Skillnad mellan versioner av "3.3 Quiz till Ekvationer"
Taifun (Diskussion | bidrag) m (→Fråga 8a) |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
(46 mellanliggande versioner av samma användare visas inte) | |||
Rad 2: | Rad 2: | ||
{| border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" height="30" width="100%" | {| border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" height="30" width="100%" | ||
| style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" | | | style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" | | ||
− | {{Not selected tab|[[3.3 Ekvationer|Genomgång | + | {{Not selected tab|[[3.3 Ekvationer|Genomgång]]}} |
{{Selected tab|[[3.3 Quiz till Ekvationer|Quiz]]}} | {{Selected tab|[[3.3 Quiz till Ekvationer|Quiz]]}} | ||
{{Not selected tab|[[3.3 Övningar till Ekvationer|Övningar]]}} | {{Not selected tab|[[3.3 Övningar till Ekvationer|Övningar]]}} | ||
− | {{Not selected tab|[[3.3 | + | {{Not selected tab|[[3.3 Ekvationer+|Genomgång+]]}} |
+ | {{Not selected tab|[[3.4 Ekvationer med x på båda sidor|Nästa avsnitt >> ]]}} | ||
| style="border-bottom:1px solid #797979" width="100%"| | | style="border-bottom:1px solid #797979" width="100%"| | ||
|} | |} | ||
+ | |||
+ | |||
+ | <div class="border-divblue"><big><b>Samma quizfrågor finns i appen [http://beta.mattekollen.se/#/app/programmes <span style="color:blue">Mattekollen</span>]. Kör quizet i appen, det är roligare.</b></big></div> | ||
Rad 55: | Rad 59: | ||
</div></td> | </div></td> | ||
</tr> | </tr> | ||
− | |||
<tr> </tr> | <tr> </tr> | ||
− | |||
<tr> </tr> | <tr> </tr> | ||
− | |||
<tr> </tr> | <tr> </tr> | ||
− | |||
<tr> </tr> | <tr> </tr> | ||
− | |||
<tr> </tr> | <tr> </tr> | ||
− | |||
<tr> </tr> | <tr> </tr> | ||
− | |||
<tr> </tr> | <tr> </tr> | ||
− | |||
<tr> </tr> | <tr> </tr> | ||
− | |||
<tr> </tr> | <tr> </tr> | ||
− | |||
<tr> </tr> | <tr> </tr> | ||
− | |||
<tr> | <tr> | ||
<td><div class="ovnE"> | <td><div class="ovnE"> | ||
Rad 129: | Rad 122: | ||
</div></td> | </div></td> | ||
</tr> | </tr> | ||
− | |||
<tr> </tr> | <tr> </tr> | ||
− | |||
<tr> </tr> | <tr> </tr> | ||
− | |||
<tr> </tr> | <tr> </tr> | ||
− | |||
<tr> </tr> | <tr> </tr> | ||
− | |||
<tr> </tr> | <tr> </tr> | ||
− | |||
<tr> </tr> | <tr> </tr> | ||
− | |||
<tr> </tr> | <tr> </tr> | ||
− | |||
<tr> </tr> | <tr> </tr> | ||
− | |||
<tr> </tr> | <tr> </tr> | ||
− | |||
<tr> </tr> | <tr> </tr> | ||
− | |||
<tr> | <tr> | ||
<td><div class="ovnE"> | <td><div class="ovnE"> | ||
Rad 185: | Rad 167: | ||
</div></td> | </div></td> | ||
</tr> | </tr> | ||
− | |||
<tr> </tr> | <tr> </tr> | ||
− | |||
<tr> </tr> | <tr> </tr> | ||
− | |||
<tr> </tr> | <tr> </tr> | ||
− | |||
<tr> </tr> | <tr> </tr> | ||
− | |||
<tr> </tr> | <tr> </tr> | ||
− | |||
<tr> </tr> | <tr> </tr> | ||
− | |||
<tr> </tr> | <tr> </tr> | ||
− | |||
<tr> </tr> | <tr> </tr> | ||
− | |||
<tr> </tr> | <tr> </tr> | ||
− | |||
<tr> </tr> | <tr> </tr> | ||
− | |||
<tr> | <tr> | ||
<td><div class="ovnE"> | <td><div class="ovnE"> | ||
Rad 259: | Rad 230: | ||
</div></td> | </div></td> | ||
</tr> | </tr> | ||
− | |||
<tr> </tr> | <tr> </tr> | ||
− | |||
<tr> </tr> | <tr> </tr> | ||
− | |||
<tr> </tr> | <tr> </tr> | ||
− | |||
<tr> </tr> | <tr> </tr> | ||
− | |||
<tr> </tr> | <tr> </tr> | ||
− | |||
<tr> </tr> | <tr> </tr> | ||
− | |||
<tr> </tr> | <tr> </tr> | ||
− | |||
<tr> </tr> | <tr> </tr> | ||
− | |||
<tr> </tr> | <tr> </tr> | ||
− | |||
<tr> </tr> | <tr> </tr> | ||
− | |||
<tr> | <tr> | ||
<td><div class="ovnE"> | <td><div class="ovnE"> | ||
Rad 315: | Rad 275: | ||
</div></td> | </div></td> | ||
</tr> | </tr> | ||
− | |||
<tr> </tr> | <tr> </tr> | ||
− | |||
<tr> </tr> | <tr> </tr> | ||
− | |||
<tr> </tr> | <tr> </tr> | ||
− | |||
<tr> </tr> | <tr> </tr> | ||
− | |||
<tr> </tr> | <tr> </tr> | ||
− | |||
<tr> </tr> | <tr> </tr> | ||
− | |||
<tr> </tr> | <tr> </tr> | ||
− | |||
<tr> </tr> | <tr> </tr> | ||
− | |||
<tr> </tr> | <tr> </tr> | ||
− | |||
<tr> </tr> | <tr> </tr> | ||
</table> | </table> | ||
Rad 347: | Rad 297: | ||
====== Fråga 6a ====== | ====== Fråga 6a ====== | ||
− | Vilket av alternativen nedan är en ekvation vars lösning är ett tal? | + | Vilket av alternativen nedan är en |
+ | |||
+ | ekvation vars lösning är ett tal? | ||
<b>A</b> <math> \quad \displaystyle y \, = \, 5\,x - 32 </math> | <b>A</b> <math> \quad \displaystyle y \, = \, 5\,x - 32 </math> | ||
Rad 361: | Rad 313: | ||
====== Fråga 6b ====== | ====== Fråga 6b ====== | ||
− | Vilket av alternativen nedan är en ekvation vars lösning är ett tal? | + | Vilket av alternativen nedan är en |
+ | |||
+ | ekvation vars lösning är ett tal? | ||
<b>A</b> <math> \quad \displaystyle 25 \, = \, 5\,x - 32 </math> | <b>A</b> <math> \quad \displaystyle 25 \, = \, 5\,x - 32 </math> | ||
Rad 375: | Rad 329: | ||
====== Fråga 6c ====== | ====== Fråga 6c ====== | ||
− | Vilket av alternativen nedan är en ekvation vars lösning är ett tal? | + | Vilket av alternativen nedan är en |
+ | |||
+ | ekvation vars lösning är ett tal? | ||
<b>A</b> <math> \quad \displaystyle 5\,x - 32 </math> | <b>A</b> <math> \quad \displaystyle 5\,x - 32 </math> | ||
Rad 385: | Rad 341: | ||
</div></td> | </div></td> | ||
</tr> | </tr> | ||
− | |||
<tr> </tr> | <tr> </tr> | ||
− | |||
<tr> </tr> | <tr> </tr> | ||
− | |||
<tr> </tr> | <tr> </tr> | ||
− | |||
<tr> </tr> | <tr> </tr> | ||
− | |||
<tr> </tr> | <tr> </tr> | ||
− | |||
<tr> </tr> | <tr> </tr> | ||
− | |||
<tr> </tr> | <tr> </tr> | ||
− | |||
<tr> </tr> | <tr> </tr> | ||
− | |||
<tr> </tr> | <tr> </tr> | ||
− | |||
<tr> </tr> | <tr> </tr> | ||
− | |||
<tr> | <tr> | ||
<td><div class="ovnC"> | <td><div class="ovnC"> | ||
Rad 441: | Rad 386: | ||
</div></td> | </div></td> | ||
</tr> | </tr> | ||
− | |||
<tr> </tr> | <tr> </tr> | ||
− | |||
<tr> </tr> | <tr> </tr> | ||
− | |||
<tr> </tr> | <tr> </tr> | ||
− | |||
<tr> </tr> | <tr> </tr> | ||
− | |||
<tr> </tr> | <tr> </tr> | ||
− | |||
<tr> </tr> | <tr> </tr> | ||
− | |||
<tr> </tr> | <tr> </tr> | ||
− | |||
<tr> </tr> | <tr> </tr> | ||
− | |||
<tr> </tr> | <tr> </tr> | ||
− | |||
<tr> </tr> | <tr> </tr> | ||
− | |||
<tr> | <tr> | ||
<td><div class="ovnC"> | <td><div class="ovnC"> | ||
Rad 467: | Rad 401: | ||
====== Fråga 8a ====== | ====== Fråga 8a ====== | ||
− | Vad är första steget i lösningen | + | Vad är första steget i lösningen av |
− | <math> \qquad \displaystyle \frac{20}{x} \, = \, 4 </math> | + | ekvationen <math> \qquad \displaystyle \frac{20}{x} \, = \, 4 </math> |
− | <b>A</b> <math> \quad - \, 20 \;\, </math> på båda leden. | + | <b>A</b> <math> \quad - \, 20 \quad\;\, </math> på båda leden. |
− | <b>B</b> <math> \quad - \; 4 \;\;\; </math> på båda leden. | + | <b>B</b> <math> \quad - \; 4 \quad\;\;\; </math> på båda leden. |
− | <b>C</b> <math> \quad \;\cdot\;\; x \;\;\; </math> på båda leden. | + | <b>C</b> <math> \quad \;\cdot\;\; x \quad\;\;\; </math> på båda leden. |
− | <b>D</b> <math> \quad - \; x \;\;\; </math> på båda leden. | + | <b>D</b> <math> \quad - \; x \quad\;\;\; </math> på båda leden. |
{{#NAVCONTENT:Rätt svar 8a|3.3Q Svar Alt C}} | {{#NAVCONTENT:Rätt svar 8a|3.3Q Svar Alt C}} | ||
</div></td> | </div></td> | ||
Rad 484: | Rad 418: | ||
====== Fråga 8b ====== | ====== Fråga 8b ====== | ||
− | Vad är första steget i lösningen av | + | Vad är första steget i lösningen av |
− | + | ekvationen <math> \qquad \displaystyle \frac{24}{x} \, = \, 8 </math> | |
<b>A</b> <math> \quad - \; x \quad\;\;\; </math> på båda leden. | <b>A</b> <math> \quad - \; x \quad\;\;\; </math> på båda leden. | ||
Rad 501: | Rad 435: | ||
====== Fråga 8c ====== | ====== Fråga 8c ====== | ||
− | Vad är första steget i lösningen av | + | Vad är första steget i lösningen av |
− | + | ekvationen <math> \qquad \displaystyle \frac{12}{x} \, = \, 3 </math> | |
<b>A</b> <math> \quad - \; 3 \quad\;\;\; </math> på båda leden. | <b>A</b> <math> \quad - \; 3 \quad\;\;\; </math> på båda leden. | ||
Rad 515: | Rad 449: | ||
</div></td> | </div></td> | ||
</tr> | </tr> | ||
− | |||
<tr> </tr> | <tr> </tr> | ||
− | |||
<tr> </tr> | <tr> </tr> | ||
− | |||
<tr> </tr> | <tr> </tr> | ||
− | |||
<tr> </tr> | <tr> </tr> | ||
− | |||
<tr> </tr> | <tr> </tr> | ||
− | |||
<tr> </tr> | <tr> </tr> | ||
− | |||
<tr> </tr> | <tr> </tr> | ||
− | |||
<tr> </tr> | <tr> </tr> | ||
− | |||
<tr> </tr> | <tr> </tr> | ||
− | |||
<tr> </tr> | <tr> </tr> | ||
− | |||
<tr> | <tr> | ||
<td><div class="ovnC"> | <td><div class="ovnC"> | ||
Rad 573: | Rad 496: | ||
</div></td> | </div></td> | ||
</tr> | </tr> | ||
− | |||
<tr> </tr> | <tr> </tr> | ||
− | |||
<tr> </tr> | <tr> </tr> | ||
− | |||
<tr> </tr> | <tr> </tr> | ||
− | |||
<tr> </tr> | <tr> </tr> | ||
− | |||
<tr> </tr> | <tr> </tr> | ||
− | |||
<tr> </tr> | <tr> </tr> | ||
− | |||
<tr> </tr> | <tr> </tr> | ||
− | |||
<tr> </tr> | <tr> </tr> | ||
− | |||
<tr> </tr> | <tr> </tr> | ||
− | |||
<tr> </tr> | <tr> </tr> | ||
− | |||
<tr> | <tr> | ||
<td><div class="ovnC"> | <td><div class="ovnC"> | ||
Rad 647: | Rad 559: | ||
</div></td> | </div></td> | ||
</tr> | </tr> | ||
− | |||
<tr> </tr> | <tr> </tr> | ||
− | |||
<tr> </tr> | <tr> </tr> | ||
− | |||
<tr> </tr> | <tr> </tr> | ||
− | |||
<tr> </tr> | <tr> </tr> | ||
− | |||
<tr> </tr> | <tr> </tr> | ||
− | |||
<tr> </tr> | <tr> </tr> | ||
− | |||
<tr> </tr> | <tr> </tr> | ||
− | |||
<tr> </tr> | <tr> </tr> | ||
− | |||
<tr> </tr> | <tr> </tr> | ||
− | |||
<tr> </tr> | <tr> </tr> | ||
</table> | </table> | ||
Rad 708: | Rad 610: | ||
</div></td> | </div></td> | ||
</tr> | </tr> | ||
− | |||
<tr> </tr> | <tr> </tr> | ||
− | |||
<tr> </tr> | <tr> </tr> | ||
− | |||
<tr> </tr> | <tr> </tr> | ||
− | |||
<tr> </tr> | <tr> </tr> | ||
− | |||
<tr> </tr> | <tr> </tr> | ||
− | |||
<tr> </tr> | <tr> </tr> | ||
− | |||
<tr> </tr> | <tr> </tr> | ||
− | |||
<tr> </tr> | <tr> </tr> | ||
− | |||
<tr> </tr> | <tr> </tr> | ||
− | |||
<tr> </tr> | <tr> </tr> | ||
− | |||
<tr> | <tr> | ||
<td><div class="ovnA"> | <td><div class="ovnA"> | ||
Rad 782: | Rad 673: | ||
</div></td> | </div></td> | ||
</tr> | </tr> | ||
− | |||
<tr> </tr> | <tr> </tr> | ||
− | |||
<tr> </tr> | <tr> </tr> | ||
− | |||
<tr> </tr> | <tr> </tr> | ||
− | |||
<tr> </tr> | <tr> </tr> | ||
− | |||
<tr> </tr> | <tr> </tr> | ||
− | |||
<tr> </tr> | <tr> </tr> | ||
− | |||
<tr> </tr> | <tr> </tr> | ||
− | |||
<tr> </tr> | <tr> </tr> | ||
− | |||
<tr> </tr> | <tr> </tr> | ||
− | |||
<tr> </tr> | <tr> </tr> | ||
− | |||
<tr> | <tr> | ||
<td><div class="ovnA"> | <td><div class="ovnA"> | ||
Rad 844: | Rad 724: | ||
</div></td> | </div></td> | ||
</tr> | </tr> | ||
− | |||
<tr> </tr> | <tr> </tr> | ||
− | |||
<tr> </tr> | <tr> </tr> | ||
− | |||
<tr> </tr> | <tr> </tr> | ||
− | |||
<tr> </tr> | <tr> </tr> | ||
− | |||
<tr> </tr> | <tr> </tr> | ||
− | |||
<tr> </tr> | <tr> </tr> | ||
− | |||
<tr> </tr> | <tr> </tr> | ||
− | |||
<tr> </tr> | <tr> </tr> | ||
− | |||
<tr> </tr> | <tr> </tr> | ||
− | |||
<tr> </tr> | <tr> </tr> | ||
− | |||
<tr> | <tr> | ||
<td><div class="ovnA"> | <td><div class="ovnA"> | ||
Rad 918: | Rad 787: | ||
− | [[Matte:Copyrights|Copyright]] © | + | [[Matte:Copyrights|Copyright]] © 2022 [https://www.techpages.se <b><span style="color:blue">TechPages AB</span></b>]. All Rights Reserved. |
Nuvarande version från 11 januari 2022 kl. 16.31
Genomgång | Quiz | Övningar | Genomgång+ | Nästa avsnitt >> |
E-Quiz: 1-5
Fråga 1aLös ekvationen \( \quad x \, + \, 12 \, = \, 36 \quad \) Svarsalternativen:
Rätt svar 1a
|
Fråga 1bLös ekvationen \( \quad x \, + \, 11 \, = \, 25 \quad \) Svarsalternativen:
Rätt svar 1b
|
Fråga 1cLös ekvationen \( \quad x \, + \, 9 \, = \, 15 \quad \) Svarsalternativen:
Rätt svar 1c
|
Fråga 2aVilken åtgärd löser ekvationen:
A \( \quad - \, 9 \quad\;\, \) på båda leden. B \( \quad + \, 9 \quad\;\, \) på båda leden. C \( \quad - \, 12 \quad \) på båda leden. D \( \quad + \, 12 \quad \) på båda leden.
Rätt svar 2a
|
Fråga 2bVilken åtgärd löser ekvationen:
A \( \quad + \, 18 \quad \) på båda leden. B \( \quad - \, 4 \quad\;\; \) på båda leden. C \( \quad + \, 4 \quad\;\; \) på båda leden. D \( \quad - \, 18 \quad \) på båda leden.
Rätt svar 2b
|
Fråga 2cVilken åtgärd löser ekvationen:
A \( \quad + \, 2\;\; \quad \) på båda leden. B \( \quad + \, 11 \quad \) på båda leden. C \( \quad - \, 2\;\; \quad \) på båda leden. D \( \quad - \, 11 \quad \) på båda leden.
Rätt svar 2c
|
Fråga 3aLös ekvationen \( \quad 8 \, x \, = \, 24 \quad \) Svarsalternativen:
Rätt svar 3a
|
Fråga 3bLös ekvationen \( \quad 4 \, x \, = \, 20 \quad \) Svarsalternativen:
Rätt svar 3b
|
Fråga 3cLös ekvationen \( \quad 9 \, x \, = \, 18 \quad \) Svarsalternativen:
Rätt svar 3c
|
Fråga 4aVilken åtgärd löser ekvationen:
A \( \quad - \, 23 \quad\;\, \) på båda leden. B \( \quad - \; 4 \quad\;\;\; \) på båda leden. C \( \quad \;\cdot\;\; 4 \quad\;\;\; \) på båda leden. D \( \quad / \; 23 \quad\;\; \) på båda leden.
Rätt svar 4a
|
Fråga 4bVilken åtgärd löser ekvationen:
A \( \quad - \; 8 \quad\;\;\; \) på båda leden. B \( \quad \;\cdot\;\; 8 \quad\;\;\; \) på båda leden. C \( \quad / \; 9 \qquad \) på båda leden. D \( \quad - \, 9 \quad\;\;\; \) på båda leden.
Rätt svar 4b
|
Fråga 4cVilken åtgärd löser ekvationen:
A \( \quad - \; 5 \quad\;\;\; \) på båda leden. B \( \quad - \, 11 \quad\;\, \) på båda leden. C \( \quad / \; 11 \quad\;\; \) på båda leden. D \( \quad \;\cdot\;\; 5 \quad\;\;\; \) på båda leden.
Rätt svar 4c
|
Fråga 5aLös ekvationen \( \quad 23 \, - \, x \, = \, 12 \quad \) Svarsalternativen:
Rätt svar 5a
|
Fråga 5bLös ekvationen \( \quad 4 \, - \, x \, = \, 18 \quad \) Svarsalternativen:
Rätt svar 5b
|
Fråga 5cLös ekvationen \( \quad 2 \, - \, x \, = \, 11 \quad \) Svarsalternativen:
Rätt svar 5c
|
C-Quiz: 6-10
Fråga 6aVilket av alternativen nedan är en ekvation vars lösning är ett tal? A \( \quad \displaystyle y \, = \, 5\,x - 32 \) B \( \quad x \, + \, 1 \; = \; 5 \, - \, 4\,x \) C \( \quad \displaystyle {x \over 3} \, + \, {x \over 2} \, - \, {x \over 6} \)
Rätt svar 6a
|
Fråga 6bVilket av alternativen nedan är en ekvation vars lösning är ett tal? A \( \quad \displaystyle 25 \, = \, 5\,x - 32 \) B \( \quad x \, + \, 1 \; = \; 5 \, - \, 4\,y \) C \( \quad \displaystyle {2\,x \over 5} \, + \, {3\,x \over 2} \, - \, {x \over 4} \)
Rätt svar 6b
|
Fråga 6cVilket av alternativen nedan är en ekvation vars lösning är ett tal? A \( \quad \displaystyle 5\,x - 32 \) B \( \quad x \, + \, 1 \; = \; 5 \, - \, 4\,y \) C \( \quad \displaystyle {x \over 3} \, + \, {x \over 2} \, - \, {x \over 6} \; = \; {2 \over 3} \)
Rätt svar 6c
|
Fråga 7aLös ekvationen \( \quad -23 \, - \, x \, = \, -12 \quad \) Svarsalternativen:
Rätt svar 7a
|
Fråga 7bLös ekvationen \( \quad -15 \, - \, x \, = \, -20 \quad \) Svarsalternativen:
Rätt svar 7b
|
Fråga 7cLös ekvationen \( \quad -19 \, - \, x \, = \, 1 \quad \) Svarsalternativen:
Rätt svar 7c
|
Fråga 8aVad är första steget i lösningen av ekvationen \( \qquad \displaystyle \frac{20}{x} \, = \, 4 \) A \( \quad - \, 20 \quad\;\, \) på båda leden. B \( \quad - \; 4 \quad\;\;\; \) på båda leden. C \( \quad \;\cdot\;\; x \quad\;\;\; \) på båda leden. D \( \quad - \; x \quad\;\;\; \) på båda leden.
Rätt svar 8a
|
Fråga 8bVad är första steget i lösningen av ekvationen \( \qquad \displaystyle \frac{24}{x} \, = \, 8 \) A \( \quad - \; x \quad\;\;\; \) på båda leden. B \( \quad - \; 8 \quad\;\;\; \) på båda leden. C \( \quad - \, 24 \quad\;\, \) på båda leden. D \( \quad \;\cdot\;\; x \quad\;\;\; \) på båda leden.
Rätt svar 8b
|
Fråga 8cVad är första steget i lösningen av ekvationen \( \qquad \displaystyle \frac{12}{x} \, = \, 3 \) A \( \quad - \; 3 \quad\;\;\; \) på båda leden. B \( \quad \;\cdot\;\; x \quad\;\;\; \) på båda leden. C \( \quad - \; x \quad\;\;\; \) på båda leden. D \( \quad - \, 12 \quad\;\, \) på båda leden.
Rätt svar 8c
|
Fråga 9aLös ekvationen \( \displaystyle \quad \frac{3}{4} \, x \, = \, 75 \quad \) Svarsalternativen:
Rätt svar 9a
|
Fråga 9bLös ekvationen \( \displaystyle \quad \frac{2}{3} \, x \, = \, 12 \quad \) Svarsalternativen:
Rätt svar 9b
|
Fråga 9cLös ekvationen \( \displaystyle \quad \frac{1}{3} \, x \, = \, 15 \quad \) Svarsalternativen:
Rätt svar 9c
|
Fråga 10aVilka åtgärder löser ekvationen:
A \( \, - \, 15 \, \) och sedan \( \, + \; 9 \, \) på båda leden. B \( \, - \;\, 3 \; \) och sedan \( \; + \; 9 \, \) på båda leden. C \( \, + \;\, 9 \; \) och sedan \( \; / \;\, 3 \; \) på båda leden. D \( \, + \;\, 9 \; \) och sedan \( \; - \, 3 \; \) på båda leden.
Rätt svar 10a
|
Fråga 10bVilka åtgärder löser ekvationen:
A \( \quad - \;\, 5 \; \) och sedan \( \; - \; 4 \;\, \) på båda leden. B \( \quad - \, 19 \, \) och sedan \( \, - \; 4 \;\; \) på båda leden. C \( \quad - \;\, 4 \; \) och sedan \( \; - \, 5 \;\; \) på båda leden. D \( \quad - \;\, 4 \; \) och sedan \( \; / \;\, 5 \;\; \) på båda leden.
Rätt svar 10b
|
Fråga 10cVilka åtgärder löser ekvationen:
A \( \quad - \;\, 6 \; \) och sedan \( \; - \; 8 \;\, \) på båda leden. B \( \quad - \;\, 8 \; \) och sedan \( \; / \;\, 6 \;\; \) på båda leden. C \( \quad - \;\, 8 \; \) och sedan \( \; - \, 6 \;\; \) på båda leden. D \( \quad - \, 32 \, \) och sedan \( \, - \; 8 \;\; \) på båda leden.
Rätt svar 10c
|
A-Quiz: 11-14
Fråga 11aLös ekvationen \( \displaystyle \quad \frac{x}{27} \; = \; \frac{2}{9} \quad \) Svarsalternativen:
Rätt svar 11a
|
Fråga 11bLös ekvationen \( \displaystyle \quad \frac{x}{8} \; = \; \frac{3}{4} \quad \) Svarsalternativen:
Rätt svar 11b
|
Fråga 11cLös ekvationen \( \displaystyle \quad \frac{x}{6} \; = \; \frac{2}{3} \quad \) Svarsalternativen:
Rätt svar 11c
|
Fråga 12aVilka åtgärder löser ekvationen:
A \( \, - \;\, 2 \; \) och \( \; - \, 9 \; \) på båda leden. B \( \;\; \cdot \; x \;\; , \;\; \cdot \; 2 \; \) och \( \; / \; 9 \; \) på båda leden. C \( \, - \;\, 9 \; \) och \( \, \cdot \;\, 2 \;\, \) på båda leden. D \( \;\; \cdot \; x \; , \; - \, 9 \, \) och \( \, \cdot \, 2 \, \) på båda leden.
Rätt svar 12a
|
Fråga 12bVilka åtgärder löser ekvationen:
A \( \quad \cdot \; x \;\; , \;\; / \, 10 \, \) och \( - \; \frac{2}{7} \; \) på båda leden. B \( \quad - \;\, 2 \; \) och \( \; \cdot \;\; 7 \;\;\, \) på båda leden. C \( \quad \cdot \; x \;\; , \;\; \cdot \; 7 \; \) och \( \; / \; 2 \;\; \) på båda leden. D \( \quad - \;\, 7 \; \) och \( \; - \, 2 \;\; \) på båda leden.
Rätt svar 12b
|
Fråga 12cVilka åtgärder löser ekvationen:
A \( \;\;\; - \, 16 \, \) och \( - \; \frac{8}{3} \;\; \) på båda leden. B \( \quad \cdot \; x \;\; , \;\; - \, 8 \; \) och \( \; \cdot \; 3 \; \) på båda leden. C \( \quad - \;\, 3 \; \) och \( \; - \, 8 \;\; \) på båda leden. D \( \quad \cdot \; x \;\; , \;\; \cdot \; 3 \; \) och \( \; / \; 8 \; \) på båda leden.
Rätt svar 12c
|
Fråga 13aAnge alla lösningar till ekvationen: \( \qquad x \, - \, (x \, + \, 6) \; = \; 12 \qquad \) Svarsalternativen: \( \;\; 3 \quad \) Saknar lösning \( \quad 2 \quad -6 \)
Rätt svar 13a
|
Fråga 13bAnge alla lösningar till ekvationen: \( \qquad x \, - \, (8 \, + \, x) \; = \; 10 \qquad \) Svarsalternativen: \( \;\; 4 \quad 1 \quad \) Saknar lösning \( \quad -8 \)
Rätt svar 13b
|
Fråga 13cAnge alla lösningar till ekvationen: \( \qquad (x \, + \, 10) \, - \, x \; = \; 8 \qquad \) Svarsalternativen: \( \;\; 2 \quad 4 \quad -10 \quad \) Saknar lösning
Rätt svar 13c
|
Fråga 14aAnge alla lösningar till ekvationen: \( \qquad x \, - \, (x \, - \, 6) \; = \; 6 \qquad \) Svarsalternativen: \( \;\; 6 \quad\;\; 12 \quad\;\; -18 \quad\;\; \) Alla tal
Rätt svar 14a
|
Fråga 14bAnge alla lösningar till ekvationen: \( \qquad x \, - \, (8 \, + \, x) \; = \; -8 \qquad \) Svarsalternativen: \( \;\; 8 \quad\;\; \) Alla tal \( \quad\;\; 12 \quad\;\; -8 \)
Rätt svar 14b
|
Fråga 14cAnge alla lösningar till ekvationen: \( \qquad (x \, + \, 10) \, - \, x \; = \; 10 \qquad \) Svarsalternativen: \( \;\; -10 \quad\;\; 10 \quad\;\; \) Alla tal \( \quad\;\; -5 \)
Rätt svar 14c
|
Copyright © 2022 TechPages AB. All Rights Reserved.