Skillnad mellan versioner av "Huvudsida"
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
Rad 30: | Rad 30: | ||
* Kursen är indelad i sex kapitel. Varje kapitel innehåller ett antal av-<br>snitt och avslutas med ett diagnosprov samt fullständiga lösningar. | * Kursen är indelad i sex kapitel. Varje kapitel innehåller ett antal av-<br>snitt och avslutas med ett diagnosprov samt fullständiga lösningar. | ||
− | * Varje avsnitt börjar med en [[1.7 Potenser|< | + | * Varje avsnitt börjar med en [[1.7 Potenser|<b><span style="color:blue">Genomgång</span></b>]] som behandlar grundbe-<br>grepp med hjälp av enkla lösta exempel och förklaringar. |
− | * Vissa avsnitt har repeterande, fördjupande eller tillämpande under-<br>avsnitt. T.ex. är [[1.7.1_Grundpotensform|< | + | * Vissa avsnitt har repeterande, fördjupande eller tillämpande under-<br>avsnitt. T.ex. är [[1.7.1_Grundpotensform|<b><span style="color:blue">Grundpotensform</span></b>]] ett tillämpande underavsnitt i<br>avsnittet [[1.7 Potenser|<b><span style="color:blue">Potenser</span></b>]]. |
* Till varje avsnitt finns det [[1.7 Övningar till Potenser|<strong><span style="color:blue">Övningar</span></strong>]] indelad i tre kategorier: E-, C-<br>och A-nivå samt svar (facit) och fullständiga lösningar. Ex.: --> | * Till varje avsnitt finns det [[1.7 Övningar till Potenser|<strong><span style="color:blue">Övningar</span></strong>]] indelad i tre kategorier: E-, C-<br>och A-nivå samt svar (facit) och fullständiga lösningar. Ex.: --> | ||
− | * När man är klar med ett kapitel är det dags för ett [[Diagnosprov i Matte 1b kap 1 Aritmetik|< | + | * När man är klar med ett kapitel är det dags för ett [[Diagnosprov i Matte 1b kap 1 Aritmetik|<b><span style="color:blue">diagnosprov</span></b>]]<br>som ska förbereda på det riktiga provet. |
− | * Till varje diagnosprov finns [[Lösningar till diagnosprov i Matte 1b kap 1 Aritmetik|< | + | * Till varje diagnosprov finns [[Lösningar till diagnosprov i Matte 1b kap 1 Aritmetik|<b><span style="color:blue">fullständiga lösningar</span></b>]] som man kan använda för att själv (eller låta en kompis) rätta sitt diagnosprov. |
* Diagnosprovets resultat kan diskuteras med läraren för att få både [http://www.jisc.ac.uk/guides/feedback-and-feed-forward <strong><span style="color:blue">feedback</span></strong>] och [http://www.edweek.org/tsb/articles/2012/03/01/02formative.h05.html <strong><span style="color:blue">feed-forward</span></strong>] samt kunna vidareutveckla elevens mattekompetens. | * Diagnosprovets resultat kan diskuteras med läraren för att få både [http://www.jisc.ac.uk/guides/feedback-and-feed-forward <strong><span style="color:blue">feedback</span></strong>] och [http://www.edweek.org/tsb/articles/2012/03/01/02formative.h05.html <strong><span style="color:blue">feed-forward</span></strong>] samt kunna vidareutveckla elevens mattekompetens. |
Versionen från 1 maj 2016 kl. 19.46
Välkommen till Matte 1b i Math Online \(-\) ett webbaserat digitalt läromedel för matematik
Start Matte 1b | Planering Matte 1b | Innehållsförteckning / Kursbeskrivn. | Centralt innehåll (Skolverket) | Kunskapskrav (Skolverket) |
![]() |
Fil:Kursbeskrivning a Mat1b.jpg |
Att komma igång med Matte 1b-kursen
|
Övning
Svar
Lösning
|
Exempel och försmak på Math Online:s pedagogik
1. Exempelorienterad undervisning:
2. Varför är \( \; 5\,^0 \, = \, 1 \), medan \( \, 5 \cdot 0 \, = \, 0 \; \)?
|
\( \quad \) | Flaska med pant som exempel för ekvationslösning \( \qquad \) Översättning till ekvation \( \qquad \) Lösning \( \qquad \) Svar
Marginalskatt och oljetank som exempel för genomsnittlig förändringshastighet Simhopp från 10 meterstorn som exempel för begreppet derivata (Elevaktivitet) Rektangel i parabel, glasskiva och konservburk som exempel för extremvärdesproblem Fibonaccis problem (samt digital beräkning med Excel) som exempel för diskreta funktioner
Teoretisk förklaring \( \qquad\quad\;\; \) Praktisk förklaring \( \qquad\quad\;\; \) Vad händer om man ändå gör det?
|
Copyright © 2011-2016 Math Online Sweden AB. All Rights Reserved.