Skillnad mellan versioner av "1.3 Övningar Old till Decimaltal"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m
m
Rad 8: Rad 8:
 
| style="border-bottom:1px solid #797979"  width="100%"|  
 
| style="border-bottom:1px solid #797979"  width="100%"|  
 
|}
 
|}
 +
 +
 +
<Big><Big><Big><span style="color:#FFB69C">E-övningar: 1-4</span></Big></Big></Big>
 +
 +
 +
== <b>Övning 1</b> ==
 +
<div class="ovnE">
 +
Förenkla först, beräkna sedan:
 +
 +
 +
a) &nbsp; <math> \displaystyle{3\,^4 \cdot 3\,^2 \over 3\,^3} </math>
 +
 +
 +
b) &nbsp; <math> 4\,^4 \cdot 4\,^{-2} / 4 </math>
 +
 +
 +
c) &nbsp; <math> \displaystyle{5\,^2 \cdot\, 5\,^{-3} \over 5\,^{-2}} </math>
 +
 +
 +
d) &nbsp; <math> \displaystyle{10\,^5 \cdot\, 10\,^{-5} \over 10\,^{-2} \cdot\, 10\,^3} </math>
 +
{{#NAVCONTENT:Svar 1a|1.3 Svar 1a|Lösning 1a|1.3 Lösning 1a|Svar 1b|1.3 Svar 1b|Lösning 1b|1.3 Lösning 1b|Svar 1c|1.3 Svar 1c|Lösning 1c|1.3 Lösning 1c|Svar 1d|1.3 Svar 1d|Lösning 1d|1.3 Lösning 1d}}</div>
 +
 +
 +
== <b>Övning 2</b> ==
 +
<div class="ovnE">
 +
Svara med SANT eller FALSKT på följande påståenden och motivera:
 +
 +
 +
a) <math> \quad (2 \cdot 3)\,^2 \, = \, 2\,^2 \cdot 3\,^2 </math>
 +
 +
 +
b) <math> \quad (2 \, + \, 3)\,^2 \, = \, 2\,^2 + 3\,^2 </math>
 +
 +
 +
c) <math> \quad (4 \, / \, 2)\,^2 \, = \, 4\,^2 \, / \, 2\,^2 </math>
 +
 +
 +
d) <math> \quad (4 \, - \, 2)\,^2 \, = \, 4\,^2 \, - \, 2\,^2 </math>
 +
 +
 +
e) <math> \quad 2\,^3 \cdot 5\,^2 = (2 \cdot 5)\,^5 </math>
 +
{{#NAVCONTENT:Svar 2a|1.3 Svar 2a|Lösning 2a|1.3 Lösning 2a|Svar 2b|1.3 Svar 2b|Lösning 2b|1.3 Lösning 2b|Svar 2c|1.3 Svar 2c|Lösning 2c|1.3 Lösning 2c|Svar 2d|1.3 Svar 2d|Lösning 2d|1.3 Lösning 2d|Svar 2e|1.3 Svar 2f|Lösning 2e|1.3 Lösning 2f}}</div>
 +
 +
 +
== <b>Övning 3</b> ==
 +
<div class="ovnE">
 +
Beräkna följande uttryck:
 +
 +
 +
a) &nbsp; <math> (-2)\,^2 </math>
 +
 +
b) &nbsp; <math> -\,2^2 </math>
 +
 +
c) &nbsp; <math> (-2)\,^3 </math>
 +
 +
d) &nbsp; <math> (-5)\,^2 \,-\, 3\,^2 </math>
 +
{{#NAVCONTENT:Svar 3a|1.3 Svar 3a|Lösning 3a|1.3 Lösning 3a|Svar 3b|1.3 Svar 3b|Lösning 3b|1.3 Lösning 3b|Svar 3c|1.3 Svar 3c|Lösning 3c|1.3 Lösning 3c|Svar 3d|1.3 Svar 3d|Lösning 3d|1.3 Lösning 3d}}</div>
 +
 +
 +
== <b>Övning 4</b> ==
 +
<div class="ovnE">
 +
Skriv följande grundpotensformer som vanligt tal:
 +
 +
 +
a) &nbsp; <math> 4,2 \cdot 10\,^3 </math>
 +
 +
b) &nbsp; <math> 4,2 \cdot 10\,^{-3} </math>
 +
 +
c) &nbsp; <math> 5,07 \cdot 10\,^6 </math>
 +
 +
d) &nbsp; <math> 5,07 \cdot 10\,^{-6} </math>
 +
{{#NAVCONTENT:Svar 4a|1.3 Svar 4a|Lösning 4a|1.3 Lösning 4a|Svar 4b|1.3 Svar 4b|Lösning 4b|1.3 Lösning 4b|Svar 4c|1.3 Svar 4c|Lösning 4c|1.3 Lösning 4c|Svar 4d|1.3 Svar 4d|Lösning 4d|1.3 Lösning 4d}}</div>
 +
 +
 +
 +
 +
<Big><Big><Big><span style="color:#86B404">C-övningar: 5-7</span></Big></Big></Big>
 +
 +
 +
== <b>Övning 5</b> ==
 +
<div class="ovnC">
 +
Skriv följande tal i grundpotensform:
 +
 +
 +
a) &nbsp; <math> 56\,000\,000 </math>
 +
 +
b) &nbsp; <math> 4\,800\,000\,000 </math>
 +
 +
c) &nbsp; <math> 0,0095 </math>
 +
 +
d) &nbsp; <math> 0,000\,020\,3 </math>
 +
{{#NAVCONTENT:Svar 5a|1.3 Svar 5a|Lösning 5a|1.3 Lösning 5a|Svar 5b|1.3 Svar 5b|Lösning 5b|1.3 Lösning 5b|Svar 5c|1.3 Svar 5c|Lösning 5c|1.3 Lösning 5c|Svar 5d|1.3 Svar 5d|Lösning 5d|1.3 Lösning 5d}}</div>
 +
 +
 +
== <b>Övning 6</b> ==
 +
<div class="ovnC">
 +
Förenkla och beräkna följande uttryck:
 +
 +
 +
a) &nbsp; <math> \displaystyle { \left({1 \over 3}\right)^{-3} } </math>
 +
 +
 +
b) &nbsp; <math> \displaystyle { \left({4^{40} \over 4} \; \Big / \; 4^{38}\right)^{-1} } </math>
 +
 +
 +
c) &nbsp; <math> \displaystyle { {25 \cdot 10\,^{-3} \over 5 \cdot 10\,^{-5}}\, \cdot \,10\,^{-2} } </math>
 +
{{#NAVCONTENT:Svar 6a|1.3 Svar 6a|Lösning 6a|1.3 Lösning 6a|Svar 6b|1.3 Svar 6b|Lösning 6b|1.3 Lösning 6b|Svar 6c|1.3 Svar 6c|Lösning 6c|1.3 Lösning 6c}}</div>
 +
 +
 +
== <b>Övning 7</b> ==
 +
<div class="ovnC">
 +
Skriv om följande uttryck till en potens av en enda bas. Avgör först vilken bas som kan vara lämplig:
 +
 +
 +
a) &nbsp; <math> 8^2 \cdot 4^3 </math>
 +
 +
 +
b) &nbsp; <math> \displaystyle {3^{-2} \cdot 9^2 \over 27} </math>
 +
 +
 +
c) &nbsp; <math> \displaystyle {a^{-5} \cdot a^9 \over (a^{-9})^{1/3}} </math>
 +
{{#NAVCONTENT:Svar 7a|1.3 Svar 7a|Lösning 7a|1.3 Lösning 7a|Svar 7b|1.3 Svar 7b|Lösning 7b|1.3 Lösning 7b|Svar 7c|1.3 Svar 7c|Lösning 7c|1.3 Lösning 7c}}</div>
 +
 +
 +
 +
<Big><Big><Big><span style="color:#62D9FD">A-övningar: 8-9</span></Big></Big></Big>
 +
 +
 +
== <b>Övning 8</b> ==
 +
<div class="ovnA">
 +
Ett belopp på <math> 5\,000 </math> kr sätts in på ett sparkonto med <math> \, 3\,\% \, </math> årsränta. Inga uttag görs. Räntan läggs på kontot årsvis.
 +
 +
a) &nbsp; Hur mycket pengar finns på kontot efter <math> 4 </math> år?
 +
 +
:Använd här undantagsvis en miniräknare. I de flesta är <math> \boxed{\bf\wedge} </math> eller <math> \boxed{x^y} </math> symboler för operationen upphöjt till.
 +
 +
b) &nbsp; Hur länge tar det tills startkapitalet fördubblats? Pröva dig fram till en ungefärlig lösning med hjälp av räknaren.
 +
 +
:Ange tiden i hela år och månader.
 +
{{#NAVCONTENT:Svar 8a|1.3 Svar 8a|Lösning 8a|1.3 Lösning 8a|Svar 8b|1.3 Svar 8b|Lösning 8b|1.3 Lösning 8b}}</div>
 +
 +
 +
== <b>Övning 9</b> ==
 +
<div class="ovnA">
 +
Bilda uttrycket <math> \, (P + Q) \cdot (P - Q) \, </math> om:
 +
 +
:::::::::::::<math> \; P \; = \; 2\,^x \, + \, 2\,^{-x} </math>
 +
:::::::::::::<math> \; Q \; = \; 2\,^x \, - \, 2\,^{-x} </math>
 +
 +
<b>Tips:</b>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;Bilda först <math> \, (P + Q) \, </math> och förenkla. Bilda sedan <math> \, (P - Q) \, </math> och förenkla. Multiplicera dem sist med varandra.
 +
 +
{{#NAVCONTENT:Svar 9|1.3 Svar 9|Lösning 9|1.3 Lösning 9}}</div>
 +
 +
 +
 +
 +
 +
 +
 +
 +
 +
[[Matte:Copyrights|Copyright]] © 2010-2015 Math Online Sweden AB. All Rights Reserved.

Versionen från 15 juli 2015 kl. 18.45

        <-- Förra avsnitt          Genomgång          Övningar          Nästa avsnitt -->      


E-övningar: 1-4


Övning 1

Förenkla först, beräkna sedan:


a)   \( \displaystyle{3\,^4 \cdot 3\,^2 \over 3\,^3} \)


b)   \( 4\,^4 \cdot 4\,^{-2} / 4 \)


c)   \( \displaystyle{5\,^2 \cdot\, 5\,^{-3} \over 5\,^{-2}} \)


d)   \( \displaystyle{10\,^5 \cdot\, 10\,^{-5} \over 10\,^{-2} \cdot\, 10\,^3} \)


Övning 2

Svara med SANT eller FALSKT på följande påståenden och motivera:


a) \( \quad (2 \cdot 3)\,^2 \, = \, 2\,^2 \cdot 3\,^2 \)


b) \( \quad (2 \, + \, 3)\,^2 \, = \, 2\,^2 + 3\,^2 \)


c) \( \quad (4 \, / \, 2)\,^2 \, = \, 4\,^2 \, / \, 2\,^2 \)


d) \( \quad (4 \, - \, 2)\,^2 \, = \, 4\,^2 \, - \, 2\,^2 \)


e) \( \quad 2\,^3 \cdot 5\,^2 = (2 \cdot 5)\,^5 \)


Övning 3

Beräkna följande uttryck:


a)   \( (-2)\,^2 \)

b)   \( -\,2^2 \)

c)   \( (-2)\,^3 \)

d)   \( (-5)\,^2 \,-\, 3\,^2 \)


Övning 4

Skriv följande grundpotensformer som vanligt tal:


a)   \( 4,2 \cdot 10\,^3 \)

b)   \( 4,2 \cdot 10\,^{-3} \)

c)   \( 5,07 \cdot 10\,^6 \)

d)   \( 5,07 \cdot 10\,^{-6} \)



C-övningar: 5-7


Övning 5

Skriv följande tal i grundpotensform:


a)   \( 56\,000\,000 \)

b)   \( 4\,800\,000\,000 \)

c)   \( 0,0095 \)

d)   \( 0,000\,020\,3 \)


Övning 6

Förenkla och beräkna följande uttryck:


a)   \( \displaystyle { \left({1 \over 3}\right)^{-3} } \)


b)   \( \displaystyle { \left({4^{40} \over 4} \; \Big / \; 4^{38}\right)^{-1} } \)


c)   \( \displaystyle { {25 \cdot 10\,^{-3} \over 5 \cdot 10\,^{-5}}\, \cdot \,10\,^{-2} } \)


Övning 7

Skriv om följande uttryck till en potens av en enda bas. Avgör först vilken bas som kan vara lämplig:


a)   \( 8^2 \cdot 4^3 \)


b)   \( \displaystyle {3^{-2} \cdot 9^2 \over 27} \)


c)   \( \displaystyle {a^{-5} \cdot a^9 \over (a^{-9})^{1/3}} \)


A-övningar: 8-9


Övning 8

Ett belopp på \( 5\,000 \) kr sätts in på ett sparkonto med \( \, 3\,\% \, \) årsränta. Inga uttag görs. Räntan läggs på kontot årsvis.

a)   Hur mycket pengar finns på kontot efter \( 4 \) år?

Använd här undantagsvis en miniräknare. I de flesta är \( \boxed{\bf\wedge} \) eller \( \boxed{x^y} \) symboler för operationen upphöjt till.

b)   Hur länge tar det tills startkapitalet fördubblats? Pröva dig fram till en ungefärlig lösning med hjälp av räknaren.

Ange tiden i hela år och månader.


Övning 9

Bilda uttrycket \( \, (P + Q) \cdot (P - Q) \, \) om:

\[ \; P \; = \; 2\,^x \, + \, 2\,^{-x} \]
\[ \; Q \; = \; 2\,^x \, - \, 2\,^{-x} \]

Tips:     Bilda först \( \, (P + Q) \, \) och förenkla. Bilda sedan \( \, (P - Q) \, \) och förenkla. Multiplicera dem sist med varandra.





Copyright © 2010-2015 Math Online Sweden AB. All Rights Reserved.