Skillnad mellan versioner av "5.7 Lösning till Cirkel-kvadrat problemet"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m
m
 
(9 mellanliggande versioner av samma användare visas inte)
Rad 39: Rad 39:
 
:Slutsats<span style="color:black">:</span> <math> \quad </math> <span style="color:red">Cirkelns area är större än kvadratens</span>.
 
:Slutsats<span style="color:black">:</span> <math> \quad </math> <span style="color:red">Cirkelns area är större än kvadratens</span>.
  
:Med exemplen <math> \; \color{Red}{r = 6} \; </math> och <math> \; \color{Red}{r = 8} \; </math> gör man på exakt samma sätt.  
+
:Med exemplen <math> \; \color{Red}{r = 6} \; </math> och <math> \; \color{Red}{r = 8} \; </math> gör man på exakt samma sätt som med <math> \, \color{Red}{r = 4} \, </math> och <math> \, \color{Red}{r = 2} \; </math>ovan.  
  
:Slutsaterna blir alltid<span style="color:black">:</span> <math> \quad </math> <span style="color:red">Cirkelns area är större än kvadratens</span>.
+
:Slutsatsen blir alltid<span style="color:black">:</span> <math> \quad </math> <span style="color:red">Cirkelns area är större än kvadratens</span>. <math> \quad </math> Frågan: Är det <i>alltid</i> så? <math> \; </math> Se <b>steg 3</b>.
 
</big></div>
 
</big></div>
  
Rad 47: Rad 47:
 
= <b><span style="color:#931136">Generell lösning</span></b> =
 
= <b><span style="color:#931136">Generell lösning</span></b> =
 
<div class="ovnA"><big>
 
<div class="ovnA"><big>
<b>Steg 3</b> &nbsp; Lös uppgiften generellt med <math> \, r \, </math> och <math> \, a \, </math> som variabler. Ställ upp ett uttryck för arean till resp. figur.  
+
<b>Steg 3</b> &nbsp; Lös uppgiften generellt med <math> \, r \, </math> och <math> \, a \, </math> som variabler. Ställ upp uttryck för areorna.  
  
&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;Bilda förhållandet (kvoten) mellan deras areor dvs <math> \, \displaystyle \frac{A_{cirkel}}{A_{kvadrat}} \, </math>.  
+
&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;Bilda förhållandet (kvoten) mellan figurernas areor dvs <math> \, \displaystyle \frac{A_{cirkel}}{A_{kvadrat}} \, </math>.  
  
 
&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;Räkna <i>exakt</i> dvs bibehålla <math> \, \pi \, </math> som bokstav och använd hela tiden bråk istället för decimaltal.
 
&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;Räkna <i>exakt</i> dvs bibehålla <math> \, \pi \, </math> som bokstav och använd hela tiden bråk istället för decimaltal.

Nuvarande version från 27 mars 2020 kl. 16.31

       <<<  Förra avsnitt          Genomgång          Övningar          Lösning      


Lösning i tre streg till dagens inlämningsuppgift

Steg 1   Ta exemplet \( \, r = 4 \, \). Beräkna \( \, a = f(4) \, \). Beräkna båda figurernas areor. Vilken är större?

\( \quad\; \color{Red}{r = 4} \; \) insatt i \( \quad \)
\( \displaystyle a = f(r) \, = \, \frac{\pi}{2} \cdot \, r \)
\( \quad \) ger \( \quad \displaystyle a = f(4) = \frac{\pi}{2} \cdot \, 4 = \frac{\pi\cdot 4}{2} = 2\,\pi \, \approx \, 6,28 \quad \)
Med \( \, r = 4 \, \) och \( \, a = 6,28 \, \) beräknar vi figurernas areor:

\( \quad\; \displaystyle A_{cirkel} \, = \, \pi \cdot r^2 \, = \, \pi \cdot 4^2 \, = \, \pi \cdot 16 \, \approx \, 3,14 \cdot 16 \, = \, \underline{50,24} \)

\( \quad\; \displaystyle A_{kvadrat} \, = \, a^2 \, = \, 6,28^2 \, = \, \underline{39,44} \).

Slutsats: \( \quad \) Cirkelns area är större än kvadratens.

Steg 2   Ta flera exempel, t.ex. \( r = 2 \), \( \; r = 6 \; \) och \( \; r = 8 \). Gör samma sak som i steg 1.

\( \quad\; \color{Red}{r = 2} \; \) insatt i inramad formel i steg 1 ovan ger \( \quad \displaystyle a = f(2) = \frac{\pi}{2} \cdot \, 2 = \frac{\pi\cdot 2}{2} = \pi \, \approx \, 3,14 \quad \)

Med \( \, r = 2 \, \) och \( \, a = 3,14 \, \) beräknar vi figurernas areor:

\( \quad\; \displaystyle A_{cirkel} \, = \, \pi \cdot r^2 \, = \, \pi \cdot 2^2 \, = \, \pi \cdot 4 \, \approx \, 3,14 \cdot 4 \, = \, \underline{12,56} \)

\( \quad\; \displaystyle A_{kvadrat} \, = \, a^2 \, = \, 3,14^2 \, = \, \underline{9,86} \).

Slutsats: \( \quad \) Cirkelns area är större än kvadratens.
Med exemplen \( \; \color{Red}{r = 6} \; \) och \( \; \color{Red}{r = 8} \; \) gör man på exakt samma sätt som med \( \, \color{Red}{r = 4} \, \) och \( \, \color{Red}{r = 2} \; \)ovan.
Slutsatsen blir alltid: \( \quad \) Cirkelns area är större än kvadratens. \( \quad \) Frågan: Är det alltid så? \( \; \) Se steg 3.


Generell lösning

Steg 3   Lös uppgiften generellt med \( \, r \, \) och \( \, a \, \) som variabler. Ställ upp uttryck för areorna.

      Bilda förhållandet (kvoten) mellan figurernas areor dvs \( \, \displaystyle \frac{A_{cirkel}}{A_{kvadrat}} \, \).

      Räkna exakt dvs bibehålla \( \, \pi \, \) som bokstav och använd hela tiden bråk istället för decimaltal.

      Förenkla kvoten så långt som möjligt. Vilken figur har alltid större area?

      Är resultatet beroende av figurernas storlek, dvs av \( \, r \, \) och \( \, a \, \)?

      Ange hur många procent den ena figuren är större än den andra.

Losning 40a.jpg













Copyright © 2020 TechPages AB. All Rights Reserved.