Skillnad mellan versioner av "1.3 Övningar i decimaltal"
Taifun (Diskussion | bidrag) m (→Övning 22 \qquad\qquad\qquad\qquad (0/0/3)) |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
Rad 31: | Rad 31: | ||
<math> \qquad\qquad\quad 5 \, </math> hela och <math> \, 9 \, </math> tusendelar. | <math> \qquad\qquad\quad 5 \, </math> hela och <math> \, 9 \, </math> tusendelar. | ||
− | <!-- Appens kod: | + | <!-- Appens kod: |
Ange det decimaltal som har | Ange det decimaltal som har | ||
<br><br> | <br><br> | ||
Rad 47: | Rad 47: | ||
Återställ decimaltecknet om <math> \, 7 \, </math> är tusentalet. | Återställ decimaltecknet om <math> \, 7 \, </math> är tusentalet. | ||
− | <!-- Appens kod: | + | <!-- Appens kod: |
I talet § \, 87904521 \, § har man tappat decimaltecknet. | I talet § \, 87904521 \, § har man tappat decimaltecknet. | ||
<br><br> | <br><br> | ||
Rad 66: | Rad 66: | ||
Ange värdet på hundradelssiffran i <math> \, 13,678 \, </math>. | Ange värdet på hundradelssiffran i <math> \, 13,678 \, </math>. | ||
− | <!-- Appens kod: | + | <!-- Appens kod: |
Ange värdet på hundradelssiffran i § \, 13,678 \, §. | Ange värdet på hundradelssiffran i § \, 13,678 \, §. | ||
Svar 0,07 | Svar 0,07 | ||
Rad 78: | Rad 78: | ||
Ange hundradelssiffran i <math> \, 95,204 \, </math>. Är den en värdesiffra? | Ange hundradelssiffran i <math> \, 95,204 \, </math>. Är den en värdesiffra? | ||
− | <!-- Appens kod: | + | <!-- Appens kod: |
Ange hundradelssiffran i § \, 95,204 \, §. | Ange hundradelssiffran i § \, 95,204 \, §. | ||
<br><br> | <br><br> | ||
Rad 98: | Rad 98: | ||
Avrunda <math> \, 1,497 \, </math> till två decimaler. | Avrunda <math> \, 1,497 \, </math> till två decimaler. | ||
− | <!-- Appens kod: | + | <!-- Appens kod: |
Avrunda § \, 1,497 \, § till två decimaler. | Avrunda § \, 1,497 \, § till två decimaler. | ||
Svar 1,50 | Svar 1,50 | ||
Rad 110: | Rad 110: | ||
Avrunda <math> 17,8655 \, </math> till tusendelar. | Avrunda <math> 17,8655 \, </math> till tusendelar. | ||
− | <!-- Appens kod: | + | <!-- Appens kod: |
Avrunda § \, 17,8655 \, § till tusendelar. | Avrunda § \, 17,8655 \, § till tusendelar. | ||
Svar 17,866 | Svar 17,866 | ||
Rad 129: | Rad 129: | ||
Ange bråket förkortat i enklaste form. | Ange bråket förkortat i enklaste form. | ||
− | <!-- Appens kod: | + | <!-- Appens kod: |
Skriv § \, 0,45 \, § i bråkform. | Skriv § \, 0,45 \, § i bråkform. | ||
<br><br> | <br><br> | ||
Rad 146: | Rad 146: | ||
Ange bråket förkortat i enklaste form. | Ange bråket förkortat i enklaste form. | ||
− | <!-- Appens kod: | + | <!-- Appens kod: |
Skriv § \, 0,375 \, § i bråkform. | Skriv § \, 0,375 \, § i bråkform. | ||
<br><br> | <br><br> | ||
Rad 172: | Rad 172: | ||
Avrunda svaret till <math> \, 6 \, </math> decimaler. | Avrunda svaret till <math> \, 6 \, </math> decimaler. | ||
− | <!-- Appens kod: | + | <!-- Appens kod: |
Skriv § \, \displaystyle \frac{7}{3} \, § till decimaltal utan miniräknare. | Skriv § \, \displaystyle \frac{7}{3} \, § till decimaltal utan miniräknare. | ||
<br><br> | <br><br> | ||
Rad 186: | Rad 186: | ||
Skriv <math> \, \displaystyle \frac{5}{4} \, </math> till decimaltal utan miniräknare. | Skriv <math> \, \displaystyle \frac{5}{4} \, </math> till decimaltal utan miniräknare. | ||
− | <!-- Appens kod: | + | <!-- Appens kod: |
Skriv § \, \displaystyle \frac{5}{4} \, § till decimaltal utan miniräknare. | Skriv § \, \displaystyle \frac{5}{4} \, § till decimaltal utan miniräknare. | ||
Svar 1,25 | Svar 1,25 | ||
Rad 203: | Rad 203: | ||
Skriv <math> \, \displaystyle \frac{4}{25} \, </math> till decimaltal utan miniräknare. | Skriv <math> \, \displaystyle \frac{4}{25} \, </math> till decimaltal utan miniräknare. | ||
− | <!-- Appens kod: | + | <!-- Appens kod: |
Skriv § \, \displaystyle \frac{4}{25} \, § till decimaltal utan miniräknare. | Skriv § \, \displaystyle \frac{4}{25} \, § till decimaltal utan miniräknare. | ||
Svar 0,16 | Svar 0,16 | ||
Rad 215: | Rad 215: | ||
Skriv <math> \, \displaystyle \frac{3}{8} \, </math> till decimaltal utan miniräknare. | Skriv <math> \, \displaystyle \frac{3}{8} \, </math> till decimaltal utan miniräknare. | ||
− | <!-- Appens kod: | + | <!-- Appens kod: |
Skriv § \, \displaystyle \frac{3}{8} \, § till decimaltal utan miniräknare. | Skriv § \, \displaystyle \frac{3}{8} \, § till decimaltal utan miniräknare. | ||
Svar 0,375 | Svar 0,375 | ||
Rad 258: | Rad 258: | ||
Hur många mm tjockt är ett blad exakt? | Hur många mm tjockt är ett blad exakt? | ||
− | <!-- Appens kod: | + | <!-- Appens kod: |
En bunt med 500 blad A4-papper är § \; 5,2 \; {\rm cm} \; § tjock. | En bunt med 500 blad A4-papper är § \; 5,2 \; {\rm cm} \; § tjock. | ||
<br><br> | <br><br> | ||
Rad 288: | Rad 288: | ||
Ange literprisskillnaden i kr avrundad till två decimaler. | Ange literprisskillnaden i kr avrundad till två decimaler. | ||
− | <!-- Appens kod: | + | <!-- Appens kod: |
I en affär finns två färgsorter: | I en affär finns två färgsorter: | ||
<br><br> | <br><br> | ||
Rad 313: | Rad 313: | ||
Beräkna avståndet från Mars till solen i mil. | Beräkna avståndet från Mars till solen i mil. | ||
− | <!-- Appens kod: | + | <!-- Appens kod: |
Jordens avstånd från solen är <math> \, 0,65 \, </math> av avståndet från Mars till solen. | Jordens avstånd från solen är <math> \, 0,65 \, </math> av avståndet från Mars till solen. | ||
<br><br> | <br><br> | ||
Rad 341: | Rad 341: | ||
Hur många tändsticksaskar ryms i en kartong vars volym är <math> \, 1 \; {\rm m}^3 \, </math>? | Hur många tändsticksaskar ryms i en kartong vars volym är <math> \, 1 \; {\rm m}^3 \, </math>? | ||
− | <!-- Appens kod: | + | <!-- Appens kod: |
I en tändsticksfabrik vill man packa tändsticksaskar i kartonger för transport. | I en tändsticksfabrik vill man packa tändsticksaskar i kartonger för transport. | ||
<br><br> | <br><br> | ||
Rad 359: | Rad 359: | ||
Vilken är perioden? | Vilken är perioden? | ||
− | <!-- Appens kod: | + | <!-- Appens kod: |
Ange perioden i den periodiska decimalutvecklingen av: | Ange perioden i den periodiska decimalutvecklingen av: | ||
<br><br> | <br><br> | ||
Rad 382: | Rad 382: | ||
Vilken är perioden? | Vilken är perioden? | ||
− | <!-- Appens kod: | + | <!-- Appens kod: |
Skriv följande periodiska decimaltal i bråkform: | Skriv följande periodiska decimaltal i bråkform: | ||
<br><br> | <br><br> | ||
Rad 406: | Rad 406: | ||
Vilken är perioden? | Vilken är perioden? | ||
− | <!-- Appens kod: | + | <!-- Appens kod: |
Skriv följande periodiska decimaltal i bråkform: | Skriv följande periodiska decimaltal i bråkform: | ||
<br><br> | <br><br> | ||
Rad 433: | Rad 433: | ||
<big><math> \qquad\qquad\quad\;\; 1,166\,666 \, \ldots </math></big> | <big><math> \qquad\qquad\quad\;\; 1,166\,666 \, \ldots </math></big> | ||
− | <!-- Appens kod: | + | <!-- Appens kod: |
Skriv följande periodiska decimaltal i bråkform: | Skriv följande periodiska decimaltal i bråkform: | ||
<br><br> | <br><br> | ||
Rad 452: | Rad 452: | ||
<big><math> \qquad\qquad\quad 0,18181818 \, \ldots </math></big> | <big><math> \qquad\qquad\quad 0,18181818 \, \ldots </math></big> | ||
− | <!-- Appens kod: | + | <!-- Appens kod: |
Skriv följande periodiska decimaltal i bråkform: | Skriv följande periodiska decimaltal i bråkform: | ||
<br><br> | <br><br> |
Versionen från 26 juli 2017 kl. 11.54
Genomgång Decimaltal | Avrundning & värdesiffror | Quiz | Övningar | Lathund |
<< Förra avsnitt | Övningar Old | Nästa avsnitt >> |
E-Övningar: 1-8
Övning 1 \( \qquad\qquad\qquad\qquad \) (1/0/0)Ange det decimaltal som har \( \qquad\qquad\quad 5 \, \) hela och \( \, 9 \, \) tusendelar.
Svar 1
|
\( \qquad \) | Övning 2 \( \qquad\qquad\qquad\qquad \) (1/0/0)I talet \( \, 87904521 \, \) har man tappat decimaltecknet. Återställ decimaltecknet om \( \, 7 \, \) är tusentalet.
Svar 2
|
Övning 3 \( \qquad\qquad\qquad\qquad \) (1/0/0)Ange värdet på hundradelssiffran i \( \, 13,678 \, \).
Svar 3
|
\( \qquad \) | Övning 4 \( \qquad\qquad\qquad\qquad \) (2/0/0)Ange hundradelssiffran i \( \, 95,204 \, \). Är den en värdesiffra?
Svar 4
|
Övning 5 \( \qquad\qquad\qquad\qquad \) (1/0/0)Avrunda \( \, 1,497 \, \) till två decimaler.
Svar 5
|
\( \qquad \) | Övning 6 \( \qquad\qquad\qquad\qquad \) (1/0/0)Avrunda \( 17,8655 \, \) till tusendelar.
Svar 6
|
Övning 7 \( \qquad\qquad\qquad\qquad \) (2/0/0)Skriv \( \, 0,45 \, \) i bråkform. Ange bråket förkortat i enklaste form.
Svar 7
Lösning 7
|
\( \qquad \) | Övning 8 \( \qquad\qquad\qquad\qquad \) (1/1/0)Skriv \( \, 0,375 \, \) i bråkform. Ange bråket förkortat i enklaste form.
Svar 8
Lösning 8
|
C-Övningar: 9-16
Övning 9 \( \qquad\qquad\qquad\qquad \) (1/1/0)Skriv \( \, \displaystyle \frac{7}{3} \, \) till decimaltal utan miniräknare. Avrunda svaret till \( \, 6 \, \) decimaler.
Svar 9
Lösning 9
|
\( \qquad \) | Övning 10 \( \qquad\qquad\qquad\qquad \) (1/1/0)Skriv \( \, \displaystyle \frac{5}{4} \, \) till decimaltal utan miniräknare.
Svar 10
Lösning 10
|
Övning 11 \( \qquad\qquad\qquad\qquad \) (1/1/0)Skriv \( \, \displaystyle \frac{4}{25} \, \) till decimaltal utan miniräknare.
Svar 11
Lösning 11
|
\( \qquad \) | Övning 12 \( \qquad\qquad\qquad\qquad \) (0/2/0)Skriv \( \, \displaystyle \frac{3}{8} \, \) till decimaltal utan miniräknare.
Svar 12
Lösning 12
|
Övning 13 \( \qquad\qquad\qquad\qquad \) (0/1/0)I dagens tidning står att värdet på en aktiekurs är \( \, 7,96 \, \). Aktiekursens ändring mot gårdagen anges med \( \, + \, 0,98 \, \). Beräkna gårdagens kursvärde utan miniräknare.
Svar 13
Lösning 13
|
\( \qquad \) | Övning 14 \( \qquad\qquad\qquad\qquad \) (1/1/0)En bunt med 500 blad A4-papper är \( \, 5,2 \, {\rm cm} \; \) tjock. I en kopiator får papperstjockleken inte överskrida \( \, 0,1 \; {\rm mm} \; \). Får den nämnda papperssorten användas i kopiatorn? Hur många mm tjockt är ett blad exakt?
Svar 14
Lösning 14
|
Övning 15 \( \qquad\qquad\qquad\qquad \) (1/2/0)I en affär finns två färgsorter: En \( \, 3,5 \, \) liters burk av färgsort \( \, 1 \, \) kostar \( \, 215 \, \) kr. En \( \, 4 \, \) liters burk av färgsort \( \, 2 \, \) kostar \( \, 279 \, \) kr. Vilken färgsort är billigare? Ange literprisskillnaden i kr avrundad till två decimaler.
Svar 15
Lösning 15
|
\( \qquad \) | Övning 16 \( \qquad\qquad\qquad\qquad \) (0/2/0)Jordens avstånd från solen är \( \, 0,65 \, \) av avståndet från Mars till solen. Jordens avstånd från solen är \( \, 14\,820\,000 \, \) mil. Beräkna avståndet från Mars till solen i mil.
Svar 16
Lösning 16
|
A-Övningar: 17-24
Övning 17 \( \qquad\qquad\qquad\qquad \) (1/1/1)I en tändsticksfabrik vill man packa tändsticksaskar i kartonger för transport. En tändsticksask har måtten \( \, 5,8 \times 3,6 \times 1,7 \; {\rm cm} \, \). Hur många tändsticksaskar ryms i en kartong vars volym är \( \, 1 \; {\rm m}^3 \, \)?
Svar 17
Lösning 17
|
\( \qquad \) | Övning 18 \( \qquad\qquad\qquad\qquad \) (0/0/1)Skriv den periodiska decimalutvecklingen av \( \; \displaystyle \frac{1}{22} \; \). Vilken är perioden?
Svar 18
Lösning 18
|
Övning 19 \( \qquad\qquad\qquad\qquad \) (0/0/1)Skriv följande periodiska decimaltal i bråkform: \( \qquad\qquad\quad\;\; 0,666\,666 \, \ldots \) Vilken är perioden?
Svar 19
Lösning 19
|
\( \qquad \) | Övning 20 \( \qquad\qquad\qquad\qquad \) (0/0/1)Skriv följande periodiska decimaltal i bråkform: \( \qquad\qquad\quad\;\; 0,111\,111 \, \ldots \) Vilken är perioden?
Svar 20
Lösning 20
|
Övning 21 \( \qquad\qquad\qquad\qquad \) (0/0/2)Skriv följande periodiska decimaltal i bråkform: \( \qquad\qquad\quad\;\; 1,166\,666 \, \ldots \)
Svar 21
Lösning 21
|
\( \qquad \) | Övning 22 \( \qquad\qquad\qquad\qquad \) (0/0/2)Skriv följande periodiska decimaltal i bråkform: \( \qquad\qquad\quad 0,18181818 \, \ldots \)
Svar 22
Lösning 22
|
Copyright © 2010-2017 Math Online Sweden AB. All Rights Reserved.