|
|
Rad 1: |
Rad 1: |
− | Vi sätter in <math> \, x = 3 \, </math> i ekvationen<span style="color:black">:</span> <math> \quad 16 \, - \, 2\,x \, = \, 14 </math>
| |
| | | |
− | VL <math> \, = \, 16 \, - \, 2 \cdot 3 \, = \, 16 \, - \, 6 \, = \, 10 </math>
| |
− |
| |
− | HL <math> \, = \, 14 </math>
| |
− |
| |
− | VL <math> \; \neq \; </math> HL <math> \quad \Longrightarrow \quad x = 3 \, </math> är ingen lösning.
| |
− |
| |
− | Lösning<span style="color:black">:</span>
| |
− |
| |
− | :<math>\begin{array}{rclcl} 16 \, - \, 2\,x & = & 14 & \qquad | & + \, 2\,x \\
| |
− | 16 \, - \, 2\,x \, + \, 2\,x & = & 14 \, + \, 2\,x & & \\
| |
− | 16 & = & 14 \, + \, 2\,x & \qquad | & - \, 14 \\
| |
− | 16 - \, 14 & = & 14 \, + \, 2\,x \, - \, 14 & & \\
| |
− | 2 & = & 2\,x & \qquad | & / \, 2 \\
| |
− | \displaystyle \frac{2}{2} & = & \displaystyle \frac{2\,x}{2} & & \\
| |
− | 1 & = & x \\
| |
− | x & = & 1
| |
− | \end{array}</math>
| |
− |
| |
− | I lösningens 1:a rad adderas båda leden med <math> \, 2\,x \, </math> för att undvika negativa <math> \, x</math>-termer i resten av lösningen.
| |