Skillnad mellan versioner av "Huvudsida"
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
Rad 9: | Rad 9: | ||
</tr> | </tr> | ||
</table> | </table> | ||
+ | |||
+ | |||
+ | == Att komma igång med <Big><b><span style="color:black">Math Online</span></b></Big> == | ||
+ | |||
+ | * I vänsterspalten ser du innehållet och strukturen på kursen Matematik 1b enligt [[Media: Centralt_innehall_Ma1b.pdf|<strong><span style="color:blue">Skolverkets kursplan (centralt innehåll)</span></strong>]]. För andra kurser gå till [http://www.mathonline.se/kurser/ <strong><span style="color:blue">kurser</span></strong>] och klicka sedan på resp. kursbild. | ||
+ | <!-- | ||
+ | * Via länken [[Matte 1b Planering|<strong><span style="color:blue">Planering Matematik 1b</span></strong>]] i vänsterspalten kan du se planeringen för kursen Matematik 1b som genomfördes på Designgymnasiets Teknikprogram läsåret 2014-15. | ||
+ | |||
+ | * Länken [[Matte 1b Innehållsförteckning|<strong><span style="color:blue">Innehållsförteckning Matematik 1b</span></strong>]] visar kursens struktur som är indelad i ett antal kapitel och varje kapitel i ett antal avsnitt. | ||
+ | --> | ||
+ | * Varje avsnitt har en flik [[1.1 Polynom|<strong><span style="color:blue">Genomgång</span></strong>]] som behandlar ämnets teori och grundbegrepp med hjälp av enkla lösta exempel och korta koncisa förklaringar. | ||
+ | |||
+ | * Vissa avsnitt har repeterande, fördjupande eller tillämpande underavsnitt som finns i resp. genomgångssidans flikar. | ||
+ | |||
+ | * Till varje avsnitt finns det en flik [[1.1 Övningar till Polynom|<strong><span style="color:blue">Övningar</span></strong>]] indelad i tre kategorier: E-, C- och A-nivå samt svar med fullständiga lösningar. | ||
+ | |||
+ | * Klicka på länken nedan för att se ett exempel på en övning: | ||
+ | {{#NAVCONTENT:Övning|1.2 Övning 10}} | ||
+ | |||
+ | * Med en klick på länken nedan kan eleven kontrollera sitt svar till övningen ovan: | ||
+ | {{#NAVCONTENT:Svar|1.2 Svar 10}} | ||
+ | |||
+ | * Länken nedan visar övningens fullständiga lösning med alla mellansteg: | ||
+ | {{#NAVCONTENT:Lösning|1.2 Lösning 10}} | ||
+ | |||
+ | Dessa länkar finns till alla övningar. Därmed har eleverna tillgång inte bara till övningarnas fullständiga lösning utan även till en strukturerad framställning som de kan lära dig av för att redovisa dina lösningar på provet. | ||
+ | |||
+ | * Några avsnitt har en flik kallad [[1.1 Fördjupning till Polynom|<strong><span style="color:blue">Fördjupning</span></strong>]] som vidareutvecklar teorigenomgången, ofta innehåller bevis och/eller besvarar frågan varför man borde göra så som det står i genomgången. | ||
+ | |||
+ | * Några avsnitt börjar med en flik kallad [[1.1 Repetition Algebra från Matte 2|<strong><span style="color:blue">Repetition</span></strong>]] som tar upp material från tidigare kurser som är relevant för det aktuella kapitlet eller avsnittet. | ||
+ | |||
+ | * När man är klar med ett kapitel är det dags för ett [[Diagnosprov kap 2 Derivata|<strong><span style="color:blue">diagnosprov</span></strong>]] som kan visas på skärmen eller laddas ned och genomföras. | ||
+ | |||
+ | * Till varje diagnosprov finns [[Lösningar till diagnosprov kap 2 Derivata|<strong><span style="color:blue">fullständiga lösningar</span></strong>]] som eleven kan använda för att själv rätta sitt diagnosprov. | ||
+ | |||
+ | * Alternativt kan ett digitalt provsystem med en databas av Multiple choice-testprov användas som rättar automatiskt för att träna eleverna. | ||
+ | |||
+ | * Provresultatet kan diskuteras med läraren för att få både [http://www.jisc.ac.uk/guides/feedback-and-feed-forward <strong><span style="color:blue">feedback</span></strong>] och [http://www.edweek.org/tsb/articles/2012/03/01/02formative.h05.html <strong><span style="color:blue">feed-forward</span></strong>] samt kunna vidareutveckla elevens mattekompetens. | ||
+ | |||
+ | * På så sätt kan eleverna förbereda sig både på lärarens riktiga prov och på det nationella provet. | ||
+ | |||
+ | * Alla avsnitt innehåller [[1.1_Polynom#Internetl.C3.A4nkar|<strong><span style="color:blue">Internetlänkar</span></strong>]] till kompletterande material, ofta små videos på YouTube, demos, animationer, små spel eller extraövningar. | ||
+ | |||
+ | * Man kan även söka efter ett matematiskt begrepp i sökfältet <b>Sök</b> i vänsterspalten för att få fram de sidor som innehåller sökordet. Sedan kan man navigera vidare genom materialet för att läsa om begreppets matematiska innebörd. | ||
Rad 69: | Rad 113: | ||
</table> | </table> | ||
</div> | </div> | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
Versionen från 5 juli 2015 kl. 14.56
Välkommen till Math Online \(-\) ett webbaserat digitalt läromedel för matematik
Fil:Matte1bHexagon 200.jpg | Fil:Kursbeskrivning a Mat1b.jpg |
Att komma igång med Math Online
- I vänsterspalten ser du innehållet och strukturen på kursen Matematik 1b enligt Skolverkets kursplan (centralt innehåll). För andra kurser gå till kurser och klicka sedan på resp. kursbild.
- Varje avsnitt har en flik Genomgång som behandlar ämnets teori och grundbegrepp med hjälp av enkla lösta exempel och korta koncisa förklaringar.
- Vissa avsnitt har repeterande, fördjupande eller tillämpande underavsnitt som finns i resp. genomgångssidans flikar.
- Till varje avsnitt finns det en flik Övningar indelad i tre kategorier: E-, C- och A-nivå samt svar med fullständiga lösningar.
- Klicka på länken nedan för att se ett exempel på en övning:
- Med en klick på länken nedan kan eleven kontrollera sitt svar till övningen ovan:
- Länken nedan visar övningens fullständiga lösning med alla mellansteg:
Dessa länkar finns till alla övningar. Därmed har eleverna tillgång inte bara till övningarnas fullständiga lösning utan även till en strukturerad framställning som de kan lära dig av för att redovisa dina lösningar på provet.
- Några avsnitt har en flik kallad Fördjupning som vidareutvecklar teorigenomgången, ofta innehåller bevis och/eller besvarar frågan varför man borde göra så som det står i genomgången.
- Några avsnitt börjar med en flik kallad Repetition som tar upp material från tidigare kurser som är relevant för det aktuella kapitlet eller avsnittet.
- När man är klar med ett kapitel är det dags för ett diagnosprov som kan visas på skärmen eller laddas ned och genomföras.
- Till varje diagnosprov finns fullständiga lösningar som eleven kan använda för att själv rätta sitt diagnosprov.
- Alternativt kan ett digitalt provsystem med en databas av Multiple choice-testprov användas som rättar automatiskt för att träna eleverna.
- Provresultatet kan diskuteras med läraren för att få både feedback och feed-forward samt kunna vidareutveckla elevens mattekompetens.
- På så sätt kan eleverna förbereda sig både på lärarens riktiga prov och på det nationella provet.
- Alla avsnitt innehåller Internetlänkar till kompletterande material, ofta små videos på YouTube, demos, animationer, små spel eller extraövningar.
- Man kan även söka efter ett matematiskt begrepp i sökfältet Sök i vänsterspalten för att få fram de sidor som innehåller sökordet. Sedan kan man navigera vidare genom materialet för att läsa om begreppets matematiska innebörd.
Exempel och försmak på Math Online:s pedagogik
1. Exempelorienterad undervisning:
2. Varför är \( \; 5\,^0 \, = \, 1 \), medan \( \, 5 \cdot 0 \, = \, 0 \; \)?
|
\( \quad \) | Flaska med pant som exempel för ekvationslösning \( \qquad \) Översättning till ekvation \( \qquad \) Lösning \( \qquad \) Svar
Marginalskatt och oljetank som exempel för genomsnittlig förändringshastighet Simhopp från 10 meterstorn som exempel för begreppet derivata (Elevaktivitet) Rektangel i parabel, glasskiva och konservburk som exempel för extremvärdesproblem Fibonaccis problem (samt digital beräkning med Excel) som exempel för diskreta funktioner
Teoretisk förklaring \( \qquad\quad\;\; \) Praktisk förklaring \( \qquad\quad\;\; \) Vad händer om man ändå gör det?
|
Copyright © 2011-2015 Math Online Sweden AB. All Rights Reserved.