Skillnad mellan versioner av "5.7 Lösning till Cirkel-kvadrat problemet"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m
m
Rad 15: Rad 15:
  
 
<div class="ovnA"><big>
 
<div class="ovnA"><big>
1) &nbsp; Ta exemplet <math> \, r = 4 \, </math>. Beräkna <math> \, a = f(4) \, </math>. Beräkna båda figurernas areor. Vilken är större?
+
<b>Steg 1</b> &nbsp; Ta exemplet <math> \, r = 4 \, </math>. Beräkna <math> \, a = f(4) \, </math>. Beräkna båda figurernas areor. Vilken är större?
  
 
<math> \quad\; \color{Red}{r = 4} \; </math> insatt i <math> \quad </math> <div class="smallBoxVariant"><math> \displaystyle a = f(r) \, = \, \frac{\pi}{2} \cdot \, r </math></div> <math> \quad </math> ger <math> \quad \displaystyle a = f(4) = \frac{\pi}{2} \cdot \, 4 = \frac{\pi\cdot 4}{2} = 2\,\pi \, \approx \, 6,28 \quad </math>
 
<math> \quad\; \color{Red}{r = 4} \; </math> insatt i <math> \quad </math> <div class="smallBoxVariant"><math> \displaystyle a = f(r) \, = \, \frac{\pi}{2} \cdot \, r </math></div> <math> \quad </math> ger <math> \quad \displaystyle a = f(4) = \frac{\pi}{2} \cdot \, 4 = \frac{\pi\cdot 4}{2} = 2\,\pi \, \approx \, 6,28 \quad </math>
Rad 27: Rad 27:
 
:Slutsats<span style="color:black">:</span> <math> \quad </math> <span style="color:red">Cirkelns area är större än kvadratens</span>.
 
:Slutsats<span style="color:black">:</span> <math> \quad </math> <span style="color:red">Cirkelns area är större än kvadratens</span>.
  
2) &nbsp; Ta flera exempel, t.ex. <math> r = 2 </math>, <math> \; r = 6 \; </math> och <math> \; r = 8 </math>. Gör samma sak som i steg 1.
+
<b>Steg 2</b> &nbsp; Ta flera exempel, t.ex. <math> r = 2 </math>, <math> \; r = 6 \; </math> och <math> \; r = 8 </math>. Gör samma sak som i steg 1.
  
 
<math> \quad\; \color{Red}{r = 2} \; </math> insatt i inramad formel i steg 1 ovan  ger <math> \quad \displaystyle a = f(2) = \frac{\pi}{2} \cdot \, 2 = \frac{\pi\cdot 2}{2} = \pi \, \approx \, 3,14 \quad </math>
 
<math> \quad\; \color{Red}{r = 2} \; </math> insatt i inramad formel i steg 1 ovan  ger <math> \quad \displaystyle a = f(2) = \frac{\pi}{2} \cdot \, 2 = \frac{\pi\cdot 2}{2} = \pi \, \approx \, 3,14 \quad </math>
Rad 45: Rad 45:
  
  
= <b><span style="color:#931136">Steg 3:s lösning</span></b> =
+
= <b><span style="color:#931136">Generell lösning</span></b> =
 
<div class="ovnA"><big>
 
<div class="ovnA"><big>
3) &nbsp; Lös uppgiften generellt med <math> \, r \, </math> och <math> \, a \, </math> som variabler. Ställ upp ett uttryck för arean till resp. figur.  
+
<b>Steg 3</b> &nbsp; Lös uppgiften generellt med <math> \, r \, </math> och <math> \, a \, </math> som variabler. Ställ upp ett uttryck för arean till resp. figur.  
  
 
&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;Bilda förhållandet (kvoten) mellan deras areor dvs <math> \, \displaystyle \frac{A_{cirkel}}{A_{kvadrat}} \, </math>.  
 
&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;Bilda förhållandet (kvoten) mellan deras areor dvs <math> \, \displaystyle \frac{A_{cirkel}}{A_{kvadrat}} \, </math>.  

Versionen från 27 mars 2020 kl. 16.16

       <<<  Förra avsnitt          Genomgång          Övningar          Lösning      


Lösning i tre streg till dagens inlämningsuppgift

Steg 1   Ta exemplet \( \, r = 4 \, \). Beräkna \( \, a = f(4) \, \). Beräkna båda figurernas areor. Vilken är större?

\( \quad\; \color{Red}{r = 4} \; \) insatt i \( \quad \)
\( \displaystyle a = f(r) \, = \, \frac{\pi}{2} \cdot \, r \)
\( \quad \) ger \( \quad \displaystyle a = f(4) = \frac{\pi}{2} \cdot \, 4 = \frac{\pi\cdot 4}{2} = 2\,\pi \, \approx \, 6,28 \quad \)
Med \( \, r = 4 \, \) och \( \, a = 6,28 \, \) beräknar vi figurernas areor:

\( \quad\; \displaystyle A_{cirkel} \, = \, \pi \cdot r^2 \, = \, \pi \cdot 4^2 \, = \, \pi \cdot 16 \, \approx \, 3,14 \cdot 16 \, = \, \underline{50,24} \)

\( \quad\; \displaystyle A_{kvadrat} \, = \, a^2 \, = \, 6,28^2 \, = \, \underline{39,44} \).

Slutsats: \( \quad \) Cirkelns area är större än kvadratens.

Steg 2   Ta flera exempel, t.ex. \( r = 2 \), \( \; r = 6 \; \) och \( \; r = 8 \). Gör samma sak som i steg 1.

\( \quad\; \color{Red}{r = 2} \; \) insatt i inramad formel i steg 1 ovan ger \( \quad \displaystyle a = f(2) = \frac{\pi}{2} \cdot \, 2 = \frac{\pi\cdot 2}{2} = \pi \, \approx \, 3,14 \quad \)

Med \( \, r = 2 \, \) och \( \, a = 3,14 \, \) beräknar vi figurernas areor:

\( \quad\; \displaystyle A_{cirkel} \, = \, \pi \cdot r^2 \, = \, \pi \cdot 2^2 \, = \, \pi \cdot 4 \, \approx \, 3,14 \cdot 4 \, = \, \underline{12,56} \)

\( \quad\; \displaystyle A_{kvadrat} \, = \, a^2 \, = \, 3,14^2 \, = \, \underline{9,86} \).

Slutsats: \( \quad \) Cirkelns area är större än kvadratens.
Med exemplen \( \; \color{Red}{r = 6} \; \) och \( \; \color{Red}{r = 8} \; \) gör man på exakt samma sätt.
Slutsaterna blir alltid: \( \quad \) Cirkelns area är större än kvadratens.


Generell lösning

Steg 3   Lös uppgiften generellt med \( \, r \, \) och \( \, a \, \) som variabler. Ställ upp ett uttryck för arean till resp. figur.

      Bilda förhållandet (kvoten) mellan deras areor dvs \( \, \displaystyle \frac{A_{cirkel}}{A_{kvadrat}} \, \).

      Räkna exakt dvs bibehålla \( \, \pi \, \) som bokstav och använd hela tiden bråk istället för decimaltal.

      Förenkla kvoten så långt som möjligt. Vilken figur har alltid större area?

      Är resultatet beroende av figurernas storlek, dvs av \( \, r \, \) och \( \, a \, \)?

      Ange hur många procent den ena figuren är större än den andra.

Losning 40a.jpg













Copyright © 2020 TechPages AB. All Rights Reserved.