Skillnad mellan versioner av "3.3 Ekvationer 2 kolumner"
Taifun  (Diskussion | bidrag) m  | 
				Taifun  (Diskussion | bidrag)  m (Taifun flyttade sidan 3.3 Ekvationer till 3.3 Ekvationer 2 kolumner utan att lämna en omdirigering)  | 
				||
| (190 mellanliggande versioner av samma användare visas inte) | |||
| Rad 2: | Rad 2: | ||
{| border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" height="30" width="100%"  | {| border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" height="30" width="100%"  | ||
| style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" |    | | style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" |    | ||
| − | {{Selected tab|[[3.  | + | {{Not selected tab|[[3.2 Förenkling av uttryck| <<  Förra avsnitt]]}}  | 
| − | {{Not selected tab|[[3.  | + | {{Selected tab|[[3.3 Ekvationer|Genomgång]]}}  | 
| − | {{Not selected tab|[[3.  | + | {{Not selected tab|[[3.3 Quiz till Ekvationer|Quiz]]}}  | 
| − | {{Not selected tab|[[3.4   | + | {{Not selected tab|[[3.3 Övningar till Ekvationer|Övningar]]}}  | 
| + | <!-- {{Not selected tab|[[3.3 Ekvationer+|Genomgång+]]}} -->  | ||
| + | {{Not selected tab|[[3.4 Ekvationer med x på båda sidor|Nästa avsnitt  >> ]]}}  | ||
| style="border-bottom:1px solid #797979"  width="100%"|    | | style="border-bottom:1px solid #797979"  width="100%"|    | ||
|}  | |}  | ||
| − | |||
| − | |||
<table>  | <table>  | ||
<tr>  | <tr>  | ||
| − |    <td><  | + |    <td><div class="border-divblue"><big><big><b><span style="color:#931136">Varför ekvationer?</span></b></big></big></div>  | 
<br>  | <br>  | ||
| − | <div class="  | + | <div class="ovnE">  | 
| − | <  | + | <b>Exempel på en textuppgift:</b>  | 
| − | + | <br>  | |
| + | <div class="exempel">  | ||
| + | :Kalle köper en flaska dryck som kostar <math> \, 18 \, </math> kr <i>med</i> pant.  | ||
| − | + | :Drycken (innehållet) kostar <math> \, 14 \, </math> kr mer än panten (flaskan).  | |
| − | + | :Hur mycket kostar flaskan?  | |
| + | </div>  | ||
| − | + | <b>Utan ekvation</b> svarar de flesta 4 kr, vilket är fel.  | |
| − | + | <b>Lösning med ekvation:</b> <math> \quad\;\;\; x \; = \; {\rm flaskans\;pris} </math>  | |
| − | <  | + | ::::<math> \qquad\qquad\;\; x \, + \, 14 \; = \; {\rm dryckens\;pris} </math>  | 
| + | <div class="exempel">  | ||
| + | ::::::<math>\begin{array}{rcl} x \, + \, (x \, + \, 14) & = & 18            \\  | ||
| + |                                  x \, + \, x \, + \, 14 & = & 18            \\  | ||
| + |                                         2\,x \, + \, 14 & = & 18            \\  | ||
| + |                                          2\,x \,        & = & 4             \\  | ||
| + |                                            x \,         & = & {\color{Red} 2}    | ||
| + |           \end{array}</math>  | ||
| + | </div>  | ||
| − | |||
| − |     | + | <b>Svar:</b>     Flaskan kostar <math> \, {\color{Red} {2 \; {\rm kr\,}}}</math>.  | 
| − | |||
| − | + | För mer info om hur man ställer upp en ekvation och om lösningsmetoder se:  | |
| − | + | ||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | <b>  | + | [[3.6_Användning_av_ekvationer#Metoden_att_st.C3.A4lla_upp_en_ekvation_utifr.C3.A5n_en_textuppgift|<b><span style="color:blue">Metoden att ställa upp en ekvation utifrån en textuppgift</span></b>]],   | 
| − | + | ||
| − | + | ||
| − | + | ||
| − | + | [[3.3_Ekvationer#1._.C2.A0_.C3.96vert.C3.A4ckningsmetoden|<b><span style="color:blue">Övertäckningsmetoden</span></b>]] <math> \quad </math> och <math> \quad </math> [[3.3_Ekvationer#2._.C2.A0_Allm.C3.A4n_metod|<b><span style="color:blue">Allmän metod</span></b>]].  | |
| − | + | ||
| − | + | ||
| − | + | ||
| − | + | ||
</div>  | </div>  | ||
| + | </td>  | ||
| + |   <td><math> \;\; </math></td>  | ||
| + |   <td> <div class="border-divblue"><big><big><b><span style="color:#931136">Vad är en ekvation?</span></b></big></big></div>  | ||
| + | <br>  | ||
| + | <math> \qquad\quad </math>[[Image: Ekvation Obekant VL HL_350.jpg]]  | ||
| + | <br>  | ||
| + | <div class="border-divblue">  | ||
| + | <big>  | ||
| + | En <b><span style="color:#931136">ekvation</span></b> är en likhet mellan två uttryck,  | ||
| + | har alltid formen VL = HL och innehåller  | ||
| − | <b>  | + | minst en variabel, kallad <b>obekant</b>.  | 
| − | + | ||
| − | + | ||
| − | + | ||
| − | + | ||
| − | + | ||
| − | + | ||
| − | + | ||
| − | + | ||
| + | Ex.<span style="color:black">:</span> <math> \qquad\quad 2\,x \; + \; 14 \; = \; 18 </math>  | ||
| − | <b>  | + | Ekvationens <b><span style="color:red">lösning:</span></b> <math> \quad\; </math> <div class="smallBoxVariantt"> <math> x \; = \; {\color{Red} 2} </math></div>  | 
| + | </big></div>  | ||
| − | + | :<big><big><big><b><span style="color:#931136">Varför lösning?</span></b></big></big></big>  | |
| + | <div class="border-divblue">  | ||
| + | <big>  | ||
| + | <b><span style="color:#931136">Kontroll:</span></b> Sätt in lösningen i ekvationen.  | ||
| − | <math> \  | + | VL <math> \, = \, 2 \, \cdot \, {\color{Red} 2} \, + \, 14 \, = \, 4 \, + \, 14 \, = \, 18 </math>  | 
| + | HL <math> \, = \, 18 </math>  | ||
| + | <b>VL <math> = </math> HL</b> <math> \, \implies \, x = {\color{Red} 2} </math> är en <b><span style="color:red">lösning</span></b>.  | ||
| + | |||
| + | <b><span style="color:#931136">Kontroll</span></b> kallas ibland även för <b><span style="color:#931136">prövning.</span></b>  | ||
| + | </big>  | ||
</div>  | </div>  | ||
</td>  | </td>  | ||
| Rad 84: | Rad 92: | ||
| − | <big>  | + | <big><big>Om kontrollen ovan säger man: Lösningen <b><span style="color:red">satisfierar</span></b> (uppfyller) ekvationen.</big></big>  | 
| − | <b><span style="color:red">  | + | |
| − | |||
| − | <  | + | <big><big>Men hur <b><span style="color:red">får</span></b> man lösningen? Det finns två lösningsmetoder:</big></big>  | 
| − | |||
| − | |||
| − | + | = <b><span style="color:#931136">1.   Övertäckningsmetoden</span></b> =  | |
| − | + | ||
| − | + | ||
| − | + | ||
<div class="ovnC">  | <div class="ovnC">  | ||
| Rad 126: | Rad 127: | ||
| − | + | = <b><span style="color:#931136">2.   Allmän metod</span></b> =  | |
| − | + | ||
| − | + | ||
| − | + | ||
<div class="ovnE">  | <div class="ovnE">  | ||
| − | <big><b><span style="color:#931136">  | + | <big><b><span style="color:#931136">Exempel:</span></b></big>  | 
<div class="exempel">  | <div class="exempel">  | ||
| Rad 141: | Rad 139: | ||
     \displaystyle \frac{2 \cdot x}{{\color{Red} {2}}} & = & \displaystyle \frac{4}{{\color{Red} {2}}} & &  \\  |      \displaystyle \frac{2 \cdot x}{{\color{Red} {2}}} & = & \displaystyle \frac{4}{{\color{Red} {2}}} & &  \\  | ||
                                          x \,         & = & 2                                         &          &  |                                           x \,         & = & 2                                         &          &  | ||
| − | + |         \end{array}</math>  | |
</div>  | </div>  | ||
| − | Skrivsättet <math> \quad\;\; | \quad {\color{Red} {- \, 14}} \quad\;\; </math> är en kommentar och betyder<span style="color:black">:</span>  | + | Skrivsättet <math> \quad\;\;\, | \quad {\color{Red} {- \, 14}} \quad\;\;\, </math> är en kommentar och betyder<span style="color:black">:</span>  | 
::Subtrahera <math> \, 14 \, </math> från ekvationens båda led.  | ::Subtrahera <math> \, 14 \, </math> från ekvationens båda led.  | ||
| Rad 154: | Rad 152: | ||
| − | + | == <b><span style="color:#931136">Den allmänna metoden steg för steg</span></b> ==  | |
| − | + | ||
<div class="ovnE">  | <div class="ovnE">  | ||
| − | + | <b>Steg 1</b>    | |
| + | <div class="exempel">  | ||
| + |   Förenkla uttrycken i ekvationens båda led  | ||
| − | <b>Steg   | + |   så långt som möjligt. I exemplet ovan<span style="color:black">:</span>  | 
| + | |||
| + | ::<math>\begin{array}{rclcl} x \, + \, (x \, + \, 14) & = & 18  &  &  \\  | ||
| + |                                x \, + \, x \, + \, 14 & = & 18  &  &  \\  | ||
| + |                                       2\,x \, + \, 14 & = & 18  &  &    | ||
| + |         \end{array}</math>  | ||
| + | </div>  | ||
| + | |||
| + | <b>Steg 2</b>    | ||
<div class="exempel">  | <div class="exempel">  | ||
| − |     | + |   Utför <b><span style="color:red">samma operation</span></b> på båda leden<span style="color:black">:</span>   | 
| − | + | ::<math>\begin{array}{rcl}          2\,x \, + \, 14 & = & 18                            \\  | |
| − | </  | + |          2\,x \, + \, 14 \, {\color{Red} {- \, 14}} & = & 18 \, {\color{Red} {- \, 14}} \\  | 
| + |                                             2\,x \, & = & 4  | ||
| + |         \end{array}</math>  | ||
| + | <b><span style="color:red">Vilken operation?</span></b>  | ||
| − | <b>  | + | <b>Den inversa operation som isolerar <math> x</math>-termen. </b>  | 
| + | |||
| + | <math> \;\;\; {\color{Red} {- \, 14}} \, </math> är den <b><span style="color:red">inversa operationen</span></b> till <math> \, + \, 14 </math>  | ||
| + | </div>  | ||
| + | |||
| + | <b>Steg 3</b>    | ||
<div class="exempel">  | <div class="exempel">  | ||
| − |   Utför <b><span style="color:red">samma operation</span></b> på   | + |   Utför <b><span style="color:red">samma operation</span></b> på båda leden<span style="color:black">:</span>   | 
| − | + | ::::<math>\begin{array}{rclcl} \quad\;   2 \cdot x \, & = & 4                                         &  & \\  | |
| + |     \displaystyle \frac{2 \cdot x}{{\color{Red} {2}}} & = & \displaystyle \frac{4}{{\color{Red} {2}}} &  & \\  | ||
| + |                                                     x & = & 2                                         &  &  | ||
| + |           \end{array}</math>  | ||
| − | + | <b><span style="color:red">Vilken operation?</span></b>  | |
| + | |||
| + | <b>Den inversa operation som isolerar <math> \, x \, </math>. </b>  | ||
| + | |||
| + | <math> \quad\;\; {\color{Red} {/ \; 2}} \, </math> är den <b><span style="color:red">inversa operationen</span></b> till <math> \, \cdot \; 2 </math>  | ||
</div>  | </div>  | ||
| − | + | </div>  | |
| − | + | ||
| − | |||
| − | + | <div class="border-divblue">  | |
| + | <big>  | ||
| + | <b><span style="color:#931136">Den allmänna metodens filosofi:</span></b>  | ||
| − | + | Betrakta ekvationen som en <b><span style="color:red">våg i balans</span></b>.  | |
| − | + | HL och VL är vågens skålar. Likhetsteck-  | |
| − | + | net betyder att vågens skålar är i balans.  | |
| − | + | Bibehåll balansen genom att utföra<span style="color:black">:</span>  | |
| − | + | <math> \;\;\; </math> <b><span style="color:red">Samma operation på båda leden !</span></b>  | |
| + | Välj alltid den <b><span style="color:red">inversa</span></b> operationen till den  | ||
| + | |||
| + | operation som binder <math> \, x \, </math> till dess omgivning.  | ||
| + | </big></div>  | ||
| + | |||
| + | |||
| + | == <b><span style="color:#931136">När saknar en ekvation lösning?</span></b> ==  | ||
| + | |||
| + | <br>  | ||
| + | |||
| + | <div class="ovnC">  | ||
| + | <big><b><span style="color:#931136">Exempel:</span></b></big>  | ||
| + | |||
| + | <div class="exempel">  | ||
| + | <math>\begin{array}{rcl} 2\,x \, - \, 2\, (3 \, + \, x ) & = & 8                                        \\  | ||
| + |                              2\,x \, - \, 6 \, - \, 2\,x & = & 8                                        \\  | ||
| + |                                                   - \, 6 & = & 8 \quad {\color{Red} {\rm{Motsägelse!}}} \\  | ||
| + |                                                          & \Downarrow &  | ||
| + |       \end{array}</math>  | ||
| + | |||
| + | <math> \qquad\quad </math> Ekvationen saknar lösning.  | ||
</div>  | </div>  | ||
| − | + | </div>  | |
| − | |||
| − | + | == <b><span style="color:#931136">När är alla tal lösningar till en ekvation?</span></b> ==  | |
| − | + | <br>  | |
| − | :  | + | <div class="ovnA">  | 
| + | <big><b><span style="color:#931136">Exempel:</span></b></big>  | ||
| − | + | <div class="exempel">  | |
| − | </  | + | <math>\begin{array}{rcl} \;\; x \, - \, (4 \, + \, x ) & = & -4                                          \\  | 
| + |                                  x \, - \, 4 \, - \, x & = & -4                                          \\  | ||
| + |                                                 - \, 4 & = & -4 \quad {\color{Red} {\rm{Alltid\;sant!}}} \\  | ||
| + |                                                        & \Downarrow &  | ||
| + |       \end{array}</math>  | ||
| + | <math> \;\; </math> Alla tal är lösningar till ekvationen. Eller<span style="color:black">:</span>  | ||
| + | <math> \;\; </math> Ekvationen har oändligt många lösningar.  | ||
| + | |||
| + | </div>  | ||
| + | |||
| + | |||
| + | </div>  | ||
| Rad 224: | Rad 278: | ||
| − | [[Matte:Copyrights|Copyright]] ©   | + | [[Matte:Copyrights|Copyright]] © 2021 [https://www.techpages.se <b><span style="color:blue">TechPages AB</span></b>]. All Rights Reserved.  | 
Nuvarande version från 15 december 2021 kl. 12.28
| << Förra avsnitt | Genomgång | Quiz | Övningar | Nästa avsnitt >> | 
Varför ekvationer? 
 Exempel på en textuppgift:
 
 
 
 Utan ekvation svarar de flesta 4 kr, vilket är fel. Lösning med ekvation: \( \quad\;\;\; x \; = \; {\rm flaskans\;pris} \) 
 
 
 
 
 Övertäckningsmetoden \( \quad \) och \( \quad \) Allmän metod.  | 
  \( \;\; \) |   Vad är en ekvation? 
En ekvation är en likhet mellan två uttryck, har alltid formen VL = HL och innehåller minst en variabel, kallad obekant. Ex.: \( \qquad\quad 2\,x \; + \; 14 \; = \; 18 \) Ekvationens lösning: \( \quad\; \) \( x \; = \; {\color{Red} 2} \) 
 
 Kontroll: Sätt in lösningen i ekvationen. VL \( \, = \, 2 \, \cdot \, {\color{Red} 2} \, + \, 14 \, = \, 4 \, + \, 14 \, = \, 18 \) HL \( \, = \, 18 \) VL \( = \) HL \( \, \implies \, x = {\color{Red} 2} \) är en lösning. Kontroll kallas ibland även för prövning.  | 
Om kontrollen ovan säger man: Lösningen satisfierar (uppfyller) ekvationen.
Men hur får man lösningen? Det finns två lösningsmetoder:
1. Övertäckningsmetoden
Exemplet ovan:
\( 2 \, x \;\; + \; 14 \; = \; 18 \quad {\color{Red} {\rm Täck\;över\;}} 2 \, x \)
\( \;\, {\color{Red} ?} \;\;\; + \; 14 \; = \; 18 \)
\( \;\, {\color{Red} 4} \;\;\; + \; 14 \; = \; 18 \)
\( \;\, \Downarrow \)
\( \, 2 \, \cdot \; x \;\; = \;\, {\color{Red} 4} \qquad\quad {\color{Red} {\rm Täck\;över\;}} x \)
\( \, 2 \, \cdot \; \)\( \, 2 \, \cdot \; {\color{Red} ?} \;\; = \;\; 4 \)
\( \, 2 \, \cdot \; {\color{Red} 2} \;\; = \;\; 4 \)
\( \quad\;\;\; \Downarrow \)
2. Allmän metod
Exempel:
- \[\begin{array}{rclcl} x \, + \, (x \, + \, 14) & = & 18 & & \\ x \, + \, x \, + \, 14 & = & 18 & & \\ 2\,x \, + \, 14 & = & 18 & \qquad | & {\color{Red} {- \, 14}} \\ 2\,x \, + \, 14 \, {\color{Red} {- \, 14}} & = & 18 \, {\color{Red} {- \, 14}} & & \\ 2 \cdot x \, & = & 4 & \qquad | & {\color{Red} {/ \; 2}} \\ \displaystyle \frac{2 \cdot x}{{\color{Red} {2}}} & = & \displaystyle \frac{4}{{\color{Red} {2}}} & & \\ x \, & = & 2 & & \end{array}\]
 
Skrivsättet \( \quad\;\;\, | \quad {\color{Red} {- \, 14}} \quad\;\;\, \) är en kommentar och betyder:
- Subtrahera \( \, 14 \, \) från ekvationens båda led.
 
Kommentaren \( \;\; | \quad {\color{Red} {/ \; 2}} \;\; \) betyder:
- Dividera ekvationens båda led med \( \, 2 \).
 
Den allmänna metoden steg för steg
Steg 1
Förenkla uttrycken i ekvationens båda led
så långt som möjligt. I exemplet ovan:
- \[\begin{array}{rclcl} x \, + \, (x \, + \, 14) & = & 18 & & \\ x \, + \, x \, + \, 14 & = & 18 & & \\ 2\,x \, + \, 14 & = & 18 & & \end{array}\]
 
Steg 2
Utför samma operation på båda leden:
- \[\begin{array}{rcl} 2\,x \, + \, 14 & = & 18 \\ 2\,x \, + \, 14 \, {\color{Red} {- \, 14}} & = & 18 \, {\color{Red} {- \, 14}} \\ 2\,x \, & = & 4 \end{array}\]
 
Vilken operation?
Den inversa operation som isolerar \( x\)-termen.
\( \;\;\; {\color{Red} {- \, 14}} \, \) är den inversa operationen till \( \, + \, 14 \)
Steg 3
Utför samma operation på båda leden:
- \[\begin{array}{rclcl} \quad\; 2 \cdot x \, & = & 4 & & \\ \displaystyle \frac{2 \cdot x}{{\color{Red} {2}}} & = & \displaystyle \frac{4}{{\color{Red} {2}}} & & \\ x & = & 2 & & \end{array}\]
 
Vilken operation?
Den inversa operation som isolerar \( \, x \, \).
\( \quad\;\; {\color{Red} {/ \; 2}} \, \) är den inversa operationen till \( \, \cdot \; 2 \)
Den allmänna metodens filosofi:
Betrakta ekvationen som en våg i balans.
HL och VL är vågens skålar. Likhetsteck-
net betyder att vågens skålar är i balans.
Bibehåll balansen genom att utföra:
\( \;\;\; \) Samma operation på båda leden !
Välj alltid den inversa operationen till den
operation som binder \( \, x \, \) till dess omgivning.
När saknar en ekvation lösning?
Exempel:
\(\begin{array}{rcl} 2\,x \, - \, 2\, (3 \, + \, x ) & = & 8 \\ 2\,x \, - \, 6 \, - \, 2\,x & = & 8 \\ - \, 6 & = & 8 \quad {\color{Red} {\rm{Motsägelse!}}} \\ & \Downarrow & \end{array}\)
\( \qquad\quad \) Ekvationen saknar lösning.
När är alla tal lösningar till en ekvation?
Exempel:
\(\begin{array}{rcl} \;\; x \, - \, (4 \, + \, x ) & = & -4 \\ x \, - \, 4 \, - \, x & = & -4 \\ - \, 4 & = & -4 \quad {\color{Red} {\rm{Alltid\;sant!}}} \\ & \Downarrow & \end{array}\)
\( \;\; \) Alla tal är lösningar till ekvationen. Eller:
\( \;\; \) Ekvationen har oändligt många lösningar.
Copyright © 2021 TechPages AB. All Rights Reserved.
