Skillnad mellan versioner av "1.7 Övningar till Potenser"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m
m
 
Rad 168: Rad 168:
 
Följande uttryck är givna<span style="color:black">:</span>
 
Följande uttryck är givna<span style="color:black">:</span>
  
:<math> \quad P \; = \; 2\,^x \, + \, 2\,^{-x} </math>
+
:<math> \quad A \; = \; 2\,^x \, + \, 2\,^{-x} </math>
:<math> \quad Q \; = \; 2\,^x \, - \, 2\,^{-x} </math>
+
:<math> \quad B \; = \; 2\,^x \, - \, 2\,^{-x} </math>
  
Bilda produkten<span style="color:black">:</span> <math> \qquad\qquad\quad (P + Q) \cdot (P - Q) </math>
+
Bilda produkten<span style="color:black">:</span> <math> \qquad\qquad\quad (A + B) \cdot (A - B) </math>
  
 
<b>Tips:</b>
 
<b>Tips:</b>
  
Bilda först <math> \, (P + Q) \, </math> och förenkla. Bilda sedan <math> \, (P - Q) \, </math> och förenkla.
+
Bilda först <math> \, (A + B) \, </math> och förenkla. Bilda sedan <math> \, (A - B) \, </math> och förenkla.
  
 
Multiplicera sist de förenklade uttrycken med varandra.
 
Multiplicera sist de förenklade uttrycken med varandra.

Nuvarande version från 23 maj 2020 kl. 13.45

       Genomgång Potenser          Genomgång Grundpotensform          Quiz          Övningar Webb          Lathund      
                           Svårare övningar          Övningar App          Diagnosprov kap 1      


E-övningar: 1-4


Övning 1

Beräkna följande uttryck:


a)   \( (-2)\,^2 \)

b)   \( -\,2^2 \)

c)   \( (-2)\,^3 \)

d)   \( (-5)\,^2 \,-\, 3\,^2 \)


Övning 2

Skriv som vanligt tal:


a)   \( 4,2 \cdot 10\,^3 \)

b)   \( 4,2 \cdot 10\,^{-3} \)

c)   \( 5,07 \cdot 10\,^6 \)

d)   \( 5,07 \cdot 10\,^{-6} \)


Övning 3

Förenkla först med hjälp av potenslagarna, beräkna sedan:


a)   \( \displaystyle{3\,^4 \cdot 3\,^2 \over 3\,^3} \)


b)   \( 4\,^4 \cdot 4\,^{-2} / 4 \)


c)   \( \displaystyle{5\,^2 \cdot\, 5\,^{-3} \over 5\,^{-2}} \)


d)   \( \displaystyle{10\,^5 \cdot\, 10\,^{-5} \over 10\,^{-2} \cdot\, 10\,^3} \)


Övning 4

Svara med SANT eller FALSKT på följande påståenden och motivera:


a) \( \quad (2 \cdot 3)\,^2 \, = \, 2\,^2 \cdot 3\,^2 \)


b) \( \quad (2 \, + \, 3)\,^2 \, = \, 2\,^2 + 3\,^2 \)


c) \( \quad (4 \, / \, 2)\,^2 \, = \, 4\,^2 \, / \, 2\,^2 \)


d) \( \quad (4 \, - \, 2)\,^2 \, = \, 4\,^2 \, - \, 2\,^2 \)


e) \( \quad 2\,^3 \cdot 5\,^2 = (2 \cdot 5)\,^5 \)



C-övningar: 5-7


Övning 5

Skriv följande tal i grundpotensform:


a)   \( 56\,000\,000 \)

b)   \( 4\,800\,000\,000 \)

c)   \( 0,0095 \)

d)   \( 0,000\,020\,3 \)


Övning 6

Förenkla med hjälp av potenslagarna följande uttryck och beräkna dem:


a)   \( \displaystyle { \left({1 \over 3}\right)^{-3} } \)


b)   \( \displaystyle { \left({4^{40} \over 4} \; \Big / \; 4^{38}\right)^{-1} } \)


c)   \( \displaystyle { {25 \cdot 10\,^{-3} \over 5 \cdot 10\,^{-5}}\, \cdot \,10\,^{-2} } \)


Övning 7

Skriv om följande uttryck till en potens av en enda bas.

Avgör i a) och b) först vilken bas som kan vara lämplig.


a)   \( 8^2 \cdot 4^3 \)


b)   \( \displaystyle {3^{-2} \cdot 9^2 \over 27} \)


c)   \( \displaystyle {x^{-5} \cdot x^9 \over (x^{-9})^{1/3}} \)


A-övningar: 8-9


Övning 8

Ett belopp på \( 5\,000 \) kr sätts in på ett sparkonto med \( \, 3\,\% \, \) årsränta.

Räntan läggs på kontot årsvis. Inga uttag görs.

a)   Hur mycket pengar finns på kontot efter \( 4 \) år?

b)   Hur länge tar det tills startkapitalet fördubblats?

Pröva dig fram till en ungefärlig lösning med hjälp av räknaren.
Ange tiden i hela år och månader.


Övning 9

Följande uttryck är givna:

\[ \quad A \; = \; 2\,^x \, + \, 2\,^{-x} \] \[ \quad B \; = \; 2\,^x \, - \, 2\,^{-x} \]

Bilda produkten: \( \qquad\qquad\quad (A + B) \cdot (A - B) \)

Tips:

Bilda först \( \, (A + B) \, \) och förenkla. Bilda sedan \( \, (A - B) \, \) och förenkla.

Multiplicera sist de förenklade uttrycken med varandra.





Copyright © 2019 TechPages AB. All Rights Reserved.