Skillnad mellan versioner av "1.7 Övningar till Potenser Appversion"
Taifun (Diskussion | bidrag) m (/* Övning 9  ...) |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
Rad 24: | Rad 24: | ||
<td><div class="ovnE"> | <td><div class="ovnE"> | ||
===== Övning 1 (1/0/0) ===== | ===== Övning 1 (1/0/0) ===== | ||
− | + | Beräkna: <math> (-2)\,^2 </math> | |
− | + | {{#NAVCONTENT:Svar 1|1.5 Svar 3a}}</div> | |
− | {{#NAVCONTENT:Svar 1|1.5 Svar | + | </td> |
− | + | ||
<td> </td> | <td> </td> | ||
<td><div class="ovnE"> | <td><div class="ovnE"> | ||
===== Övning 2 (1/0/0) ===== | ===== Övning 2 (1/0/0) ===== | ||
− | + | Beräkna: <math> -\,2^2 </math> | |
− | + | {{#NAVCONTENT:Svar 2|1.5 Svar 3b}}</div> | |
− | + | </td> | |
− | + | ||
− | + | ||
− | {{#NAVCONTENT:Svar 2|1.5 Svar | + | |
− | + | ||
</tr> | </tr> | ||
</table> | </table> | ||
Rad 46: | Rad 41: | ||
<td><div class="ovnE"> | <td><div class="ovnE"> | ||
===== Övning 3 (1/0/0) ===== | ===== Övning 3 (1/0/0) ===== | ||
− | + | Beräkna: <math> (-2)\,^3 </math> | |
− | + | {{#NAVCONTENT:Svar 3|1.5 Svar 3c}}</div></td> | |
− | {{#NAVCONTENT:Svar 3|1.5 Svar | + | |
− | + | ||
<td> </td> | <td> </td> | ||
<td><div class="ovnE"> | <td><div class="ovnE"> | ||
===== Övning 4 (2/0/0) ===== | ===== Övning 4 (2/0/0) ===== | ||
− | + | Beräkna: <math> (-5)\,^2 \,-\, 3\,^2 </math> | |
− | + | {{#NAVCONTENT:Svar 4|1.5 Svar 3d}}</div> | |
− | {{#NAVCONTENT:Svar 4|1.5 Svar | + | </td> |
− | + | ||
</tr> | </tr> | ||
</table> | </table> | ||
Rad 65: | Rad 57: | ||
<td><div class="ovnE"> | <td><div class="ovnE"> | ||
===== Övning 5 (1/0/0) ===== | ===== Övning 5 (1/0/0) ===== | ||
− | + | Skriv som vanligt tal: <math> 4,2 \cdot 10\,^3 </math> | |
− | + | {{#NAVCONTENT:Svar 5|1.5 Svar 4a}}</div> | |
− | {{#NAVCONTENT:Svar 5|1.5 Svar | + | </td> |
− | + | ||
<td> </td> | <td> </td> | ||
<td><div class="ovnE"> | <td><div class="ovnE"> | ||
===== Övning 6 (1/0/0) ===== | ===== Övning 6 (1/0/0) ===== | ||
− | + | Skriv som vanligt tal: <math> 4,2 \cdot 10\,^{-3} </math> | |
− | + | {{#NAVCONTENT:Svar 6|1.5 Svar 4b}}</div> | |
− | {{#NAVCONTENT:Svar 6|1.5 Svar | + | </td> |
− | + | ||
</tr> | </tr> | ||
</table> | </table> | ||
Rad 84: | Rad 74: | ||
<td><div class="ovnE"> | <td><div class="ovnE"> | ||
===== Övning 7 (1/0/0) ===== | ===== Övning 7 (1/0/0) ===== | ||
− | + | Skriv som vanligt tal: <math> 5,07 \cdot 10\,^6 </math> | |
− | + | {{#NAVCONTENT:Svar 7|1.5 Svar 4c}}</div></td> | |
− | {{#NAVCONTENT:Svar 7|1.5 Svar | + | |
− | + | ||
<td> </td> | <td> </td> | ||
<td><div class="ovnE"> | <td><div class="ovnE"> | ||
− | ===== Övning 8 ( | + | ===== Övning 8 (2/0/0) ===== |
− | + | Skriv som vanligt tal: <math> 5,07 \cdot 10\,^{-6} </math> | |
− | + | {{#NAVCONTENT:Svar 8|1.5 Svar 4d}}</div> | |
− | {{#NAVCONTENT:Svar 8|1.5 Svar | + | </td> |
− | + | ||
</tr> | </tr> | ||
</table> | </table> | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
Rad 110: | Rad 89: | ||
<tr> | <tr> | ||
<td><div class="ovnE"> | <td><div class="ovnE"> | ||
− | + | ===== Övning 9 (1/0/0) ===== | |
− | ===== Övning | + | Förenkla först, beräkna sedan: |
− | + | ::::<math> \displaystyle{\frac{3\,^4 \cdot 3\,^2}{3\,^3}} </math> | |
− | {{#NAVCONTENT:Svar | + | {{#NAVCONTENT:Svar 9|1.5 Svar 1a}} |
− | </td> | + | :<small><small>[http://90.224.99.82:8080/matte1b/index.php/1.5_L%C3%B6sning_1a Fullständig lösning på webben]</small></small></div></td> |
<td> </td> | <td> </td> | ||
<td><div class="ovnE"> | <td><div class="ovnE"> | ||
− | ===== Övning | + | ===== Övning 10 (1/0/0) ===== |
− | + | Förenkla först, beräkna sedan: | |
− | {{#NAVCONTENT:Svar | + | |
− | </td> | + | |
+ | ::::<math> 4\,^4 \cdot 4\,^{-2} / 4 </math> | ||
+ | |||
+ | {{#NAVCONTENT:Svar 10|1.5 Svar 1b}} | ||
+ | :<small><small>[http://90.224.99.82:8080/matte1b/index.php/1.5_L%C3%B6sning_1b Fullständig lösning på webben]</small></small></div></td> | ||
</tr> | </tr> | ||
</table> | </table> | ||
Rad 128: | Rad 111: | ||
<tr> | <tr> | ||
<td><div class="ovnE"> | <td><div class="ovnE"> | ||
− | ===== Övning | + | ===== Övning 11 (1/0/0) ===== |
− | + | Förenkla först, beräkna sedan: | |
− | {{#NAVCONTENT:Svar | + | ::::<math> \displaystyle{\frac{5\,^2 \cdot\, 5\,^{-3}}{5\,^{-2}}} </math> |
+ | {{#NAVCONTENT:Svar 11|1.5 Svar 1c}} | ||
+ | :<small><small>[http://90.224.99.82:8080/matte1b/index.php/1.5_L%C3%B6sning_1c Fullständig lösning på webben]</small></small></div></td> | ||
<td> </td> | <td> </td> | ||
<td><div class="ovnE"> | <td><div class="ovnE"> | ||
− | ===== Övning | + | ===== Övning 12 (2/0/0) ===== |
− | + | Förenkla först, beräkna sedan: | |
− | {{#NAVCONTENT:Svar | + | :::<math> \displaystyle{\frac{10\,^5 \cdot\, 10\,^{-5}}{10\,^{-2} \cdot\, 10\,^3}} </math> |
− | </td> | + | {{#NAVCONTENT:Svar 12|1.5 Svar 1d}} |
+ | :<small><small>[http://90.224.99.82:8080/matte1b/index.php/1.5_L%C3%B6sning_1d Fullständig lösning på webben]</small></small></div></td> | ||
</tr> | </tr> | ||
</table> | </table> | ||
Rad 144: | Rad 130: | ||
<tr> | <tr> | ||
<td><div class="ovnE"> | <td><div class="ovnE"> | ||
− | ===== Övning | + | ===== Övning 13 (1/0/0) ===== |
− | + | Svara med SANT eller FALSKT: | |
− | {{#NAVCONTENT:Svar | + | ::<math> (2 \cdot 3)\,^2 \, = \, 2\,^2 \cdot 3\,^2 </math> |
− | </td> | + | {{#NAVCONTENT:Svar 13|1.5 Svar 2a}} |
+ | :<small><small>[http://90.224.99.82:8080/matte1b/index.php/1.5_L%C3%B6sning_2a Fullständig lösning på webben]</small></small></div></td> | ||
<td> </td> | <td> </td> | ||
<td><div class="ovnE"> | <td><div class="ovnE"> | ||
− | ===== Övning | + | ===== Övning 14 (1/0/0) ===== |
− | + | Svara med SANT eller FALSKT: | |
− | {{#NAVCONTENT:Svar | + | ::<math> (2 \, + \, 3)\,^2 \, = \, 2\,^2 + 3\,^2 </math> |
− | </td> | + | {{#NAVCONTENT:Svar 14|1.5 Svar 2c}} |
+ | :<small><small>[http://90.224.99.82:8080/matte1b/index.php/1.5_L%C3%B6sning_2b Fullständig lösning på webben]</small></small></div></td> | ||
</tr> | </tr> | ||
</table> | </table> | ||
Rad 161: | Rad 149: | ||
<tr> | <tr> | ||
<td><div class="ovnE"> | <td><div class="ovnE"> | ||
− | ===== Övning | + | ===== Övning 7 (1/0/0) ===== |
− | + | Svara med SANT eller FALSKT: | |
− | {{#NAVCONTENT:Svar | + | ::<math> (4 \, / \, 2)\,^2 \, = \, 4\,^2 \, / \, 2\,^2 </math> |
+ | {{#NAVCONTENT:Svar 7|1.5 Svar 2c}} | ||
+ | :<small><small>[http://90.224.99.82:8080/matte1b/index.php/1.5_L%C3%B6sning_2c Fullständig lösning på webben]</small></small></div></td> | ||
<td> </td> | <td> </td> | ||
<td><div class="ovnE"> | <td><div class="ovnE"> | ||
− | ===== Övning | + | ===== Övning 8 (1/0/0) ===== |
− | + | Svara med SANT eller FALSKT: | |
− | {{#NAVCONTENT:Svar | + | ::<math> (4 \, - \, 2)\,^2 \, = \, 4\,^2 \, - \, 2\,^2 </math> |
− | </td> | + | {{#NAVCONTENT:Svar 8|1.5 Svar 2d}} |
+ | :<small><small>[http://90.224.99.82:8080/matte1b/index.php/1.5_L%C3%B6sning_2d Fullständig lösning på webben]</small></small></div></td> | ||
</tr> | </tr> | ||
</table> | </table> | ||
+ | |||
+ | |||
+ | <div class="ovnC"> | ||
+ | ===== Övning 9 (0/1/0) ===== | ||
+ | Svara med SANT eller FALSKT: | ||
+ | ::<math> 2\,^3 \cdot 5\,^2 = (2 \cdot 5)\,^5 </math> | ||
+ | {{#NAVCONTENT:Svar 9|1.5 Svar 2f}} | ||
+ | :<small><small>[http://90.224.99.82:8080/matte1b/index.php/1.5_L%C3%B6sning_2f Fullständig lösning på webben]</small></small></div> | ||
Versionen från 9 februari 2016 kl. 15.12
Genomgång Potenser | Genomgång Grundpotensform | Quiz | Övningar Webb | Lathund |
Genomgång Potenser | Genomgång Grundpotensform | Ovningar App JSON.txt | Övningar App | Övningar App spår 3 |
Övning 9 (1/0/0)Förenkla först, beräkna sedan:
Svar 9
|
Övning 10 (1/0/0)Förenkla först, beräkna sedan:
Svar 10
|
Övning 11 (1/0/0)Förenkla först, beräkna sedan:
Svar 11
|
Övning 12 (2/0/0)Förenkla först, beräkna sedan:
Svar 12
|
Övning 13 (1/0/0)Svara med SANT eller FALSKT:
Svar 13
|
Övning 14 (1/0/0)Svara med SANT eller FALSKT:
Svar 14
|
Övning 7 (1/0/0)Svara med SANT eller FALSKT:
Svar 7
|
Övning 8 (1/0/0)Svara med SANT eller FALSKT:
Svar 8
|
Övning 9 (0/1/0)
Svara med SANT eller FALSKT:
- \[ 2\,^3 \cdot 5\,^2 = (2 \cdot 5)\,^5 \]
Övning 22 (0/1/0)Förenkla först, beräkna sedan:
Svar 22
|
Övning 23 (0/2/0)Förenkla först, beräkna sedan:
Svar 23
|
Övning 24 (0/2/0)Förenkla först, beräkna sedan:
Svar 24
|
Övning 25 (1/1/0)Skriv om uttrycket till en potens av en enda bas:
Svar 25
|
Övning 26 (1/2/0)Skriv om uttrycket till en potens av en enda bas:
Svar 26
|
Övning 27 (1/2/0)Skriv om uttrycket till en potens av en enda bas:
Svar 27
|
Övning 28
Ett belopp på \( 5\,000 \) kr sätts in på ett sparkonto med \( \, 3\,\% \, \) årsränta.
Räntan läggs på kontot årsvis. Inga uttag görs.
a) Hur mycket pengar finns på kontot efter \( 4 \) år? (0/1/1)
b) Hur länge tar det tills startkapitalet fördubblats?
- Pröva dig fram till en ungefärlig lösning med hjälp av räknaren.
- Ange tiden i hela år och månader. (0/2/2)
Övning 29 \( \qquad\qquad\qquad\qquad\qquad\qquad\qquad\qquad\quad \) (0/2/3)
Följande uttryck är givna:
\[ \quad P \; = \; 2\,^x \, + \, 2\,^{-x} \] \[ \quad Q \; = \; 2\,^x \, - \, 2\,^{-x} \]
Bilda produkten: \( \qquad\qquad\quad (P + Q) \cdot (P - Q) \)
Tips:
Bilda först \( \, (P + Q) \, \) och förenkla. Bilda sedan \( \, (P - Q) \, \) och förenkla.
Multiplicera dem sist med varandra.
Copyright © 2010-2016 Math Online Sweden AB. All Rights Reserved.