Skillnad mellan versioner av "3.3 Övningar till Ekvationer (Appversionen)"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m (Övning 16 \qquad\qquad\qquad\qquad\quad\;\; (2/1/0))
m (Taifun flyttade sidan 3.4 Övningar till Ekvationer (Appversionen) till 3.3 Övningar till Ekvationer (Appversionen) utan att lämna en omdirigering)
(Ingen skillnad)

Versionen från 18 juni 2017 kl. 14.58

       Genomgång Ekvationer          Quiz          Övningar Webb          Lathund      
       Genomgång Potenser          Övningar App spår 1          Övningar App          Övningar App spår 3      


Övning 1 \( \qquad\qquad\qquad\qquad\qquad\quad \) (1/0/0)

Lös följande ekvation med övertäckningsmetoden:

\( \qquad\qquad\qquad 2\,x \, - \, 6 \; = \; 10 \)

          
Övning 2 \( \qquad\qquad\qquad\qquad\qquad\quad \) (1/0/0)

Lös följande ekvation med övertäckningsmetoden:

\( \qquad\qquad\qquad 8 \, + \, 3\,x \; = \; 17 \)


Övning 3 \( \qquad\qquad\qquad\qquad\qquad\quad\;\; \) (2/0/0)

Lös följande ekvation med övertäckningsmetoden:

\( \qquad\qquad\qquad 2 \cdot (x \, + \, 1) \; = \; 40 \)

Tips: Täck först över parentesen.

          
Övning 4 \( \qquad\qquad\qquad\qquad\qquad\quad\;\; \) (2/0/0)

Lös följande ekvation med övertäckningsmetoden:

\( \qquad\qquad\qquad\;\; \displaystyle \frac{x}{2} \, + \, 11 \; = \; 14 \)

Tips: Täck först över hela bråket.


Övning 5 \( \qquad\qquad\qquad\qquad \) (1/0/0)

Lös följande ekvation med allmän metod:

\( \qquad\qquad\quad x \, + \, 7 \; = \; -10 \)

          
Övning 6 \( \qquad\qquad\qquad\qquad \) (1/0/0)

Lös följande ekvation med allmän metod:

\( \qquad\qquad\quad 15 \, - \, x \; = \; 12 \)


Övning 7 \( \qquad\qquad\qquad\qquad \) (1/0/0)

Lös följande ekvation med allmän metod:

\( \qquad\qquad\quad 2\,x \, + \, \, 12 \; = \; 18 \)

          
Övning 8 \( \qquad\qquad\qquad\qquad \) (2/0/0)

Lös följande ekvation med allmän metod:

\( \qquad\qquad\quad 16 \, + \, 2\,x \; = \; 14 \)


Övning 9 \( \qquad\qquad\qquad\qquad\qquad \) (2/0/0)

Lös följande ekvation och genomför en kontroll:

\( \qquad\qquad\quad 16 \, - \, 2\,x \; = \; 14 \)

          
Övning 10 \( \qquad\qquad\qquad\qquad\quad\;\; \) (2/0/0)

Lös följande ekvation och genomför en kontroll:

\( \qquad\qquad\;\;\; x \, + \, (x \, + \, 6) \; = \; 12 \)


Övning 11 \( \qquad\qquad\qquad\qquad\quad\;\; \) (2/0/0)

Lös följande ekvation och genomför en kontroll:

\( \qquad\qquad 18\,x \, - 12\,x \, - \, 14 \; = \; 16 \)

          
Övning 12 \( \qquad\qquad\qquad\qquad\quad\;\; \) (2/0/0)

Lös följande ekvation och genomför en kontroll:

\( \qquad\qquad\;\;\; 6\,x \, + 4 \, - \, 3\,x \; = \; 5 \)

Ange svaret i bråkform.


Övning 13 \( \qquad\qquad\qquad\qquad\quad\;\; \) (2/0/0)

Förenkla först så långt som möjligt ekvationens vänsterled:

\( \qquad\qquad\;\;\; 19 \, - \, 3\,x \, + \, 14\; = \; 30 \)

Lös sedan den förenklade ekvationen.

          
Övning 14 \( \qquad\qquad\qquad\qquad\quad\;\; \) (2/0/0)

Förenkla först så långt som möjligt ekvationens vänsterled:

\( \qquad\qquad\;\;\; 4\,x \, + \, 3\,(1 \, + \, 2\,x) \; = \; 23 \)

Lös sedan den förenklade ekvationen.


Övning 15 \( \qquad\qquad\qquad\qquad\quad\;\; \) (2/0/0)

Förenkla först så långt som möjligt ekvationens vänsterled:

\( \qquad\qquad\;\;\; 10\,^2\,(2\,x + 50) \; = \; 10\,^3 \)

Lös sedan den förenklade ekvationen.

          
Övning 16 \( \qquad\qquad\qquad\qquad\quad\;\; \) (1/1/0)

Förenkla först så långt som möjligt ekvationens vänsterled:

\( \qquad\qquad\;\;\; 7\,(3\,x - 5) \, + \, (3\,x - 5) \; = \; 0 \)

Lös sedan den förenklade ekvationen.


Övning 17 \( \qquad\qquad\qquad\qquad\quad\;\; \) (2/0/0)

Förenkla först så långt som möjligt ekvationens vänsterled:

\( \qquad\;\;\; 0,5\,(x + 1) \, - \, 0,3\,(3 - 2\,x) \; = \; 0,7 \)

Lös sedan den förenklade ekvationen.

+++ Resten är kopierade från 1.7 Övningar till Potenser Appversion.


Övning 18                                            (0/1/0)

Skriv talet i grundpotensform:

\[ 56\,000\,000 \]
          
Övning 19                                            (0/1/0)

Skriv talet i grundpotensform:

\[ 4\,800\,000\,000 \]


Övning 20                                            (0/1/0)

Skriv talet i grundpotensform:

\[ 0,0095 \]
          
Övning 21                                            (0/1/0)

Skriv talet i grundpotensform:

\[ 0,000\,020\,3 \]


Övning 22                                            (0/1/0)

Förenkla först, beräkna sedan:

\[ \displaystyle { \left({1 \over 3}\right)^{-3} } \]
          
Övning 23                                            (0/2/0)

Förenkla först, beräkna sedan:

\[ \displaystyle { \left({4^{40} \over 4} \; \Big / \; 4^{38}\right)^{-1} } \]


Övning 24                                            (0/2/0)

Förenkla först, beräkna sedan:

\[ \displaystyle { {25 \cdot 10\,^{-3} \over 5 \cdot 10\,^{-5}}\, \cdot \,10\,^{-2} } \]


          
Övning 25                                            (1/1/0)

Skriv om uttrycket till en potens av en enda bas:

\[ 8^2 \cdot 4^3 \]

Avgör först vilken bas som kan vara lämplig.


Övning 26                                            (1/2/0)

Skriv om uttrycket till en potens av en enda bas:

\[ \displaystyle {3^{-2} \cdot 9^2 \over 27} \]

Avgör först vilken bas som kan vara lämplig.

          
Övning 27                                            (1/2/0)

Skriv om uttrycket till en potens av en enda bas:

\[ \displaystyle {a^{-5} \cdot a^9 \over (a^{-9})^{1/3}} \]



Övning 28                                            (0/1/1)

Ett belopp på \( 5\,000 \) kr sätts in på ett sparkonto med \( \, 3\,\% \)

årsränta som läggs på kontot årsvis. Inga uttag görs.

Hur mycket pengar finns på kontot efter \( 4 \) år?



          
Övning 29                                            (0/2/2)

Ett belopp på \( 5\,000 \) kr sätts in på ett sparkonto med \( \, 3\,\% \)

årsränta som läggs på kontot årsvis. Inga uttag görs.

Hur länge tar det tills startkapitalet fördubblats?

Pröva dig fram till en ungefärlig lösning med hjälp av räknaren.

Ange tiden i hela år och månader.


Övning 30 \( \qquad\qquad\qquad\qquad\qquad\quad \) (0/2/3)

Följande uttryck är givna:

\[ \quad P \; = \; 2\,^x \, + \, 2\,^{-x} \] \[ \quad Q \; = \; 2\,^x \, - \, 2\,^{-x} \]

Bilda produkten: \( \qquad\qquad (P + Q) \cdot (P - Q) \)

Förenkla så långt som möjligt.

Tips:

Bilda först \( \, (P + Q) \, \) och förenkla. Bilda sedan \( \, (P - Q) \, \) och

förenkla. Multiplicera sist de förenklade uttrycken med varandra.





Copyright © 2010-2017 Math Online Sweden AB. All Rights Reserved.