Skillnad mellan versioner av "3.3 Övningar till Ekvationer (Appversionen)"
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
Rad 359: | Rad 359: | ||
<td><div class="ovnC"> | <td><div class="ovnC"> | ||
− | ===== Övning | + | ===== Övning 17 (0/1/0) ===== |
Skriv talet i [[1.7_Lathund_till_Potenser#Grundpotensform|<b><span style="color:blue">grundpotensform</span></b>]]: | Skriv talet i [[1.7_Lathund_till_Potenser#Grundpotensform|<b><span style="color:blue">grundpotensform</span></b>]]: | ||
:::<math> 56\,000\,000 </math> | :::<math> 56\,000\,000 </math> | ||
− | {{#NAVCONTENT:Svar | + | {{#NAVCONTENT:Svar 17|1.5 Svar 5a|Lösning 17|1.5 Lösning 5a}} |
</div></td> | </div></td> | ||
<td> </td> | <td> </td> | ||
<td><div class="ovnC"> | <td><div class="ovnC"> | ||
− | ===== Övning | + | ===== Övning 18 (0/1/0) ===== |
Skriv talet i [[1.7_Lathund_till_Potenser#Grundpotensform|<b><span style="color:blue">grundpotensform</span></b>]]: | Skriv talet i [[1.7_Lathund_till_Potenser#Grundpotensform|<b><span style="color:blue">grundpotensform</span></b>]]: | ||
:::<math> 4\,800\,000\,000 </math> | :::<math> 4\,800\,000\,000 </math> | ||
− | {{#NAVCONTENT:Svar | + | {{#NAVCONTENT:Svar 18|1.5 Svar 5b|Lösning 18|1.5 Lösning 5b}} |
</div></td> | </div></td> | ||
</tr> | </tr> | ||
Rad 380: | Rad 380: | ||
<td><div class="ovnC"> | <td><div class="ovnC"> | ||
− | ===== Övning | + | ===== Övning 19 (0/1/0) ===== |
Skriv talet i [[1.7_Lathund_till_Potenser#Grundpotensform|<b><span style="color:blue">grundpotensform</span></b>]]: | Skriv talet i [[1.7_Lathund_till_Potenser#Grundpotensform|<b><span style="color:blue">grundpotensform</span></b>]]: | ||
:::<math> 0,0095 </math> | :::<math> 0,0095 </math> | ||
− | {{#NAVCONTENT:Svar | + | {{#NAVCONTENT:Svar 19|1.5 Svar 5c|Lösning 19|1.5 Lösning 5c}} |
</div></td> | </div></td> | ||
<td> </td> | <td> </td> | ||
<td><div class="ovnC"> | <td><div class="ovnC"> | ||
− | ===== Övning | + | |
+ | ===== Övning 20 (0/1/0) ===== | ||
Förenkla först så långt som möjligt ekvationens vänsterled<span style="color:black">:</span> | Förenkla först så långt som möjligt ekvationens vänsterled<span style="color:black">:</span> | ||
Rad 402: | Rad 403: | ||
x 1 | x 1 | ||
--> | --> | ||
− | {{#NAVCONTENT:Svar | + | {{#NAVCONTENT:Svar 20|1.5 Svar 5d|Lösning 20|1.5 Lösning 5d}} |
</div></td> | </div></td> | ||
</tr> | </tr> | ||
Rad 411: | Rad 412: | ||
<tr> | <tr> | ||
<td><div class="ovnC"> | <td><div class="ovnC"> | ||
− | ===== Övning | + | ===== Övning 21 (0/1/0) ===== |
Förenkla först, beräkna sedan: | Förenkla först, beräkna sedan: | ||
::::<math> \displaystyle { \left({1 \over 3}\right)^{-3} } </math> | ::::<math> \displaystyle { \left({1 \over 3}\right)^{-3} } </math> | ||
− | {{#NAVCONTENT:Svar | + | {{#NAVCONTENT:Svar 21|1.5 Svar 6a|Lösning 21|1.5 Lösning 6a}} |
</div></td> | </div></td> | ||
<td> </td> | <td> </td> | ||
<td><div class="ovnC"> | <td><div class="ovnC"> | ||
− | ===== Övning | + | |
+ | ===== Övning 22 (0/2/0) ===== | ||
Förenkla först, beräkna sedan: | Förenkla först, beräkna sedan: | ||
:::<math> \displaystyle { \left({4^{40} \over 4} \; \Big / \; 4^{38}\right)^{-1} } </math> | :::<math> \displaystyle { \left({4^{40} \over 4} \; \Big / \; 4^{38}\right)^{-1} } </math> | ||
− | {{#NAVCONTENT:Svar | + | {{#NAVCONTENT:Svar 22|1.5 Svar 6b|Lösning 22|1.5 Lösning 6b}} |
</div></td> | </div></td> | ||
</tr> | </tr> | ||
Rad 430: | Rad 432: | ||
<tr> | <tr> | ||
<td><div class="ovnC"> | <td><div class="ovnC"> | ||
− | ===== Övning | + | |
+ | ===== Övning 23 (0/2/0) ===== | ||
Förenkla först, beräkna sedan<span style="color:black">:</span> | Förenkla först, beräkna sedan<span style="color:black">:</span> | ||
::<math> \displaystyle { {25 \cdot 10\,^{-3} \over 5 \cdot 10\,^{-5}}\, \cdot \,10\,^{-2} } </math> | ::<math> \displaystyle { {25 \cdot 10\,^{-3} \over 5 \cdot 10\,^{-5}}\, \cdot \,10\,^{-2} } </math> | ||
− | {{#NAVCONTENT:Svar | + | {{#NAVCONTENT:Svar 23|1.5 Svar 6c|Lösning 23|1.5 Lösning 6c}} |
</div> | </div> | ||
Rad 441: | Rad 444: | ||
<td> </td> | <td> </td> | ||
<td><div class="ovnC"> | <td><div class="ovnC"> | ||
− | ===== Övning | + | |
+ | ===== Övning 24 (1/1/0) ===== | ||
Skriv om uttrycket till en potens av en enda bas<span style="color:black">:</span> | Skriv om uttrycket till en potens av en enda bas<span style="color:black">:</span> | ||
Rad 447: | Rad 451: | ||
Avgör först vilken bas som kan vara lämplig. | Avgör först vilken bas som kan vara lämplig. | ||
− | {{#NAVCONTENT:Svar | + | {{#NAVCONTENT:Svar 24|1.5 Svar 7a|Lösning 24|1.5 Lösning 7a}} |
</div></td> | </div></td> | ||
</tr> | </tr> | ||
Rad 456: | Rad 460: | ||
<tr> | <tr> | ||
<td><div class="ovnC"> | <td><div class="ovnC"> | ||
− | ===== Övning | + | |
+ | ===== Övning 25 (1/2/0) ===== | ||
Skriv om uttrycket till en potens av en enda bas<span style="color:black">:</span> | Skriv om uttrycket till en potens av en enda bas<span style="color:black">:</span> | ||
:::<math> \displaystyle {3^{-2} \cdot 9^2 \over 27} </math> | :::<math> \displaystyle {3^{-2} \cdot 9^2 \over 27} </math> | ||
Avgör först vilken bas som kan vara lämplig. | Avgör först vilken bas som kan vara lämplig. | ||
− | {{#NAVCONTENT:Svar | + | {{#NAVCONTENT:Svar 25|1.5 Svar 7b|Lösning 25|1.5 Lösning 7b}} |
</div></td> | </div></td> | ||
<td> </td> | <td> </td> | ||
<td><div class="ovnC"> | <td><div class="ovnC"> | ||
− | ===== Övning | + | |
+ | ===== Övning 26 (1/2/0) ===== | ||
Skriv om uttrycket till en potens av en enda bas<span style="color:black">:</span> | Skriv om uttrycket till en potens av en enda bas<span style="color:black">:</span> | ||
:::<math> \displaystyle {a^{-5} \cdot a^9 \over (a^{-9})^{1/3}} </math> | :::<math> \displaystyle {a^{-5} \cdot a^9 \over (a^{-9})^{1/3}} </math> | ||
− | {{#NAVCONTENT:Svar | + | {{#NAVCONTENT:Svar 26|1.5 Svar 7c|Lösning 27|1.5 Lösning 7c}} |
</div> | </div> | ||
Rad 480: | Rad 486: | ||
<tr> | <tr> | ||
<td><div class="ovnA"> | <td><div class="ovnA"> | ||
− | ===== Övning | + | |
+ | ===== Övning 27 (0/1/1) ===== | ||
Ett belopp på <math> 5\,000 </math> kr sätts in på ett sparkonto med <math> \, 3\,\% </math> | Ett belopp på <math> 5\,000 </math> kr sätts in på ett sparkonto med <math> \, 3\,\% </math> | ||
Rad 486: | Rad 493: | ||
Hur mycket pengar finns på kontot efter <math> 4 </math> år? | Hur mycket pengar finns på kontot efter <math> 4 </math> år? | ||
− | {{#NAVCONTENT:Svar | + | {{#NAVCONTENT:Svar 27|1.5 Svar 8a|Lösning 27|1.5 Lösning 8a}} |
</div> | </div> | ||
Rad 497: | Rad 504: | ||
<td><div class="ovnA"> | <td><div class="ovnA"> | ||
− | ===== Övning | + | ===== Övning 28 (0/2/2) ===== |
Ett belopp på <math> 5\,000 </math> kr sätts in på ett sparkonto med <math> \, 3\,\% </math> | Ett belopp på <math> 5\,000 </math> kr sätts in på ett sparkonto med <math> \, 3\,\% </math> | ||
Rad 507: | Rad 514: | ||
Ange tiden i hela år och månader. | Ange tiden i hela år och månader. | ||
− | {{#NAVCONTENT:Svar | + | {{#NAVCONTENT:Svar 28|1.5 Svar 8b|Lösning 28|1.5 Lösning 8b}} |
</div></td> | </div></td> | ||
</tr> | </tr> | ||
Rad 514: | Rad 521: | ||
<div class="ovnA"> | <div class="ovnA"> | ||
− | ===== Övning | + | |
+ | ===== Övning 29 <math> \qquad\qquad\qquad\qquad\qquad\quad </math> (0/2/3) ===== | ||
Följande uttryck är givna<span style="color:black">:</span> | Följande uttryck är givna<span style="color:black">:</span> | ||
Versionen från 9 juli 2017 kl. 17.56
Genomgång Ekvationer | Quiz | Övningar Webb | Lathund | Nästa avsnitt >> |
<< Förra avsnitt | Övningar App |
E-Quiz: 1-12
Övning 1 \( \qquad\qquad\qquad\qquad\qquad\quad \) (1/0/0)Lös följande ekvation med övertäckningsmetoden: \( \qquad\qquad\qquad 2\,x \, - \, 6 \; = \; 10 \)
Svar 1
Lösning 1
|
Övning 2 \( \qquad\qquad\qquad\qquad\qquad\quad \) (1/0/0)Lös följande ekvation med övertäckningsmetoden: \( \qquad\qquad\qquad 8 \, + \, 3\,x \; = \; 17 \)
Svar 2
Lösning 2
|
Övning 3 \( \qquad\qquad\qquad\qquad\qquad\quad\;\; \) (2/0/0)Lös följande ekvation med övertäckningsmetoden: \( \qquad\qquad\qquad 2 \cdot (x \, + \, 1) \; = \; 40 \) Tips: Täck först över parentesen.
Svar 3
Lösning 3
|
Övning 4 \( \qquad\qquad\qquad\qquad\qquad\quad\;\; \) (2/0/0)Lös följande ekvation med övertäckningsmetoden: \( \qquad\qquad\qquad\;\; \displaystyle \frac{x}{2} \, + \, 11 \; = \; 14 \) Tips: Täck först över hela bråket.
Svar 4
Lösning 4
|
Övning 5 \( \qquad\qquad\qquad\qquad \) (1/0/0)Lös följande ekvation med allmän metod: \( \qquad\qquad\quad x \, + \, 7 \; = \; -10 \)
Svar 5
Lösning 5
|
Övning 6 \( \qquad\qquad\qquad\qquad \) (1/0/0)Lös följande ekvation med allmän metod: \( \qquad\qquad\quad 15 \, - \, x \; = \; 12 \)
Svar 6
Lösning 6
|
Övning 7 \( \qquad\qquad\qquad\qquad \) (1/0/0)Lös följande ekvation med allmän metod: \( \qquad\qquad\quad 2\,x \, + \, \, 12 \; = \; 18 \)
Svar 7
Lösning 7
|
Övning 8 \( \qquad\qquad\qquad\qquad \) (2/0/0)Lös följande ekvation med allmän metod: \( \qquad\qquad\quad 16 \, + \, 2\,x \; = \; 14 \)
Svar 8
Lösning 8
|
Övning 9 \( \qquad\qquad\qquad\qquad\qquad \) (2/0/0)Lös följande ekvation och genomför en kontroll: \( \qquad\qquad\quad 16 \, - \, 2\,x \; = \; 14 \)
Svar 9
Lösning 9
|
Övning 10 \( \qquad\qquad\qquad\qquad\quad\;\; \) (2/0/0)Förenkla först så långt som möjligt ekvationens vänsterled: \( \qquad\qquad\;\;\; 19 \, - \, 3\,x \, + \, 14\; = \; 30 \) Lös sedan den förenklade ekvationen.
Svar 10
Lösning 10
|
Övning 11 \( \qquad\qquad\qquad\qquad\quad\;\; \) (2/0/0)Förenkla först så långt som möjligt ekvationens vänsterled: \( \qquad\qquad 18\,x \, - 12\,x \, - \, 14 \; = \; 16 \) Lös sedan den förenklade ekvationen.
Svar 11
Lösning 11 +++
|
Övning 12 \( \qquad\qquad\qquad\qquad\quad\;\; \) (2/0/0)Förenkla först så långt som möjligt ekvationens vänsterled: \( \qquad\qquad\;\;\; 6\,x \, + 4 \, - \, 3\,x \; = \; 5 \) Lös sedan den förenklade ekvationen. Ange svaret i bråkform.
Svar 12
Lösning 12 +++
|
C-Quiz: 13-xx
Övning 13 \( \qquad\qquad\qquad\qquad\quad\;\; \) (2/0/0)Förenkla först så långt som möjligt ekvationens vänsterled: \( \qquad\qquad\;\;\; x \, + \, (x \, + \, 6) \; = \; 12 \) Lös sedan den förenklade ekvationen.
Svar 13
Lösning 13
|
Övning 14 \( \qquad\qquad\qquad\qquad\quad\;\; \) (2/0/0)Förenkla först så långt som möjligt ekvationens vänsterled: \( \qquad\qquad\;\;\; 4\,x \, + \, 3\,(1 \, + \, 2\,x) \; = \; 23 \) Lös sedan den förenklade ekvationen.
Svar 14
Lösning 14
|
Övning 15 \( \qquad\qquad\qquad\qquad\quad\;\; \) (2/0/0)Förenkla först så långt som möjligt ekvationens vänsterled: \( \qquad\qquad\;\;\; 10\,^2\,(2\,x + 50) \; = \; 10\,^3 \) Lös sedan den förenklade ekvationen.
Svar 15
Lösning 15
|
Övning 16 \( \qquad\qquad\qquad\qquad\quad\;\; \) (1/1/0)Förenkla först så långt som möjligt ekvationens vänsterled: \( \qquad\qquad\;\;\; 7\,(3\,x - 5) \, + \, (3\,x - 5) \; = \; 0 \) Lös sedan den förenklade ekvationen.
Svar 16
Lösning 16
|
+++ Resten är kopierade från 1.7 Övningar till Potenser Appversion.
Övning 20 (0/1/0)Förenkla först så långt som möjligt ekvationens vänsterled: \( \qquad\;\;\; 0,5\,(x + 1) \, - \, 0,3\,(3 - 2\,x) \; = \; 0,7 \) Lös sedan den förenklade ekvationen.
Svar 20
Lösning 20
|
Övning 21 (0/1/0)Förenkla först, beräkna sedan:
Svar 21
Lösning 21
|
Övning 22 (0/2/0)Förenkla först, beräkna sedan:
Svar 22
Lösning 22
|
Övning 23 (0/2/0)Förenkla först, beräkna sedan:
Svar 23
Lösning 23
|
Övning 24 (1/1/0)Skriv om uttrycket till en potens av en enda bas:
Avgör först vilken bas som kan vara lämplig.
Svar 24
Lösning 24
|
Övning 25 (1/2/0)Skriv om uttrycket till en potens av en enda bas:
Avgör först vilken bas som kan vara lämplig.
Svar 25
Lösning 25
|
Övning 26 (1/2/0)Skriv om uttrycket till en potens av en enda bas:
Svar 26
Lösning 27
|
Övning 27 (0/1/1)Ett belopp på \( 5\,000 \) kr sätts in på ett sparkonto med \( \, 3\,\% \) årsränta som läggs på kontot årsvis. Inga uttag görs. Hur mycket pengar finns på kontot efter \( 4 \) år?
Svar 27
Lösning 27
|
Övning 28 (0/2/2)Ett belopp på \( 5\,000 \) kr sätts in på ett sparkonto med \( \, 3\,\% \) årsränta som läggs på kontot årsvis. Inga uttag görs. Hur länge tar det tills startkapitalet fördubblats? Pröva dig fram till en ungefärlig lösning med hjälp av räknaren. Ange tiden i hela år och månader.
Svar 28
Lösning 28
|
Övning 29 \( \qquad\qquad\qquad\qquad\qquad\quad \) (0/2/3)
Följande uttryck är givna:
\[ \quad P \; = \; 2\,^x \, + \, 2\,^{-x} \] \[ \quad Q \; = \; 2\,^x \, - \, 2\,^{-x} \]
Bilda produkten: \( \qquad\qquad (P + Q) \cdot (P - Q) \)
Förenkla så långt som möjligt.
Tips:
Bilda först \( \, (P + Q) \, \) och förenkla. Bilda sedan \( \, (P - Q) \, \) och
förenkla. Multiplicera sist de förenklade uttrycken med varandra.
Copyright © 2010-2017 Math Online Sweden AB. All Rights Reserved.