Skillnad mellan versioner av "1.5 Tal i bråkform"
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
Rad 30: | Rad 30: | ||
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 50px;"> [[Image: Tal_i_brakform_2a.jpg]] </div> | <div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 50px;"> [[Image: Tal_i_brakform_2a.jpg]] </div> | ||
+ | |||
+ | |||
+ | == <b><span style="color:#931136">Förlängning av bråk</span></b> == | ||
+ | <br> | ||
+ | <div class="ovnA"> | ||
+ | <big>Förläng bråken:</big> | ||
+ | |||
+ | <b>1)</b> <math> \;\; \displaystyle \frac{3}{4} \; = \; \frac{3 \cdot {\color{Red} 3}}{4 \cdot {\color{Red} 3}} \; = \; \frac{9}{12} </math> | ||
+ | |||
+ | <b>2)</b> <math> \;\; \displaystyle \frac{2}{3} \; = \; \frac{2 \cdot {\color{Red} 4}}{3 \cdot {\color{Red} 4}} \; = \; \frac{8}{12} </math> | ||
+ | |||
+ | <b>3)</b> <math> \;\; \displaystyle \frac{3}{4} \; = \; \frac{3 \cdot {\color{Red} 5}}{4 \cdot {\color{Red} 5}} \; = \; \frac{15}{20} \; = \; \frac{15 \cdot {\color{Red} 5}}{20 \cdot {\color{Red} 5}} \; = \; \frac{75}{100} </math> | ||
+ | |||
+ | <b>4)</b> <math> \;\; \displaystyle {1 \over 8} \; = \; {1 \cdot {\color{Red} 5} \over 8 \cdot {\color{Red} 5}} \; = \; {5 \over 40} \; = \; {5 \cdot {\color{Red} 5} \over 40 \cdot {\color{Red} 5}} \; = \; {25 \over 200} \; = </math> | ||
+ | |||
+ | <math> \qquad\;\;\; \displaystyle = \; {25 \cdot {\color{Red} 5} \over 200 \cdot {\color{Red} 5}} \; = \; {125 \over 1000} </math> | ||
+ | |||
+ | <b>Metoden:</b> | ||
+ | |||
+ | <b><span style="color:red">Multiplicera</span></b> täljaren och nämnaren med samma tal. | ||
+ | |||
+ | <b>Varför förlängning?</b> | ||
+ | |||
+ | Exemplen <b>1)</b> och <b>2)</b> visar att bråken genom förläng- | ||
+ | |||
+ | ning kan få samma nämnare, vilket gör att man t.ex. | ||
+ | |||
+ | kan jämföra dem med varandra<span style="color:black">:</span> <math> \quad\;\; \displaystyle \frac{9}{12} \, > \, \frac{8}{12} </math> | ||
+ | |||
+ | och därmed avgöra<span style="color:black">:</span> <math> \qquad\qquad\qquad\; \displaystyle \frac{3}{4} \, > \, \frac{2}{3} </math> | ||
+ | |||
+ | Dessutom kam man addera och subtrahera dem. | ||
+ | |||
+ | Exemplen <b>3)</b> och <b>4)</b> visar att bråken genom förläng- | ||
+ | |||
+ | ning kan få en <math> \, 10</math>-potens i nämnaren, vilket t.ex. | ||
+ | |||
+ | gör att man direkt kan skriva dem till decimaltal. | ||
+ | </div> | ||
Versionen från 5 augusti 2017 kl. 17.20
<< Förra avsnitt | Genomgång | Quiz | Övningar | Lathund |
Nästa avsnitt >> |
Begreppet bråk
Förkortning och förlängning
Förlängning av bråk
Förläng bråken:
1) \( \;\; \displaystyle \frac{3}{4} \; = \; \frac{3 \cdot {\color{Red} 3}}{4 \cdot {\color{Red} 3}} \; = \; \frac{9}{12} \)
2) \( \;\; \displaystyle \frac{2}{3} \; = \; \frac{2 \cdot {\color{Red} 4}}{3 \cdot {\color{Red} 4}} \; = \; \frac{8}{12} \)
3) \( \;\; \displaystyle \frac{3}{4} \; = \; \frac{3 \cdot {\color{Red} 5}}{4 \cdot {\color{Red} 5}} \; = \; \frac{15}{20} \; = \; \frac{15 \cdot {\color{Red} 5}}{20 \cdot {\color{Red} 5}} \; = \; \frac{75}{100} \)
4) \( \;\; \displaystyle {1 \over 8} \; = \; {1 \cdot {\color{Red} 5} \over 8 \cdot {\color{Red} 5}} \; = \; {5 \over 40} \; = \; {5 \cdot {\color{Red} 5} \over 40 \cdot {\color{Red} 5}} \; = \; {25 \over 200} \; = \)
\( \qquad\;\;\; \displaystyle = \; {25 \cdot {\color{Red} 5} \over 200 \cdot {\color{Red} 5}} \; = \; {125 \over 1000} \)
Metoden:
Multiplicera täljaren och nämnaren med samma tal.
Varför förlängning?
Exemplen 1) och 2) visar att bråken genom förläng-
ning kan få samma nämnare, vilket gör att man t.ex.
kan jämföra dem med varandra: \( \quad\;\; \displaystyle \frac{9}{12} \, > \, \frac{8}{12} \)
och därmed avgöra: \( \qquad\qquad\qquad\; \displaystyle \frac{3}{4} \, > \, \frac{2}{3} \)
Dessutom kam man addera och subtrahera dem.
Exemplen 3) och 4) visar att bråken genom förläng-
ning kan få en \( \, 10\)-potens i nämnaren, vilket t.ex.
gör att man direkt kan skriva dem till decimaltal.
Addition och subtraktion
Exempel
Multiplikation och division
Copyright © 2011-2017 Math Online Sweden AB. All Rights Reserved.