Skillnad mellan versioner av "1.5 Tal i bråkform"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m
m
Rad 50: Rad 50:
  
 
<b><span style="color:red">Multiplicera</span></b> täljaren och nämnaren med samma tal.
 
<b><span style="color:red">Multiplicera</span></b> täljaren och nämnaren med samma tal.
 +
</div>
  
<b>Varför förlängning?</b>
 
  
 +
== <b><span style="color:#931136">Varför förlängning?</span></b> ==
 +
<br>
 +
<div class="ovnA">
 
Exemplen <b>1)</b> och <b>2)</b> visar att bråken genom förläng-
 
Exemplen <b>1)</b> och <b>2)</b> visar att bråken genom förläng-
  
Rad 69: Rad 72:
 
gör att man direkt kan skriva dem till decimaltal.
 
gör att man direkt kan skriva dem till decimaltal.
 
</div>
 
</div>
 +
 +
 +
<big>
 +
<b><span style="color:#931136">Slutsats:</span></b>
 +
<div class="border-divblue">
 +
Både förkortning och förlängning bibehåller
 +
 +
bråkets <b><span style="color:red">värde</span></b>.
 +
</div>
 +
</big>
  
  

Versionen från 6 augusti 2017 kl. 12.39

        <<  Förra avsnitt          Genomgång          Quiz          Övningar          Lathund      
                                               Nästa avsnitt  >>      


Begreppet bråk

Tal i bråkform 1.jpg


Förkortning och förlängning

Tal i brakform 2a.jpg


Exempel på förlängning


Förläng bråken:

1) \( \;\; \displaystyle \frac{3}{4} \; = \; \frac{3 \cdot {\color{Red} 3}}{4 \cdot {\color{Red} 3}} \; = \; \frac{9}{12} \)

2) \( \;\; \displaystyle \frac{2}{3} \; = \; \frac{2 \cdot {\color{Red} 4}}{3 \cdot {\color{Red} 4}} \; = \; \frac{8}{12} \)

3) \( \;\; \displaystyle \frac{3}{4} \; = \; \frac{3 \cdot {\color{Red} 5}}{4 \cdot {\color{Red} 5}} \; = \; \frac{15}{20} \; = \; \frac{15 \cdot {\color{Red} 5}}{20 \cdot {\color{Red} 5}} \; = \; \frac{75}{100} \)

4) \( \;\; \displaystyle {1 \over 8} \; = \; {1 \cdot {\color{Red} 5} \over 8 \cdot {\color{Red} 5}} \; = \; {5 \over 40} \; = \; {5 \cdot {\color{Red} 5} \over 40 \cdot {\color{Red} 5}} \; = \; {25 \over 200} \; = \)

\( \qquad\;\;\; \displaystyle = \; {25 \cdot {\color{Red} 5} \over 200 \cdot {\color{Red} 5}} \; = \; {125 \over 1000} \)

Metoden:

Multiplicera täljaren och nämnaren med samma tal.


Varför förlängning?


Exemplen 1) och 2) visar att bråken genom förläng-

ning kan få samma nämnare, vilket gör att man t.ex.

kan jämföra dem med varandra: \( \quad\;\; \displaystyle \frac{9}{12} \, > \, \frac{8}{12} \)

och därmed avgöra: \( \qquad\qquad\qquad\; \displaystyle \frac{3}{4} \, > \, \frac{2}{3} \)

Dessutom kam man addera och subtrahera dem.

Exemplen 3) och 4) visar att bråken genom förläng-

ning kan få en \( \, 10\)-potens i nämnaren, vilket t.ex.

gör att man direkt kan skriva dem till decimaltal.


Slutsats:

Både förkortning och förlängning bibehåller

bråkets värde.


Addition och subtraktion

Tal i bråkform 3.jpg


Exempel på addition och subtraktion

Tal i bråkform 4.jpg


Multiplikation och division

Tal i bråkform 5.jpg


Tal i bråkform 6.jpg





Copyright © 2011-2017 Math Online Sweden AB. All Rights Reserved.