|
|
| Rad 54: |
Rad 54: |
| | Skriv upp det störst möjliga åttasiffriga talet och ange det i ord. | | Skriv upp det störst möjliga åttasiffriga talet och ange det i ord. |
| | {{#NAVCONTENT:Svar 6|1_1.1 Svar 6|Lösning 6|1_1.1 Lösning 6}}</div> | | {{#NAVCONTENT:Svar 6|1_1.1 Svar 6|Lösning 6|1_1.1 Lösning 6}}</div> |
| − |
| |
| − |
| |
| − | <div class="ovnEold">
| |
| − | == <b><span style="color:#931136">Övning 1</span></b> ==
| |
| − | Talet <math> \, 5\,678 \, </math> är givet.
| |
| − |
| |
| − | a) Vilket värde har siffran <math> \, 6 \, </math> i talet ovan.
| |
| − |
| |
| − | b) Hur ändras talet <math> \, 5\,678</math>:s värde om siffran <math> \, 6 \, </math> byts ut mot <math> \, 4 \, </math>?
| |
| − | {{#NAVCONTENT:Svar 1a|1_1.1 Svar 1a|Lösning 1a|1_1.1 Lösning 1a|Svar 1b|1_1.1 Svar 1b|Lösning 1b|1_1.1 Lösning 1b}}</div>
| |
| − |
| |
| − |
| |
| − | <div class="ovnEold">
| |
| − | == <b><span style="color:#931136">Övning 2</span></b> ==
| |
| − | Kasta om siffrorna <math> \, 2 \, </math> och <math> \, 6 \, </math> i talet <math> \, 6\,542 \, </math>.
| |
| − |
| |
| − | a) Blir talet efteråt större eller mindre?
| |
| − |
| |
| − | b) Hur stor är ändringen?
| |
| − | {{#NAVCONTENT:Svar 2a|1_1.1 Svar 2a|Lösning 2a|1_1.1 Lösning 2a|Svar 2b|1_1.1 Svar 2b|Lösning 2b|1_1.1 Lösning 2b}}</div>
| |
| − |
| |
| − |
| |
| − | <div class="ovnEold">
| |
| − | == <b><span style="color:#931136">Övning 3</span></b> ==
| |
| − | Bilda med siffrorna <math> \, 3,\,6,\,1 \, </math> och <math> \, 4 \, </math> ett fyrsiffrigt tal så att det blir så stort som möjligt.
| |
| − | {{#NAVCONTENT:Svar 3|1_1.1 Svar 3|Lösning 3|1_1.1 Lösning 3}}</div>
| |
| − |
| |
| − |
| |
| − | <div class="ovnEold">
| |
| − | == <b><span style="color:#931136">Övning 4</span></b> ==
| |
| − | Talet <math> 20\,136 \, </math> är givet. Ange talets tusental.
| |
| − | {{#NAVCONTENT:Svar 4|1_1.1 Svar 4|Lösning 4|1_1.1 Lösning 4}}</div>
| |
| − |
| |
| − |
| |
| − | <div class="ovnEold">
| |
| − | == <b><span style="color:#931136">Övning 5</span></b> ==
| |
| − | Ange talet tio tusen fem med siffror.
| |
| − | {{#NAVCONTENT:Svar 5|1_1.1 Svar 5|Lösning 5|1_1.1 Lösning 5}}</div>
| |
| − |
| |
| − |
| |
| − | <div class="ovnEold">
| |
| − | == <b><span style="color:#931136">Övning 6</span></b> ==
| |
| − | Skriv upp det störst möjliga åttasiffriga talet och ange det i ord.
| |
| − | {{#NAVCONTENT:Svar 6|1_1.1 Svar 6|Lösning 6|1_1.1 Lösning 6}}</div>
| |
| − |
| |
| | | | |
| | | | |
Versionen från 6 juli 2015 kl. 00.23
E-övningar: 1-6
Övning 1
Talet \( \, 5\,678 \, \) är givet.
a) Vilket värde har siffran \( \, 6 \, \) i talet ovan.
b) Hur ändras talet \( \, 5\,678\):s värde om siffran \( \, 6 \, \) byts ut mot \( \, 4 \, \)?
Visa mindre
Visa mer
Dölj allt
Visa allt
Visa mindre
Visa mer
Dölj allt
Visa allt
Visa mindre
Visa mer
Dölj allt
Visa allt
Visa mindre
Visa mer
Dölj allt
Visa allt
Övning 2
Kasta om siffrorna \( \, 2 \, \) och \( \, 6 \, \) i talet \( \, 6\,542 \, \).
a) Blir talet efteråt större eller mindre?
b) Hur stor är ändringen?
Visa mindre
Visa mer
Dölj allt
Visa allt
Visa mindre
Visa mer
Dölj allt
Visa allt
Visa mindre
Visa mer
Dölj allt
Visa allt
Visa mindre
Visa mer
Dölj allt
Visa allt
Övning 3
Bilda med siffrorna \( \, 3,\,6,\,1 \, \) och \( \, 4 \, \) ett fyrsiffrigt tal så att det blir så stort som möjligt.
Visa mindre
Visa mer
Dölj allt
Visa allt
Visa mindre
Visa mer
Dölj allt
Visa allt
Övning 4
Talet \( 20\,136 \, \) är givet. Ange talets tusental.
Visa mindre
Visa mer
Dölj allt
Visa allt
Visa mindre
Visa mer
Dölj allt
Visa allt
Övning 5
Ange talet tio tusen fem med siffror.
Visa mindre
Visa mer
Dölj allt
Visa allt
Visa mindre
Visa mer
Dölj allt
Visa allt
Övning 6
Skriv upp det störst möjliga åttasiffriga talet och ange det i ord.
Visa mindre
Visa mer
Dölj allt
Visa allt
Visa mindre
Visa mer
Dölj allt
Visa allt
C-övningar: 7-10
Övning 7
Hur många olika möjligheter finns det att kombinera siffrorna \( \, 2,\,6 \, \) och \( \, 8 \, \) till ett tresiffrigt tal utan att upprepa en siffra i något tal?
Visa mindre
Visa mer
Dölj allt
Visa allt
Visa mindre
Visa mer
Dölj allt
Visa allt
Övning 8
När Lisa efter sommarlovet kommer till skolan har hon glömt skolans portkod. Men hon kommer ihåg att den började med \( \, 2 \, \) och att resten bestod av de tre siffrorna \( \, 4,\,7 \, \) och \( \, 9 \, \) och att ingen siffra förekom två gånger.
Vilka kombinationer måste hon maximalt prova för att komma in?
Använd det du lärde dig i övning 7.
Visa mindre
Visa mer
Dölj allt
Visa allt
Visa mindre
Visa mer
Dölj allt
Visa allt
Övning 9
Kasta om siffrorna i talet \( \, 8\,239 \, \) ska så att man får ett fyrasiffrigt tal som är så nära \( \, 3\,000 \, \) som möjligt.
Visa mindre
Visa mer
Dölj allt
Visa allt
Visa mindre
Visa mer
Dölj allt
Visa allt
Övning 10
Skriv talet \( \, 24\,391 \, \) som en summa av termer där varje term har formen "(siffra \( \, 0\)-\(9 \, \)) gånger \( \, 10\)-potenser".
Visa mindre
Visa mer
Dölj allt
Visa allt
Visa mindre
Visa mer
Dölj allt
Visa allt
A-övningar: 11-13
Övning 11
Hitta det minsta femsiffriga tal vars tiotal är dubbelt så stor som dess tusental. Dessutom ska det sökta talet inte ändra sitt värde om man kastar om hundratalet med entalet.
Visa mindre
Visa mer
Dölj allt
Visa allt
Visa mindre
Visa mer
Dölj allt
Visa allt
Övning 12
a) Ange två på varandra följande heltal vars summa är \( \, 185 \, \).
b) Ange tre på varandra följande heltal vars summa är \( \, 999 \, \).
Visa mindre
Visa mer
Dölj allt
Visa allt
Visa mindre
Visa mer
Dölj allt
Visa allt
Visa mindre
Visa mer
Dölj allt
Visa allt
Visa mindre
Visa mer
Dölj allt
Visa allt
Övning 13
a) Visa att talet \( \, 0,33333 \ldots \, \) (utan avrundning) är ett rationellt tal genom att härleda följande omskrivning:
- \[ \; 0,33333 \ldots \, = \, {1 \over 3} \]
b) Hitta bråkformen till talet \( \, 0,363636 \ldots \, \) (utan avrundning). Använd metoden från a) eller titta på den i Lösning 13a.
Visa mindre
Visa mer
Dölj allt
Visa allt
Visa mindre
Visa mer
Dölj allt
Visa allt
Visa mindre
Visa mer
Dölj allt
Visa allt
Copyright © 2011-2015 Math Online Sweden AB. All Rights Reserved.