Skillnad mellan versioner av "1.7 Övningar till Potenser"
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
Rad 168: | Rad 168: | ||
Följande uttryck är givna<span style="color:black">:</span> | Följande uttryck är givna<span style="color:black">:</span> | ||
− | :<math> \quad | + | :<math> \quad A \; = \; 2\,^x \, + \, 2\,^{-x} </math> |
− | :<math> \quad | + | :<math> \quad B \; = \; 2\,^x \, - \, 2\,^{-x} </math> |
− | Bilda produkten<span style="color:black">:</span> <math> \qquad\qquad\quad ( | + | Bilda produkten<span style="color:black">:</span> <math> \qquad\qquad\quad (A + B) \cdot (A - B) </math> |
<b>Tips:</b> | <b>Tips:</b> | ||
− | Bilda först <math> \, ( | + | Bilda först <math> \, (A + B) \, </math> och förenkla. Bilda sedan <math> \, (A - B) \, </math> och förenkla. |
Multiplicera sist de förenklade uttrycken med varandra. | Multiplicera sist de förenklade uttrycken med varandra. |
Nuvarande version från 23 maj 2020 kl. 13.45
Genomgång Potenser | Genomgång Grundpotensform | Quiz | Övningar Webb | Lathund |
Svårare övningar | Övningar App | Diagnosprov kap 1 |
E-övningar: 1-4
Övning 1
Beräkna följande uttryck:
a) \( (-2)\,^2 \)
b) \( -\,2^2 \)
c) \( (-2)\,^3 \)
d) \( (-5)\,^2 \,-\, 3\,^2 \)
Övning 2
Skriv som vanligt tal:
a) \( 4,2 \cdot 10\,^3 \)
b) \( 4,2 \cdot 10\,^{-3} \)
c) \( 5,07 \cdot 10\,^6 \)
d) \( 5,07 \cdot 10\,^{-6} \)
Övning 3
Förenkla först med hjälp av potenslagarna, beräkna sedan:
a) \( \displaystyle{3\,^4 \cdot 3\,^2 \over 3\,^3} \)
b) \( 4\,^4 \cdot 4\,^{-2} / 4 \)
c) \( \displaystyle{5\,^2 \cdot\, 5\,^{-3} \over 5\,^{-2}} \)
d) \( \displaystyle{10\,^5 \cdot\, 10\,^{-5} \over 10\,^{-2} \cdot\, 10\,^3} \)
Övning 4
Svara med SANT eller FALSKT på följande påståenden och motivera:
a) \( \quad (2 \cdot 3)\,^2 \, = \, 2\,^2 \cdot 3\,^2 \)
b) \( \quad (2 \, + \, 3)\,^2 \, = \, 2\,^2 + 3\,^2 \)
c) \( \quad (4 \, / \, 2)\,^2 \, = \, 4\,^2 \, / \, 2\,^2 \)
d) \( \quad (4 \, - \, 2)\,^2 \, = \, 4\,^2 \, - \, 2\,^2 \)
e) \( \quad 2\,^3 \cdot 5\,^2 = (2 \cdot 5)\,^5 \)
C-övningar: 5-7
Övning 5
Skriv följande tal i grundpotensform:
a) \( 56\,000\,000 \)
b) \( 4\,800\,000\,000 \)
c) \( 0,0095 \)
d) \( 0,000\,020\,3 \)
Övning 6
Förenkla med hjälp av potenslagarna följande uttryck och beräkna dem:
a) \( \displaystyle { \left({1 \over 3}\right)^{-3} } \)
b) \( \displaystyle { \left({4^{40} \over 4} \; \Big / \; 4^{38}\right)^{-1} } \)
c) \( \displaystyle { {25 \cdot 10\,^{-3} \over 5 \cdot 10\,^{-5}}\, \cdot \,10\,^{-2} } \)
Övning 7
Skriv om följande uttryck till en potens av en enda bas.
Avgör i a) och b) först vilken bas som kan vara lämplig.
a) \( 8^2 \cdot 4^3 \)
b) \( \displaystyle {3^{-2} \cdot 9^2 \over 27} \)
c) \( \displaystyle {x^{-5} \cdot x^9 \over (x^{-9})^{1/3}} \)
A-övningar: 8-9
Övning 8
Ett belopp på \( 5\,000 \) kr sätts in på ett sparkonto med \( \, 3\,\% \, \) årsränta.
Räntan läggs på kontot årsvis. Inga uttag görs.
a) Hur mycket pengar finns på kontot efter \( 4 \) år?
b) Hur länge tar det tills startkapitalet fördubblats?
- Pröva dig fram till en ungefärlig lösning med hjälp av räknaren.
- Ange tiden i hela år och månader.
Övning 9
Följande uttryck är givna:
\[ \quad A \; = \; 2\,^x \, + \, 2\,^{-x} \] \[ \quad B \; = \; 2\,^x \, - \, 2\,^{-x} \]
Bilda produkten: \( \qquad\qquad\quad (A + B) \cdot (A - B) \)
Tips:
Bilda först \( \, (A + B) \, \) och förenkla. Bilda sedan \( \, (A - B) \, \) och förenkla.
Multiplicera sist de förenklade uttrycken med varandra.
Copyright © 2019 TechPages AB. All Rights Reserved.