Skillnad mellan versioner av "Huvudsida"
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
Rad 88: | Rad 88: | ||
− | <big><big>2. [http://90.224. | + | <big><big>2. [http://90.224.79.92:8080/minidemo/index.php/Potenser#Varf.C3.B6r_.C3.A4r_.5C.28_.5C.3B_5.5C.2C.5E0_.5C.2C_.3D_.5C.2C_1_.5C.3B_.5C.29.3F <span style="color:blue">Varför är <math> \; 5\,^0 \, = \, 1 </math>, medan <math> \, 5 \cdot 0 \, = \, 0 \; </math>?</span>]</big></big> |
− | <big><big>3. [http://90.224. | + | <big><big>3. [http://90.224.79.92:8080/minidemo/index.php/Varf%C3%B6r_f%C3%A5r_man_inte_dividera_med_0_%3F <span style="color:blue">Varför får man inte dividera med <math> \, 0 \, </math>?</span>]</big></big> |
− | <big><big>4. [http://90.224. | + | <big><big>4. [http://90.224.79.92:8080/minidemo/index.php/1.2_Räkneordning#Varf.C3.B6r_g.C3.A5r_multiplikation_f.C3.B6re_addition.3F <span style="color:blue">Varför går multiplikation före addition?</span>]</big></big> |
− | <big><big>5. [http://90.224. | + | <big><big>5. [http://90.224.79.92:8080/minidemo/index.php/Cirkel_eller_kvadrat%3F <span style="color:blue">En mattenöt:</span>]</big></big> |
</td> | </td> | ||
Rad 103: | Rad 103: | ||
<td> <math> \quad </math> </td> | <td> <math> \quad </math> </td> | ||
− | <td>[http://90.224. | + | <td>[http://90.224.79.92:8080/minidemo/index.php/Flaska_med_pant <span style="color:blue">Flaska med pant som exempel för ekvationslösning </span>] <math> \qquad </math> [http://90.224.79.92:8080/minidemo/index.php/Översättning_till_ekvation <span style="color:blue">Översättning till ekvation</span>] <math> \qquad </math> [http://90.224.79.92:8080/minidemo/index.php/Lösning_till_flaska_med_pant <span style="color:blue">Lösning</span>] <math> \qquad </math> [http://90.224.79.92:8080/minidemo/index.php/Svar_till_flaska_med_pant <span style="color:blue">Svar</span>] |
− | [http://90.224. | + | [http://90.224.79.92:8080/minidemo/index.php/2.2_Genomsnittlig_f%C3%B6r%C3%A4ndringshastighet <span style="color:blue">Marginalskatt och oljetank som exempel för genomsnittlig förändringshastighet</span>] |
− | [http://90.224. | + | [http://90.224.79.92:8080/minidemo/index.php/2.1_Introduktion_till_derivata <span style="color:blue">Simhopp från 10 meterstorn som exempel för begreppet derivata (Elevaktivitet)</span>] |
− | [http://90.224. | + | [http://90.224.79.92:8080/minidemo/index.php/3.5_Extremvärdesproblem <span style="color:blue">Rektangel i parabel, glasskiva och konservburk som exempel för extremvärdesproblem</span>] |
− | [http://90.224. | + | [http://90.224.79.92:8080/minidemo/index.php/1.5_Kontinuerliga_och_diskreta_funktioner#Exempel_3_Fibonaccis_problem <span style="color:blue">Fibonaccis problem (samt digital beräkning med Excel) som exempel för diskreta funktioner</span>] |
Rad 117: | Rad 117: | ||
− | [http://90.224. | + | [http://90.224.79.92:8080/minidemo/index.php/Teoretisk_förklaring <span style="color:blue">Teoretisk förklaring</span>] <math> \qquad\quad\;\; </math> [http://90.224.79.92:8080/minidemo/index.php/Praktisk_förklaring <span style="color:blue">Praktisk förklaring</span>] <math> \qquad\quad\;\; </math> [http://90.224.79.92:8080/minidemo/index.php/Vad_h%C3%A4nder_om_man_%C3%A4nd%C3%A5_dividerar_med_0_%3F <span style="color:blue">Vad händer om man ändå gör det?</span>] |
Rad 124: | Rad 124: | ||
− | [http://90.224. | + | [http://90.224.79.92:8080/minidemo/index.php/Formulering_&_ledning_för_mattenöten <span style="color:blue">Formulering & ledning</span>] <math> \qquad </math> [http://90.224.79.92:8080/minidemo/index.php/Lösning_till_mattenöten <span style="color:blue">Lösning</span>] <math> \qquad </math> [http://90.224.79.92:8080/minidemo/index.php/Svar_till_mattenöten <span style="color:blue">Svar</span>] |
</td> | </td> |
Versionen från 2 maj 2016 kl. 12.39
Välkommen till Matte 1b i Math Online \(-\) ett webbaserat digitalt läromedel för matematik
Start Matte 1b | Planering Matte 1b | Innehållsförteckning | Centralt innehåll (Skolverket) | Kunskapskrav (Skolverket) |
![]() |
Fil:Kursbeskrivning a Mat1b.jpg |
Att komma igång med Matte 1b-kursen
|
Övning
Svar
Lösning
|
- Diagnosprovets resultat kan diskuteras med läraren för att få både feedback och feed-forward samt kunna vidareutveckla elevens mattekompetens.
- Inför det nationella provet i Matte 1b kan man förbereda sig genom att träna på gamla nationella prov med fullständiga lösningar och repetitionsuppgifter med facit.
- Alla avsnitt innehåller Internetlänkar till kompletterande material, ofta små videos på YouTube, demos, animationer, små spel eller extraövningar.
- Man kan även söka efter ett matematiskt begrepp i sökfältet Sök i vänsterspalten för att få fram de sidor som innehåller sökordet.
Exempel och försmak på Math Online:s pedagogik
1. Exempelorienterad undervisning:
2. Varför är \( \; 5\,^0 \, = \, 1 \), medan \( \, 5 \cdot 0 \, = \, 0 \; \)?
|
\( \quad \) | Flaska med pant som exempel för ekvationslösning \( \qquad \) Översättning till ekvation \( \qquad \) Lösning \( \qquad \) Svar
Marginalskatt och oljetank som exempel för genomsnittlig förändringshastighet Simhopp från 10 meterstorn som exempel för begreppet derivata (Elevaktivitet) Rektangel i parabel, glasskiva och konservburk som exempel för extremvärdesproblem Fibonaccis problem (samt digital beräkning med Excel) som exempel för diskreta funktioner
Teoretisk förklaring \( \qquad\quad\;\; \) Praktisk förklaring \( \qquad\quad\;\; \) Vad händer om man ändå gör det?
|
Copyright © 2011-2016 Math Online Sweden AB. All Rights Reserved.