Skillnad mellan versioner av "6.4 Experimentella sannolikheter"
Från Mathonline
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
(50 mellanliggande versioner av samma användare visas inte) | |||
Rad 11: | Rad 11: | ||
− | = <b><span style="color:#931136"> | + | = <b><span style="color:#931136">Påminnelse om sannolikhetens definition (se [[6.1_Sannolikhet_för_en_händelse#N.C3.A5gra_begrepp|6.1]])</span></b> = |
+ | |||
+ | |||
+ | <div class="ovnC"> | ||
+ | [[Image: Samma_chans.jpg]] | ||
+ | </div> | ||
+ | |||
+ | |||
+ | <big><big>Vad gör vi om alla utfall <b><span style="color:red">inte</span></b> har samma chans att inträffa? Vi genomför experiment, se videoklippet:</big></big> | ||
+ | |||
+ | |||
+ | = <b><span style="color:#931136">Två olika slumpförsök: att singla slant vs. att släppa häftstift</span></b> = | ||
<div class="ovnE"> | <div class="ovnE"> | ||
− | <big>Titta på | + | <big>Titta på detta [https://www.youtube.com/watch?v=cQGGmMU4aKc <span style="color:#931136"><b>videoklipp</b> </span>] (5:01 min).</big> |
</div> | </div> | ||
− | = <b><span style="color:#931136"> | + | = <b><span style="color:#931136">Regler för experimentella sannolikheter</span></b> = |
<div class="border-divblue"> | <div class="border-divblue"> | ||
− | <big>För att bestämma sannolikheter | + | <big>1) För att bestämma sannolikheter för vissa händelser måste man |
− | genomföra <b><span style="color:red">experiment</span></b> och föra <b><span style="color:red">statistik</span></b> över experimenten. | + | :genomföra <b><span style="color:red">experiment</span></b> och föra <b><span style="color:red">statistik</span></b> över experimenten. |
− | Sådana sannolikheter kallas för <b><span style="color:red">experimentella sannolikheter.</span></b> | + | :Sådana sannolikheter kallas för <b><span style="color:red">experimentella sannolikheter.</span></b> |
+ | |||
+ | 2) Slutsats: <div class="smallBox"><b>Experimentella sannolikheter kan inte beräknas.</b></div> | ||
+ | |||
+ | :Därför att alla utfall <b><span style="color:red">inte</span></b> har samma chans att inträffa, se [[6.1_Sannolikhet_för_en_händelse#N.C3.A5gra_begrepp|<b><span style="color:blue">6.1</span></b>]]: | ||
+ | |||
+ | 3) Att <b><span style="color:red">beräkna</span></b> sannolikheten för en händelse förutsätter att alla | ||
+ | |||
+ | :utfall har <b><span style="color:red">samma</span></b> chans att inträffa. | ||
+ | |||
+ | :Ex. på experimentell sannolikhet: Släppa häftstift, se klippet ovan. | ||
</big> | </big> | ||
</div> | </div> | ||
Rad 33: | Rad 54: | ||
<big><big> | <big><big> | ||
− | : | + | :Man måste dokumentera experimentens resultat dvs föra statistik. |
+ | |||
+ | :Experimentens resultat bestämmer sannolikheten, även i följande exempel: | ||
</big></big> | </big></big> | ||
Rad 40: | Rad 63: | ||
<div class="ovnC"> | <div class="ovnC"> | ||
[[Image: Exp_sannolik_Basket_Text_475.jpg]] | [[Image: Exp_sannolik_Basket_Text_475.jpg]] | ||
+ | |||
+ | |||
+ | <big>Källkritik (uppgiften ovan är citat ur en känd lärobok): | ||
+ | |||
+ | :Sannolikheten att göra poäng vid straffkast kan inte beräknas. | ||
+ | |||
+ | :Linas baskettränare kan inte ha "räknat ut" sannolikheten för Linas straffkast. | ||
+ | |||
+ | :I själva verket har han under en viss tidsperiod fört statistik över Linas straffkast. | ||
+ | |||
+ | :Sannolikheten att göra poäng vid straffkast är en <b><span style="color:red">experimentell sannolikhet</span></b>. | ||
+ | </big> | ||
+ | |||
<big>Lösning:</big> | <big>Lösning:</big> | ||
Rad 50: | Rad 86: | ||
<div class="ovnA"><big> | <div class="ovnA"><big> | ||
− | :Lös uppgifterna | + | :Lös uppgifterna 7120-7123 i 1b-boken, sid 238-239 (1c-boken sid 222-223, 6120-6123). |
:Skriv ren dina lösningar tydliga, läsliga och strukturerade på ett A4-blad. | :Skriv ren dina lösningar tydliga, läsliga och strukturerade på ett A4-blad. | ||
Rad 64: | Rad 100: | ||
= <b><span style="color:#931136">Dagens övningar</span></b> = | = <b><span style="color:#931136">Dagens övningar</span></b> = | ||
<div class="ovnE"> | <div class="ovnE"> | ||
− | |||
<big> | <big> | ||
<b><span style="color:#931136"> Gör övningarna i boken Origo 1b:</span></b> | <b><span style="color:#931136"> Gör övningarna i boken Origo 1b:</span></b> | ||
Rad 70: | Rad 105: | ||
---- | ---- | ||
− | | + | Sidorna 238-239. |
---- | ---- | ||
− | <b><span style="color:#931136"> I Origo 1c:</span></b> | + | <b><span style="color:#931136"> I Origo 1c:</span></b> Sidorna 222-223. |
---- | ---- |
Nuvarande version från 19 april 2020 kl. 11.00
<<< Förra avsnitt | Innehåll Matte 1b | Genomgång | Övningar | Nästa avsnitt >> |
Påminnelse om sannolikhetens definition (se 6.1)
Vad gör vi om alla utfall inte har samma chans att inträffa? Vi genomför experiment, se videoklippet:
Två olika slumpförsök: att singla slant vs. att släppa häftstift
Titta på detta videoklipp (5:01 min).
Regler för experimentella sannolikheter
1) För att bestämma sannolikheter för vissa händelser måste man
- genomföra experiment och föra statistik över experimenten.
- Sådana sannolikheter kallas för experimentella sannolikheter.
Experimentella sannolikheter kan inte beräknas.
- Därför att alla utfall inte har samma chans att inträffa, se 6.1:
3) Att beräkna sannolikheten för en händelse förutsätter att alla
- utfall har samma chans att inträffa.
- Ex. på experimentell sannolikhet: Släppa häftstift, se klippet ovan.
- Man måste dokumentera experimentens resultat dvs föra statistik.
- Experimentens resultat bestämmer sannolikheten, även i följande exempel:
Straffkast i basket
Källkritik (uppgiften ovan är citat ur en känd lärobok):
- Sannolikheten att göra poäng vid straffkast kan inte beräknas.
- Linas baskettränare kan inte ha "räknat ut" sannolikheten för Linas straffkast.
- I själva verket har han under en viss tidsperiod fört statistik över Linas straffkast.
- Sannolikheten att göra poäng vid straffkast är en experimentell sannolikhet.
Lösning:
Dagens inlämningsuppgift
- Lös uppgifterna 7120-7123 i 1b-boken, sid 238-239 (1c-boken sid 222-223, 6120-6123).
- Skriv ren dina lösningar tydliga, läsliga och strukturerade på ett A4-blad.
- Motivera dina svar.
- Fota A4-bladet med din mobil och ladda upp det till Schoolitys Uppgifter.
- Deadline för inlämning: kl 18 lektionsdagen. Maila inte dina lösningar.
Dagens övningar
Gör övningarna i boken Origo 1b:
Sidorna 238-239.
I Origo 1c: Sidorna 222-223.
Kolla dina resultat i bokens facit.
Copyright © 2020 TechPages AB. All Rights Reserved.