Skillnad mellan versioner av "3.3 Övningar till Ekvationer (Appversionen)"
Taifun  (Diskussion | bidrag) m (→Övning 19  \qquad\qquad\qquad\qquad\quad\;\;  (1/1/0))  | 
				Taifun  (Diskussion | bidrag)  m (→Övning 31  \qquad\qquad\qquad\qquad\qquad\quad  (0/2/2))  | 
				||
| (11 mellanliggande versioner av samma användare visas inte) | |||
| Rad 454: | Rad 454: | ||
x 1  | x 1  | ||
-->  | -->  | ||
| − | {{#NAVCONTENT:Svar 20|3.3 Svar   | + | {{#NAVCONTENT:Svar 20|3.3 Svar 20}}  | 
</div></td>  | </div></td>  | ||
</tr>  | </tr>  | ||
| Rad 475: | Rad 475: | ||
x 24  | x 24  | ||
<!-- Övning 5 a) -->  | <!-- Övning 5 a) -->  | ||
| − | {{#NAVCONTENT:Svar 21|3.3 Svar   | + | {{#NAVCONTENT:Svar 21|3.3 Svar 21}}  | 
</div></td>  | </div></td>  | ||
   <td><math> \qquad </math></td>  |    <td><math> \qquad </math></td>  | ||
| Rad 491: | Rad 491: | ||
x 48  | x 48  | ||
<!-- Övning 5 b) -->  | <!-- Övning 5 b) -->  | ||
| − | {{#NAVCONTENT:Svar 22|3.3 Svar   | + | {{#NAVCONTENT:Svar 22|3.3 Svar 22}}  | 
</div></td>  | </div></td>  | ||
</tr>  | </tr>  | ||
| Rad 516: | Rad 516: | ||
b 4  | b 4  | ||
<!-- Övning 5 c) -->  | <!-- Övning 5 c) -->  | ||
| − | {{#NAVCONTENT:Svar 23|3.3 Svar   | + | {{#NAVCONTENT:Svar 23|3.3 Svar 23}}  | 
</div>  | </div>  | ||
</td>  | </td>  | ||
| Rad 537: | Rad 537: | ||
b 8  | b 8  | ||
<!-- Övning 5 d) -->  | <!-- Övning 5 d) -->  | ||
| − | {{#NAVCONTENT:Svar 24|3.3 Svar   | + | {{#NAVCONTENT:Svar 24|3.3 Svar 24}}  | 
</div></td>  | </div></td>  | ||
</tr>  | </tr>  | ||
| Rad 564: | Rad 564: | ||
x 9  | x 9  | ||
<! -- Övn 6 a) -->  | <! -- Övn 6 a) -->  | ||
| − | {{#NAVCONTENT:Svar 25|3.3 Svar   | + | {{#NAVCONTENT:Svar 25|3.3 Svar 25}}  | 
</div>  | </div>  | ||
</td>  | </td>  | ||
| Rad 586: | Rad 586: | ||
Svar 9  | Svar 9  | ||
<! -- Övn 6 b) -->  | <! -- Övn 6 b) -->  | ||
| − | {{#NAVCONTENT:Svar 26|3.3 Svar   | + | {{#NAVCONTENT:Svar 26|3.3 Svar 26}}  | 
</div>  | </div>  | ||
</td>  | </td>  | ||
| Rad 622: | Rad 622: | ||
§ \qquad § Ställ upp sedan endast en ekvation med obekanten § \, x \, §.  | § \qquad § Ställ upp sedan endast en ekvation med obekanten § \, x \, §.  | ||
<! -- Övn 6 c) -->  | <! -- Övn 6 c) -->  | ||
| − | {{#NAVCONTENT:Svar 27|3.3 Svar   | + | {{#NAVCONTENT:Svar 27|3.3 Svar 27}}  | 
</div>  | </div>  | ||
</td>  | </td>  | ||
| Rad 660: | Rad 660: | ||
Naturgodis\;i\;hekto 5  | Naturgodis\;i\;hekto 5  | ||
-->  | -->  | ||
| − | {{#NAVCONTENT:Svar 28|3.3 Svar   | + | {{#NAVCONTENT:Svar 28|3.3 Svar 28}}  | 
</div></td>  | </div></td>  | ||
</tr>  | </tr>  | ||
| Rad 688: | Rad 688: | ||
x 750  | x 750  | ||
<! -- Övn 8 -->  | <! -- Övn 8 -->  | ||
| − | {{#NAVCONTENT:Svar 29|3.3 Svar   | + | {{#NAVCONTENT:Svar 29|3.3 Svar 29}}  | 
</div>  | </div>  | ||
</td>  | </td>  | ||
| Rad 715: | Rad 715: | ||
Ställ upp en ekvation och lös den.  | Ställ upp en ekvation och lös den.  | ||
<! -- Övn 9 -->  | <! -- Övn 9 -->  | ||
| − | {{#NAVCONTENT:Svar 30|3.3 Svar   | + | {{#NAVCONTENT:Svar 30|3.3 Svar 30}}  | 
</div></td>  | </div></td>  | ||
</tr>  | </tr>  | ||
| Rad 743: | Rad 743: | ||
x 220  | x 220  | ||
<! -- Övn 10 -->  | <! -- Övn 10 -->  | ||
| − | {{#NAVCONTENT:Svar 31|3.3 Svar   | + | {{#NAVCONTENT:Svar 31|3.3 Svar 31}}  | 
</div>  | </div>  | ||
Nuvarande version från 14 februari 2020 kl. 18.05
| Genomgång | Quiz | Övningar i appversion | Genomgång+ | Nästa avsnitt >> | 
E-Övningar: 1-12
Övning 1 \( \qquad\qquad\qquad\qquad \) (1/0/0)Lös följande ekvation med övertäckningsmetoden: \( \qquad\qquad\qquad 2\,x \, - \, 6 \; = \; 10 \) 
Svar 1 
Lösning 1 
 | 
  \( \qquad \) | Övning 2 \( \qquad\qquad\qquad\qquad \) (1/0/0)Lös följande ekvation med övertäckningsmetoden: \( \qquad\qquad\qquad 8 \, + \, 3\,x \; = \; 17 \) 
Svar 2 
Lösning 2 
 | 
Övning 3 \( \qquad\qquad\qquad\qquad\;\; \) (2/0/0)Lös följande ekvation med övertäckningsmetoden: \( \qquad\qquad\qquad 2 \cdot (x \, + \, 1) \; = \; 40 \) Tips: Täck först över parentesen. 
Svar 3 
Lösning 3 
 | 
  \( \qquad \) | Övning 4 \( \qquad\qquad\qquad\qquad\;\; \) (2/0/0)Lös följande ekvation med övertäckningsmetoden: \( \qquad\qquad\qquad\;\; \displaystyle \frac{x}{2} \, + \, 11 \; = \; 14 \) Tips: Täck först över hela bråket. 
Svar 4 
Lösning 4 
 | 
Övning 5 \( \qquad\qquad\qquad\qquad \) (1/0/0)Lös följande ekvation med allmän metod: \( \qquad\qquad\quad x \, + \, 7 \; = \; -10 \) 
Svar 5 
Lösning 5 
 | 
  \( \qquad \) | Övning 6 \( \qquad\qquad\qquad\qquad \) (1/0/0)Lös följande ekvation med allmän metod: \( \qquad\qquad\quad 15 \, - \, x \; = \; 12 \) 
Svar 6 
Lösning 6 
 | 
Övning 7 \( \qquad\qquad\qquad\qquad \) (1/0/0)Lös följande ekvation med allmän metod: \( \qquad\qquad\quad 2\,x \, + \, \, 12 \; = \; 18 \) 
Svar 7 
Lösning 7 
 | 
  \( \qquad \) | Övning 8 \( \qquad\qquad\qquad\qquad \) (2/0/0)Lös följande ekvation med allmän metod: \( \qquad\qquad\quad 16 \, + \, 2\,x \; = \; 14 \) 
Svar 8 
Lösning 8 
 | 
Övning 9 \( \qquad\qquad\qquad\qquad \) (2/0/0)Lös följande ekvation: \( \qquad\qquad\quad 16 \, - \, 2\,x \; = \; 14 \) Kontrollera din lösning. 
Svar 9 
Lösning 9 
 | 
  \( \qquad \) | Övning 10 \( \qquad\qquad\qquad\qquad\quad\;\; \) (2/0/0)Förenkla först så långt som möjligt ekvationens vänsterled: \( \qquad\qquad\;\;\; 19 \, - \, 3\,x \, + \, 14\; = \; 30 \) Lös sedan den förenklade ekvationen. 
Svar 10 
 | 
Övning 11 \( \qquad\qquad\qquad\qquad\quad\;\; \) (2/0/0)Förenkla först så långt som möjligt ekvationens vänsterled: \( \qquad\qquad 18\,x \, - 12\,x \, - \, 14 \; = \; 16 \) Lös sedan den förenklade ekvationen. 
Svar 11 
 | 
  \( \qquad \) | Övning 12 \( \qquad\qquad\qquad\qquad\quad\;\; \) (2/0/0)Förenkla först så långt som möjligt ekvationens vänsterled: \( \qquad\qquad\;\;\; 6\,x \, + 4 \, - \, 3\,x \; = \; 5 \) Lös sedan den förenklade ekvationen. Ange svaret i bråkform. 
Svar 12 
 | 
C-Övningar: 13-24
Övning 13 \( \qquad\qquad\qquad\qquad\quad\;\; \) (1/1/0)Förenkla först så långt som möjligt ekvationens vänsterled: \( \qquad\qquad\;\;\; x \, + \, (x \, + \, 6) \; = \; 12 \) Lös sedan den förenklade ekvationen. Kontrollera din lösning. 
Svar 13 
 | 
  \( \qquad \) | Övning 14 \( \qquad\qquad\qquad\qquad\quad\;\; \) (1/1/0)Förenkla först så långt som möjligt ekvationens vänsterled: \( \qquad\qquad\;\;\; x \, - \, (2\,x \, + \, 6) \; = \; 12 \) Lös sedan den förenklade ekvationen. Kontrollera din lösning. 
Svar 14 
 | 
Övning 15 \( \qquad\qquad\qquad\qquad\quad\;\; \) (1/1/0)Förenkla först så långt som möjligt ekvationens vänsterled: \( \qquad\qquad\;\; 2\,x \, + \, (x \, + \, 6) \; = \; 12 \) Lös sedan den förenklade ekvationen. Kontrollera din lösning. 
Svar 15 
 | 
  \( \qquad \) | Övning 16 \( \qquad\qquad\qquad\qquad\quad\;\; \) (1/1/0)Förenkla först så långt som möjligt ekvationens vänsterled: \( \qquad\qquad\;\; 2\,x \, - \, (x \, + \, 6) \; = \; 12 \) Lös sedan den förenklade ekvationen. Kontrollera din lösning. 
Svar 16 
 | 
Övning 17 \( \qquad\qquad\qquad\qquad\quad\;\; \) (1/1/0)Förenkla först så långt som möjligt ekvationens vänsterled: \( \qquad\qquad\;\;\; 4\,x \, + \, 3\,(1 \, + \, 2\,x) \; = \; 23 \) Lös sedan den förenklade ekvationen. 
Svar 17 
 | 
  \( \qquad \) | Övning 18 \( \qquad\qquad\qquad\qquad\quad\;\; \) (1/1/0)Förenkla först så långt som möjligt ekvationens vänsterled: \( \qquad\qquad\;\;\; 10\,^2\,(2\,x + 50) \; = \; 10\,^3 \) Lös sedan den förenklade ekvationen. 
Svar 18 
 | 
Övning 19 \( \qquad\qquad\qquad\qquad\quad\;\; \) (1/1/0)Förenkla först så långt som möjligt ekvationens vänsterled: \( \qquad\qquad\;\;\; 7\,(3\,x - 5) \, + \, (3\,x - 5) \; = \; 0 \) Lös sedan den förenklade ekvationen. Ange svaret i bråkform. 
Svar 19 
 | 
  \( \qquad \) | Övning 20 \( \qquad\qquad\qquad\qquad\quad\;\; \) (1/1/0)Förenkla först så långt som möjligt ekvationens vänsterled: \( \qquad\;\;\; 0,5\,(x + 1) \, - \, 0,3\,(3 - 2\,x) \; = \; 0,7 \) Lös sedan den förenklade ekvationen. 
Svar 20 
 | 
Övning 21 \( \qquad\qquad\qquad\qquad\quad\;\; \) (1/1/0)Lös ekvationen och kontrollera din lösning: \( \qquad\qquad\qquad \displaystyle 2\,\left(\frac{x}{3} \, + \, 12\right) \; = \; 40 \) 
Svar 21 
 | 
  \( \qquad \) | Övning 22 \( \qquad\qquad\qquad\qquad\quad\;\; \) (1/1/0)Lös ekvationen och kontrollera din lösning: \( \qquad\qquad\qquad \displaystyle 2\,\left(\frac{x+12}{3} \right) \; = \; 40 \) 
Svar 22 
 | 
Övning 23 \( \qquad\qquad\qquad\qquad\quad\;\; \) (1/1/0)Lös ekvationen och kontrollera din lösning: \( \qquad\qquad\qquad\quad \displaystyle \frac{x-1}{2} \; = \; \frac{3}{8} \) Ange svaret i bråkform. 
Svar 23 
 | 
  \( \qquad \) | Övning 24 \( \qquad\qquad\qquad\qquad\quad\;\; \) (1/1/0)Lös ekvationen och kontrollera din lösning: \( \qquad\qquad\qquad\qquad \displaystyle -\,\frac{8}{5} \; = \; \frac{-7}{x} \) Ange svaret i bråkform. 
Svar 24 
 | 
A-Övningar: 25-31
Övning 25 \( \qquad\qquad\qquad\qquad\quad\;\; \) (0/1/1)För vilket \( \, x \, \) har följande uttryck värdet \( \, 30 \, \)? \( \qquad\qquad\qquad\qquad 9\,x \, - \, 51 \) Ställ upp en ekvation, lös den och kontrollera din lösning. 
Svar 25 
 | 
\( \qquad \) | Övning 26 \( \qquad\qquad\qquad\qquad\quad\;\; \) (0/1/1)Summan av fyra på varandra följande tal är \( \, 30 \, \). Bestäm det största av dem. Ställ upp en ekvation, lös den och kontrollera din lösning. 
Svar 26 
 | 
Övning 27 \( \qquad\qquad\qquad\qquad\quad\;\; \) (1/1/1)Anders betalade \( \, 250 \, \) kr för en bok och en penna. Boken kostade \( \, 9 \, \) gånger så mycket som pennan. Vad kostade pennan? Tips: Inför obekanten \( \, x \, \) för pennans pris. \( \qquad \) Ställ upp ett uttryck för bokens pris endast i termer av \( \, x \, \). \( \qquad \) Ställ upp sedan endast en ekvation med obekanten \( \, x \, \). 
Svar 27 
 | 
\( \qquad \) | Övning 28 \( \qquad\qquad\qquad\qquad\quad\;\; \) (1/1/1)Johan ska handla \( \, 2 \, \) kg godis för \( \, 180 \, \) kr. Han hittar i en affär två sorters godis: 
 Hur många hekto av varje sort kan Johan handla? Ställ upp en ekvation och lös den. Kontrollera din lösning. Tips: Använd den metod som beskrivs i tipset till övn 27. 
Svar 28 
 | 
Övning 29 \( \qquad\qquad\qquad\qquad\qquad\quad \) (0/2/1)Yasmin handlar på IKEA ett skrivbord och en bokhylla. Båda kostar tillsammans \( \, 1\,250 \, \) kr. Bokhyllan kostar \( \, \displaystyle \frac{2}{3} \, \) av vad skrivbordet kostar. Vad kostar skrivbordet? Ställ upp en ekvation, lös den och kontrollera svaret. 
Svar 29 
 | 
\( \qquad \) | Övning 30 \( \qquad\qquad\qquad\qquad\quad\;\; \) (0/2/2)En student betalar varje månad \( \, 3\,200 \, \) kr av sitt CSN-studielån till hyran, \( \, \displaystyle \frac{1}{4} \, \) av lånet till mat, \( \, \displaystyle \frac{2}{5} \, \) till kläder och böcker samt \( 300 \, \) kr till fritidsaktiviteter. Utgifterna täcker hela studielånet. Hur mycket studielån får studenten i månaden? Ställ upp en ekvation och lös den. 
Svar 30 
 | 
Övning 31 \( \qquad\qquad\qquad\qquad\qquad\quad \) (0/2/2)
Catharina köpte en korg mandariner åt skolan. \( \, \displaystyle \frac{3}{5} \, \) av korgen
gick till personalen. \( \, \displaystyle \frac{1}{4} \, \) delades ut till ettorna, \( \, 15 \, \) mandariner
till tvåorna och \( \, 15 \, \) till treorna. \( \, 3 \, \) blev kvar i korgen.
Hur många mandariner köpte Catharina?
Ställ upp en ekvation och lös den.
Copyright © 2020 TechPages AB. All Rights Reserved.
  Hämtar...