Skillnad mellan versioner av "1.7 Övningar till Potenser"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m
m (Övning 9)
Rad 153: Rad 153:
 
== <b>Övning 9</b> ==
 
== <b>Övning 9</b> ==
 
<div class="ovnA">
 
<div class="ovnA">
En termos fylls med hett kaffe. Temperaturen <math> y \, </math> avtar med tiden <math> x \, </math> enligt följande:
+
Bilda uttrycket <math> \, (P + Q) \cdot (P - Q) \, </math>, om:
  
::::::::<math> y = c \cdot a^x </math>
+
::::::::<math> P = 2\,^x \, + \, 2\,^{-x} </math>
 +
::::::::<math> Q = 2\,^x \, - \, 2\,^{-x} </math>
  
där <math> a \, </math> och <math> c \, </math> är vissa konstanter som måste bestämmas. Denna typ av funktion är därför en ansats till en matematisk modell för kaffets avsvalnande. Följande fakta kan användas för att bestämma konstanterna <math> a \, </math> och <math> c \, </math>:
+
Tips: Bilda först (P + Q) och förenkla. Bilda sedan (P - Q) och förenkla. Multiplicera sist.
 
+
1. Kaffets temperatur var 94,3 º C när det hälldes i termosen.
+
 
+
2. Efter 4 timmar var temperaturen 76 º C.
+
<!-- Under denna tid minskade temperaturen med 4,1 º C per timme. -->
+
  
 
a) &nbsp; Bestäm konstanterna <math> a \, </math> och <math> c \, </math> i ansatsen ovan och ställ upp den fullständiga matematiska modell där temperaturen <math> y \, </math> är en exponentialfunktion av tiden <math> x \, </math>. Ange resultaten med 5 decimalers noggrannhet.
 
a) &nbsp; Bestäm konstanterna <math> a \, </math> och <math> c \, </math> i ansatsen ovan och ställ upp den fullständiga matematiska modell där temperaturen <math> y \, </math> är en exponentialfunktion av tiden <math> x \, </math>. Ange resultaten med 5 decimalers noggrannhet.
Rad 169: Rad 165:
  
 
{{#NAVCONTENT:Svar 9a|1.5 Svar 8a|Lösning 9a|1.5 Lösning 8a|Svar 9b|1.5 Svar 8b|Lösning 9b|1.5 Lösning 8b}}</div>
 
{{#NAVCONTENT:Svar 9a|1.5 Svar 8a|Lösning 9a|1.5 Lösning 8a|Svar 9b|1.5 Svar 8b|Lösning 9b|1.5 Lösning 8b}}</div>
<!-- = Facit =
 
 
== 1a) ==
 
<math> x\, </math>
 
 
== 1b) ==
 
<math> {x^2 \over 3} </math>
 
 
== 1c) ==
 
<math> 5\,x </math>
 
 
== 1d) ==
 
<math> 1\, </math>
 
 
== 2a ==
 
FALSKT
 
 
== 2b) ==
 
FALSKT
 
 
== 2c) ==
 
FALSKT
 
 
== 2d) ==
 
SANT
 
 
== 2e) ==
 
FALSKT
 
 
== 2f) ==
 
FALSKT
 
 
== 3a) ==
 
<math> 2^{12}\, </math>
 
 
== 3b) ==
 
<math> 3^{-1}\, </math>
 
 
== 3c) ==
 
<math> x^7\, </math>
 
 
== 4a) ==
 
<math> 9\, </math>
 
 
== 4b) ==
 
<math> 2\, </math>
 
 
== 4c) ==
 
<math> 9\, </math>
 
 
== 4d) ==
 
<math> 6\,^{2\,x}\, </math>
 
 
== 5a) ==
 
<math> x = 2\, </math>
 
 
== 5b) ==
 
<math> x = 5 \, </math>
 
 
== 5c) ==
 
<math> x = {2 \over 3} </math>
 
 
== 6a) ==
 
<math> 7,18 \, % </math>
 
 
== 6b) ==
 
<math> 20\,000\, </math>
 
 
== 7a) ==
 
<math> 1,07\,^x\,=\,2 </math>
 
 
Exponentialekvation
 
 
== 7b) ==
 
10 år och 3 månader
 
 
== 8a) ==
 
<math> c = 94,3\, </math>
 
 
<math> a = 0,94749\, </math>
 
 
<math> y = 94,3 \cdot (0,94749)\,^x </math>
 
  
== 8b) ==
 
ca. 10 timmar.
 
-->
 
  
  

Versionen från 8 juli 2015 kl. 12.01

       <-- Förra avsnitt          Quiz          Genomgång          Övningar          Nästa avsnitt -->      


E-övningar: 1-4


Övning 1

Förenkla först, beräkna sedan:


a)   \( \displaystyle{3\,^4 \cdot 3\,^2 \over 3\,^3} \)


b)   \( 4\,^4 \cdot 4\,^{-2} / 4 \)


c)   \( \displaystyle{5\,^2 \cdot\, 5\,^{-3} \over 5\,^{-2}} \)


d)   \( \displaystyle{10\,^5 \cdot\, 10\,^{-5} \over 10\,^{-2} \cdot\, 10\,^3} \)


Övning 2

Svara med SANT eller FALSKT på följande påståenden och motivera:


a) \( \quad (2 \cdot 3)\,^2 \, = \, 2\,^2 \cdot 3\,^2 \)


b) \( \quad (2 \, + \, 3)\,^2 \, = \, 2\,^2 + 3\,^2 \)


c) \( \quad (4 \, / \, 2)\,^2 \, = \, 4\,^2 \, / \, 2\,^2 \)


d) \( \quad (4 \, - \, 2)\,^2 \, = \, 4\,^2 \, - \, 2\,^2 \)


e) \( \quad 2\,^3 \cdot 5\,^2 = (2 \cdot 5)\,^5 \)


Övning 3

Beräkna följande uttryck:


a)   \( (-2)\,^2 \)

b)   \( -\,2^2 \)

c)   \( (-2)\,^3 \)

d)   \( (-5)\,^2 \,-\, 3\,^2 \)


Övning 4

Skriv följande grundpotensformer som vanligt tal:


a)   \( 4,2 \cdot 10\,^3 \)

b)   \( 4,2 \cdot 10\,^{-3} \)

c)   \( 5,07 \cdot 10\,^6 \)

d)   \( 5,07 \cdot 10\,^{-6} \)



C-övningar: 5-7


Övning 5

Skriv följande tal i grundpotensform:


a)   \( 56\,000\,000 \)

b)   \( 4\,800\,000\,000 \)

c)   \( 0,0095 \)

d)   \( 0,000\,020\,3 \)


Övning 6

Förenkla och beräkna följande uttryck:


a)   \( \displaystyle { \left({1 \over 3}\right)^{-3} } \)


b)   \( \displaystyle { \left({4^{40} \over 4} \; \Big / \; 4^{38}\right)^{-1} } \)


c)   \( \displaystyle { {25 \cdot 10\,^{-3} \over 5 \cdot 10\,^{-5}}\, \cdot \,10\,^{-2} } \)


Övning 7

Skriv om följande uttryck till en potens av en enda bas. Avgör först vilken bas som kan vara lämplig:


a)   \( 8^2 \cdot 4^3 \)


b)   \( \displaystyle {3^{-2} \cdot 9^2 \over 27} \)


c)   \( \displaystyle {a^{-5} \cdot a^9 \over (a^{-9})^{1/3}} \)


A-övningar: 8-9


Övning 8

Ett belopp på \( 5\,000 \) kr sätts in på ett sparkonto med \( \, 3\,\% \, \) årsränta. Inga uttag görs. Räntan läggs på kontot årsvis.

a)   Hur mycket pengar finns på kontot efter \( 4 \) år?

Använd här undantagsvis en miniräknare. I de flesta är \( \bf\wedge \) eller \( x^y \) tecknet (tangenten) för operationen "upphöjt till".

b)   Hur länge tar det tills startkapitalet fördubblats? Pröva dig fram till en ungefärlig lösning med hjälp av räknaren.

Ange tiden i hela år och månader.


Övning 9

Bilda uttrycket \( \, (P + Q) \cdot (P - Q) \, \), om:

\[ P = 2\,^x \, + \, 2\,^{-x} \]
\[ Q = 2\,^x \, - \, 2\,^{-x} \]

Tips: Bilda först (P + Q) och förenkla. Bilda sedan (P - Q) och förenkla. Multiplicera sist.

a)   Bestäm konstanterna \( a \, \) och \( c \, \) i ansatsen ovan och ställ upp den fullständiga matematiska modell där temperaturen \( y \, \) är en exponentialfunktion av tiden \( x \, \). Ange resultaten med 5 decimalers noggrannhet.

b)   Använd modellen från b) för att besvara frågan: Hur lång tid tar det tills kaffets temperatur understiger 55 º C då det inte längre anses drickbart? Approximativ lösning räcker.





Copyright © 2010-2015 Math Online Sweden AB. All Rights Reserved.