Skillnad mellan versioner av "1.3 Övningar Old till Decimaltal"
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
(7 mellanliggande versioner av samma användare visas inte) | |||
Rad 5: | Rad 5: | ||
{{Not selected tab|[[1.3.1_Avrundning och värdesiffror|Avrundning & värdesiffror]]}} | {{Not selected tab|[[1.3.1_Avrundning och värdesiffror|Avrundning & värdesiffror]]}} | ||
{{Not selected tab|[[1.3 Quiz till Decimaltal|Quiz]]}} | {{Not selected tab|[[1.3 Quiz till Decimaltal|Quiz]]}} | ||
− | {{ | + | {{Not selected tab|[[1.3 Övningar till Decimaltal|Övningar]]}} |
{{Not selected tab|[[1.3 Lathund till Decimaltal|Lathund]]}} | {{Not selected tab|[[1.3 Lathund till Decimaltal|Lathund]]}} | ||
| style="border-bottom:1px solid #797979" width="100%"| | | style="border-bottom:1px solid #797979" width="100%"| | ||
Rad 14: | Rad 14: | ||
{{Not selected tab| }} | {{Not selected tab| }} | ||
{{Not selected tab| }} | {{Not selected tab| }} | ||
− | {{ | + | {{Selected tab|[[1.3 Övningar Old till Decimaltal|Övningar Old]]}} |
{{Not selected tab|[[1.4 Negativa tal|Nästa avsnitt >> ]]}} | {{Not selected tab|[[1.4 Negativa tal|Nästa avsnitt >> ]]}} | ||
| style="border-bottom:1px solid #797979" width="100%"| | | style="border-bottom:1px solid #797979" width="100%"| | ||
Rad 48: | Rad 48: | ||
d) <math> 17,86502 \, </math> till tusendelar. | d) <math> 17,86502 \, </math> till tusendelar. | ||
− | + | {{#NAVCONTENT:Svar 2a|1.3 Svar 2a|Lösning 2a|1.3 Lösning 2a|Svar 2b|1.3 Svar 2b|Lösning 2b|1.3 Lösning 2b|Svar 2c|1.3 Svar 2c|Lösning 2c|1.3 Lösning 2c|Svar 2d|1.3 Svar 2d|Lösning 2d|1.3 Lösning 2d}} | |
</div> | </div> | ||
Rad 56: | Rad 56: | ||
a) Ange tiondelssiffran i <math> \, 13,678 \, </math> och dess värde. | a) Ange tiondelssiffran i <math> \, 13,678 \, </math> och dess värde. | ||
− | b) Ange | + | b) Ange hundradelssiffran i <math> \, 95,204 \, </math>. Är den en värdesiffra? |
c) Vad blir summan av värdena till hundratalet och tusendelen i <math> \, 324,951 \, </math>. | c) Vad blir summan av värdena till hundratalet och tusendelen i <math> \, 324,951 \, </math>. | ||
Rad 63: | Rad 63: | ||
:Ange talet med decimaltecknet om <math> \, 7 \, </math> är tusentalet. | :Ange talet med decimaltecknet om <math> \, 7 \, </math> är tusentalet. | ||
− | + | {{#NAVCONTENT:Svar 3a|1.3 Svar 3a|Lösning 3a|1.3 Lösning 3a|Svar 3b|1.3 Svar 3b|Lösning 3b|1.3 Lösning 3b|Svar 3c|1.3 Svar 3c|Lösning 3c|1.3 Lösning 3c|Svar 3d|1.3 Svar 3d|Lösning 3d|1.3 Lösning 3d}} | |
</div> | </div> | ||
Rad 78: | Rad 78: | ||
d) <math> 0,375 </math> | d) <math> 0,375 </math> | ||
− | + | {{#NAVCONTENT:Svar 4a|1.3 Svar 4a|Lösning 4a|1.3 Lösning 4a|Svar 4b|1.3 Svar 4b|Lösning 4b|1.3 Lösning 4b|Svar 4c|1.3 Svar 4c|Lösning 4c|1.3 Lösning 4c|Svar 4d|1.3 Svar 4d|Lösning 4d|1.3 Lösning 4d}} | |
</div> | </div> | ||
Rad 102: | Rad 102: | ||
d) <math> \displaystyle { 3 \over 8 } </math> | d) <math> \displaystyle { 3 \over 8 } </math> | ||
− | + | {{#NAVCONTENT:Svar 5a|1.3 Svar 5a|Lösning 5a|1.3 Lösning 5a|Svar 5b|1.3 Svar 5b|Lösning 5b|1.3 Lösning 5b|Svar 5c|1.3 Svar 5c|Lösning 5c|1.3 Lösning 5c|Svar 5d|1.3 Svar 5d|Lösning 5d|1.3 Lösning 5d}} | |
</div> | </div> | ||
Rad 108: | Rad 108: | ||
== <b>Övning 6</b> == | == <b>Övning 6</b> == | ||
<div class="ovnC"> | <div class="ovnC"> | ||
− | I | + | I dagens tidning kan man läsa att värdet på en aktiekurs är <math> \, 7,96 \, </math>. |
Aktiekursens ändring mot gårdagen anges med <math> \, + \, 0,98 \, </math>. | Aktiekursens ändring mot gårdagen anges med <math> \, + \, 0,98 \, </math>. | ||
Vad var kursvärdet igår? | Vad var kursvärdet igår? | ||
− | + | {{#NAVCONTENT:Svar 6|1.3 Svar 6|Lösning 6|1.3 Lösning 6}} | |
</div> | </div> | ||
Rad 119: | Rad 119: | ||
== <b>Övning 7</b> == | == <b>Övning 7</b> == | ||
<div class="ovnC"> | <div class="ovnC"> | ||
− | + | En bunt papper är <math> \; 1 \; {\rm cm} \; </math> tjock. | |
− | + | ||
+ | Hur många blad finns i den om ett blad är <math> \, 0,05 \; {\rm mm} \; </math> tjockt? | ||
+ | {{#NAVCONTENT:Svar 7|1.3 Svar 7|Lösning 7|1.3 Lösning 7}} | ||
</div> | </div> | ||
Rad 135: | Rad 137: | ||
b) Hur många tändsticksaskar ryms i en kartong om en kartong har en volym av <math> \, 1 \; {\rm m}^3 \, </math>? | b) Hur många tändsticksaskar ryms i en kartong om en kartong har en volym av <math> \, 1 \; {\rm m}^3 \, </math>? | ||
− | + | {{#NAVCONTENT:Svar 8a|1.3 Svar 8a|Lösning 8a|1.3 Lösning 8a|Svar 8b|1.3 Svar 8b|Lösning 8b|1.3 Lösning 8b}} | |
</div> | </div> | ||
Rad 148: | Rad 150: | ||
b) <math> 0,81\,81\,81 \, \ldots </math> | b) <math> 0,81\,81\,81 \, \ldots </math> | ||
− | + | {{#NAVCONTENT:Svar 9a|1.3 Svar 9a|Lösning 9a|1.3 Lösning 9a|Svar 9b|1.3 Svar 9b|Lösning 9b|1.3 Lösning 9b}} | |
</div> | </div> | ||
Nuvarande version från 25 juli 2017 kl. 14.11
Genomgång Decimaltal | Avrundning & värdesiffror | Quiz | Övningar | Lathund |
<< Förra avsnitt | Övningar Old | Nästa avsnitt >> |
E-övningar: 1-4
Övning 1
Ange det decimaltal som har:
a) \( \, 2 \, \) tiondelar och \( \, 5 \, \) hundradelar.
b) \( \, 3 \, \) tiondelar och \( \, 8 \, \) tusendelar.
c) \( \, 5 \, \) hela och \( \, 9 \, \) tiotusendelar.
d) \( \, 6 \, \) tusendelar.
Övning 2
Avrunda:
a) \( 3,96 \, \) till en decimal.
b) \( 15,89 \, \) till tiondelar.
c) \( 1,497 \, \) till två decimaler.
d) \( 17,86502 \, \) till tusendelar.
Övning 3
a) Ange tiondelssiffran i \( \, 13,678 \, \) och dess värde.
b) Ange hundradelssiffran i \( \, 95,204 \, \). Är den en värdesiffra?
c) Vad blir summan av värdena till hundratalet och tusendelen i \( \, 324,951 \, \).
d) I talet \( \, 87904521 \, \) har man tappat decimaltecknet.
- Ange talet med decimaltecknet om \( \, 7 \, \) är tusentalet.
Övning 4
Skriv följande decimaltal i bråkform:
a) \( 0,8 \)
b) \( 0,35 \)
c) \( 0,45 \)
d) \( 0,375 \)
C-övningar: 5-7
Övning 5
Skriv till decimaltal:
a) \( \displaystyle { 3 \over 5 } \)
b) \( \displaystyle { 5 \over 4 } \)
c) \( \displaystyle { 4 \over 25 } \)
d) \( \displaystyle { 3 \over 8 } \)
Övning 6
I dagens tidning kan man läsa att värdet på en aktiekurs är \( \, 7,96 \, \).
Aktiekursens ändring mot gårdagen anges med \( \, + \, 0,98 \, \).
Vad var kursvärdet igår?
Övning 7
En bunt papper är \( \; 1 \; {\rm cm} \; \) tjock.
Hur många blad finns i den om ett blad är \( \, 0,05 \; {\rm mm} \; \) tjockt?
A-övningar: 8-9
Övning 8
En tändsticksfabrik vill packa tändsticksaskar i kartonger för transport. En ask har måtten \( \, 5 \times 2 \times \displaystyle{5 \over 2} \; {\rm cm} \, \).
a) Skriv en asks mått till decimaltal med enheten meter (\( {\rm m} \)).
b) Hur många tändsticksaskar ryms i en kartong om en kartong har en volym av \( \, 1 \; {\rm m}^3 \, \)?
Övning 9
Skriv följande periodiska decimalutvecklingar i bråkform:
a) \( 0,222\,222 \, \ldots \)
b) \( 0,81\,81\,81 \, \ldots \)
Copyright © 2010-2017 Math Online Sweden AB. All Rights Reserved.