Skillnad mellan versioner av "3.3 Övningar till Ekvationer (Appversionen)"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m (/* Övning 2                                        &nbsp...)
m (/* Övning 3                                        &nbsp...)
Rad 61: Rad 61:
 
   <td><div class="ovnE">
 
   <td><div class="ovnE">
  
===== Övning 3 &nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; (2/0/0) =====
+
===== Övning 3 &nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; (2/0/0) =====
 
Lös med [[3.4_Ekvationer#Ekvationsl.C3.B6sning:_.C3.96vert.C3.A4ckningsmetoden|<b><span style="color:blue">övertäckningsmetoden</span></b>]] och redovisa din lösning:
 
Lös med [[3.4_Ekvationer#Ekvationsl.C3.B6sning:_.C3.96vert.C3.A4ckningsmetoden|<b><span style="color:blue">övertäckningsmetoden</span></b>]] och redovisa din lösning:
  
Rad 67: Rad 67:
  
 
Tips: Täck först över parentesen.
 
Tips: Täck först över parentesen.
 +
<!-- Appens kod:
 +
Lös med övertäckningsmetoden och redovisa din lösning:
 +
<br><br>
 +
| 2 \cdot (x \, + \, 1) \; = \; 40 |
 +
<br><br>
 +
Tips: Täck först över parentesen.
 +
-->
 
{{#NAVCONTENT:Svar 3|3.4 Svar 1c|Lösning 3|3.4 Lösning 1c}}
 
{{#NAVCONTENT:Svar 3|3.4 Svar 1c|Lösning 3|3.4 Lösning 1c}}
 
</div></td>
 
</div></td>

Versionen från 5 februari 2017 kl. 16.33

       Genomgång Ekvationer          Quiz          Övningar Webb          Lathund      
       Genomgång Potenser          Övningar App spår 1          Övningar App          Övningar App spår 3      


Övning 1                                                  (1/0/0)

Lös följande ekvation med övertäckningsmetoden:

\( \qquad\qquad\qquad 2\,x \, - \, 6 \; = \; 10 \)

Redovisa din lösning.

          
Övning 2                                                  (1/0/0)

Lös följande ekvation med övertäckningsmetoden:

\( \qquad\qquad\qquad 8 \, + \, 3\,x \; = \; 17 \)

Redovisa din lösning.


Övning 3                                                  (2/0/0)

Lös med övertäckningsmetoden och redovisa din lösning:

\[ 2 \cdot (x \, + \, 1) \; = \; 40 \]

Tips: Täck först över parentesen.

          
Övning 4                                            (2/0/0)

Lös med övertäckningsmetoden och redovisa din lösning:

\[ \displaystyle \frac{x}{2} \, + \, 11 \; = \; 14 \]

Tips: Täck först över parentesen.


Övning 5                                            (1/0/0)

Är \( \, x = 3 \, \) en lösning till följande ekvation? Redovisa ditt svar.

\[ \quad x \, + \, 7 \; = \; -10 \]

Om inte, lös själv ekvationen med allmän metod.

          
Övning 6                                            (1/0/0)

Är \( \, x = 3 \, \) en lösning till följande ekvation? Redovisa ditt svar.

\[ \quad 15 \, - \, x \; = \; 12 \]

Om inte, lös själv ekvationen med allmän metod.


Övning 7                                            (1/0/0)

Är \( \, x = 3 \, \) en lösning till följande ekvation? Redovisa ditt svar.

\[ \;\; 2\,x \, + \, \, 12 \; = \; 18 \]

Om inte, lös själv ekvationen med allmän metod.

          
Övning 8                                            (2/0/0)

Är \( \, x = 3 \, \) en lösning till följande ekvation? Redovisa ditt svar.

\[ \;\; 16 \, + \, 2\,x \; = \; 14 \]

Om inte, lös själv ekvationen med allmän metod.


Övning 9                                            (2/0/0)

Lös följande ekvation och genomför en kontroll:

\[ \; 16 \, - \, 2\,x \; = \; 14 \]
          
Övning 10                                            (2/0/0)

Lös följande ekvation och genomför en kontroll:

\[ \quad\; x \, + \, (x \, + \, 6) \; = \; 12 \]


Övning 11                                            (2/0/0)

Lös följande ekvation och genomför en kontroll:

\[ 18\,x \, - 12\,x \, - \, 14 \; = \; 16 \]
          
Övning 12                                            (2/0/0)

Lös följande ekvation och genomför en kontroll:

\[ 6\,x \, + 5 \, - \, 3\,x \; = \; 4 \]

+++

Övning 13                                            (1/0/0)

Svara med SANT eller FALSKT:

\[ (2 \cdot 3)\,^2 \, = \, 2\,^2 \cdot 3\,^2 \]
          
Övning 14                                            (1/0/0)

Svara med SANT eller FALSKT:

\[ (2 \, + \, 3)\,^2 \, = \, 2\,^2 + 3\,^2 \]


Övning 15                                            (1/0/0)

Svara med SANT eller FALSKT:

\[ (4 \, / \, 2)\,^2 \, = \, 4\,^2 \, / \, 2\,^2 \]
          
Övning 16                                            (1/0/0)

Svara med SANT eller FALSKT:

\[ (4 \, - \, 2)\,^2 \, = \, 4\,^2 \, - \, 2\,^2 \]


Övning 17                                            (0/1/0)

Svara med SANT eller FALSKT:

\[ 2\,^3 \cdot 5\,^2 = (2 \cdot 5)\,^5 \]


Övning 18                                            (0/1/0)

Skriv talet i grundpotensform:

\[ 56\,000\,000 \]
          
Övning 19                                            (0/1/0)

Skriv talet i grundpotensform:

\[ 4\,800\,000\,000 \]


Övning 20                                            (0/1/0)

Skriv talet i grundpotensform:

\[ 0,0095 \]
          
Övning 21                                            (0/1/0)

Skriv talet i grundpotensform:

\[ 0,000\,020\,3 \]


Övning 22                                            (0/1/0)

Förenkla först, beräkna sedan:

\[ \displaystyle { \left({1 \over 3}\right)^{-3} } \]
          
Övning 23                                            (0/2/0)

Förenkla först, beräkna sedan:

\[ \displaystyle { \left({4^{40} \over 4} \; \Big / \; 4^{38}\right)^{-1} } \]


Övning 24                                            (0/2/0)

Förenkla först, beräkna sedan:

\[ \displaystyle { {25 \cdot 10\,^{-3} \over 5 \cdot 10\,^{-5}}\, \cdot \,10\,^{-2} } \]


          
Övning 25                                            (1/1/0)

Skriv om uttrycket till en potens av en enda bas:

\[ 8^2 \cdot 4^3 \]

Avgör först vilken bas som kan vara lämplig.


Övning 26                                            (1/2/0)

Skriv om uttrycket till en potens av en enda bas:

\[ \displaystyle {3^{-2} \cdot 9^2 \over 27} \]

Avgör först vilken bas som kan vara lämplig.

          
Övning 27                                            (1/2/0)

Skriv om uttrycket till en potens av en enda bas:

\[ \displaystyle {a^{-5} \cdot a^9 \over (a^{-9})^{1/3}} \]



Övning 28                                            (0/1/1)

Ett belopp på \( 5\,000 \) kr sätts in på ett sparkonto med \( \, 3\,\% \)

årsränta som läggs på kontot årsvis. Inga uttag görs.

Hur mycket pengar finns på kontot efter \( 4 \) år?



          
Övning 29                                            (0/2/2)

Ett belopp på \( 5\,000 \) kr sätts in på ett sparkonto med \( \, 3\,\% \)

årsränta som läggs på kontot årsvis. Inga uttag görs.

Hur länge tar det tills startkapitalet fördubblats?

Pröva dig fram till en ungefärlig lösning med hjälp av räknaren.

Ange tiden i hela år och månader.


Övning 30 \( \qquad\qquad\qquad\qquad\qquad\quad \) (0/2/3)

Följande uttryck är givna:

\[ \quad P \; = \; 2\,^x \, + \, 2\,^{-x} \] \[ \quad Q \; = \; 2\,^x \, - \, 2\,^{-x} \]

Bilda produkten: \( \qquad\qquad (P + Q) \cdot (P - Q) \)

Förenkla så långt som möjligt.

Tips:

Bilda först \( \, (P + Q) \, \) och förenkla. Bilda sedan \( \, (P - Q) \, \) och

förenkla. Multiplicera sist de förenklade uttrycken med varandra.





Copyright © 2010-2017 Math Online Sweden AB. All Rights Reserved.