Skillnad mellan versioner av "3.3 Övningar till Ekvationer (Appversionen)"
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
Rad 27: | Rad 27: | ||
<td><div class="ovnE"> | <td><div class="ovnE"> | ||
===== Övning 1 <math> \qquad\qquad\qquad\qquad\qquad\quad </math> (1/0/0) ===== | ===== Övning 1 <math> \qquad\qquad\qquad\qquad\qquad\quad </math> (1/0/0) ===== | ||
− | Lös följande ekvation med [[3. | + | Lös följande ekvation med [[3.3_Ekvationer#Ekvationsl.C3.B6sning:_.C3.96vert.C3.A4ckningsmetoden|<b><span style="color:blue">övertäckningsmetoden</span></b>]]<span style="color:black">:</span> |
<math> \qquad\qquad\qquad 2\,x \, - \, 6 \; = \; 10 </math> | <math> \qquad\qquad\qquad 2\,x \, - \, 6 \; = \; 10 </math> | ||
Rad 36: | Rad 36: | ||
| 2\,x \, - \, 6 \; = \; 10 | | | 2\,x \, - \, 6 \; = \; 10 | | ||
--> | --> | ||
− | {{#NAVCONTENT:Svar 1|3. | + | {{#NAVCONTENT:Svar 1|3.3 Svar 1a|Lösning 1|3.3 Lösning 1a}} |
</div></td> | </div></td> | ||
<td> </td> | <td> </td> | ||
Rad 42: | Rad 42: | ||
===== Övning 2 <math> \qquad\qquad\qquad\qquad\qquad\quad </math> (1/0/0) ===== | ===== Övning 2 <math> \qquad\qquad\qquad\qquad\qquad\quad </math> (1/0/0) ===== | ||
− | Lös följande ekvation med [[3. | + | Lös följande ekvation med [[3.3_Ekvationer#Ekvationsl.C3.B6sning:_.C3.96vert.C3.A4ckningsmetoden|<b><span style="color:blue">övertäckningsmetoden</span></b>]]<span style="color:black">:</span> |
<math> \qquad\qquad\qquad 8 \, + \, 3\,x \; = \; 17 </math> | <math> \qquad\qquad\qquad 8 \, + \, 3\,x \; = \; 17 </math> | ||
Rad 51: | Rad 51: | ||
| 8 \, + \, 3\,x \; = \; 17 | | | 8 \, + \, 3\,x \; = \; 17 | | ||
--> | --> | ||
− | {{#NAVCONTENT:Svar 2|3. | + | {{#NAVCONTENT:Svar 2|3.3 Svar 1b|Lösning 2|3.3 Lösning 1b}} |
</div></td> | </div></td> | ||
</tr> | </tr> | ||
Rad 62: | Rad 62: | ||
===== Övning 3 <math> \qquad\qquad\qquad\qquad\qquad\quad\;\; </math> (2/0/0) ===== | ===== Övning 3 <math> \qquad\qquad\qquad\qquad\qquad\quad\;\; </math> (2/0/0) ===== | ||
− | Lös följande ekvation med [[3. | + | Lös följande ekvation med [[3.3_Ekvationer#Ekvationsl.C3.B6sning:_.C3.96vert.C3.A4ckningsmetoden|<b><span style="color:blue">övertäckningsmetoden</span></b>]]<span style="color:black">:</span> |
<math> \qquad\qquad\qquad 2 \cdot (x \, + \, 1) \; = \; 40 </math> | <math> \qquad\qquad\qquad 2 \cdot (x \, + \, 1) \; = \; 40 </math> | ||
Rad 75: | Rad 75: | ||
Tips: Täck först över parentesen. | Tips: Täck först över parentesen. | ||
--> | --> | ||
− | {{#NAVCONTENT:Svar 3|3. | + | {{#NAVCONTENT:Svar 3|3.3 Svar 1c|Lösning 3|3.3 Lösning 1c}} |
</div></td> | </div></td> | ||
<td> </td> | <td> </td> | ||
Rad 81: | Rad 81: | ||
===== Övning 4 <math> \qquad\qquad\qquad\qquad\qquad\quad\;\; </math> (2/0/0) ===== | ===== Övning 4 <math> \qquad\qquad\qquad\qquad\qquad\quad\;\; </math> (2/0/0) ===== | ||
− | Lös följande ekvation med [[3. | + | Lös följande ekvation med [[3.3_Ekvationer#Ekvationsl.C3.B6sning:_.C3.96vert.C3.A4ckningsmetoden|<b><span style="color:blue">övertäckningsmetoden</span></b>]]<span style="color:black">:</span> |
<math> \qquad\qquad\qquad\;\; \displaystyle \frac{x}{2} \, + \, 11 \; = \; 14 </math> | <math> \qquad\qquad\qquad\;\; \displaystyle \frac{x}{2} \, + \, 11 \; = \; 14 </math> | ||
Rad 94: | Rad 94: | ||
Tips: Täck först över hela bråket. | Tips: Täck först över hela bråket. | ||
--> | --> | ||
− | {{#NAVCONTENT:Svar 4|3. | + | {{#NAVCONTENT:Svar 4|3.3 Svar 1d|Lösning 4|3.3 Lösning 1d}} |
</div></td> | </div></td> | ||
</tr> | </tr> | ||
Rad 105: | Rad 105: | ||
===== Övning 5 <math> \qquad\qquad\qquad\qquad </math> (1/0/0) ===== | ===== Övning 5 <math> \qquad\qquad\qquad\qquad </math> (1/0/0) ===== | ||
− | Lös följande ekvation med [[3. | + | Lös följande ekvation med [[3.3_Ekvationer#Ekvationsl.C3.B6sning:_Allm.C3.A4n_metod|<b><span style="color:blue">allmän metod</span></b>]]<span style="color:black">:</span> |
<math> \qquad\qquad\quad x \, + \, 7 \; = \; -10 </math> | <math> \qquad\qquad\quad x \, + \, 7 \; = \; -10 </math> | ||
Rad 114: | Rad 114: | ||
| x \, + \, 7 \; = \; -10 | | | x \, + \, 7 \; = \; -10 | | ||
--> | --> | ||
− | {{#NAVCONTENT:Svar 5|3. | + | {{#NAVCONTENT:Svar 5|3.3App Svar 2a|Lösning 5|3.3App Lösning 2a}} |
</div></td> | </div></td> | ||
<td> </td> | <td> </td> | ||
Rad 120: | Rad 120: | ||
===== Övning 6 <math> \qquad\qquad\qquad\qquad </math> (1/0/0) ===== | ===== Övning 6 <math> \qquad\qquad\qquad\qquad </math> (1/0/0) ===== | ||
− | Lös följande ekvation med [[3. | + | Lös följande ekvation med [[3.3_Ekvationer#Ekvationsl.C3.B6sning:_Allm.C3.A4n_metod|<b><span style="color:blue">allmän metod</span></b>]]<span style="color:black">:</span> |
<math> \qquad\qquad\quad 15 \, - \, x \; = \; 12 </math> | <math> \qquad\qquad\quad 15 \, - \, x \; = \; 12 </math> | ||
Rad 129: | Rad 129: | ||
| 15 \, - \, x \; = \; 12 | | | 15 \, - \, x \; = \; 12 | | ||
--> | --> | ||
− | {{#NAVCONTENT:Svar 6|3. | + | {{#NAVCONTENT:Svar 6|3.3 Svar 2b|Lösning 6|3.3 Lösning 2b}} |
</div></td> | </div></td> | ||
</tr> | </tr> | ||
Rad 140: | Rad 140: | ||
===== Övning 7 <math> \qquad\qquad\qquad\qquad </math> (1/0/0) ===== | ===== Övning 7 <math> \qquad\qquad\qquad\qquad </math> (1/0/0) ===== | ||
− | Lös följande ekvation med [[3. | + | Lös följande ekvation med [[3.3_Ekvationer#Ekvationsl.C3.B6sning:_Allm.C3.A4n_metod|<b><span style="color:blue">allmän metod</span></b>]]<span style="color:black">:</span> |
<math> \qquad\qquad\quad 2\,x \, + \, \, 12 \; = \; 18 </math> | <math> \qquad\qquad\quad 2\,x \, + \, \, 12 \; = \; 18 </math> | ||
Rad 149: | Rad 149: | ||
| 2\,x \, + \, \, 12 \; = \; 18 | | | 2\,x \, + \, \, 12 \; = \; 18 | | ||
--> | --> | ||
− | {{#NAVCONTENT:Svar 7|3. | + | {{#NAVCONTENT:Svar 7|3.3 Svar 2c|Lösning 7|3.3 Lösning 2c}} |
</div></td> | </div></td> | ||
<td> </td> | <td> </td> | ||
Rad 155: | Rad 155: | ||
===== Övning 8 <math> \qquad\qquad\qquad\qquad </math> (2/0/0) ===== | ===== Övning 8 <math> \qquad\qquad\qquad\qquad </math> (2/0/0) ===== | ||
− | Lös följande ekvation med [[3. | + | Lös följande ekvation med [[3.3_Ekvationer#Ekvationsl.C3.B6sning:_Allm.C3.A4n_metod|<b><span style="color:blue">allmän metod</span></b>]]<span style="color:black">:</span> |
<math> \qquad\qquad\quad 16 \, + \, 2\,x \; = \; 14 </math> | <math> \qquad\qquad\quad 16 \, + \, 2\,x \; = \; 14 </math> | ||
Rad 164: | Rad 164: | ||
| 16 \, + \, 2\,x \; = \; 14 | | | 16 \, + \, 2\,x \; = \; 14 | | ||
--> | --> | ||
− | {{#NAVCONTENT:Svar 8|3. | + | {{#NAVCONTENT:Svar 8|3.3 Svar 2d|Lösning 8|3.3 Lösning 2d}} |
</div></td> | </div></td> | ||
</tr> | </tr> | ||
Rad 175: | Rad 175: | ||
===== Övning 9 <math> \qquad\qquad\qquad\qquad\qquad </math> (2/0/0) ===== | ===== Övning 9 <math> \qquad\qquad\qquad\qquad\qquad </math> (2/0/0) ===== | ||
− | Lös följande ekvation och genomför en [[3. | + | Lös följande ekvation och genomför en [[3.3_Ekvationer#Vad_.C3.A4r_en_ekvation.3F_.5C.28_.5Cqquad.5Cqquad.5Cqquad.5Cqquad.5Cqquad.5Cqquad.5C.3B.5C.3B_.5C.29_Varf.C3.B6r_ekvationer.3F|<b><span style="color:blue">kontroll</span></b>]]<span style="color:black">:</span> |
<math> \qquad\qquad\quad 16 \, - \, 2\,x \; = \; 14 </math> | <math> \qquad\qquad\quad 16 \, - \, 2\,x \; = \; 14 </math> | ||
Rad 184: | Rad 184: | ||
| 16 \, - \, 2\,x \; = \; 14 | | | 16 \, - \, 2\,x \; = \; 14 | | ||
--> | --> | ||
− | {{#NAVCONTENT:Svar 9|3. | + | {{#NAVCONTENT:Svar 9|3.3 Svar 3a|Lösning 9|3.3 Lösning 3a}} |
</div></td> | </div></td> | ||
<td> </td> | <td> </td> | ||
Rad 204: | Rad 204: | ||
x 1 | x 1 | ||
--> | --> | ||
− | {{#NAVCONTENT:Svar 10|3. | + | {{#NAVCONTENT:Svar 10|3.3 Svar 3b|Lösning 10|3.3 Lösning 3b}} |
</div></td> | </div></td> | ||
</tr> | </tr> | ||
Rad 228: | Rad 228: | ||
Lös sedan den förenklade ekvationen. | Lös sedan den förenklade ekvationen. | ||
--> | --> | ||
− | {{#NAVCONTENT:Svar 11|1.5 Svar 1c|Lösning 11 +++|3. | + | {{#NAVCONTENT:Svar 11|1.5 Svar 1c|Lösning 11 +++|3.3 Lösning 3c}} |
</div></td> | </div></td> | ||
<td> </td> | <td> </td> | ||
Rad 251: | Rad 251: | ||
Ange svaret i bråkform: § \quad \displaystyle \frac{a}{b} § | Ange svaret i bråkform: § \quad \displaystyle \frac{a}{b} § | ||
--> | --> | ||
− | {{#NAVCONTENT:Svar 12|3. | + | {{#NAVCONTENT:Svar 12|3.3 Svar 3d|Lösning 12 +++|3.3 Lösning 3d}} |
</div></td> | </div></td> | ||
</tr> | </tr> | ||
Rad 283: | Rad 283: | ||
x 3 | x 3 | ||
--> | --> | ||
− | {{#NAVCONTENT:Svar 13|3. | + | {{#NAVCONTENT:Svar 13|3.3 Svar 4a|Lösning 13|3.3 Lösning 4a}} |
</div></td> | </div></td> | ||
<td> </td> | <td> </td> | ||
Rad 307: | Rad 307: | ||
x -18 | x -18 | ||
--> | --> | ||
− | {{#NAVCONTENT:Svar 14|3. | + | {{#NAVCONTENT:Svar 14|3.3 Svar 4b|Lösning 14|3.3 Lösning 4b}} |
</div></td> | </div></td> | ||
</tr> | </tr> | ||
Rad 336: | Rad 336: | ||
x 2 | x 2 | ||
--> | --> | ||
− | {{#NAVCONTENT:Svar 15|3. | + | {{#NAVCONTENT:Svar 15|3.3 Svar 4c|Lösning 15|3.3 Lösning 4c}} |
</div></td> | </div></td> | ||
<td> </td> | <td> </td> | ||
Rad 360: | Rad 360: | ||
x 18 | x 18 | ||
--> | --> | ||
− | {{#NAVCONTENT:Svar 16|3. | + | {{#NAVCONTENT:Svar 16|3.3 Svar 4d|Lösning 16|3.3 Lösning 4d}} |
</div></td> | </div></td> | ||
</tr> | </tr> |
Versionen från 10 juli 2017 kl. 14.35
Genomgång Ekvationer | Quiz | Övningar Webb | Lathund | Nästa avsnitt >> |
<< Förra avsnitt | Övningar App |
E-Quiz: 1-12
Övning 1 \( \qquad\qquad\qquad\qquad\qquad\quad \) (1/0/0)Lös följande ekvation med övertäckningsmetoden: \( \qquad\qquad\qquad 2\,x \, - \, 6 \; = \; 10 \)
Svar 1
Lösning 1
|
Övning 2 \( \qquad\qquad\qquad\qquad\qquad\quad \) (1/0/0)Lös följande ekvation med övertäckningsmetoden: \( \qquad\qquad\qquad 8 \, + \, 3\,x \; = \; 17 \)
Svar 2
Lösning 2
|
Övning 3 \( \qquad\qquad\qquad\qquad\qquad\quad\;\; \) (2/0/0)Lös följande ekvation med övertäckningsmetoden: \( \qquad\qquad\qquad 2 \cdot (x \, + \, 1) \; = \; 40 \) Tips: Täck först över parentesen.
Svar 3
Lösning 3
|
Övning 4 \( \qquad\qquad\qquad\qquad\qquad\quad\;\; \) (2/0/0)Lös följande ekvation med övertäckningsmetoden: \( \qquad\qquad\qquad\;\; \displaystyle \frac{x}{2} \, + \, 11 \; = \; 14 \) Tips: Täck först över hela bråket.
Svar 4
Lösning 4
|
Övning 5 \( \qquad\qquad\qquad\qquad \) (1/0/0)Lös följande ekvation med allmän metod: \( \qquad\qquad\quad x \, + \, 7 \; = \; -10 \)
Svar 5
Lösning 5
|
Övning 6 \( \qquad\qquad\qquad\qquad \) (1/0/0)Lös följande ekvation med allmän metod: \( \qquad\qquad\quad 15 \, - \, x \; = \; 12 \)
Svar 6
Lösning 6
|
Övning 7 \( \qquad\qquad\qquad\qquad \) (1/0/0)Lös följande ekvation med allmän metod: \( \qquad\qquad\quad 2\,x \, + \, \, 12 \; = \; 18 \)
Svar 7
Lösning 7
|
Övning 8 \( \qquad\qquad\qquad\qquad \) (2/0/0)Lös följande ekvation med allmän metod: \( \qquad\qquad\quad 16 \, + \, 2\,x \; = \; 14 \)
Svar 8
Lösning 8
|
Övning 9 \( \qquad\qquad\qquad\qquad\qquad \) (2/0/0)Lös följande ekvation och genomför en kontroll: \( \qquad\qquad\quad 16 \, - \, 2\,x \; = \; 14 \)
Svar 9
Lösning 9
|
Övning 10 \( \qquad\qquad\qquad\qquad\quad\;\; \) (2/0/0)Förenkla först så långt som möjligt ekvationens vänsterled: \( \qquad\qquad\;\;\; 19 \, - \, 3\,x \, + \, 14\; = \; 30 \) Lös sedan den förenklade ekvationen.
Svar 10
Lösning 10
|
Övning 11 \( \qquad\qquad\qquad\qquad\quad\;\; \) (2/0/0)Förenkla först så långt som möjligt ekvationens vänsterled: \( \qquad\qquad 18\,x \, - 12\,x \, - \, 14 \; = \; 16 \) Lös sedan den förenklade ekvationen.
Svar 11
Lösning 11 +++
|
Övning 12 \( \qquad\qquad\qquad\qquad\quad\;\; \) (2/0/0)Förenkla först så långt som möjligt ekvationens vänsterled: \( \qquad\qquad\;\;\; 6\,x \, + 4 \, - \, 3\,x \; = \; 5 \) Lös sedan den förenklade ekvationen. Ange svaret i bråkform.
Svar 12
Lösning 12 +++
|
C-Quiz: 13-xx
Övning 13 \( \qquad\qquad\qquad\qquad\quad\;\; \) (1/1/0)Förenkla först så långt som möjligt ekvationens vänsterled: \( \qquad\qquad\;\;\; x \, + \, (x \, + \, 6) \; = \; 12 \) Lös sedan den förenklade ekvationen. Kontrollera din lösning.
Svar 13
Lösning 13
|
Övning 14 \( \qquad\qquad\qquad\qquad\quad\;\; \) (1/1/0)Förenkla först så långt som möjligt ekvationens vänsterled: \( \qquad\qquad\;\;\; x \, - \, (2\,x \, + \, 6) \; = \; 12 \) Lös sedan den förenklade ekvationen. Kontrollera din lösning.
Svar 14
Lösning 14
|
Övning 15 \( \qquad\qquad\qquad\qquad\quad\;\; \) (1/1/0)Förenkla först så långt som möjligt ekvationens vänsterled: \( \qquad\qquad\;\; 2\,x \, + \, (x \, + \, 6) \; = \; 12 \) Lös sedan den förenklade ekvationen. Kontrollera din lösning.
Svar 15
Lösning 15
|
Övning 16 \( \qquad\qquad\qquad\qquad\quad\;\; \) (1/1/0)Förenkla först så långt som möjligt ekvationens vänsterled: \( \qquad\qquad\;\; 2\,x \, - \, (x \, + \, 6) \; = \; 12 \) Lös sedan den förenklade ekvationen. Kontrollera din lösning.
Svar 16
Lösning 16
|
Övning 17 \( \qquad\qquad\qquad\qquad\quad\;\; \) (1/1/0)Förenkla först så långt som möjligt ekvationens vänsterled: \( \qquad\qquad\;\;\; 4\,x \, + \, 3\,(1 \, + \, 2\,x) \; = \; 23 \) Lös sedan den förenklade ekvationen.
Svar 17
Lösning 17
|
Övning 18 \( \qquad\qquad\qquad\qquad\quad\;\; \) (1/1/0)Förenkla först så långt som möjligt ekvationens vänsterled: \( \qquad\qquad\;\;\; 10\,^2\,(2\,x + 50) \; = \; 10\,^3 \) Lös sedan den förenklade ekvationen.
Svar 18
Lösning 18
|
Övning 19 \( \qquad\qquad\qquad\qquad\quad\;\; \) (1/1/0)Förenkla först så långt som möjligt ekvationens vänsterled: \( \qquad\qquad\;\;\; 7\,(3\,x - 5) \, + \, (3\,x - 5) \; = \; 0 \) Lös sedan den förenklade ekvationen. Ange svaret i bråkform.
Svar 19
Lösning 19
|
Övning 20 \( \qquad\qquad\qquad\qquad\quad\;\; \) (1/1/0)Förenkla först så långt som möjligt ekvationens vänsterled: \( \qquad\;\;\; 0,5\,(x + 1) \, - \, 0,3\,(3 - 2\,x) \; = \; 0,7 \) Lös sedan den förenklade ekvationen.
Svar 20
Lösning 20
|
+++
Övning 21 \( \qquad\qquad\qquad\qquad\quad\;\; \) (0/1/0)Förenkla först, beräkna sedan:
Svar 21
Lösning 21
|
Övning 22 \( \qquad\qquad\qquad\qquad\quad\;\; \) (0/2/0)Förenkla först, beräkna sedan:
Svar 22
Lösning 22
|
Övning 23 \( \qquad\qquad\qquad\qquad\quad\;\; \) (0/2/0)Förenkla först, beräkna sedan:
Svar 23
Lösning 23
|
Övning 24 \( \qquad\qquad\qquad\qquad\quad\;\; \) (1/1/0)Skriv om uttrycket till en potens av en enda bas:
Avgör först vilken bas som kan vara lämplig.
Svar 24
Lösning 24
|
Övning 25 \( \qquad\qquad\qquad\qquad\quad\;\; \) (1/2/0)Skriv om uttrycket till en potens av en enda bas:
Avgör först vilken bas som kan vara lämplig.
Svar 25
Lösning 25
|
Övning 26 \( \qquad\qquad\qquad\qquad\quad\;\; \) (1/2/0)Skriv om uttrycket till en potens av en enda bas:
Svar 26
Lösning 27
|
Övning 27 \( \qquad\qquad\qquad\qquad\quad\;\; \) (0/1/1)Ett belopp på \( 5\,000 \) kr sätts in på ett sparkonto med \( \, 3\,\% \) årsränta som läggs på kontot årsvis. Inga uttag görs. Hur mycket pengar finns på kontot efter \( 4 \) år?
Svar 27
Lösning 27
|
Övning 28 \( \qquad\qquad\qquad\qquad\quad\;\; \) (0/2/2)Ett belopp på \( 5\,000 \) kr sätts in på ett sparkonto med \( \, 3\,\% \) årsränta som läggs på kontot årsvis. Inga uttag görs. Hur länge tar det tills startkapitalet fördubblats? Pröva dig fram till en ungefärlig lösning med hjälp av räknaren. Ange tiden i hela år och månader.
Svar 28
Lösning 28
|
Övning 29 \( \qquad\qquad\qquad\qquad\qquad\quad \) (0/2/3)
Följande uttryck är givna:
\[ \quad P \; = \; 2\,^x \, + \, 2\,^{-x} \] \[ \quad Q \; = \; 2\,^x \, - \, 2\,^{-x} \]
Bilda produkten: \( \qquad\qquad (P + Q) \cdot (P - Q) \)
Förenkla så långt som möjligt.
Tips:
Bilda först \( \, (P + Q) \, \) och förenkla. Bilda sedan \( \, (P - Q) \, \) och
förenkla. Multiplicera sist de förenklade uttrycken med varandra.
Copyright © 2010-2017 Math Online Sweden AB. All Rights Reserved.