Skillnad mellan versioner av "3.4 Ekvationer med x på båda sidor"
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
(12 mellanliggande versioner av samma användare visas inte) | |||
Rad 6: | Rad 6: | ||
{{Not selected tab|[[3.4 Övningar till Ekvationer med x på båda sidor|Övningar]]}} | {{Not selected tab|[[3.4 Övningar till Ekvationer med x på båda sidor|Övningar]]}} | ||
{{Not selected tab|[[3.4 Lathund till Ekvationer med x på båda sidor|Lathund]]}} | {{Not selected tab|[[3.4 Lathund till Ekvationer med x på båda sidor|Lathund]]}} | ||
+ | {{Not selected tab|[[3.5 Potensekvationer|Nästa avsnitt >> ]]}} | ||
| style="border-bottom:1px solid #797979" width="100%"| | | style="border-bottom:1px solid #797979" width="100%"| | ||
|} | |} | ||
+ | {| border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" height="30" width="100%" | ||
+ | | style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" | | ||
+ | {{Not selected tab|[[3.3 Ekvationer| << Förra avsnitt]]}} | ||
+ | {{Not selected tab| }} | ||
+ | {{Not selected tab| }} | ||
+ | {{Not selected tab| }} | ||
+ | {{Not selected tab| }} | ||
+ | | style="border-bottom:1px solid #797979" width="100%"| | ||
+ | |} | ||
+ | |||
+ | |||
+ | <big>Med "Ekvationer med <math> \, x \, </math> på båda sidor" menas ekvationer som har <math> \, x</math>-termer på båda sidor av likhetstecknet. | ||
+ | </big> | ||
+ | |||
+ | |||
+ | == <b><span style="color:#931136">Fall 1: <math> x</math>-term med större koefficient finns på VL</span></b> == | ||
+ | <big>Med "koefficient" menas det tal som står framför ett <math> \, x \, </math>. | ||
+ | |||
+ | T.ex. är 4 koefficienten till <math> x</math>-termen <math> 4\,x</math>. | ||
+ | |||
+ | 2 är koefficienten till <math> x</math>-termen <math> 2\,x</math>.</big> | ||
+ | |||
+ | |||
+ | <math> \qquad </math>[[Image: Bild Ekvation x bada sidor 370.jpg]] | ||
+ | |||
+ | <big><big> <math> \qquad {\bf{\color{LimeGreen} 4}} \, </math> är koefficienten till termen <math> \, 4\,x \, </math>. | ||
+ | |||
+ | <math> \qquad {\bf{\color{Red} 2}} \, </math> är koefficienten till termen <math> \, 2\,x </math><span style="color:black">:</span> <math> \quad {\bf{\color{LimeGreen} 4}} \, > {\bf{\color{Red} 2}} </math></big></big> | ||
+ | <br><br> | ||
+ | <div class="ovnE"> | ||
+ | <b>Steg 1</b> | ||
+ | <div class="exempel"> | ||
+ | |||
+ | Samla alla <math> x</math>-termer på det led vars <math> x</math>-term | ||
+ | |||
+ | har större koefficient, i exemplet ovan på <b><span style="color:red">VL</span></b><span style="color:black">:</span> | ||
+ | |||
+ | <math>\begin{array}{rcl} {\bf{\color{LimeGreen} 4}}\,x \, + \, 6 & = & {\bf{\color{Red} 2}}\,x \, + \, 14 \\ | ||
+ | \quad 4\,x \, + \, 6 \; {\color{Red} {- \; 2\,x}} & = & 2\,x \, + \, 14 \; {\color{Red} {- \; 2\,x}} \quad \\ | ||
+ | 2\,x \, + \, 6 & = & 14 | ||
+ | \end{array}</math> | ||
+ | |||
+ | Detta för att undvika negativa <math> x</math>-termer. | ||
+ | </div> | ||
+ | |||
+ | <b>Steg 2</b> | ||
+ | <div class="exempel"> | ||
+ | |||
+ | Samla alla konstanta termer (utan <math>x</math>) på ekva- | ||
+ | |||
+ | tionens andra led, i exemplet ovan på <b><span style="color:red">HL</span></b><span style="color:black">:</span> | ||
+ | |||
+ | <math>\begin{array}{rcl} 2\,x \, + \, 6 & = & 14 \\ | ||
+ | \qquad 2\,x \, + \, 6 \; {\color{Red} {- \; 6}} & = & 14 \; {\color{Red} {- \; 6}} \\ | ||
+ | 2\,x \, & = & 8 | ||
+ | \end{array}</math> | ||
+ | </div> | ||
+ | |||
+ | <b>Steg 3</b> | ||
+ | <div class="exempel"> | ||
+ | |||
+ | Lös ekvationen enligt den [[3.3_Ekvationer#2._.C2.A0_Allm.C3.A4n_metod|<b><span style="color:blue">allmänna metoden</span></b>]]<span style="color:black">:</span> | ||
+ | |||
+ | <math>\begin{array}{rcl} 2 \cdot x \, & = & 8 \\ | ||
+ | \qquad\qquad\quad \displaystyle \frac{2 \cdot x}{{\color{Red} {2}}} & = & \displaystyle \frac{8}{{\color{Red} {2}}} \\ | ||
+ | x \, & = & 4 | ||
+ | \end{array}</math> | ||
+ | </div> | ||
+ | |||
+ | |||
+ | </div> | ||
+ | |||
+ | |||
+ | == <b><span style="color:#931136">Fall 2: <math> x</math>-term med större koefficient finns på HL</span></b> == | ||
+ | <br><br> | ||
+ | <math> \qquad </math>[[Image: Bild Ekvation x bada sidor Fall 2 370a.jpg]] | ||
+ | |||
+ | |||
+ | <big><big> <math> \qquad {\bf{\color{Red} 5}} \, </math> är koefficienten till termen <math> \, 5\,x \, </math>. | ||
+ | |||
+ | <math> \qquad {\bf{\color{LimeGreen} 2}} \, </math> är koefficienten till termen <math> \, 2\,x </math><span style="color:black">:</span> <math> \quad {\bf{\color{Red} 5}} \, > {\bf{\color{LimeGreen} 2}} </math></big></big> | ||
+ | <br><br> | ||
+ | <div class="ovnE"> | ||
+ | <b>Steg 1</b> | ||
+ | <div class="exempel"> | ||
+ | |||
+ | Samla alla <math> x</math>-termer på det led vars <math> x</math>-term har | ||
+ | |||
+ | större koefficient, i fall 2 på <b><span style="color:red">HL</span></b><span style="color:black">:</span> | ||
+ | |||
+ | <math>\begin{array}{rcl} {\bf{\color{LimeGreen} 2}} \,x \, + \, 16 & = & {\bf{\color{Red} 5}} \,x \, + \, 7 \\ | ||
+ | \quad 2\,x \, + \, 16 \; {\color{Red} {- \; 2\,x}} & = & 5\,x \, + \, 7 \; {\color{Red} {- \; 2\,x}} \quad \\ | ||
+ | 16 & = & 3\,x \, + \, 7 | ||
+ | \end{array}</math> | ||
+ | |||
+ | Detta för att undvika negativa <math> x</math>-termer. | ||
+ | </div> | ||
+ | |||
+ | <b>Steg 2</b> | ||
+ | <div class="exempel"> | ||
+ | |||
+ | Samla alla konstanta termer (utan <math>x</math>) på ekva- | ||
+ | |||
+ | tionens andra led, i fall 2 på <b><span style="color:red">VL</span></b><span style="color:black">:</span> | ||
+ | |||
+ | <math>\begin{array}{rcl} 16 & = & 3\,x \, + \, 7 \\ | ||
+ | \qquad\quad 16 \; {\color{Red} {- \; 7}} & = & 3\,x \, + \, 7 \; {\color{Red} {- \; 7}} \\ | ||
+ | 9 \, & = & 3\,x | ||
+ | \end{array}</math> | ||
+ | </div> | ||
+ | |||
+ | <b>Steg 3</b> | ||
+ | <div class="exempel"> | ||
+ | |||
+ | Lös ekvationen enligt den [[3.3_Ekvationer#2._.C2.A0_Allm.C3.A4n_metod|<b><span style="color:blue">allmänna metoden</span></b>]]<span style="color:black">:</span> | ||
+ | |||
+ | <math>\begin{array}{rcl} 9 \, & = & 3 \cdot x \\ | ||
+ | \qquad\qquad\quad \displaystyle \frac{9}{{\color{Red} {3}}} & = & \displaystyle \frac{3 \cdot x}{{\color{Red} {3}}} \\ | ||
+ | 3 \, & = & x \\ | ||
+ | x \, & = & 3 | ||
+ | \end{array}</math> | ||
+ | </div> | ||
+ | |||
+ | |||
+ | </div> | ||
+ | |||
+ | |||
+ | <div class="border-divblue"> | ||
+ | <big> | ||
+ | <b><span style="color:#931136">Fall 2:s filosofi:</span></b> | ||
+ | |||
+ | Lösningsmetoden i fall 2 är en rekommen- | ||
+ | |||
+ | dation som gör beräkningen <b><span style="color:red">effektivare</span></b>: | ||
+ | |||
+ | Man undviker hanteringen av negativa <math> x</math>- | ||
+ | |||
+ | termer och minustecknet, vilket | ||
+ | |||
+ | <math> \quad\;\;\; </math> <b><span style="color:red">minskar risken för felräkning.</span></b> | ||
+ | </big></div> | ||
+ | |||
+ | |||
+ | == <b><span style="color:#931136">När har en ekvation ingen lösning alls?</span></b> == | ||
+ | |||
+ | <br> | ||
+ | |||
+ | <div class="ovnC"> | ||
+ | <big><b><span style="color:#931136">Exempel:</span></b></big> | ||
+ | |||
+ | <div class="exempel"> | ||
+ | <math>\begin{array}{rcl} 3 \, (5 \, + \, x) & = & 3\,x \, + \, 18 \\ | ||
+ | 15 \, + \, 3\,x & = & 3\,x \, + \, 18 \\ | ||
+ | \;\; 15 \, + \, 3\,x \, {\color{Red} {- \, 3\,x}} & = & 3\,x \, + \, 18 \, {\color{Red} {- \, 3\,x}} \\ | ||
+ | 15 & = & 18 \quad {\color{Red} {\rm{Motsägelse!}}} \\ | ||
+ | & \Downarrow & | ||
+ | \end{array}</math> | ||
+ | |||
+ | <math> \;\; </math> Ekvationen har ingen lösning alls. Kort<span style="color:black">:</span> | ||
+ | |||
+ | <math> \qquad\quad </math> Ekvationen saknar lösning. | ||
+ | |||
+ | </div> | ||
+ | |||
+ | |||
+ | </div> | ||
+ | |||
+ | |||
+ | == <b><span style="color:#931136">När har en ekvation oändligt många lösningar?</span></b> == | ||
+ | |||
+ | <br> | ||
+ | |||
+ | <div class="ovnA"> | ||
+ | <big><b><span style="color:#931136">Exempel:</span></b></big> | ||
+ | |||
+ | <div class="exempel"> | ||
+ | <math>\begin{array}{rcl} 3 \, (5 \, + \, x) & = & 3\,x \, + \, 15 \\ | ||
+ | 15 \, + \, 3\,x & = & 3\,x \, + \, 15 \\ | ||
+ | \;\; 15 \, + \, 3\,x \, {\color{Red} {- \, 3\,x}} & = & 3\,x \, + \, 15 \, {\color{Red} {- \, 3\,x}} \\ | ||
+ | 15 & = & 15 \quad {\color{Red} {\rm{Alltid\;sant!}}} \\ | ||
+ | & \Downarrow & | ||
+ | \end{array}</math> | ||
+ | |||
+ | <math> \;\; </math> Alla tal är lösningar till ekvationen. Eller<span style="color:black">:</span> | ||
+ | |||
+ | <math> \;\; </math> Ekvationen har oändligt många lösningar. | ||
+ | |||
+ | </div> | ||
+ | |||
+ | |||
+ | </div> | ||
− | |||
Rad 19: | Rad 210: | ||
− | [[Matte:Copyrights|Copyright]] © | + | [[Matte:Copyrights|Copyright]] © 2022 [https://www.techpages.se <b><span style="color:blue">TechPages AB</span></b>]. All Rights Reserved. |
Nuvarande version från 13 januari 2022 kl. 10.41
Genomgång | Quiz | Övningar | Lathund | Nästa avsnitt >> |
<< Förra avsnitt |
Med "Ekvationer med \( \, x \, \) på båda sidor" menas ekvationer som har \( \, x\)-termer på båda sidor av likhetstecknet.
Fall 1: \( x\)-term med större koefficient finns på VL
Med "koefficient" menas det tal som står framför ett \( \, x \, \).
T.ex. är 4 koefficienten till \( x\)-termen \( 4\,x\).
2 är koefficienten till \( x\)-termen \( 2\,x\).
\( \qquad {\bf{\color{LimeGreen} 4}} \, \) är koefficienten till termen \( \, 4\,x \, \).
\( \qquad {\bf{\color{Red} 2}} \, \) är koefficienten till termen \( \, 2\,x \): \( \quad {\bf{\color{LimeGreen} 4}} \, > {\bf{\color{Red} 2}} \)
Steg 1
Samla alla \( x\)-termer på det led vars \( x\)-term
har större koefficient, i exemplet ovan på VL:
\(\begin{array}{rcl} {\bf{\color{LimeGreen} 4}}\,x \, + \, 6 & = & {\bf{\color{Red} 2}}\,x \, + \, 14 \\ \quad 4\,x \, + \, 6 \; {\color{Red} {- \; 2\,x}} & = & 2\,x \, + \, 14 \; {\color{Red} {- \; 2\,x}} \quad \\ 2\,x \, + \, 6 & = & 14 \end{array}\)
Detta för att undvika negativa \( x\)-termer.
Steg 2
Samla alla konstanta termer (utan \(x\)) på ekva-
tionens andra led, i exemplet ovan på HL:
\(\begin{array}{rcl} 2\,x \, + \, 6 & = & 14 \\ \qquad 2\,x \, + \, 6 \; {\color{Red} {- \; 6}} & = & 14 \; {\color{Red} {- \; 6}} \\ 2\,x \, & = & 8 \end{array}\)
Steg 3
Lös ekvationen enligt den allmänna metoden:
\(\begin{array}{rcl} 2 \cdot x \, & = & 8 \\ \qquad\qquad\quad \displaystyle \frac{2 \cdot x}{{\color{Red} {2}}} & = & \displaystyle \frac{8}{{\color{Red} {2}}} \\ x \, & = & 4 \end{array}\)
Fall 2: \( x\)-term med större koefficient finns på HL
\( \qquad {\bf{\color{Red} 5}} \, \) är koefficienten till termen \( \, 5\,x \, \).
\( \qquad {\bf{\color{LimeGreen} 2}} \, \) är koefficienten till termen \( \, 2\,x \): \( \quad {\bf{\color{Red} 5}} \, > {\bf{\color{LimeGreen} 2}} \)
Steg 1
Samla alla \( x\)-termer på det led vars \( x\)-term har
större koefficient, i fall 2 på HL:
\(\begin{array}{rcl} {\bf{\color{LimeGreen} 2}} \,x \, + \, 16 & = & {\bf{\color{Red} 5}} \,x \, + \, 7 \\ \quad 2\,x \, + \, 16 \; {\color{Red} {- \; 2\,x}} & = & 5\,x \, + \, 7 \; {\color{Red} {- \; 2\,x}} \quad \\ 16 & = & 3\,x \, + \, 7 \end{array}\)
Detta för att undvika negativa \( x\)-termer.
Steg 2
Samla alla konstanta termer (utan \(x\)) på ekva-
tionens andra led, i fall 2 på VL:
\(\begin{array}{rcl} 16 & = & 3\,x \, + \, 7 \\ \qquad\quad 16 \; {\color{Red} {- \; 7}} & = & 3\,x \, + \, 7 \; {\color{Red} {- \; 7}} \\ 9 \, & = & 3\,x \end{array}\)
Steg 3
Lös ekvationen enligt den allmänna metoden:
\(\begin{array}{rcl} 9 \, & = & 3 \cdot x \\ \qquad\qquad\quad \displaystyle \frac{9}{{\color{Red} {3}}} & = & \displaystyle \frac{3 \cdot x}{{\color{Red} {3}}} \\ 3 \, & = & x \\ x \, & = & 3 \end{array}\)
Fall 2:s filosofi:
Lösningsmetoden i fall 2 är en rekommen-
dation som gör beräkningen effektivare:
Man undviker hanteringen av negativa \( x\)-
termer och minustecknet, vilket
\( \quad\;\;\; \) minskar risken för felräkning.
När har en ekvation ingen lösning alls?
Exempel:
\(\begin{array}{rcl} 3 \, (5 \, + \, x) & = & 3\,x \, + \, 18 \\ 15 \, + \, 3\,x & = & 3\,x \, + \, 18 \\ \;\; 15 \, + \, 3\,x \, {\color{Red} {- \, 3\,x}} & = & 3\,x \, + \, 18 \, {\color{Red} {- \, 3\,x}} \\ 15 & = & 18 \quad {\color{Red} {\rm{Motsägelse!}}} \\ & \Downarrow & \end{array}\)
\( \;\; \) Ekvationen har ingen lösning alls. Kort:
\( \qquad\quad \) Ekvationen saknar lösning.
När har en ekvation oändligt många lösningar?
Exempel:
\(\begin{array}{rcl} 3 \, (5 \, + \, x) & = & 3\,x \, + \, 15 \\ 15 \, + \, 3\,x & = & 3\,x \, + \, 15 \\ \;\; 15 \, + \, 3\,x \, {\color{Red} {- \, 3\,x}} & = & 3\,x \, + \, 15 \, {\color{Red} {- \, 3\,x}} \\ 15 & = & 15 \quad {\color{Red} {\rm{Alltid\;sant!}}} \\ & \Downarrow & \end{array}\)
\( \;\; \) Alla tal är lösningar till ekvationen. Eller:
\( \;\; \) Ekvationen har oändligt många lösningar.
Copyright © 2022 TechPages AB. All Rights Reserved.