nuvarande version från 15 januari 2023 kl. 18.18

       Innehållsförteckning Ma1b          Kap 1 Taluppfattning          Kursbeskrivning          Centralt innehåll (Skolverket)          Kap 1 ... Löpande lektioner ...  >>      


Välkommen till
Matematik 1b
  i  Math Online \(-\) ett digitalt läromedel för matematik
     Bild till vad ar math online 350.jpg \( \qquad\qquad\quad \) Grundpotensform 60b.jpg


Matte 1b Kursbeskrivning

Matematik 1b är en obligatorisk 100 p-kurs för gymnasiets Samhällsvetenskapsprogram (SA), Ekonomiprogram (EK),

Estetiska programmet (ES) och andra program som i regel läses under 1:a läsåret på gymnasium. Den passar även för vuxenutbildningen.

Kursen följer helt Skolverkets ämnesplan GY 2011 och motsvarar i stora delar den kurs som i den gamla kursplanen hette Matematik A.

Matematik 1b bygger på kunskaper från grundskolans kurser i matematik även om den innehåller en del repetitiva moment.

Samtidigt fördjupas och vidareutvecklas kunskaperna från grundskolan och anpassas till relevanta behov inom karaktärsämnena.

Kursen behandlar i sex kapitel matematikens mest grundläggande discipliner som aritmetik, algebra, geometri, procent, funktioner samt sannolikhets-
lära och statistik. För detaljerat upplägg se innehållsförteckningen.


Att komma igång med Matte 1b kursen i  Math Online

  •   I vänsterspalten ser du innehållet i kursen Matte 1b som du kan
      använda för att navigera genom materialet.
  •   Kursen är indelad i sex kapitel. Varje kapitel innehåller ett antal av-
      snitt och avslutas med ett diagnosprov samt fullständiga lösningar.
  •   Varje avsnitt börjar med en genomgång som tar upp grundbegrepp
      och regler som förklaras med hjälp av enkla lösta exempel.
  •   Vissa avsnitt har repeterande, fördjupande eller tillämpande under-
      avsnitt. T.ex. är Grundpotensform ett tillämpande underavsnitt i
      avsnittet Potenser.
  •   Till varje avsnitt finns det övningar indelad i tre kategorier: E-, C-
      och A-nivå samt svar (facit) och fullständiga lösningar. Ex.: \( \pmb{\to} \)
  •   När man är klar med ett kapitel är det dags för ett diagnosprov
      som ska förbereda på det riktiga provet.
  •   Till varje diagnosprov finns fullständiga lösningar som man kan
      använda för att själv (eller låta en kompis) rätta sitt diagnosprov.

\( \qquad\quad \) \( \quad \) >> \( \quad \)


\( \quad \) >> \( \quad \)


\( \quad \) >> \( \quad \)

  •   Diagnosprovets resultat kan diskuteras med din lärare för att få både feedback och feed-forward samt kunna vidareutveckla dina mattekunskaper.
  •   Alla avsnitt innehåller Internetlänkar till kompletterande material, ofta små videos på YouTube, demos, animationer, små spel eller extraövningar.
  •   Man kan även söka efter ett matematiskt begrepp i sökfältet Sök i vänsterspalten för att få fram de sidor som innehåller sökordet.


Exempel på Math Online:s pedagogik

1. Exempelorienterad undervisning:






2. Varför är \( \; 5\,^0 \, = \, 1 \), medan \( \, 5 \cdot 0 \, = \, 0 \; \)?


3. Varför får man inte dividera med \( \, 0 \, \)?


4. Varför går multiplikation före addition?


5. En mattenöt:  Cirkel eller kvadrat?

\( \quad \) Ekvationer: \( \qquad \) Flaska med pant \( \qquad \) Att ställa upp en ekvation \( \qquad \) Lösning \( \qquad \) Svar

Genomsnittlig förändringshastighet: \( \qquad \) Marginalskatt \( \qquad \) Oljetank

Derivata: \( \qquad \) Simhopp från 10 meterstorn (Elevaktivitet)

Extremvärdesproblem: \( \qquad \) Rektangel i parabel \( \qquad \) Glasskiva \( \qquad \) Konservburk \( \qquad \)

Diskreta funktioner: \( \qquad \) Kaniners fortplantning, även kallad Fibonaccis problem (Digital beräkning med Excel)

Absolutbelopp: \( \qquad \) Några exempel på absolutbelopp \( \qquad \) Ekvationer med absolutbelopp \( \qquad \) Falska rötter



Teoretisk förklaring \( \qquad\quad\;\; \) Praktisk förklaring \( \qquad\quad\;\; \) Vad händer om man ändå dividerar med 0 ?




Formulering & ledning \( \qquad \) Lösning \( \qquad \) Svar





Copyright © 2023 TechPages AB. All Rights Reserved.