Skillnad mellan versioner av "3.3 Lösning 3a"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m
m
Rad 1: Rad 1:
Vi sätter in <math> \, x = 3 \, </math> i ekvationen<span style="color:black">:</span> <math> \quad 16 \, - \, 2\,x \, = \, 14 </math>
 
 
&nbsp; VL <math> \, = \, 16 \, - \, 2 \cdot 3  \, = \, 16 \, - \, 6 \, = \, 10 </math>
 
 
&nbsp; HL <math> \, = \, 14 </math>
 
 
&nbsp; VL <math> \; \neq \; </math> HL <math> \quad \Longrightarrow \quad x = 3 \, </math> är ingen lösning.
 
 
Lösning<span style="color:black">:</span>
 
 
 
:<math>\begin{array}{rclcl} 16 \, - \, 2\,x & = & 14                          & \qquad | & + \, 2\,x \\
 
:<math>\begin{array}{rclcl} 16 \, - \, 2\,x & = & 14                          & \qquad | & + \, 2\,x \\
 
               16 \, - \, 2\,x \, + \, 2\,x & = & 14 \, + \, 2\,x              &          &          \\
 
               16 \, - \, 2\,x \, + \, 2\,x & = & 14 \, + \, 2\,x              &          &          \\
Rad 20: Rad 10:
  
 
I lösningens 1:a rad adderas båda leden med <math> \, 2\,x \, </math> för att undvika negativa <math> \, x</math>-termer i resten av lösningen.
 
I lösningens 1:a rad adderas båda leden med <math> \, 2\,x \, </math> för att undvika negativa <math> \, x</math>-termer i resten av lösningen.
 +
 +
Kontroll<span style="color:black">:</span>
 +
 +
Vi sätter in <math> \, x = 1 \, </math> i ekvationen<span style="color:black">:</span> <math> \quad 16 \, - \, 2\,x \, = \, 14 </math>
 +
 +
&nbsp; VL <math> \, = \, 16 \, - \, 2 \cdot 1  \, = \, 16 \, - \, 2 \, = \, 14 </math>
 +
 +
&nbsp; HL <math> \, = \, 14 </math>
 +
 +
&nbsp; VL <math> \; = \; </math> HL <math> \quad \Longrightarrow \quad x = 1 \, </math> är en lösning.

Versionen från 16 maj 2016 kl. 13.49

\[\begin{array}{rclcl} 16 \, - \, 2\,x & = & 14 & \qquad | & + \, 2\,x \\ 16 \, - \, 2\,x \, + \, 2\,x & = & 14 \, + \, 2\,x & & \\ 16 & = & 14 \, + \, 2\,x & \qquad | & - \, 14 \\ 16 - \, 14 & = & 14 \, + \, 2\,x \, - \, 14 & & \\ 2 & = & 2\,x & \qquad | & / \, 2 \\ \displaystyle \frac{2}{2} & = & \displaystyle \frac{2\,x}{2} & & \\ 1 & = & x \\ x & = & 1 \end{array}\]

I lösningens 1:a rad adderas båda leden med \( \, 2\,x \, \) för att undvika negativa \( \, x\)-termer i resten av lösningen.

Kontroll:

Vi sätter in \( \, x = 1 \, \) i ekvationen: \( \quad 16 \, - \, 2\,x \, = \, 14 \)

  VL \( \, = \, 16 \, - \, 2 \cdot 1 \, = \, 16 \, - \, 2 \, = \, 14 \)

  HL \( \, = \, 14 \)

  VL \( \; = \; \) HL \( \quad \Longrightarrow \quad x = 1 \, \) är en lösning.