Skillnad mellan versioner av "Huvudsida"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m
m
 
Rad 1: Rad 1:
<big>'''Välkommen till MATH ONLINE'''</big>
+
__NOTOC__
 +
{| border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" height="30" width="100%"
 +
| style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" | &nbsp;
 +
<!-- {{Not selected tab|[[http://34.248.89.132:1803/index.php?title=Startsida_Widerstr%C3%B6mska <<&nbsp;&nbsp;Startsida Widerströmska]]}} -->
 +
<!-- {{Not selected tab|[http://34.248.89.132:1805 <<&nbsp;&nbsp;Taifuns kurser på LBS]}} -->
 +
{{Not selected tab|[[Matte 1b Innehållsförteckning|Innehållsförteckning Ma1b]]}}
 +
{{Not selected tab|[[Kap_1_Taluppfattning|Kap 1 Taluppfattning]]}}
 +
{{Selected tab|[[Huvudsida|Kursbeskrivning]]}}
 +
{{Not selected tab|[[Media: Kursplan Ma1b Skolverk 2021.pdf|Centralt innehåll (Skolverket)]]}}
 +
<!-- {{Not selected tab|[[Matte 1b Planering|Planering]]}} -->
 +
{{Not selected tab|[[1.1_Om tal|Kap 1 ... Löpande lektioner ...&nbsp;&nbsp;>> ]]}}
 +
<!-- {{Not selected tab|[[Media: Skolverket kunskapskrav Matte 1b.pdf|Kunskapskrav (Betygskriterier)]]}} -->
 +
<!-- {{Not selected tab|[[Media: Formelsamling Ma1.pdf|Formelsamling Matte 1]]}} -->
 +
| style="border-bottom:1px solid #797979"  width="100%"| &nbsp;
 +
|}
  
MATH ONLINE är ett webbaserat digitalt läromedel som på sikt ska ersätta den traditionella läroboken.
 
  
MATH ONLINE omfattar det fullständiga materialet till gymnasiets mattekurser med teori, övningar, facit, utförliga lösningar och diagnosprov.
+
<big><big><big>Välkommen till <div class="smallBox"><b><span style="color:red">Matematik 1b</span></b></div>&nbsp; i&nbsp; [http://www.mathonline.se/ <b><span style="color:blue">Math Online</span></b>] <math>-</math> ett digitalt läromedel för matematik</big></big></big>
 +
<table>
 +
<tr>
 +
  <td>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;[[Image: Bild till vad ar math online_350.jpg]]
 +
</td>
 +
<td> <math> \qquad\qquad\quad </math> </td>
 +
<td>[[Image: Grundpotensform 60b.jpg]]
  
MATH ONLINE följer Skolverkets ämnesplan för Matematik och kan användas för att uppnå Skolverkets examensmål samt klara av de nationella proven.
+
<!-- Potens_500.jpg <math> \qquad\qquad\qquad\qquad\qquad </math> <big><b>Utdrag ur avsnitt [[1.7 Potenser|1.7 Potenser]]</b></big> -->
 +
</td>
 +
</tr>
 +
</table>
  
MATH ONLINE är ingen distanskurs utan ett verktyg till lärarens förfogande för att underlätta undervisningen. På begäran kan upplägget anpassas till lärarens önskemål.
 
  
MATH ONLINE utnyttjar IT:s alla möjligheter för att göra matematiken roligare och attraktivare för ungdomar utan att gå miste om den vetenskapliga noggrannheten.
+
= <b><span style="color:#931136">Matte 1b Kursbeskrivning</span></b> =
 +
<div class="ovnE">
 +
<b>Matematik 1b</b> är en obligatorisk 100 p-kurs för gymnasiets Samhällsvetenskapsprogram (SA), Ekonomiprogram (EK),
  
MATH ONLINEs pedagogik bygger på ''teaching by example'' kombinerad med praktiska övningar ''(learning by doing)'' och är orienterad mot [http://www.skolverket.se/sb/d/3726 Formativ bedömning].
+
Estetiska programmet (ES) och andra program som i regel läses under 1:a läsåret på gymnasium. Den passar även för vuxenutbildningen.
  
{| cellspacing="10px"
+
Kursen följer helt [http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/gymnasieutbildning/gymnasieskola/mat?tos=gy&subjectCode=mat&lang=sv <b><span style="color:blue">Skolverkets ämnesplan GY 2011</span></b>] och motsvarar i stora delar den kurs som i den gamla kursplanen hette Matematik A.
| [[Image:Fig01.gif]]
+
  
 +
Matematik 1b bygger på kunskaper från grundskolans kurser i matematik även om den innehåller en del repetitiva moment.
  
== Att komma igång med Matte C ==
+
Samtidigt fördjupas och vidareutvecklas kunskaperna från grundskolan och anpassas till relevanta behov inom karaktärsämnena.
* I vänsterspalten ser du innehållet av gymnasiets Matte C-kurs uppdelat i fem kapitel.
+
  
* Där kan du navigera genom de olika avsnitten i alla kapitel, både teori och övningar.
+
Kursen behandlar i sex kapitel matematikens mest grundläggande discipliner som aritmetik, algebra, geometri, procent, funktioner samt sannolikhets-<br>lära och statistik. För detaljerat upplägg se [[Matte 1b Innehållsförteckning|<b><span style="color:blue">innehållsförteckningen</span></b>]].
 +
</div>
  
* Varje avsnitt introducerar ämnets grundbegrepp med enkla förklaringar och lösta exempel.
 
  
* Till varje avsnitt finns det uppgifter indelade i tre kategorier: G-, VG- och MVG-nivå.
+
== <b><span style="color:#931136">Att komma igång med Matte 1b kursen i&nbsp; [http://www.mathonline.se/ <span style="color:blue">Math Online</span>]</span></b> ==
 +
<table>
 +
<tr>
 +
  <td><big>
 +
* &nbsp; I vänsterspalten ser du innehållet i kursen Matte 1b som du kan<br> &nbsp;&nbsp;använda för att navigera genom materialet.
  
* När du gjort en övning kan du genom att klicka på länken "Svar" kontrollera ditt resultat.
+
* &nbsp; Kursen är indelad i sex kapitel. Varje kapitel innehåller ett antal av-<br> &nbsp;&nbsp;snitt och avslutas med ett diagnosprov samt fullständiga lösningar.
  
* Genom att ytterligare klicka på länken "Lösning" kan du få fram ett fullständigt lösningsförslag med alla mellansteg.
+
* &nbsp; Varje avsnitt börjar med en [[1.5 Tal i bråkform|<b><span style="color:blue">genomgång</span></b>]] som tar upp grundbegrepp<br> &nbsp;&nbsp;och regler som förklaras med hjälp av enkla lösta exempel.
  
* Varje avsnitt avslutas med Internetlänkar till kompletterande material, ofta demos, animationer, små spel eller extraövningar.
+
* &nbsp; Vissa avsnitt har repeterande, fördjupande eller tillämpande under-<br> &nbsp;&nbsp;avsnitt. T.ex. är [[1.7.1_Grundpotensform|<b><span style="color:blue">Grundpotensform</span></b>]] ett tillämpande underavsnitt i<br> &nbsp;&nbsp;avsnittet [[1.7 Potenser|<b><span style="color:blue">Potenser</span></b>]].
  
* Varje kapitel avslutas med en sammanfattning.
+
* &nbsp; Till varje avsnitt finns det [[1.7 Övningar till Potenser|<b><span style="color:blue">övningar</span></b>]] indelad i tre kategorier: E-, C-<br> &nbsp;&nbsp;och A-nivå samt svar (facit) och fullständiga lösningar. Ex.<span style="color:black">:</span> <math> \pmb{\to} </math>
  
* När du är klar med ett kapitel är det dags för ett diagnosprov som du kan ladda ned och genomföra.
+
* &nbsp; När man är klar med ett kapitel är det dags för ett [[Diagnosprov i Matte 1b kap 1 Taluppfattning|<b><span style="color:blue">diagnosprov</span></b>]]<br> &nbsp;&nbsp;som ska förbereda på det riktiga provet.
  
* Till varje diagnosprov finns facit som du kan använda för att själv rätta ditt prov.
+
* &nbsp; Till varje diagnosprov finns [[Lösningar till diagnosprov i Matte 1b kap 1 Taluppfattning|<b><span style="color:blue">fullständiga lösningar</span></b>]] som man kan<br> &nbsp;&nbsp;använda för att själv (eller låta en kompis) rätta sitt diagnosprov.
 +
</big>
 +
</td>
 +
<td><math> \qquad\quad </math></td>
 +
<td><math> \quad </math> <big><span style="color:blue">>></span> <math> \quad </math> <div class="ovnE">{{#NAVCONTENT:Exempel på en övning|1_1.7 Övning 1a}}</div></big>
  
* Ditt provresultat kan du diskutera med din lärare och få både feedback och feed-forward för att kunna vidareutveckla din mattekompetens.
 
  
* På så sätt kan du förbereda dig det riktiga provet.
+
<math> \quad </math> <big><span style="color:blue">>></span> <math> \quad </math> <div class="ovnC">{{#NAVCONTENT:Exempel på övningens svar|1_1.7 Svar 1a}}</div></big>
 +
 
 +
 
 +
<math> \quad </math> <big><span style="color:blue">>></span> <math> \quad </math> <div class="ovnA">{{#NAVCONTENT:Exempel på övningens fullständiga lösning|1_1.7 Lösning 1a}}</div></big>
 +
</td>
 +
</tr>
 +
</table>
 +
 
 +
<big>
 +
* &nbsp; Diagnosprovets resultat kan diskuteras med din lärare för att få både [http://www.jisc.ac.uk/guides/feedback-and-feed-forward <b><span style="color:blue">feedback</span></b>] och [http://www.edweek.org/tsb/articles/2012/03/01/02formative.h05.html <b><span style="color:blue">feed-forward</span></b>] samt kunna vidareutveckla dina mattekunskaper.
 +
<!--
 +
* &nbsp; Alternativt kan ett digitalt provsystem med en databas av multiple choice-testprov användas som rättar automatiskt för att träna eleverna.
 +
 
 +
* &nbsp; På så sätt kan eleverna förbereda sig både lärarens riktiga prov och på det nationella provet.
 +
-->
 +
 
 +
* &nbsp; Inför det nationella provet i Matte 1b kan man förbereda sig genom att träna på [[Gammalt nationellt prov i Matte 1b|<b><span style="color:blue">gamla nationella prov</span></b>]] med fullständiga lösningar och [[Repetitionsuppgifter inför nationella provet i Matte 1b|<b><span style="color:blue">repetitionsuppgifter</span></b>]].
 +
 
 +
* &nbsp; Alla avsnitt innehåller [[1.1_Om tal#Internetl.C3.A4nkar|<b><span style="color:blue">Internetlänkar</span></b>]] till kompletterande material, ofta små videos på YouTube, demos, animationer, små spel eller extraövningar.
 +
 
 +
* &nbsp; Man kan även söka efter ett matematiskt begrepp i sökfältet <b>Sök</b> i vänsterspalten för att få fram de sidor som innehåller sökordet.
 +
</big>
 +
 
 +
 
 +
 
 +
<div class="forsmak">
 +
== <b><span style="color:#931136">Exempel på Math Online:s pedagogik</span></b> ==
 +
 
 +
<table>
 +
<tr>
 +
  <td><big><big>1. Exempelorienterad undervisning:</big></big>
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
<big><big>2. [[1.7_Potenser#Varf.C3.B6r_.C3.A4r_.5C.28_.5C.3B_5.5C.2C.5E0_.5C.2C_.3D_.5C.2C_1_.5C.3B_.5C.29.3F|<span style="color:blue">Varför är <math> \; 5\,^0 \, = \, 1 </math>, medan <math> \, 5 \cdot 0 \, = \, 0 \; </math>?</span>]]</big></big>
 +
 
 +
 
 +
<big><big>3. [[Varför är division med 0 inte definierad?|<span style="color:blue">Varför får man inte dividera med <math> \, 0 \, </math>?</span>]]</big></big>
 +
 
 +
 
 +
<big><big>4. [http://34.248.89.132:1800/index.php/1.2_Räkneordning#Varf.C3.B6r_g.C3.A5r_multiplikation_f.C3.B6re_addition.3F <span style="color:blue">Varför går multiplikation före addition?</span>]</big></big>
 +
 
 +
 
 +
<big><big>5. [http://34.248.89.132:1800/index.php/En_matten%C3%B6t <span style="color:blue">En mattenöt:&nbsp; Cirkel eller kvadrat?</span>]</big></big>
 +
 
 +
  </td>
 +
 
 +
  <td> <math> \quad </math> </td>
 +
 
 +
  <td><span style="color:red"><b>Ekvationer:</b></span> <math> \qquad </math> [http://34.248.89.132:1800/index.php/Flaska_med_pant <span style="color:blue">Flaska med pant</span>] <math> \qquad </math> [http://34.248.89.132:1800/index.php/Att_ställa_upp_en_ekvation <span style="color:blue">Att ställa upp en ekvation</span>] <math> \qquad </math> [http://34.248.89.132:1800/index.php/Lösning_till_flaska_med_pant <span style="color:blue">Lösning</span>] <math> \qquad </math> [http://34.248.89.132:1800/index.php/Svar_till_flaska_med_pant <span style="color:blue">Svar</span>]
 +
 
 +
<span style="color:red"><b>Genomsnittlig förändringshastighet:</b></span> <math> \qquad </math> [http://34.248.89.132:1800/index.php/2.2_Genomsnittlig_f%C3%B6r%C3%A4ndringshastighet#Exempel_1_Marginalskatt <span style="color:blue">Marginalskatt</span>] <math> \qquad </math> [http://34.248.89.132:1800/index.php/2.2_Genomsnittlig_f%C3%B6r%C3%A4ndringshastighet#Exempel_3_Oljetank <span style="color:blue">Oljetank</span>]
 +
 
 +
<span style="color:red"><b>Derivata:</b></span> <math> \qquad </math> [http://34.248.89.132:1800/index.php/2.1_Introduktion_till_derivata <span style="color:blue">Simhopp från 10 meterstorn (Elevaktivitet)</span>]
 +
 
 +
<span style="color:red"><b>Extremvärdesproblem:</b></span> <math> \qquad </math> [http://34.248.89.132:1800/index.php/3.5_Extremvärdesproblem#Exempel_1_Rektangel_i_parabel <span style="color:blue">Rektangel i parabel</span>] <math> \qquad </math> [http://34.248.89.132:1800/index.php/3.5_Extremvärdesproblem#Exempel_2_Glasskiva_.28rektangel_i_triangel.29 <span style="color:blue">Glasskiva</span>] <math> \qquad </math> [http://34.248.89.132:1800/index.php/3.5_Extremvärdesproblem#Exempel_3_Konservburk <span style="color:blue">Konservburk</span>] <math> \qquad </math>
 +
 
 +
<span style="color:red"><b>Diskreta funktioner:</b></span> <math> \qquad </math> [http://34.248.89.132:1800/index.php/1.5_Kontinuerliga_och_diskreta_funktioner#Exempel_3_Fibonaccis_problem <span style="color:blue">Kaniners fortplantning, även kallad Fibonaccis problem (Digital beräkning med Excel)</span>]
 +
 
 +
<span style="color:red"><b>Absolutbelopp:</b></span> <math> \qquad </math> [http://34.248.89.132:1800/index.php/1.6_Absolutbelopp#N.C3.A5gra_exempel_p.C3.A5_absolutbelopp <span style="color:blue">Några exempel på absolutbelopp</span>] <math> \qquad </math> [http://34.248.89.132:1800/index.php/1.6_Absolutbelopp#Ekvationer_med_absolutbelopp <span style="color:blue">Ekvationer med absolutbelopp</span>] <math> \qquad </math> [http://34.248.89.132:1800/index.php/1.6_Fördjupning_till_Absolutbelopp#Falska_r.C3.B6tter <span style="color:blue">Falska rötter</span>]
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
[[Varför_är_division_med_0_inte_definierad%3F#Teoretisk_f.C3.B6rklaring|<span style="color:blue">Teoretisk förklaring</span>]] <math> \qquad\quad\;\; </math> [[Varför_är_division_med_0_inte_definierad%3F#Praktisk_f.C3.B6rklaring|<span style="color:blue">Praktisk förklaring</span>]] <math> \qquad\quad\;\; </math> [[Vad som kan hända om man ändå dividerar med 0|<span style="color:blue">Vad händer om man ändå dividerar med 0 ?</span>]]
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
[http://34.248.89.132:1800/index.php/Formulering_&_ledning_för_mattenöten <span style="color:blue">Formulering & ledning</span>] <math> \qquad </math> [http://34.248.89.132:1800/index.php/Lösning_till_mattenöten <span style="color:blue">Lösning</span>] <math> \qquad </math> [http://34.248.89.132:1800/index.php/Svar_till_mattenöten <span style="color:blue">Svar</span>]
 +
 
 +
</td>
 +
 
 +
</tr>
 +
</table>
 +
</div>
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
[[Matte:Copyrights|Copyright]] © 2023 <b><span style="color:blue">TechPages AB</span></b>. All Rights Reserved.

Nuvarande version från 15 januari 2023 kl. 18.18

       Innehållsförteckning Ma1b          Kap 1 Taluppfattning          Kursbeskrivning          Centralt innehåll (Skolverket)          Kap 1 ... Löpande lektioner ...  >>      


Välkommen till
Matematik 1b
  i  Math Online \(-\) ett digitalt läromedel för matematik
     Bild till vad ar math online 350.jpg \( \qquad\qquad\quad \) Grundpotensform 60b.jpg


Matte 1b Kursbeskrivning

Matematik 1b är en obligatorisk 100 p-kurs för gymnasiets Samhällsvetenskapsprogram (SA), Ekonomiprogram (EK),

Estetiska programmet (ES) och andra program som i regel läses under 1:a läsåret på gymnasium. Den passar även för vuxenutbildningen.

Kursen följer helt Skolverkets ämnesplan GY 2011 och motsvarar i stora delar den kurs som i den gamla kursplanen hette Matematik A.

Matematik 1b bygger på kunskaper från grundskolans kurser i matematik även om den innehåller en del repetitiva moment.

Samtidigt fördjupas och vidareutvecklas kunskaperna från grundskolan och anpassas till relevanta behov inom karaktärsämnena.

Kursen behandlar i sex kapitel matematikens mest grundläggande discipliner som aritmetik, algebra, geometri, procent, funktioner samt sannolikhets-
lära och statistik. För detaljerat upplägg se innehållsförteckningen.


Att komma igång med Matte 1b kursen i  Math Online

  •   I vänsterspalten ser du innehållet i kursen Matte 1b som du kan
      använda för att navigera genom materialet.
  •   Kursen är indelad i sex kapitel. Varje kapitel innehåller ett antal av-
      snitt och avslutas med ett diagnosprov samt fullständiga lösningar.
  •   Varje avsnitt börjar med en genomgång som tar upp grundbegrepp
      och regler som förklaras med hjälp av enkla lösta exempel.
  •   Vissa avsnitt har repeterande, fördjupande eller tillämpande under-
      avsnitt. T.ex. är Grundpotensform ett tillämpande underavsnitt i
      avsnittet Potenser.
  •   Till varje avsnitt finns det övningar indelad i tre kategorier: E-, C-
      och A-nivå samt svar (facit) och fullständiga lösningar. Ex.: \( \pmb{\to} \)
  •   När man är klar med ett kapitel är det dags för ett diagnosprov
      som ska förbereda på det riktiga provet.
  •   Till varje diagnosprov finns fullständiga lösningar som man kan
      använda för att själv (eller låta en kompis) rätta sitt diagnosprov.

\( \qquad\quad \) \( \quad \) >> \( \quad \)


\( \quad \) >> \( \quad \)


\( \quad \) >> \( \quad \)

  •   Diagnosprovets resultat kan diskuteras med din lärare för att få både feedback och feed-forward samt kunna vidareutveckla dina mattekunskaper.
  •   Alla avsnitt innehåller Internetlänkar till kompletterande material, ofta små videos på YouTube, demos, animationer, små spel eller extraövningar.
  •   Man kan även söka efter ett matematiskt begrepp i sökfältet Sök i vänsterspalten för att få fram de sidor som innehåller sökordet.


Exempel på Math Online:s pedagogik

1. Exempelorienterad undervisning:






2. Varför är \( \; 5\,^0 \, = \, 1 \), medan \( \, 5 \cdot 0 \, = \, 0 \; \)?


3. Varför får man inte dividera med \( \, 0 \, \)?


4. Varför går multiplikation före addition?


5. En mattenöt:  Cirkel eller kvadrat?

\( \quad \) Ekvationer: \( \qquad \) Flaska med pant \( \qquad \) Att ställa upp en ekvation \( \qquad \) Lösning \( \qquad \) Svar

Genomsnittlig förändringshastighet: \( \qquad \) Marginalskatt \( \qquad \) Oljetank

Derivata: \( \qquad \) Simhopp från 10 meterstorn (Elevaktivitet)

Extremvärdesproblem: \( \qquad \) Rektangel i parabel \( \qquad \) Glasskiva \( \qquad \) Konservburk \( \qquad \)

Diskreta funktioner: \( \qquad \) Kaniners fortplantning, även kallad Fibonaccis problem (Digital beräkning med Excel)

Absolutbelopp: \( \qquad \) Några exempel på absolutbelopp \( \qquad \) Ekvationer med absolutbelopp \( \qquad \) Falska rötter



Teoretisk förklaring \( \qquad\quad\;\; \) Praktisk förklaring \( \qquad\quad\;\; \) Vad händer om man ändå dividerar med 0 ?




Formulering & ledning \( \qquad \) Lösning \( \qquad \) Svar





Copyright © 2023 TechPages AB. All Rights Reserved.