Skillnad mellan versioner av "6.3 Slumpförsök med flera föremål"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m
m
 
(25 mellanliggande versioner av samma användare visas inte)
Rad 5: Rad 5:
 
{{Not selected tab|[[Matte 1b Innehållsförteckning|Innehåll Matte 1b]]}}
 
{{Not selected tab|[[Matte 1b Innehållsförteckning|Innehåll Matte 1b]]}}
 
{{Selected tab|[[6.3 Slumpförsök med flera föremål|Genomgång]]}}
 
{{Selected tab|[[6.3 Slumpförsök med flera föremål|Genomgång]]}}
{{Not selected tab|[[6.3 Övningar till Slumpförsök med flera föremål|Övningar]]}}
+
{{Not selected tab|[[Media: 6_3_Ovn.pdf|Dagens övningar]]}}
{{Not selected tab|[[6.4 Experimentella sannolikheter|Nästa avsnitt  >> ]]}}
+
{{Not selected tab|[[Media: 6_3_Facit.pdf|Facit]]}}
 +
<!-- {{Not selected tab|[[6.3 Övningar till Slumpförsök med flera föremål|Övningar]]}} -->
 +
<!-- {{Not selected tab|[[6.4 Experimentella sannolikheter|Nästa avsnitt&nbsp;&nbsp;>> ]]}} -->
 +
{{Not selected tab|[[6.5 Slumpförsök i flera steg|Nästa avsnitt&nbsp;&nbsp;>> ]]}}
 
| style="border-bottom:1px solid #797979"  width="100%"| &nbsp;
 
| style="border-bottom:1px solid #797979"  width="100%"| &nbsp;
 
|}
 
|}
Rad 23: Rad 26:
  
 
<div class="ovnE">
 
<div class="ovnE">
<big>Titta på denna [https://www.youtube.com/watch?v=eNbhhJmUtJQ <span style="color:#931136"><b>Youtube-klipp</b> </span>].</big>
+
<big>Titta på detta [https://www.youtube.com/watch?v=eNbhhJmUtJQ <span style="color:#931136"><b>videoklipp</b></span>] (4:13 min).</big>
 
</div>
 
</div>
  
Rad 31: Rad 34:
  
 
<div class="border-divblue">
 
<div class="border-divblue">
<big>Rita ett <b><span style="color:red">diagram över alla möjliga utfall</span></b>.
+
<big>Rita ett <b><span style="color:red">diagram över alla möjliga utfall</span></b>, även kallat <b><span style="color:red">utfallsrummet</span></b>.
  
Två föremål ger ett 2D diagram liknande ett koordinatsystem.
+
Se exempel i videoklippet ovan. Generellt lyder regeln: &nbsp;
  
Tre föremål ger ett 3D diagram: svårt att rita.
+
<math> \qquad\qquad\qquad\quad </math> <div class="smallBoxVariant"><b>Kartlägg utfallsrummet.</b></div>
 
+
Flera föremål ger ett flerdimensionellt diagram: omöjligt att rita!
+
 
</big>
 
</big>
 
</div>
 
</div>
  
 +
 +
<big><big>
 +
:Ett sätt att kartlägga utfallsrummet är att rita ett diagram över alla möjliga utfall.
 +
 +
:Två föremål ger ett 2D diagram liknande ett koordinatsystem.
 +
 +
:Tre föremål skulle ge ett 3D diagram liknande en kub: svårt att rita.
 +
 +
:Flera föremål ger ett flerdimensionellt utfallsrum: omöjligt att rita!
 +
 +
 +
Ytterligare exempel på slumpförsök med två föremål:
 +
</big></big>
  
 
= <b><span style="color:#931136">Ett eget lotteri: Lappar i två skålar</span></b> =
 
= <b><span style="color:#931136">Ett eget lotteri: Lappar i två skålar</span></b> =
Rad 47: Rad 61:
 
</div>
 
</div>
  
 
+
<!--
 
= <b><span style="color:#931136">Dagens inlämningsuppgift</span></b> =
 
= <b><span style="color:#931136">Dagens inlämningsuppgift</span></b> =
  
 
<div class="ovnA"><big>
 
<div class="ovnA"><big>
:Lös uppgifterna 7201-7204 i 1b-boken, sid 241 (1c-boken sid 225, 6201-6204).
+
:Lös uppgifterna 7110-7113 i 1b-boken, sid 235 (1c-boken sid 219, 6110-6113).
  
 
:Skriv ren dina lösningar tydliga, läsliga och strukturerade på ett A4-blad.
 
:Skriv ren dina lösningar tydliga, läsliga och strukturerade på ett A4-blad.
Rad 57: Rad 71:
 
:Motivera dina svar.
 
:Motivera dina svar.
  
:Fota A4-bladet med din mobil och ladda upp det till Schoolitys Uppgifter.
+
:Fota A4-bladet med din mobil och ladda upp det till <b><span style="color:red">Schoolitys Uppgifter</span></b>.
  
:Deadline för inlämning: kl 18 lektionsdagen.
+
:Deadline för inlämning: kl 18 lektionsdagen. <b><span style="color:red">Maila inte</span></b> dina lösningar.
 
</big></div>
 
</big></div>
  
Rad 71: Rad 85:
 
----
 
----
  
&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;Sidorna 241-242.
+
&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;Sid 235, uppg. 7110-7119.
  
 
----
 
----
  
<b><span style="color:#931136">&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;I Origo 1c:</span></b>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;Sidorna 225-226.
+
<b><span style="color:#931136">&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;I Origo 1c:</span></b> Sid 219, uppg. 6110-6119.
  
 
----
 
----
Rad 82: Rad 96:
 
</big>
 
</big>
 
</div>
 
</div>
 
+
-->
  
  

Nuvarande version från 4 maj 2022 kl. 08.12

       <<<  Förra avsnitt          Innehåll Matte 1b          Genomgång          Dagens övningar          Facit          Nästa avsnitt  >>      


Flera föremål

Ex Flera foremal.jpg


Kast med två tärningar

Titta på detta videoklipp (4:13 min).


Regeln för slumpförsök med flera föremål

Rita ett diagram över alla möjliga utfall, även kallat utfallsrummet.

Se exempel i videoklippet ovan. Generellt lyder regeln:  

\( \qquad\qquad\qquad\quad \)
Kartlägg utfallsrummet.


Ett sätt att kartlägga utfallsrummet är att rita ett diagram över alla möjliga utfall.
Två föremål ger ett 2D diagram liknande ett koordinatsystem.
Tre föremål skulle ge ett 3D diagram liknande en kub: svårt att rita.
Flera föremål ger ett flerdimensionellt utfallsrum: omöjligt att rita!


Ytterligare exempel på slumpförsök med två föremål:

Ett eget lotteri: Lappar i två skålar

Eget lotter Lappar Skalar.jpg







Copyright © 2020 TechPages AB. All Rights Reserved.