Skillnad mellan versioner av "6.3 Slumpförsök med flera föremål"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m
m
 
(En mellanliggande version av samma användare visas inte)
Rad 5: Rad 5:
 
{{Not selected tab|[[Matte 1b Innehållsförteckning|Innehåll Matte 1b]]}}
 
{{Not selected tab|[[Matte 1b Innehållsförteckning|Innehåll Matte 1b]]}}
 
{{Selected tab|[[6.3 Slumpförsök med flera föremål|Genomgång]]}}
 
{{Selected tab|[[6.3 Slumpförsök med flera föremål|Genomgång]]}}
{{Not selected tab|[[6.3 Övningar till Slumpförsök med flera föremål|Övningar]]}}
+
{{Not selected tab|[[Media: 6_3_Ovn.pdf|Dagens övningar]]}}
 +
{{Not selected tab|[[Media: 6_3_Facit.pdf|Facit]]}}
 +
<!-- {{Not selected tab|[[6.3 Övningar till Slumpförsök med flera föremål|Övningar]]}} -->
 
<!-- {{Not selected tab|[[6.4 Experimentella sannolikheter|Nästa avsnitt&nbsp;&nbsp;>> ]]}} -->
 
<!-- {{Not selected tab|[[6.4 Experimentella sannolikheter|Nästa avsnitt&nbsp;&nbsp;>> ]]}} -->
 
{{Not selected tab|[[6.5 Slumpförsök i flera steg|Nästa avsnitt&nbsp;&nbsp;>> ]]}}
 
{{Not selected tab|[[6.5 Slumpförsök i flera steg|Nästa avsnitt&nbsp;&nbsp;>> ]]}}
Rad 59: Rad 61:
 
</div>
 
</div>
  
 
+
<!--
 
= <b><span style="color:#931136">Dagens inlämningsuppgift</span></b> =
 
= <b><span style="color:#931136">Dagens inlämningsuppgift</span></b> =
  
Rad 94: Rad 96:
 
</big>
 
</big>
 
</div>
 
</div>
 
+
-->
  
  

Nuvarande version från 4 maj 2022 kl. 08.12

       <<<  Förra avsnitt          Innehåll Matte 1b          Genomgång          Dagens övningar          Facit          Nästa avsnitt  >>      


Flera föremål

Ex Flera foremal.jpg


Kast med två tärningar

Titta på detta videoklipp (4:13 min).


Regeln för slumpförsök med flera föremål

Rita ett diagram över alla möjliga utfall, även kallat utfallsrummet.

Se exempel i videoklippet ovan. Generellt lyder regeln:  

\( \qquad\qquad\qquad\quad \)
Kartlägg utfallsrummet.


Ett sätt att kartlägga utfallsrummet är att rita ett diagram över alla möjliga utfall.
Två föremål ger ett 2D diagram liknande ett koordinatsystem.
Tre föremål skulle ge ett 3D diagram liknande en kub: svårt att rita.
Flera föremål ger ett flerdimensionellt utfallsrum: omöjligt att rita!


Ytterligare exempel på slumpförsök med två föremål:

Ett eget lotteri: Lappar i två skålar

Eget lotter Lappar Skalar.jpg







Copyright © 2020 TechPages AB. All Rights Reserved.