Skillnad mellan versioner av "Huvudsida"
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
Rad 24: | Rad 24: | ||
* Varje avsnitt börjar med en [[1.1 Om tal|<strong><span style="color:blue">Genomgång</span></strong>]] som behandlar ämnets teori och grundbegrepp med hjälp av enkla lösta exempel och korta koncisa förklaringar. | * Varje avsnitt börjar med en [[1.1 Om tal|<strong><span style="color:blue">Genomgång</span></strong>]] som behandlar ämnets teori och grundbegrepp med hjälp av enkla lösta exempel och korta koncisa förklaringar. | ||
− | * Vissa avsnitt har repeterande, fördjupande eller tillämpande underavsnitt | + | * Vissa avsnitt har repeterande, fördjupande eller tillämpande underavsnitt. |
:T.ex. är [[1.7.2_Grundpotensform|<strong><span style="color:blue">Grundpotensform</span></strong>]] ett tillämpande underavsnitt i avsnittet [[1.7 Potenser|<strong><span style="color:blue">Potenser</span></strong>]]. | :T.ex. är [[1.7.2_Grundpotensform|<strong><span style="color:blue">Grundpotensform</span></strong>]] ett tillämpande underavsnitt i avsnittet [[1.7 Potenser|<strong><span style="color:blue">Potenser</span></strong>]]. | ||
− | * Till varje avsnitt finns det | + | * Till varje avsnitt finns det [[1.1 Övningar om tal|<strong><span style="color:blue">Övningar</span></strong>]] indelad i tre kategorier: E-, C- och A-nivå samt svar (facit) och fullständiga lösningar. |
* Klicka på länken nedan för att se ett exempel på en övning: | * Klicka på länken nedan för att se ett exempel på en övning: | ||
Rad 39: | Rad 39: | ||
{{#NAVCONTENT:Lösning|1_1.2 Lösning 8}} | {{#NAVCONTENT:Lösning|1_1.2 Lösning 8}} | ||
− | * Några avsnitt har en | + | * Några avsnitt har en fördjupning som vidareutvecklar teorigenomgången, går in på mer detaljer och besvarar frågan varför? |
− | * Några avsnitt börjar med en | + | * Några avsnitt börjar med en <strong><span style="color:blue">repetition</span></strong> som tar upp material från tidigare som är relevant för det aktuella avsnittet. |
* När man är klar med ett kapitel är det dags för ett <strong><span style="color:blue">diagnosprov</span></strong> som kan visas på skärmen eller laddas ned och genomföras. | * När man är klar med ett kapitel är det dags för ett <strong><span style="color:blue">diagnosprov</span></strong> som kan visas på skärmen eller laddas ned och genomföras. |
Versionen från 5 juli 2015 kl. 16.26
Välkommen till Math Online \(-\) ett webbaserat digitalt läromedel för matematik
![]() |
Fil:Kursbeskrivning a Mat1b.jpg |
Att komma igång med Matte 1b i Math Online
- I vänsterspalten ser du innehållet i kursen Matte 1b som följer Skolverkets kursplan och är indelad i ett antal kapitel och varje kapitel i ett antal avsnitt.
- Varje avsnitt börjar med en Genomgång som behandlar ämnets teori och grundbegrepp med hjälp av enkla lösta exempel och korta koncisa förklaringar.
- Vissa avsnitt har repeterande, fördjupande eller tillämpande underavsnitt.
- T.ex. är Grundpotensform ett tillämpande underavsnitt i avsnittet Potenser.
- Till varje avsnitt finns det Övningar indelad i tre kategorier: E-, C- och A-nivå samt svar (facit) och fullständiga lösningar.
- Klicka på länken nedan för att se ett exempel på en övning:
- Med en klick på länken nedan kan eleven kontrollera sitt svar till övningen ovan:
- Länken nedan visar övningens fullständiga lösning med alla mellansteg:
- Några avsnitt har en fördjupning som vidareutvecklar teorigenomgången, går in på mer detaljer och besvarar frågan varför?
- Några avsnitt börjar med en repetition som tar upp material från tidigare som är relevant för det aktuella avsnittet.
- När man är klar med ett kapitel är det dags för ett diagnosprov som kan visas på skärmen eller laddas ned och genomföras.
- Till varje diagnosprov finns fullständiga lösningar som eleven kan använda för att själv rätta sitt diagnosprov.
- Alternativt kan ett digitalt provsystem med en databas av Multiple choice-testprov användas som rättar automatiskt för att träna eleverna.
- Provresultatet kan diskuteras med läraren för att få både feedback och feed-forward samt kunna vidareutveckla elevens mattekompetens.
- På så sätt kan eleverna förbereda sig både på lärarens riktiga prov och på det nationella provet.
- Alla avsnitt innehåller Internetlänkar till kompletterande material, ofta små videos på YouTube, demos, animationer, små spel eller extraövningar.
- Man kan även söka efter ett matematiskt begrepp i sökfältet Sök i vänsterspalten för att få fram de sidor som innehåller sökordet. Sedan kan man navigera vidare genom materialet för att läsa om begreppets matematiska innebörd.
Exempel och försmak på Math Online:s pedagogik
1. Exempelorienterad undervisning:
2. Varför är \( \; 5\,^0 \, = \, 1 \), medan \( \, 5 \cdot 0 \, = \, 0 \; \)?
|
\( \quad \) | Flaska med pant som exempel för ekvationslösning \( \qquad \) Översättning till ekvation \( \qquad \) Lösning \( \qquad \) Svar
Marginalskatt och oljetank som exempel för genomsnittlig förändringshastighet Simhopp från 10 meterstorn som exempel för begreppet derivata (Elevaktivitet) Rektangel i parabel, glasskiva och konservburk som exempel för extremvärdesproblem Fibonaccis problem (samt digital beräkning med Excel) som exempel för diskreta funktioner
Teoretisk förklaring \( \qquad\quad\;\; \) Praktisk förklaring \( \qquad\quad\;\; \) Vad händer om man ändå gör det?
|
Copyright © 2011-2015 Math Online Sweden AB. All Rights Reserved.