Skillnad mellan versioner av "1.3 Övningar Old till Decimaltal"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m (Övning 5)
m
Rad 93: Rad 93:
  
 
d) &nbsp; <math> \displaystyle { 3 \over 8 } </math>
 
d) &nbsp; <math> \displaystyle { 3 \over 8 } </math>
<-- {{#NAVCONTENT:Svar 5a|1.3 Svar 5a|Lösning 5a|1.3 Lösning 5a|Svar 5b|1.3 Svar 5b|Lösning 5b|1.3 Lösning 5b|Svar 5c|1.3 Svar 5c|Lösning 5c|1.3 Lösning 5c|Svar 5d|1.3 Svar 5d|Lösning 5d|1.3 Lösning 5d}} -->
+
<!-- {{#NAVCONTENT:Svar 5a|1.3 Svar 5a|Lösning 5a|1.3 Lösning 5a|Svar 5b|1.3 Svar 5b|Lösning 5b|1.3 Lösning 5b|Svar 5c|1.3 Svar 5c|Lösning 5c|1.3 Lösning 5c|Svar 5d|1.3 Svar 5d|Lösning 5d|1.3 Lösning 5d}} -->
 
</div>
 
</div>
  
Rad 103: Rad 103:
  
 
Vad var kursvärdet igår?
 
Vad var kursvärdet igår?
{{#NAVCONTENT:Svar 6|1.3 Svar 6|Lösning 6|1.3 Lösning 6}}</div>
+
<!-- {{#NAVCONTENT:Svar 6|1.3 Svar 6|Lösning 6|1.3 Lösning 6}} -->
 +
</div>
  
  
Rad 109: Rad 110:
 
<div class="ovnC">
 
<div class="ovnC">
 
Om en bunt papper är <math> \; 1 \; {\rm cm} \; </math> tjock, hur många blad finns i den om ett blad är <math> \, 0,05 \; {\rm mm} \; </math> tjockt?
 
Om en bunt papper är <math> \; 1 \; {\rm cm} \; </math> tjock, hur många blad finns i den om ett blad är <math> \, 0,05 \; {\rm mm} \; </math> tjockt?
{{#NAVCONTENT:Svar 7|1.3 Svar 7|Lösning 7|1.3 Lösning 7}}</div>
+
<!-- {{#NAVCONTENT:Svar 7|1.3 Svar 7|Lösning 7|1.3 Lösning 7}} -->
 +
</div>
  
  
Rad 123: Rad 125:
  
 
b) &nbsp; Hur många tändsticksaskar ryms i en kartong om en kartong har en volym av <math> \, 1 \; {\rm m}^3 \, </math>?
 
b) &nbsp; Hur många tändsticksaskar ryms i en kartong om en kartong har en volym av <math> \, 1 \; {\rm m}^3 \, </math>?
{{#NAVCONTENT:Svar 8a|1.3 Svar 8a|Lösning 8a|1.3 Lösning 8a|Svar 8b|1.3 Svar 8b|Lösning 8b|1.3 Lösning 8b}}</div>
+
<!-- {{#NAVCONTENT:Svar 8a|1.3 Svar 8a|Lösning 8a|1.3 Lösning 8a|Svar 8b|1.3 Svar 8b|Lösning 8b|1.3 Lösning 8b}} -->
 +
</div>
  
  
Rad 135: Rad 138:
  
 
b) &nbsp; <math> 0,81\,81\,81 \, \ldots </math>
 
b) &nbsp; <math> 0,81\,81\,81 \, \ldots </math>
{{#NAVCONTENT:Svar 9a|1.3 Svar 9a|Lösning 9a|1.3 Lösning 9a|Svar 9b|1.3 Svar 9b|Lösning 9b|1.3 Lösning 9b}}</div>
+
<!-- {{#NAVCONTENT:Svar 9a|1.3 Svar 9a|Lösning 9a|1.3 Lösning 9a|Svar 9b|1.3 Svar 9b|Lösning 9b|1.3 Lösning 9b}} -->
 +
</div>
  
  

Versionen från 2 september 2016 kl. 12.07

        \( \pmb{\gets} \) Förra avsnitt          Genomgång          Avrundning & värdesiffror          Övningar          Nästa avsnitt \( \pmb{\to} \)      


E-övningar: 1-4


Övning 1

Ange det decimaltal som har:

a)   \( \, 2 \, \) tiondelar och \( \, 5 \, \) hundradelar.

b)   \( \, 3 \, \) tiondelar och \( \, 8 \, \) tusendelar.

c)   \( \, 5 \, \) hela och \( \, 9 \, \) tiotusendelar.

d)   \( \, 6 \, \) tusendelar.


Övning 2

Avrunda:

a)   \( 3,96 \, \) till en decimal.

b)   \( 15,89 \, \) till tiondelar.

c)   \( 1,497 \, \) till två decimaler.

d)   \( 17,86502 \, \) till tusendelar.


Övning 3

a)   Ange tiondelssiffran i \( \, 13,678 \, \) och dess värde.

b)   Ange hundrdelssiffran i \( \, 95,204 \, \). Är den en värdesiffra?

c)   Vad blir summan av värdena till hundratalet och tusendelen i \( \, 324,951 \, \).

d)   I talet \( \, 87904521 \, \) har man tappat decimaltecknet.

Ange talet med decimaltecknet om \( \, 7 \, \) är tusentalet.


Övning 4

Skriv följande decimaltal i bråkform:

a)   \( 0,8 \)

b)   \( 0,35 \)

c)   \( 0,45 \)

d)   \( 0,375 \)



C-övningar: 5-7


Övning 5

Skriv till decimaltal:


a)   \( \displaystyle { 3 \over 5 } \)


b)   \( \displaystyle { 5 \over 4 } \)


c)   \( \displaystyle { 4 \over 25 } \)


d)   \( \displaystyle { 3 \over 8 } \)

Övning 6

I ekonomidelen av dagens tidning kan man läsa att värdet på en aktiekurs är \( \, 7,96 \, \).

Aktiekursens ändring mot gårdagen anges med \( \, + \, 0,98 \, \).

Vad var kursvärdet igår?


Övning 7

Om en bunt papper är \( \; 1 \; {\rm cm} \; \) tjock, hur många blad finns i den om ett blad är \( \, 0,05 \; {\rm mm} \; \) tjockt?


A-övningar: 8-9


Övning 8

En tändsticksfabrik vill packa tändsticksaskar i kartonger för transport. En ask har måtten \( \, 5 \times 2 \times \displaystyle{5 \over 2} \; {\rm cm} \, \).

a)   Skriv en asks mått till decimaltal med enheten meter (\( {\rm m} \)).

b)   Hur många tändsticksaskar ryms i en kartong om en kartong har en volym av \( \, 1 \; {\rm m}^3 \, \)?


Övning 9

Skriv följande periodiska decimalutvecklingar i bråkform:


a)   \( 0,222\,222 \, \ldots \)


b)   \( 0,81\,81\,81 \, \ldots \)





Copyright © 2010-2015 Math Online Sweden AB. All Rights Reserved.