Skillnad mellan versioner av "6.4 Experimentella sannolikheter"
Från Mathonline
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
Rad 11: | Rad 11: | ||
− | = <b><span style="color:#931136"> | + | = <b><span style="color:#931136">Att singla slant vs. att släppa ett häftstift</span></b> = |
Versionen från 9 april 2020 kl. 15.21
<<< Förra avsnitt | Innehåll Matte 1b | Genomgång | Övningar | Nästa avsnitt >> |
Att singla slant vs. att släppa ett häftstift
Titta på denna Youtube-klipp .
Regeln för experimentella sannolikheter
För att bestämma sannolikheter hos vissa föremål måste man
genomföra experiment och föra statistik över experimenten.
Sådana sannolikheter kallas för experimentella sannolikheter.
- Ett sätt att kartlägga utfallsrummet är att rita ett diagram över alla möjliga utfall.
- Två föremål ger ett 2D diagram liknande ett koordinatsystem.
- Tre föremål skulle ge ett 3D diagram liknande en kub: svårt att rita.
- Flera föremål ger ett flerdimensionellt utfallsrum: omöjligt att rita!
Ett eget lotteri: Lappar i två skålar
Dagens inlämningsuppgift
- Lös uppgifterna 7110-7113 i 1b-boken, sid 235 (1c-boken sid 219, 6110-6113).
- Skriv ren dina lösningar tydliga, läsliga och strukturerade på ett A4-blad.
- Motivera dina svar.
- Fota A4-bladet med din mobil och ladda upp det till Schoolitys Uppgifter.
- Deadline för inlämning: kl 18 lektionsdagen. Maila inte dina lösningar.
Dagens övningar
Gör övningarna i boken Origo 1b:
Sid 235, uppg. 7110-7119.
I Origo 1c: Sid 219, uppg. 6110-6119.
Kolla dina resultat i bokens facit.
Copyright © 2020 TechPages AB. All Rights Reserved.