Skillnad mellan versioner av "3.3 Övningar till Ekvationer"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m
m
 
(31 mellanliggande versioner av samma användare visas inte)
Rad 2: Rad 2:
 
{| border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" height="30" width="100%"
 
{| border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" height="30" width="100%"
 
| style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" |  
 
| style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" |  
{{Not selected tab|[[3.3 Ekvationer|Genomgång Ekvationer]]}}
+
{{Not selected tab|[[3.3 Ekvationer|Genomgång]]}}
 
{{Not selected tab|[[3.3 Quiz till Ekvationer|Quiz]]}}
 
{{Not selected tab|[[3.3 Quiz till Ekvationer|Quiz]]}}
{{Selected tab|[[3.3 Övningar till Ekvationer|Övningar Webb]]}}
+
{{Selected tab|[[3.3 Övningar till Ekvationer|Övningar]]}}
{{Not selected tab|[[3.3 Lathund till Ekvationer|Lathund]]}}
+
{{Not selected tab|[[3.3 Ekvationer+|Genomgång+]]}}
 
{{Not selected tab|[[3.4 Ekvationer med x på båda sidor|Nästa avsnitt  >> ]]}}
 
{{Not selected tab|[[3.4 Ekvationer med x på båda sidor|Nästa avsnitt  >> ]]}}
 
| style="border-bottom:1px solid #797979"  width="100%"|  
 
| style="border-bottom:1px solid #797979"  width="100%"|  
 
|}
 
|}
{| border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" height="30" width="100%"
 
| style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" |  
 
{{Not selected tab|[[3.2 Förenkling av uttryck| <<&nbsp;&nbsp;Förra avsnitt]]}}
 
{{Not selected tab|    }}
 
{{Not selected tab|[[3.3 Övningar till Ekvationer (Appversionen)|Övningar App]]}}
 
{{Not selected tab|    }}
 
{{Not selected tab|    }}
 
| style="border-bottom:1px solid #797979"  width="100%"| &nbsp;
 
|}
 
  
  
<big><big><big><span style="color:#FFB69C">E-övningar: 1-4</span></big></big></big>
+
<div class="border-divblue"><big><b>Samma övningar finns i [[3.3 Övningar till Ekvationer (Appversionen)|<span style="color:blue">appversionen</span>]] i appen [http://beta.mattekollen.se/#/app/programmes <span style="color:blue">Mattekollen</span>].</b></big></div>
 +
 
 +
 
 +
<big><big><big><span style="color:#FFB69C">E-övningar: 1-3</span></big></big></big>
  
  
Rad 62: Rad 56:
 
a) &nbsp; <math> 16 \, - \, 2\,x \; = \; 14 </math>
 
a) &nbsp; <math> 16 \, - \, 2\,x \; = \; 14 </math>
  
b) &nbsp; <math> x \, + \, (x \, + \, 6) \; = \; 12 </math>
+
b) &nbsp; <math> 19 \, - \, 3\,x \, + \, 14\; = \; 30 </math>
  
 
c) &nbsp; <math> 18\,x \, - 12\,x \, - \, 14 \; = \; 16 </math>
 
c) &nbsp; <math> 18\,x \, - 12\,x \, - \, 14 \; = \; 16 </math>
  
 
d) &nbsp; <math> 6\,x \, + 4 \, - \, 3\,x \; = \; 5 </math>  
 
d) &nbsp; <math> 6\,x \, + 4 \, - \, 3\,x \; = \; 5 </math>  
{{#NAVCONTENT:Svar 3a|3.3 Svar 3a|Lösning 3a|3.3 Lösning 3a|Svar 3b|3.3 Svar 3b|Lösning 3b|3.3 Lösning 3b|Svar 3c|3.3 Svar 3c|Lösning 3c +++|3.3 Lösning 3c|Svar 3d|3.3 Svar 3d|Lösning 3d|3.3 Lösning 3d}}
+
{{#NAVCONTENT:Svar 3a|3.3 Svar 3a|Lösning 3a|3.3 Lösning 3a|Svar 3b|3.3 Svar 3b|Svar 3c|3.3 Svar 3c|Svar 3d|3.3 Svar 3d}}
 
</div>
 
</div>
  
 +
 +
 +
<big><big><big><span style="color:#86B404">C-övningar: 4-6</span></big></big></big>
  
 
== <b>Övning 4</b> ==
 
== <b>Övning 4</b> ==
<div class="ovnE">
+
<div class="ovnC">
 
Förenkla först så långt som möjligt följande ekvationers vänsterled.
 
Förenkla först så långt som möjligt följande ekvationers vänsterled.
  
Rad 78: Rad 75:
  
  
a) &nbsp; <math> 19 \, - \, 3\,x \, + \, 14\; = \; 30 </math>  
+
a) &nbsp; <math> x \, + \, (x \, + \, 6) \; = \; 12 </math>
  
  
Rad 94: Rad 91:
 
<!-- {{#NAVCONTENT:Svar 4a|3.3 Svar 4a|Lösning 4a|3.3 Lösning 4a|Svar 4b|3.3 Svar 4b|Lösning 4b|3.3 Lösning 4b|Svar 4c|3.3 Svar 4c|Lösning 4c|3.3 Lösning 4c|Svar 4d|3.3 Svar 4d|Lösning 4d|3.3 Lösning 4d|Svar 4e|3.3 Svar 4e|Lösning 4e|3.3 Lösning 4e}} -->
 
<!-- {{#NAVCONTENT:Svar 4a|3.3 Svar 4a|Lösning 4a|3.3 Lösning 4a|Svar 4b|3.3 Svar 4b|Lösning 4b|3.3 Lösning 4b|Svar 4c|3.3 Svar 4c|Lösning 4c|3.3 Lösning 4c|Svar 4d|3.3 Svar 4d|Lösning 4d|3.3 Lösning 4d|Svar 4e|3.3 Svar 4e|Lösning 4e|3.3 Lösning 4e}} -->
 
</div>
 
</div>
 
 
 
<big><big><big><span style="color:#86B404">C-övningar: 5-7</span></big></big></big>
 
  
  
Rad 109: Rad 102:
 
Lös ekvationen och kontrollera din lösning:  
 
Lös ekvationen och kontrollera din lösning:  
 
<br><br>
 
<br><br>
| \displaystyle 2\,\left(\frac{x}{3} \, + \, 12\right) \; = \; 40 |
+
§ \displaystyle 2\,\left(\frac{x}{3} \, + \, 12\right) \; = \; 40 §
 
<!-- Övning 5 a) -->
 
<!-- Övning 5 a) -->
  
Rad 117: Rad 110:
 
Lös ekvationen och kontrollera din lösning:  
 
Lös ekvationen och kontrollera din lösning:  
 
<br><br>
 
<br><br>
| \displaystyle 2\,\left(\frac{x+12}{3} \right) \; = \; 40 |
+
§ \displaystyle 2\,\left(\frac{x+12}{3} \right) \; = \; 40 §
 
<!-- Övning 5 b) -->
 
<!-- Övning 5 b) -->
  
Rad 125: Rad 118:
 
Lös ekvationen och kontrollera din lösning:  
 
Lös ekvationen och kontrollera din lösning:  
 
<br><br>
 
<br><br>
| \displaystyle \frac{x-1}{2} \; = \; \frac{3}{8} |
+
§ \displaystyle \frac{x-1}{2} \; = \; \frac{3}{8} §
 
<br><br>
 
<br><br>
Ange svaret i bråkform: | \quad \displaystyle \frac{a}{b} |
+
Ange svaret i bråkform: § \quad \displaystyle \frac{a}{b} §
 
<!-- Övning 5 c) -->
 
<!-- Övning 5 c) -->
  
Rad 135: Rad 128:
 
Lös ekvationen och kontrollera din lösning:  
 
Lös ekvationen och kontrollera din lösning:  
 
<br><br>
 
<br><br>
| \displaystyle \frac{-8}{5} \; = \; \frac{-7}{x} |
+
§ \displaystyle \frac{-8}{5} \; = \; \frac{-7}{x} §
 
<br><br>
 
<br><br>
Ange svaret i bråkform: | \quad \displaystyle \frac{a}{b} |
+
Ange svaret i bråkform: § \quad \displaystyle \frac{a}{b} §
 
<!-- Övning 5 d) -->
 
<!-- Övning 5 d) -->
  
Rad 151: Rad 144:
  
 
a) &nbsp; För vilket <math> \, x \, </math> har uttrycket <math> \; 9\,x \, - \, 51 \; </math> värdet <math> \, 30 \, </math>? <!-- Diagnosprov Ma1b Algebra , uppg. 7) -->
 
a) &nbsp; För vilket <math> \, x \, </math> har uttrycket <math> \; 9\,x \, - \, 51 \; </math> värdet <math> \, 30 \, </math>? <!-- Diagnosprov Ma1b Algebra , uppg. 7) -->
<!-- Appens kod: 22 (1/1/0) x 9
+
<!-- Appens kod: 25 (/1/1)
För vilket | \, x \, | har uttrycket | \; 9\,x \, - \, 51 \; | värdet | \, 30 \, |?
+
För vilket § \, x \, § har uttrycket § \; 9\,x \, - \, 51 \; § värdet § \, 30 \, §?
 
<br><br>
 
<br><br>
 
Ställ upp en ekvation och lös den.
 
Ställ upp en ekvation och lös den.
 
<br><br>
 
<br><br>
 
Kontrollera din lösning.
 
Kontrollera din lösning.
 +
x 9
 
<! -- Övn 6 a) -->
 
<! -- Övn 6 a) -->
  
Rad 163: Rad 157:
  
 
<math>\quad\,</math> Bestäm det största av dem.
 
<math>\quad\,</math> Bestäm det största av dem.
<!-- Appens kod: 23 (1/2/0) Svar 9
+
<!-- Appens kod: 23 (0/1/1)
Summan av fyra på varandra följande tal är | \, 30 \, |.
+
Summan av fyra på varandra följande tal är § \, 30 \, §.
 
<br><br>
 
<br><br>
 
Bestäm det största av dem.
 
Bestäm det största av dem.
Rad 171: Rad 165:
 
<br><br>
 
<br><br>
 
Kontrollera din lösning.
 
Kontrollera din lösning.
 +
Svar 9
 
<! -- Övn 6 b) -->
 
<! -- Övn 6 b) -->
  
Rad 179: Rad 174:
  
 
<math>\quad\,</math> Vad kostade pennan?
 
<math>\quad\,</math> Vad kostade pennan?
 +
 +
<math> \quad\; </math><u>Tips:</u> &nbsp;Inför obekanten <math> \, x \, </math> för pennans pris.
 +
 +
<math> \qquad\quad\; </math> Ställ upp ett uttryck för bokens pris endast i termer av <math> \, x \, </math>.
 +
 +
<math> \qquad\quad\; </math> Ställ upp sedan endast en ekvation med obekanten <math> \, x \, </math>.
 
<!-- Appens kod: 24 (1/2/0) Svar 25
 
<!-- Appens kod: 24 (1/2/0) Svar 25
Anders betalade | \, 250 \, | kr för en bok och en penna.
+
Anders betalade § \, 250 \, § kr för en bok och en penna.
 
<br><br>
 
<br><br>
Boken kostade | \, 9 \, | gånger så mycket som pennan.
+
Boken kostade § \, 9 \, § gånger så mycket som pennan.
 
<br><br>
 
<br><br>
 
Vad kostade pennan?
 
Vad kostade pennan?
Rad 190: Rad 191:
 
Kontrollera din lösning.
 
Kontrollera din lösning.
 
<! -- Övn 6 c) -->
 
<! -- Övn 6 c) -->
 
 
{{#NAVCONTENT:Svar 6a|3.3 Svar 6a|Svar 6b|3.3 Svar 6b|Svar 6c|3.3 Svar 6c}}
 
{{#NAVCONTENT:Svar 6a|3.3 Svar 6a|Svar 6b|3.3 Svar 6b|Svar 6c|3.3 Svar 6c}}
 
<!-- {{#NAVCONTENT:Svar 6a|3.3 Svar 6a|Lösning 6a|3.3 Lösning 6a|Svar 6b|3.3 Svar 6b|Lösning 6b|3.3 Lösning 6b|Svar 6c|3.3 Svar 6c|Lösning 6c|3.3 Lösning 6c}} -->
 
<!-- {{#NAVCONTENT:Svar 6a|3.3 Svar 6a|Lösning 6a|3.3 Lösning 6a|Svar 6b|3.3 Svar 6b|Lösning 6b|3.3 Lösning 6b|Svar 6c|3.3 Svar 6c|Lösning 6c|3.3 Lösning 6c}} -->
 +
</div>
 +
 +
 +
 +
<big><big><big><span style="color:#62D9FD">A-övningar: 7-10</span></big></big></big>
 +
 +
 +
== <b>Övning 7</b> == <!-- Johan två A provuppg -->
 +
<div class="ovnA">
 +
Johan ska handla <math> \, 2 \, </math> kg godis för <math> \, 180 \, </math> kr.
 +
 +
Han hittar i en affär två sorters godis:
 +
 +
<ul>
 +
    <li><math> \quad </math>Vanligt godis för <math> \, 7 \, </math> kr per hekto.</li>
 +
    <li><math> \quad </math>Naturgodis för <math> \, 15 \, </math> kr per hekto.</li>
 +
</ul>
 +
 +
Hur många hekto av varje sort kan Johan handla?
 +
 +
Ställ upp en ekvation och lös den. Kontrollera din lösning.
 +
 +
<u>Tips:</u> &nbsp; Använd den metod som beskrivs i tipset till övn 6 c).
 +
<!-- Appens kod: 25 (2/2/0) Svar 750
 +
Yasmin handlar på IKEA ett skrivbord och en bokhylla för tillsammans § \, 1\,250 \, § kr.
 +
<br><br>
 +
Bokhyllan kostar § \, \displaystyle \frac{2}{3} \, § av vad skrivbordet kostar. Vad kostar skrivbordet?
 +
<br><br>
 +
Ställ upp en ekvation, lös den och kontrollera svaret.
 +
<! -- Övn 7 -->
 +
{{#NAVCONTENT:Svar 7|3.3 Svar 7}}
 
</div>
 
</div>
  
  
 
== <b>Övning 8</b> == <!-- Diagnosprov Ma1b Algebra , uppg. 14) -->
 
== <b>Övning 8</b> == <!-- Diagnosprov Ma1b Algebra , uppg. 14) -->
<div class="ovnC">
+
<div class="ovnA">
 
Yasmin handlar på IKEA ett skrivbord och en bokhylla för tillsammans <math> \, 1\,250 \, </math> kr.
 
Yasmin handlar på IKEA ett skrivbord och en bokhylla för tillsammans <math> \, 1\,250 \, </math> kr.
  
Rad 205: Rad 236:
  
 
<!-- Appens kod: 25 (2/2/0) Svar 750
 
<!-- Appens kod: 25 (2/2/0) Svar 750
Yasmin handlar på IKEA ett skrivbord och en bokhylla för tillsammans | \, 1\,250 \, | kr.
+
Yasmin handlar på IKEA ett skrivbord och en bokhylla för tillsammans § \, 1\,250 \, § kr.
 
<br><br>
 
<br><br>
Bokhyllan kostar | \, \displaystyle \frac{2}{3} \, | av vad skrivbordet kostar. Vad kostar skrivbordet?
+
Bokhyllan kostar § \, \displaystyle \frac{2}{3} \, § av vad skrivbordet kostar. Vad kostar skrivbordet?
 
<br><br>
 
<br><br>
 
Ställ upp en ekvation, lös den och kontrollera svaret.
 
Ställ upp en ekvation, lös den och kontrollera svaret.
Rad 213: Rad 244:
 
{{#NAVCONTENT:Svar 8|3.3 Svar 8}}
 
{{#NAVCONTENT:Svar 8|3.3 Svar 8}}
 
</div>
 
</div>
 
 
 
<big><big><big><span style="color:#62D9FD">A-övningar: 8-9</span></big></big></big>
 
  
  
Rad 232: Rad 259:
  
 
<!-- Appens kod: 26 (1/2/2) Svar 10000
 
<!-- Appens kod: 26 (1/2/2) Svar 10000
En student betalar varje månad | \, 3\,200 \, | kr av sitt CSN-studielån till hyran, | \, \displaystyle \frac{1}{4} \, | av lånet till mat,  
+
En student betalar varje månad § \, 3\,200 \, § kr av sitt CSN-studielån till hyran, § \, \displaystyle \frac{1}{4} \, § av lånet till mat,  
 
<br><br>
 
<br><br>
| \, \displaystyle \frac{2}{5} \, | till kläder och böcker samt | \, 300 \, | kr till fritidsaktiviteter.
+
§ \, \displaystyle \frac{2}{5} \, § till kläder och böcker samt § \, 300 \, § kr till fritidsaktiviteter.
 
<br><br>
 
<br><br>
 
Utgifterna täcker hela studielånet.
 
Utgifterna täcker hela studielånet.
Rad 256: Rad 283:
  
 
<!-- Appens kod: 27 (1/2/2) Svar 220
 
<!-- Appens kod: 27 (1/2/2) Svar 220
Catharina köpte en korg mandariner åt skolan. | \, \displaystyle \frac{3}{5} \, | av korgen gick till personalen.
+
Catharina köpte en korg mandariner åt skolan. § \, \displaystyle \frac{3}{5} \, § av korgen gick till personalen.
 
<br><br>
 
<br><br>
| \, \displaystyle \frac{1}{4} \, | delades ut till ettorna, | \, 15 \, | mandariner till tvåorna och | \, 15 \, | till treorna. | \, 3 \, | blev kvar i korgen.
+
§ \, \displaystyle \frac{1}{4} \, § delades ut till ettorna, § \, 15 \, § mandariner till tvåorna och § \, 15 \, § till treorna. § \, 3 \, § blev kvar i korgen.
 
<br><br>
 
<br><br>
 
Hur många mandariner köpte Catharina?
 
Hur många mandariner köpte Catharina?
Rad 274: Rad 301:
  
  
[[Matte:Copyrights|Copyright]] © 2010-2017 Math Online Sweden AB. All Rights Reserved.
+
[[Matte:Copyrights|Copyright]] © 2019 [https://www.techpages.se <b><span style="color:blue">TechPages AB</span></b>]. All Rights Reserved.

Nuvarande version från 11 januari 2022 kl. 16.33

       Genomgång          Quiz          Övningar          Genomgång+          Nästa avsnitt  >>      


Samma övningar finns i appversionen i appen Mattekollen.


E-övningar: 1-3


Övning 1

Lös följande ekvationer med övertäckningsmetoden.


a)   \( 2\,x \, - \, 6 \; = \; 10 \)

b)   \( 8 \, + \, 3\,x \; = \; 17 \)

c)   \( 2 \cdot (x \, + \, 1) \; = \; 40 \quad \) Tips: Täck först över parentesen.

d)   \( \displaystyle \frac{x}{2} \, + \, 11 \; = \; 14 \qquad \) Tips: Täck först över hela bråket.


Övning 2

Är \( \, x = 3 \, \) en lösning till följande ekvationer? Motivera ditt svar.

I de fall där \( \, x = 3 \, \) inte en lösning, lös ekvationen med allmän metod.


a)   \( x \, + \, 7 \; = \; -10 \)

b)   \( 15 \, - \, x \; = \; 12 \)

c)   \( 2\,x \, + \, \, 12 \; = \; 18 \)

d)   \( 16 \, + \, 2\,x \; = \; 14 \)


Övning 3

Lös följande ekvationer. Genomför en kontroll.


a)   \( 16 \, - \, 2\,x \; = \; 14 \)

b)   \( 19 \, - \, 3\,x \, + \, 14\; = \; 30 \)

c)   \( 18\,x \, - 12\,x \, - \, 14 \; = \; 16 \)

d)   \( 6\,x \, + 4 \, - \, 3\,x \; = \; 5 \)


C-övningar: 4-6

Övning 4

Förenkla först så långt som möjligt följande ekvationers vänsterled.

Lös sedan de förenklade ekvationerna.


a)   \( x \, + \, (x \, + \, 6) \; = \; 12 \)


b)   \( 4\,x \, + \, 3\,(1 \, + \, 2\,x) \; = \; 23 \)


c)   \( 10\,^2\,(2\,x + 50) \; = \; 10\,^3 \)


d)   \( 7\,(3\,x - 5) \, + \, (3\,x - 5) \; = \; 0 \)


e)   \( 0,5\,(x + 1) \, - \, 0,3\,(3 - 2\,x) \; = \; 0,7 \)


Övning 5

Lös följande ekvationer och kontrollera din lösning:


a)   \( \displaystyle 2\,\left(\frac{x}{3} \, + \, 12\right) \; = \; 40 \)


b)   \( \displaystyle 2\,\left(\frac{x+12}{3} \right) \; = \; 40 \)


c)   Ange svaret i bråkform: \( \quad \displaystyle \frac{x-1}{2} \; = \; \frac{3}{8} \)


d)   Ange svaret i bråkform: \( \quad \displaystyle -\,\frac{8}{5} \; = \; \frac{-7}{x} \)


Övning 6

Ställ upp en ekvation och lös den. Kontrollera din lösning:


a)   För vilket \( \, x \, \) har uttrycket \( \; 9\,x \, - \, 51 \; \) värdet \( \, 30 \, \)?


b)   Summan av fyra på varandra följande tal är \( \, 30 \, \).

\(\quad\,\) Bestäm det största av dem.


c)   Anders betalade \( \, 250 \, \) kr för en bok och en penna.

\(\quad\,\) Boken kostade \( \, 9 \, \) gånger så mycket som pennan.

\(\quad\,\) Vad kostade pennan?

\( \quad\; \)Tips:  Inför obekanten \( \, x \, \) för pennans pris.

\( \qquad\quad\; \) Ställ upp ett uttryck för bokens pris endast i termer av \( \, x \, \).

\( \qquad\quad\; \) Ställ upp sedan endast en ekvation med obekanten \( \, x \, \).


A-övningar: 7-10


Övning 7

Johan ska handla \( \, 2 \, \) kg godis för \( \, 180 \, \) kr.

Han hittar i en affär två sorters godis:

  • \( \quad \)Vanligt godis för \( \, 7 \, \) kr per hekto.
  • \( \quad \)Naturgodis för \( \, 15 \, \) kr per hekto.

Hur många hekto av varje sort kan Johan handla?

Ställ upp en ekvation och lös den. Kontrollera din lösning.

Tips:   Använd den metod som beskrivs i tipset till övn 6 c).


Övning 8

Yasmin handlar på IKEA ett skrivbord och en bokhylla för tillsammans \( \, 1\,250 \, \) kr.

Bokhyllan kostar \( \, \displaystyle \frac{2}{3} \, \) av vad skrivbordet kostar. Vad kostar skrivbordet?

Ställ upp en ekvation, lös den och kontrollera svaret.


Övning 9

En student betalar varje månad \( \, 3\,200 \, \) kr av sitt CSN-studielån till hyran, \( \, \displaystyle \frac{1}{4} \, \) av lånet till mat,

\( \, \displaystyle \frac{2}{5} \, \) till kläder och böcker samt \( \, 300 \, \) kr till fritidsaktiviteter.

Utgifterna täcker hela studielånet.

Hur mycket studielån får studenten i månaden?

Ställ upp en ekvation och lös den.


Övning 10

Catharina köpte en korg mandariner åt skolan. \( \, \displaystyle \frac{3}{5} \, \) av korgen gick till personalen.

\( \, \displaystyle \frac{1}{4} \, \) delades ut till ettorna, \( \, 15 \, \) mandariner till tvåorna och \( \, 15 \, \) till treorna. \( \, 3 \, \) blev kvar i korgen.

Hur många mandariner köpte Catharina?

Ställ upp en ekvation och lös den.





Copyright © 2019 TechPages AB. All Rights Reserved.